Vriend extreem zelfverzekerd
woensdag 22 december 2021 om 14:51
Hallo iedereen,
Ik wil graag even van me afschrijven want ik merk dat mijn frustraties hoog zitten.
Ik heb dik 3 jaar een relatie. Mijn vriend is zelfverzekerd, iets waar ik juist op ben gevallen. Wanneer we één op één zijn, klikt het enorm en voel ik iedere keer de verliefdheid opnieuw.
In groepen is mijn vriend een ander persoon. Hij heeft een goede baan en praat hier dan ook graag over. Dit vind ik normaal, alleen zijn houding daarbij vind ik absoluut niet oké. Wanneer hij over zijn baan vertelt, slaat hij zijn handen over elkaar en krijgt hij een arrogante uitstraling over zich heen, vind ik. Ik heb dit laatst tegen hem gezegd en hij schrok hiervan. Hij heeft het gevraagd aan zijn collega's en die beaamden ook dat hij arrogant kon overkomen. Mijn vriend vind het verschrikkelijk dat hij zo overkomt, maar hij is zich er niet van bewust dat hij zo doet. Afgelopen week viel het me weer op dat hij deze houding aanneemt. Ik schaam me op deze momenten heel erg voor hem. Iedereen is gelijk in mijn ogen en hij doet in groepen alsof hij wel er bovenuit steekt. Ik weet niet zo goed wat ik hiermee nog moet. Heeft iemand tips of ervaringen. Kan iemand dit gedrag zelf veranderen of zit het in het aard van het beestje en is dit niet mogelijk? Laat ik duidelijk zijn, ik ben absoluut op de zelfverzekerdheid van mijn vriend gevallen, niet op het arrogantie gedeelte. Hij wil dit zelf graag veranderen, hij gaf zelf aan ik wil niet gezien worden als een arrogante zak, maar ik weet niet hoe ik dit moet veranderen. Ik hoor graag jullie mening.
Ik wil graag even van me afschrijven want ik merk dat mijn frustraties hoog zitten.
Ik heb dik 3 jaar een relatie. Mijn vriend is zelfverzekerd, iets waar ik juist op ben gevallen. Wanneer we één op één zijn, klikt het enorm en voel ik iedere keer de verliefdheid opnieuw.
In groepen is mijn vriend een ander persoon. Hij heeft een goede baan en praat hier dan ook graag over. Dit vind ik normaal, alleen zijn houding daarbij vind ik absoluut niet oké. Wanneer hij over zijn baan vertelt, slaat hij zijn handen over elkaar en krijgt hij een arrogante uitstraling over zich heen, vind ik. Ik heb dit laatst tegen hem gezegd en hij schrok hiervan. Hij heeft het gevraagd aan zijn collega's en die beaamden ook dat hij arrogant kon overkomen. Mijn vriend vind het verschrikkelijk dat hij zo overkomt, maar hij is zich er niet van bewust dat hij zo doet. Afgelopen week viel het me weer op dat hij deze houding aanneemt. Ik schaam me op deze momenten heel erg voor hem. Iedereen is gelijk in mijn ogen en hij doet in groepen alsof hij wel er bovenuit steekt. Ik weet niet zo goed wat ik hiermee nog moet. Heeft iemand tips of ervaringen. Kan iemand dit gedrag zelf veranderen of zit het in het aard van het beestje en is dit niet mogelijk? Laat ik duidelijk zijn, ik ben absoluut op de zelfverzekerdheid van mijn vriend gevallen, niet op het arrogantie gedeelte. Hij wil dit zelf graag veranderen, hij gaf zelf aan ik wil niet gezien worden als een arrogante zak, maar ik weet niet hoe ik dit moet veranderen. Ik hoor graag jullie mening.
donderdag 23 december 2021 om 09:01
Ik kwam vragen of hij last van zijn gedrag ervaart? Bijv dat mensen hem mijden of wat dan ook.
Maar ik wil ook hier wel even op reageren:
Ik denk trouwens dat heel veel mensen wel een beetje anders zijn in groepen. Ik herken dat in ieder geval wel van vriendjes (en mezelf). Hoort dat er niet ook een beetje bij?
Maar ik wil ook hier wel even op reageren:
Wow ik sta hier van te kijken. Ik kan me er weinig bij voorstellen dat je een relatie zou opbreken om zoiets. Oprechte vraag om eens over na te denken: zit de liefde voor hem wel echt goed?
Ik denk trouwens dat heel veel mensen wel een beetje anders zijn in groepen. Ik herken dat in ieder geval wel van vriendjes (en mezelf). Hoort dat er niet ook een beetje bij?

donderdag 23 december 2021 om 09:26
Onzin. In je OP heb je zelf geschreven dat je je op deze momenten heel erg schaamt. Tegenover wie schaam je je dan?Madeliefz schreef: ↑22-12-2021 21:41Ik heb echt nooit gezegd dat ik me zorgen maak over hoe hij over kan komen. Hij vond het zelf vervelend en heeft dus nagevraagd bij collega's hoe zij hierover denken en zij hebben dit ook beaamd. Ik maak me dus totaal geen zorgen hoe hij over komt, hij is zich hier door dit bewust van geworden. Mij maakt het niks uit hoe anderen over mijn vriend denken. Ik voel me alleen ongemakkelijk en licht gefrustreerd wanneer mijn vriend zo enorm opschept over zijn werk en niet naar een ander zijn verhaal kan luisteren als het over ander werk gaat dan wat hij doet. Daar irriteer ik mij aan, maar ik heb nog nooit gedacht wst anderen daarvan zouden vinden.

donderdag 23 december 2021 om 09:27
KoekkoekPuz_n_Boots schreef: ↑22-12-2021 16:50Ik ben bloedserieus. Een beetje onzekerheid hoeft niet persé slecht te zijn. Vraag dat maar eens aan een psycholoog.
Onzekerheid maakt je menselijk en realistischer. Je bent beter voorbereid op tegenslagen of nieuwe situaties. Mensen die onzeker zijn doen tenminste nog ergens hun best voor. Hun inzet is vaak beter dan die van zelfverzekerde personen. Bovendien zorgt een beetje onzekerheid er ook voor dat je van tevoren beter nadenkt over belangrijke keuzes. In vergelijking met zekere mensen zien onzekere mensen niets over het hoofd. Die overwegen eerst alle mogelijke opties en gaat uiteindelijk voor het beste. Dan hebben de zelfverzekerde mensen bijv. al 5x een carrièreswitch gemaakt of 3 kinderen van 2 verschillende vaders aan hun zelfverzekerde kont plakken.

donderdag 23 december 2021 om 09:40
Ze schreef later dat schamen niet het juiste woord was, eerder ongemakkelijk. En ze voelt dat niet ivm anderen want het maakt haar echt niks uit wat een ander er van denkt. Zij voelt zich zo omdat zij wel naar anderen luistert en vindt dat hij zich ook zo moet gedragen.
Maar die conclusie mag je er niet aan hangen want dan lees je niet goed.
Eigenlijk is er helemaal geen probleem dus.

donderdag 23 december 2021 om 10:26
Jawel: to die er een probleem van maakt.Foux schreef: ↑23-12-2021 09:40Ze schreef later dat schamen niet het juiste woord was, eerder ongemakkelijk. En ze voelt dat niet ivm anderen want het maakt haar echt niks uit wat een ander er van denkt. Zij voelt zich zo omdat zij wel naar anderen luistert en vindt dat hij zich ook zo moet gedragen.
Maar die conclusie mag je er niet aan hangen want dan lees je niet goed.
Eigenlijk is er helemaal geen probleem dus.
Wat haar goed recht is, maar dat het tot een breuk gaat leiden lijkt mij wel duidelijk.
donderdag 23 december 2021 om 10:52
Ik lees het meer, als dat TO haar vriend eigenlijk gewoon niet erg aantrekkelijk vindt, op een moment dat hij zich zo gedraagt. Ze knapt er een beetje op af. Niet per se de angst dat anderen iets slechts over hem of haar denken, maar zij zelf vindt het gewoon geen leuk gedrag.
Ik begrijp eigenlijk wel heel goed wat je bedoelt, TO. En ik heb nergens ervaren dat je op je vriend neerkijkt, te veel verwacht, of zelf arrogant overkomt.
En ik herken dit ook. Mijn partner is in bepaald gezelschap ook totaal niet de man die ik ken. Kan ik ook op afknappen.
Mijn ervaring is wel, na vele jaren samen, dat dit gewoon bij hem hoort, en ik zit die momenten dan ook maar uit. Gelukkig is het maar een klein deel van ons samenzijn, dat hij zo doet. En als hij lekker bij me thuis is, is hij weer de man die ik ken. Prima verder.
Ik begrijp eigenlijk wel heel goed wat je bedoelt, TO. En ik heb nergens ervaren dat je op je vriend neerkijkt, te veel verwacht, of zelf arrogant overkomt.
En ik herken dit ook. Mijn partner is in bepaald gezelschap ook totaal niet de man die ik ken. Kan ik ook op afknappen.
Mijn ervaring is wel, na vele jaren samen, dat dit gewoon bij hem hoort, en ik zit die momenten dan ook maar uit. Gelukkig is het maar een klein deel van ons samenzijn, dat hij zo doet. En als hij lekker bij me thuis is, is hij weer de man die ik ken. Prima verder.
donderdag 23 december 2021 om 10:54
donderdag 23 december 2021 om 11:05
Eens.Saivash schreef: ↑23-12-2021 10:52Ik lees het meer, als dat TO haar vriend eigenlijk gewoon niet erg aantrekkelijk vindt, op een moment dat hij zich zo gedraagt. Ze knapt er een beetje op af. Niet per se de angst dat anderen iets slechts over hem of haar denken, maar zij zelf vindt het gewoon geen leuk gedrag.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
donderdag 23 december 2021 om 11:32
donderdag 23 december 2021 om 11:49
Ik verbaas mij wel een beetje over de heftige reacties hier eerlijk gezegd. Ik kan mij wel een beetje verplaatsen in haar. Mijn vriend is erg gefocust op zijn eigen dingen, hij werkt heel erg hard en walst nog wel eens over mij heen. Hij is zich daar ook echt wel van bewust maar op dat moment gaat hij voor. Hij geeft ook toe dat hij behoorlijk egocentrisch kan zijn (alles vanuit zijn persoon benaderen) wat soms kan uitmonden in egoïstisch gedrag. Daar tegen over staat iemand die veel voor mij over heeft, alles doet voor mijn familie en speciaal mijn dochter en de opbrengsten van zijn harde werken altijd bereid is te delen met mij (en anderen). Ik zelf denk altijd eerst aan anderen en dan aan mij zelf (ook niet altijd oke) dat is een slechte combinatie met een wat meer egocentrisch ingestelde partner. Kort om, ik ben veel assertiever geworden en hij probeert
wat meer bij mij stil te staan. Ik heb alleen totaal geen last van schaamte of afknappen omdat hij dit helemaal niet uit naar buitenstaanders, ik ben de enige gelukkige
. Het is een partnerschap die niet altijd soepel verloopt maar uiteindelijk wel werkt.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik het slecht zou trekken als hij in contact met anderen erg op zichzelf gericht zou zijn, mijn vriend heeft dat weer totaal niet. Dus ik begrijp je gevoelens daarover.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik het slecht zou trekken als hij in contact met anderen erg op zichzelf gericht zou zijn, mijn vriend heeft dat weer totaal niet. Dus ik begrijp je gevoelens daarover.
whateffa wijzigde dit bericht op 23-12-2021 11:51
8.06% gewijzigd
donderdag 23 december 2021 om 11:50
Dit klopt helemaal wat je zegt. Deze momenten zijn afknapmomenten. Bedankt voor je reactie! Het zijn inderdaad gelukkig niet heel veel momentenSaivash schreef: ↑23-12-2021 10:52Ik lees het meer, als dat TO haar vriend eigenlijk gewoon niet erg aantrekkelijk vindt, op een moment dat hij zich zo gedraagt. Ze knapt er een beetje op af. Niet per se de angst dat anderen iets slechts over hem of haar denken, maar zij zelf vindt het gewoon geen leuk gedrag.