PayPal phising?

04-01-2022 12:18 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Vandaag kon ik niet inloggen im mijn PayPal app. Via de mail kreeg ik een berichtje dat ze mijn wachtwoord gedeactiveerd hadden ivm verdachte activiteiten en dat ik via hun site een nieuw wachtwoord moest maken.
Er stond wel een link naar de PayPal site, maar ik ben gewoon via de browser naar de officiële site van PayPal gegaan. Ingelogd op hun officiële site en daar stond dat ik inderdaad mijn wachtwoord moest veranderen.

Daarna volgde er een sms verificatie code maar deze keer afkomstig van een nummer dat ik nooit eerder had gezien.

+32460257725

Meestal krijg ik een verificatie code van een automatisch 4 cijferig systeem.
Nu moet ik plots iedere x dat ik wil inloggen eerst een inlogcode ontvangen afkomstig van dat vreemde nummer.
De code klopt wel iedere x waardoor ik wél kan inloggen, ook via hun officiële site

Maar omdat én mijn wachtwoord ineens geblokkeerd was ivm verdachte activiteiten én ik plots iedere x een verificatie code moet invoeren afkomstig van het bovenstaande nummer ben ik toch een beetje bang. De app werkt ineens ook niet meer goed en ik moet steeds via de (officiële site) inloggen.

Contact opnemen met PayPal heb ik gedaan maar na een kwartier aan de lijn te hebben gezeten verbreekt PayPal de verbinding en verwijst je door naar hun berichtencentrum.
In het berichtencentrum praat ik ook maar tegen een computer die automatische antwoorden geeft.

Iemand die een soortgelijke ervaring heeft gehad met PayPal?
Kan dit phising zijn of is dit normaal?
https://slick.ly/be/32460257725?locale=nl
Dankjewel, maar levert geen resultaat op.
Hanaa schreef:
04-01-2022 12:32
Dankjewel, maar levert geen resultaat op.
Volgens mij is het een verdacht nummer.
Ik kreeg dus deze mail.

Maak een nieuw wachtwoord

Bij PayPal hebben veiligheid en beveiliging de hoogste prioriteit. Daarom controleren we rekeningen regelmatig op verdachte activiteiten. We hebben iets ongewoons opgemerkt en hebben uw wachtwoord uit voorzorg gedeactiveerd. Maakt u zich geen zorgen, uw rekening is veilig. U hoeft alleen maar een nieuw wachtwoord te maken om uw rekening weer gewoon te gebruiken.

Zo maakt u een nieuw wachtwoord:

Ga naar PayPal.com en kies Inloggen.
Klik op 'Problemen met inloggen?'
Maak een nieuw wachtwoord dat uniek is voor uw rekening. Kies een wachtwoord dat niet eerder gebruikt is en moeilijk te raden is.
Zodra het nieuwe wachtwoord is aangemaakt, wordt het direct van kracht. Neem contact met ons op als u vragen hebt.
Als dit gewoon via de officiële site gebeurt, waar je zelf heen bent gegaan en dus niet via een link, dan zou ik het wel vetrouwen.
Paypal heeft meer veiligheidschecks ingebouwd de laatste tijd, idd met codes, het handigste is om hun app daarvoor te gebruiken. Heb je die al?
impala wijzigde dit bericht op 04-01-2022 12:40
3.54% gewijzigd
.
En anders kun je ook altijd contact opnemen met PayPal om te verifiëren of de mail echt is of niet.
Altea schreef:
04-01-2022 12:36
Volgens mij is het een verdacht nummer.
Oh echt? Was in het Frans en ik begreep het niet.
Pfff ik heb nu dus een aantal x ingelogd op PayPal met de verificatiecode die ik van dit nummer kreeg.

Ben nu echt even in paniek.
hvm schreef:
04-01-2022 12:38
En anders kun je ook altijd contact opnemen met PayPal om te verifiëren of de mail echt is of niet.
Dat heeft ze geprobeerd, zie op.
.
impala schreef:
04-01-2022 12:36
Als dit gewoon via de officiële site gebeurt, waar je zelf heen bent gegaan en dus niet via een link, dan zou ik het wel vetrouwen.
Paypal heeft meer veiligheidschecks ingebouwd de laatste tijd, het handigste is om hun app daarvoor te gebruiken. Heb je die al?
Ik heb op geen enkele link geklikt. Ik ben direct naar hun officiële site gegaan, heb daar ingelogd en kreeg inderdaad de melding dat ik mijn wachtwoord moest veranderen.

Maar nu krijg ik dus iedere x dat ik wil inloggen een verificatie code per sms afkomstig van dat vreemde nummer.
Voorheen waren de verificatie sms'jes afkomstig van een computer.
impala schreef:
04-01-2022 12:38
Dat heeft ze geprobeerd, zie op.
Oh.... mijn excuses. Dan heb ik niks gezegd. Niet goed gelezen. Ben ontzettend brak van mijn vaccinatie gisteren. :facepalm:
Ik kan me niet voorstellen dat PayPal met zulke vreemde nummer werkt.
Na een kwartier verbreekt PayPal de verbinding? Zo dan. :facepalm:
Hanaa schreef:
04-01-2022 12:41
Ik heb op geen enkele link geklikt. Ik ben direct naar hun officiële site gegaan, heb daar ingelogd en kreeg inderdaad de melding dat ik mijn wachtwoord moest veranderen.

Maar nu krijg ik dus iedere x dat ik wil inloggen een verificatie code per sms afkomstig van dat vreemde nummer.
Voorheen waren de verificatie sms'jes afkomstig van een computer.
Ik zie nu in de OP dat je ook de Paypal app hebt. Normaal moet je ook kunnen verifiëren via de app. Maar misschien niet als je je ww net veranderd hebt, dat weet ik niet. Kun je je ww misschien ook veranderen via de app ipv de site?
.
Intussen kan ik weer in de Paypal app.
Is inloggen via de app altijd veilig?
hvm schreef:
04-01-2022 12:41
Oh.... mijn excuses. Dan heb ik niks gezegd. Niet goed gelezen. Ben ontzettend brak van mijn vaccinatie gisteren. :facepalm:
Ik heb ook niet goed gelezen want ik vroeg of ze de app wel heeft. En dat staat ook in de OP. Ook een :facepalm: voor mij :P
.
impala schreef:
04-01-2022 12:44
Ik heb ook niet goed gelezen want ik vroeg of ze de app wel heeft. En dat staat ook in de OP. Ook een :facepalm: voor mij :P
:hug: Kan gebeuren..
Alles met de beste bedoelingen.
Helaas kan het wachtwoord niet gewijzigd worden via de app (stom!)
Enkel via de site.

De klantenservice van PayPal is echt heel slecht bereikbaar. Er zijn zoveel klachten te lezen op. Mensen die niet meer bij hun geld kunnen en de klantenservice nauwelijks kunnen bereiken.
Maar als je nu nog een keer je ww wil veranderen via de site, dan kun je vast verifiëren via de app ipv sms code. Nu de app het weer doet. Of niet?
impala wijzigde dit bericht op 04-01-2022 12:53
9.23% gewijzigd
.
Misschien een domme vraag 🙈 maar kunnen hackers alles meekijken op je smartphone?
Dus bv ook meekijken welke wachtwoorden je gebruikt op andere apps?
impala schreef:
04-01-2022 12:52
Maar als je nu nog een keer je ww wil veranderen via de site, dan kun je vast verifiëren via de app ipv sms code. Nu de app het weer doet. Of niet?
Ja die optie was er ook inderdaad .
Ik ga dat toepassen, thanks!
impala schreef:
04-01-2022 12:52
Gelukt!
Vanaf nu verifieer ik alleen nog maar via de app.
Ik heb antwoord gekregen van Paypal:

Ik zie niet dat we u onlangs verificatiecodes hebben gestuurd om in te loggen op uw PayPal-rekening of een bepaalde transactie uit te voeren. Aangezien ik het nummer dat deze berichten naar u stuurt niet herken, raad ik u aan het voor verdere verificatie te verzenden om deze kwestie te verduidelijken. Ik raad u ook aan om tegen die tijd niet op links te klikken die in deze berichten verschijnen.

Stuur de verdachte sms naar ons door zodat we deze kwestie verder kunnen onderzoeken. Zo doet u dat:
Klik niet op links in de sms.

Maak een screenshot van het bericht.

Zorg ervoor dat het volledige telefoonnummer zichtbaar is.

E-mail het screenshot naar spoof@paypal.com.

We sturen u per e-mail een reactie om u te laten weten of het bericht vals is. Klik in de tussentijd niet op links in de verdachte e-mail en download ook geen bijlagen.

Ik hoop u goed te hebben geholpen met deze kwestie. Als u geen verdere vragen heeft op dit moment, hoeft u niet te reageren op dit bericht. Je kunt het gesprek sluiten door Bericht beëindigen te selecteren.
Het is supergoed dat je zo op je hoede bent. Zouden veel meer mensen moeten doen: altijd navragen.
Ik denk dat er niets aan de hand was. Die verificatiecode per sms klopt wel. Je hebt nergens op een link geklikt.
Oh, zie nu pas je aanvulling. Ben benieuwd of het toch foute boel was.
Goed gedaan Hanaa!
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven