Uitnodigen bruiloft

dinsdag 4 januari 2022 om 17:34
Ik ga niet trouwen en ben ook nog niet ten huwelijk gevraagd. Wel een trouw-gerelateerde vraag.
De afgelopen jaren ben ik op enkele bruiloften geweest. Met een klein deel van die mensen is de (toen innige) vriendschap wat verwaterd.
Wat vinden jullie, moet je iedereen op je eigen bruiloft uitnodigen waar je zelf ook op de bruiloft bent geweest, of niet? Waarom wel / niet?
TO trapt af:
Eigenlijk vind ik van wel (het heurt zo) maar zou ik het niet willen.
Concreet voorbeeld: een vriendin van mij is afgelopen zomer getrouwd die ik eens in de 2 jaar zie. Ik probeer zo af en toe af te spreken, maar ze heeft het altijd te druk (altijd het excuus). Dat heb ik geaccepteerd en ik ben OK met de vorm die de vriendschap nu heeft aangenomen, ook al zou ik het graag anders zien.
Tot mijn verbazing was ik afgelopen zomer uitgenodigd voor haar vrijgezellenfeestje en bruiloft. Ik heb haar uiteraard mooie cadeaus gegeven. Als we elkaar zien (dus bij haar bruiloft) is het contact met haar warm en vertrouwd. Toch zou ik er niet per se behoefte aan hebben om haar (en dus haar partner die ik één keer heb gezien) uit te nodigen op een eventuele eigen bruiloft. Maar voor mijn gevoel moet het wel. Belangrijk punt: als ik zou trouwen wil ik echt een kleine bruiloft (max. 50 gasten) want een grotere bruiloft past niet bij mij.
Vandaar dit topic! Theoretisch dus voor mij, maar wel benieuwd wat anderen daarvan vinden. Wel of niet? Zie poll!
De afgelopen jaren ben ik op enkele bruiloften geweest. Met een klein deel van die mensen is de (toen innige) vriendschap wat verwaterd.
Wat vinden jullie, moet je iedereen op je eigen bruiloft uitnodigen waar je zelf ook op de bruiloft bent geweest, of niet? Waarom wel / niet?
TO trapt af:
Eigenlijk vind ik van wel (het heurt zo) maar zou ik het niet willen.
Concreet voorbeeld: een vriendin van mij is afgelopen zomer getrouwd die ik eens in de 2 jaar zie. Ik probeer zo af en toe af te spreken, maar ze heeft het altijd te druk (altijd het excuus). Dat heb ik geaccepteerd en ik ben OK met de vorm die de vriendschap nu heeft aangenomen, ook al zou ik het graag anders zien.
Tot mijn verbazing was ik afgelopen zomer uitgenodigd voor haar vrijgezellenfeestje en bruiloft. Ik heb haar uiteraard mooie cadeaus gegeven. Als we elkaar zien (dus bij haar bruiloft) is het contact met haar warm en vertrouwd. Toch zou ik er niet per se behoefte aan hebben om haar (en dus haar partner die ik één keer heb gezien) uit te nodigen op een eventuele eigen bruiloft. Maar voor mijn gevoel moet het wel. Belangrijk punt: als ik zou trouwen wil ik echt een kleine bruiloft (max. 50 gasten) want een grotere bruiloft past niet bij mij.
Vandaar dit topic! Theoretisch dus voor mij, maar wel benieuwd wat anderen daarvan vinden. Wel of niet? Zie poll!

dinsdag 4 januari 2022 om 17:36
Nee, natuurlijk niet. Een bruiloft is voor de mensen met wie je op dat moment close bent, niet voor vage kennissen en verwaterde vriendschappen. Vaak zul je alleen als zaalvulling (en donateur van een goedgevulde envelop) worden uitgenodigd als je als verwaterde kennis toch nog een uitnodiging krijgt. Ik zou passen en hooguit een felicitatiekaartje sturen.
dinsdag 4 januari 2022 om 17:41
Bij een bruiloft met 150 à 200 mensen zou ik haar eventueel uitnodigen.
Bij een bruiloft met 50 mensen zou ik haar geen uitnodiging sturen.
Maar ook melden aan je omgeving dat ze haar dus ook niet moeten vragen voor de vrijgezellen-party.
(Ik hoor af en toe dat daar mensen op uitgenodigd worden die dan niet naar 't feest mogen komen.)
Bij een bruiloft met 50 mensen zou ik haar geen uitnodiging sturen.
Maar ook melden aan je omgeving dat ze haar dus ook niet moeten vragen voor de vrijgezellen-party.
(Ik hoor af en toe dat daar mensen op uitgenodigd worden die dan niet naar 't feest mogen komen.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
dinsdag 4 januari 2022 om 17:42
Nee. Ik heb een heel grote familie, ik ben als kind op ontzettend veel bruiloften geweest, maar toen ik ging trouwen had ik met heel veel familieleden al jaren geen contact meer en wij wilden ook gewoon geen grote bruiloft. Ik vind ook niet dat het per se moet als het om mensen gaat die je nog wel ziet of bij wie je recent op de bruiloft bent geweest. Als je het zelf klein wil vieren zou je dan verplicht zijn toch die ene kennis uit te nodigen die het wel met 300 gasten vierde óf om het ook zo groot te doen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

dinsdag 4 januari 2022 om 17:45
@ redbulletje: ja precies. Ik heb dan dus nog 'last' van een soort maatschappelijke druk ofzo dat het zo hoort.
@dolfje: lijkt mij echt heerlijk!
@Wissewis: ik was dus ook op haar bruiloft uitgenodigd die zo'n 250 personen was. En ze had ook iets van 35 meiden op het vrijgezellenfeest waarvan een deel haar ook bijna nooit zag (dat is ter sprake gekomen)
@jo12345: ik denk dan altijd dat er een soort fear is bij de organisatoren dat ze mensen tekort komen voor het vrijgezellenfeestje,,,
@dolfje: lijkt mij echt heerlijk!
@Wissewis: ik was dus ook op haar bruiloft uitgenodigd die zo'n 250 personen was. En ze had ook iets van 35 meiden op het vrijgezellenfeest waarvan een deel haar ook bijna nooit zag (dat is ter sprake gekomen)
@jo12345: ik denk dan altijd dat er een soort fear is bij de organisatoren dat ze mensen tekort komen voor het vrijgezellenfeestje,,,

dinsdag 4 januari 2022 om 17:45
Nee. Contacten kunnen in de tussentijd veranderen/evolueren. Daarnaast heeft niet iedereen dezelfde soort bruiloft. De een maakt er een groots spektakel van waarbij iedereen en z'n moeder wordt uitgenodigd (oud-collega's en -studiegenoten van jaren geleden worden opeens opgetrommeld om de dansvloer te vullen), de ander nodigt alleen de meest naaste familie en vrienden uit.
Maar het kan wel consequenties hebben voor je contact met deze vriendin. Oftewel, voelt deze vriendin zich gepasseerd, dan zal de vriendschap mogelijk helemaal uitdoven na jouw bruiloft.
Die afweging moet je zelf maken. Hoe belangrijk is de vriendschap voor jou? En gevoelsmatig lijk je daar het antwoord al op te weten: voor jou valt ze al in de kennissenkring.
Maar het kan wel consequenties hebben voor je contact met deze vriendin. Oftewel, voelt deze vriendin zich gepasseerd, dan zal de vriendschap mogelijk helemaal uitdoven na jouw bruiloft.
Die afweging moet je zelf maken. Hoe belangrijk is de vriendschap voor jou? En gevoelsmatig lijk je daar het antwoord al op te weten: voor jou valt ze al in de kennissenkring.

dinsdag 4 januari 2022 om 17:46
Verder ook een belangrijke toevoeging in mijn eigen situatie: ik ben samen met een man uit India (expat) en we willen echt graag trouwen over x jaar. Alleen we praten er nu wel al eens over om te zien hoe we kunnen voorkomen dat er geen grote bruiloft komt (al dan niet georganiseerd door zijn ouders, in India, waar gerust 1000 mensen op afkomen). Vandaar de vraag terwijl ik nog niet ga trouwen

dinsdag 4 januari 2022 om 17:47
Ja, dat is idd wel de hamvraag.Daveotion schreef: ↑04-01-2022 17:45

dinsdag 4 januari 2022 om 17:49
Dan zou ik gewoon met z'n twee trouwen en het naderhand mededelen aan de familie. Dan kun je die hele poppenkast skippen.Ninx123 schreef: ↑04-01-2022 17:46Verder ook een belangrijke toevoeging in mijn eigen situatie: ik ben samen met een man uit India (expat) en we willen echt graag trouwen over x jaar. Alleen we praten er nu wel al eens over om te zien hoe we kunnen voorkomen dat er geen grote bruiloft komt (al dan niet georganiseerd door zijn ouders, in India, waar gerust 1000 mensen op afkomen). Vandaar de vraag terwijl ik nog niet ga trouwen![]()
dinsdag 4 januari 2022 om 17:50
Dit lijkt me een nog grotere uitdaging.Ninx123 schreef: ↑04-01-2022 17:46Verder ook een belangrijke toevoeging in mijn eigen situatie: ik ben samen met een man uit India (expat) en we willen echt graag trouwen over x jaar. Alleen we praten er nu wel al eens over om te zien hoe we kunnen voorkomen dat er geen grote bruiloft komt (al dan niet georganiseerd door zijn ouders, in India, waar gerust 1000 mensen op afkomen). Vandaar de vraag terwijl ik nog niet ga trouwen![]()

dinsdag 4 januari 2022 om 17:58
Dan gewoon samen trouwen en naderhand informeel een borrel en/of etentje met je dierbaarste familie en vrienden in Nederland en in zijn thuisland.
dinsdag 4 januari 2022 om 18:02
Hier een kennisje die eerst hier is getrouwd.
Vervolgens in Azië met 4 à 500 man.
Het "hoorde zo" voor zijn familie.
Ze - zijn familie - hadden zelfs de vliegtickets van haar ouders betaald zodat ze ook op het feest konden zijn.
Het was er in hun omgeving kennelijk al eeuwen traditie om feesten héél groot en héél lang te vieren.
Het niet zo doen en wel horen dat er iemand getrouwd was uit de familie ... daar zou de familie levenslang op zijn aangekeken.
Kennis had echt iets van "als het zo belangrijk is voor mijn schoonouders, dan maar gewoon ondergaan".
Is dit nu later?

dinsdag 4 januari 2022 om 18:04
Ja snap ik. Ik zou dat ook nog wel willen doen als het zo belangrijk zou zijn voor mijn vriend of schoonouders, maar mijn vriend wil dit echt pertinent niet. Dat lijkt hem echt vreselijk.Wissewis schreef: ↑04-01-2022 18:02Hier een kennisje die eerst hier is getrouwd.
Vervolgens in Azië met 4 à 500 man.
Het "hoorde zo" voor zijn familie.
Ze - zijn familie - hadden zelfs de vliegtickets van haar ouders betaald zodat ze ook op het feest konden zijn.
Het was er in hun omgeving kennelijk al eeuwen traditie om feesten héél groot en héél lang te vieren.
Het niet zo doen en wel horen dat er iemand getrouwd was uit de familie ... daar zou de familie levenslang op zijn aangekeken.
Kennis had echt iets van "als het zo belangrijk is voor mijn schoonouders, dan maar gewoon ondergaan".

dinsdag 4 januari 2022 om 18:09
Nee dat moet niet.
Net als bij kinderfeestjes vroeger.
Soms heb je niets meer met iemand of is het feest/dag/activiteit gewoon anders of wil je iets heel kleins doen. En ik heb niets met trouwen, vind groots mogelijke onzin maar als je het dan toch doet, dan zoals jullie willen.
Het is een verbintenis tussen jullie, een contract voor en door jullie.... niet die van jullie ouders of andere mensen. Die hebben hun eigen bruiloft en huwelijk om te doen wat zij willen.
Net als bij kinderfeestjes vroeger.
Soms heb je niets meer met iemand of is het feest/dag/activiteit gewoon anders of wil je iets heel kleins doen. En ik heb niets met trouwen, vind groots mogelijke onzin maar als je het dan toch doet, dan zoals jullie willen.
Het is een verbintenis tussen jullie, een contract voor en door jullie.... niet die van jullie ouders of andere mensen. Die hebben hun eigen bruiloft en huwelijk om te doen wat zij willen.
anoniem_409576 wijzigde dit bericht op 04-01-2022 18:12
2.59% gewijzigd