Trouwen: partners en stieffamilie
dinsdag 4 januari 2022 om 20:03
Ik riep altijd dat ik nooit zou willen trouwen, maar ben toch langzaam aan het veranderen van mening. Man (+10 jaar) is al in de pocket, maar dan de bruiloft.
Even benieuwd naar jullie mening over de volgende kwesties:
1. Ik zou het graag klein houden, man of 30, met alleen close familie en goede vrienden. Maarrr, vriend en ik hebben toevallig beide voornamelijk losse vrienden, waar we niet bevriend zijn met de partners. Kan je het maken bij een bruiloft alleen losse vrienden uitnodigen zonder +1? De meesten hebben al lang een relatie, die ik ook gewoon ken uit de wandelgangen.
2. Onze oudste woont de helft van de tijd bij z'n moeder. Van baby af aan ben ik in zijn leven, we zijn hecht en het contact met zijn moeder is prima. Toch heb ik haar er liever niet bij, ze zit niet perse in mijn top 30 zeg maar. Kan ik het maken haar niet uit te nodigen?
Even benieuwd naar jullie mening over de volgende kwesties:
1. Ik zou het graag klein houden, man of 30, met alleen close familie en goede vrienden. Maarrr, vriend en ik hebben toevallig beide voornamelijk losse vrienden, waar we niet bevriend zijn met de partners. Kan je het maken bij een bruiloft alleen losse vrienden uitnodigen zonder +1? De meesten hebben al lang een relatie, die ik ook gewoon ken uit de wandelgangen.
2. Onze oudste woont de helft van de tijd bij z'n moeder. Van baby af aan ben ik in zijn leven, we zijn hecht en het contact met zijn moeder is prima. Toch heb ik haar er liever niet bij, ze zit niet perse in mijn top 30 zeg maar. Kan ik het maken haar niet uit te nodigen?
dinsdag 4 januari 2022 om 23:46
Ik ben op de bruiloft van de moeder van mijn stiefkinderen geweest, dat was geen straf hoor. Ik mocht tenslotte mijn partner meenemen
Het is dat ik niet trouwerig ben, maar anders zou ze van harte welkom zijn met haar man, ook al zijn we vriendschappelijk niet close. We delen de zorg voor kinderen met elkaar, al jaren, dus zijn familiair wel close. Zelfde geldt voor de vader van mijn kinderen en zelfs zijn ouders. Iemand schreef hier al, het idee van de extended family. In een samengesteld gezin liggen de grenzen van wie er tot het gezin of de familie behoren wat minder scherp.
Ik denk dat als de verhoudingen zo goed zijn het niet uitnodigen misschien nog wel meer impact heeft dan wel uitnodigen. Daarom zeg ik ook: bij het uitnodigen van bruiloftsgasten gaat het niet alleen om wie vind ik leuk, maar het vraagt ook tact en een beetje politiek.
dinsdag 4 januari 2022 om 23:54
Nee ik vind het niet kunnen als je partners niet uitnodigt. Daarmee maak je, vind ik, deels de vriendschap kapot.
Ik zou écht anders tegen een vriendschap aankijken als mijn partner niet mag komen.
En ik zou anders aankijken tegen de vriendschap van partner als ik niet uitgenodigd word. Ik zie die vrienden toch als goede kennissen en (toekomstige) vrienden.
Over stiefmoeder heb ik geen uitgesproken mening. Ligt aan de onderlingen verhoudingen en afspraken.
Ik zou écht anders tegen een vriendschap aankijken als mijn partner niet mag komen.
En ik zou anders aankijken tegen de vriendschap van partner als ik niet uitgenodigd word. Ik zie die vrienden toch als goede kennissen en (toekomstige) vrienden.
Over stiefmoeder heb ik geen uitgesproken mening. Ligt aan de onderlingen verhoudingen en afspraken.

woensdag 5 januari 2022 om 00:03
Wij hebben ook een goede relatie met de ex van mijn vriend / moeder van mijn stiefkinderen. Maar toen wij onze bruiloft planden kwam het niet in ons op om haar en haar vriend uit te nodigen. Het is inderdaad familie. Maar toch wel in een heel andere categorie. De categorie die niet alles hoeft te zien van wat je met je vrienden uitvreet op een feest.patchouli_ schreef: ↑04-01-2022 23:46Het is dat ik niet trouwerig ben, maar anders zou ze van harte welkom zijn met haar man, ook al zijn we vriendschappelijk niet close. We delen de zorg voor kinderen met elkaar, al jaren, dus zijn familiair wel close. Zelfde geldt voor de vader van mijn kinderen en zelfs zijn ouders. Iemand schreef hier al, het idee van de extended family. In een samengesteld gezin liggen de grenzen van wie er tot het gezin of de familie behoren wat minder scherp.

Maar daar ook totaal uit de toon valt omdat ze zich als enigen heel anders tot ons verhouden dan de anderen.
woensdag 5 januari 2022 om 00:19

woensdag 5 januari 2022 om 00:55
woensdag 5 januari 2022 om 01:11
Wij hadden een tussenoplossing; partners van vrienden voor overdag niet uitgenodigd maar voor s avonds wel. Ik weet niet of mensen daar over gevallen zijn,
Verder zou ik met ex bespreken hoe zij zich erbij voelt, misschien zit ze er zelf wel niet op te wachten en zowel, dan zou die relatie me een extra gast waard zijn
Nog een aanvulling; wij waren 26 toen wij trouwden, veel vrienden hadden pas net een relatie en ik denk dat niemand het daarom vreemd vond en zowel, dan wel, tja
Verder zou ik met ex bespreken hoe zij zich erbij voelt, misschien zit ze er zelf wel niet op te wachten en zowel, dan zou die relatie me een extra gast waard zijn
Nog een aanvulling; wij waren 26 toen wij trouwden, veel vrienden hadden pas net een relatie en ik denk dat niemand het daarom vreemd vond en zowel, dan wel, tja

woensdag 5 januari 2022 om 01:58
Gelukkig vind TO hem dan weer niet belangrijk genoeg om zijn moeder uit te nodigen.
woensdag 5 januari 2022 om 02:50
Dan kan je dus nog met 2 auto's naar Verrewegistan rijden (1 's ochtends of 's middags en 1 's avonds) en moeten 2 mensen BOB zijn. Zou ik toch ook voor passen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
woensdag 5 januari 2022 om 07:49
woensdag 5 januari 2022 om 08:11
Jeemig kan je zelf niet rijden ofzo?! Als je geen partner had kwam je dus nergens?Wissewis schreef: ↑04-01-2022 20:22Uit ervaring weet ik dat de meeste trouwpartijen op onmogelijk bereikbare plekken met openbaar vervoer zijn. En op onmogelijke uren gedaan zijn.
Je kan dus kiezen:
Mijn partner komt mee. Of ik blijf ook thuis omdat ik er niet geraak én niet thuisraak.
Al helemaal als je mijn partner ook al jaren kent.
En nee, mijn partner gaat geen 3 keer over en weer rijden of mij komen oppikken om 3u 's nachts als hij zelf niet uitgenodigd is.
En nee, ik betaal ook geen veel te dure taxi.
Lekker zelfstandig….

woensdag 5 januari 2022 om 08:17
Ik vind dat je niet verplicht bent om partners uit te nodigen en eerlijk gezegd zou ik het zelfs raar vinden als je de ex van je partner zou moeten uitnodigen.
Het kind van je partner: uiteraard.
Diens moeder en dus de ex van je partner: helemaal niet en trouwens, als mijn ex me zou uitnodigen zou ik dat beledigend vinden.
aanvulling: als zijn nieuwe partner me zou uitnodigen voor zijn begrafenis, zou ik dat dan weer níet beledigend vinden. Maar ik zou niet gaan, behalve als onze kinderen dat graag willen.
Het kind van je partner: uiteraard.
Diens moeder en dus de ex van je partner: helemaal niet en trouwens, als mijn ex me zou uitnodigen zou ik dat beledigend vinden.
aanvulling: als zijn nieuwe partner me zou uitnodigen voor zijn begrafenis, zou ik dat dan weer níet beledigend vinden. Maar ik zou niet gaan, behalve als onze kinderen dat graag willen.
woensdag 5 januari 2022 om 08:21
Wat is dat nu weer voor een opmerking. Alle mensen die niet met een auto rijden zijn niet zelfstandig? Ik ken er genoeg die geen rijbewijs/auto willen/hebben of niet alleen op onbekend terrein rijden/geen autosnelweg op durven/een oogaandoening hebben en 's nachts niet mogen rijden,...
Die komen overal, met partner, met OV, overdag,... Van de meeste trouwlocaties kom je 's nachts niet met OV naar huis.

woensdag 5 januari 2022 om 08:22
De meeste mensen zijn net even wat minder afhankelijk van anderen om van a naar b te komen.Wissewis schreef: ↑04-01-2022 20:22Uit ervaring weet ik dat de meeste trouwpartijen op onmogelijk bereikbare plekken met openbaar vervoer zijn. En op onmogelijke uren gedaan zijn.
Je kan dus kiezen:
Mijn partner komt mee. Of ik blijf ook thuis omdat ik er niet geraak én niet thuisraak.
Al helemaal als je mijn partner ook al jaren kent.
En nee, mijn partner gaat geen 3 keer over en weer rijden of mij komen oppikken om 3u 's nachts als hij zelf niet uitgenodigd is.
En nee, ik betaal ook geen veel te dure taxi.
En je kan ook nog een auto huren, met andere gasten meerijden (vaak ken je meerdere mensen op een bruiloft), enz.
woensdag 5 januari 2022 om 08:24
Een uitvaart of verjaardagsfeestje is nog iets anders dan een bruiloft.
Er is trouwens een groot verschil tussen zelf verkiezen niet mee te gaan en gewoon niet welkom zijn.
woensdag 5 januari 2022 om 08:24
Ik zou na het versturen van de uitnodiging tegen vrienden zeggen:
We begrijpen het als partner geen vrij wil/kan nemen of er niet perse bij wil zijn, maar we willen jullie graag wel de optie geven partner mee te nemen. Laat je het voor x datum weten ivm catering?
Ik zou wel de optie geven, maar ook een out.
Mijn partner heeft een aantal vrienden waar ik echt niet de hele dag op hun feest aanwezig hoef te zijn. Liever niet zelfs. Gelukkig zijn ze al getrouwd
Ex kun je prima niet uitnodigen, maar vind ik aan je partner om over te beslissen.
We begrijpen het als partner geen vrij wil/kan nemen of er niet perse bij wil zijn, maar we willen jullie graag wel de optie geven partner mee te nemen. Laat je het voor x datum weten ivm catering?
Ik zou wel de optie geven, maar ook een out.
Mijn partner heeft een aantal vrienden waar ik echt niet de hele dag op hun feest aanwezig hoef te zijn. Liever niet zelfs. Gelukkig zijn ze al getrouwd

Ex kun je prima niet uitnodigen, maar vind ik aan je partner om over te beslissen.
woensdag 5 januari 2022 om 08:27
ik word echt graag niet-uitgenodigd hoorAttraverso schreef: ↑05-01-2022 08:24Een uitvaart of verjaardagsfeestje is nog iets anders dan een bruiloft.
Er is trouwens een groot verschil tussen zelf verkiezen niet mee te gaan en gewoon niet welkom zijn.
Vooral als vrouw-van mee naar bruiloften van een van zijn collega's (/voetbalmattie) vind ik belachelijk
ik voel me dan echt niet niet-welkom. Echt niet.

woensdag 5 januari 2022 om 08:32
Ik krijg ook liever geen uitnodiging. Ik heb de afgelopen jaren een paar keer verstek laten gaan op een bruiloft en dat voelt ook alsof je het bruidspaar een klap in het gezicht geeft.
woensdag 5 januari 2022 om 08:39
In tijden van Corona is dit niet zo heel moeilijk en accepteren mensen het wel. Toen wij trouwden vorig jaar mochten er maar 30 mensen in het stadhuis en iets meer mensen in de kerk. We hebben mensen toen van te voren gesproken en gezegd: we vinden het fijn als je er bij bent, maar we kunnen maar een beperkt aantal mensen uitnodigen, dus helaas geen partners of kinderen mee.
Maar ook zonder corona zou ik gewoon doen wat je zelf wil, maar het wel van te voren bespreken en het uitleggen. Als je het uitlegt dat je het klein houdt en zo min mogelijk mensen uit nodigt maar wel graag wil dat vriendin x erbij, dan voelt ze zich eerder vereerd dan dat ze het raar vindt dat haar partner er niet bij mag zijn.
Over exen heb ik verder geen mening. Het ligt helemaal aan de relatie de je hebt.
Maar ook zonder corona zou ik gewoon doen wat je zelf wil, maar het wel van te voren bespreken en het uitleggen. Als je het uitlegt dat je het klein houdt en zo min mogelijk mensen uit nodigt maar wel graag wil dat vriendin x erbij, dan voelt ze zich eerder vereerd dan dat ze het raar vindt dat haar partner er niet bij mag zijn.
Over exen heb ik verder geen mening. Het ligt helemaal aan de relatie de je hebt.
woensdag 5 januari 2022 om 10:18
Nou, die laatste uitspraak is wel een waarheid als een koe. Blijkt wel uit de verschillende meningen in dit topic alleen al. Overigens ook een van de redenen dat ik heel lang niet wilde trouwen, om dit gedoe op voorhand.
Denk dat het een middenweg wordt, waar we vrienden los uitnodigen en het aan henzelf laten wat ze graag willen. Ik heb verder niks tegen deze partners en mijn vrienden gun ik een even leuke avond als wij zouden hebben, dus zou daar nooit rechtlijnig in zijn.
Wat betreft de moeder van mijn stiefzoon. Denk dat mijn vriend haar niet uit zou willen nodigen, dat komt dus meer van mij. Ik gun onze oudste het fijnste leven denkbaar en ben met dit soort grote gebeurtenissen altijd extra scherp op een optimale situatie voor hem. Hij zou trouwens zwaar beledigd zijn als ik hem het kind van mijn partner noem. Maar snap dat niet ieder gezin met stiefkinderen zo'n situatie heeft.
woensdag 5 januari 2022 om 10:23
Met mensen die altijd maar aan hun partner vastgeplakt zitten zou ik helemaal geen vrienden willen zijn.

woensdag 5 januari 2022 om 10:23
Ik vind het ook bizar. Heb zelf ook totaal geen zin om naar bruiloften van neven en nichten of studievrienden van partner te gaan. Laat die mensen lekker hun lol onderling hebben, daar hoef ik niet tussen te zitten.
Ik ben ook van mening dat de sfeer al snel heel anders is als ieder zijn partner die er geen fluit mee te maken heeft meeneemt. Dan is iedereen toch bezig stel te zijn, je moet partner de hele tijd voorstellen en betrekken, terwijl je anders lekker los door je eigen gezelschap fladdert.