Trouwen: partners en stieffamilie

04-01-2022 20:03 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik riep altijd dat ik nooit zou willen trouwen, maar ben toch langzaam aan het veranderen van mening. Man (+10 jaar) is al in de pocket, maar dan de bruiloft.

Even benieuwd naar jullie mening over de volgende kwesties:

1. Ik zou het graag klein houden, man of 30, met alleen close familie en goede vrienden. Maarrr, vriend en ik hebben toevallig beide voornamelijk losse vrienden, waar we niet bevriend zijn met de partners. Kan je het maken bij een bruiloft alleen losse vrienden uitnodigen zonder +1? De meesten hebben al lang een relatie, die ik ook gewoon ken uit de wandelgangen.
2. Onze oudste woont de helft van de tijd bij z'n moeder. Van baby af aan ben ik in zijn leven, we zijn hecht en het contact met zijn moeder is prima. Toch heb ik haar er liever niet bij, ze zit niet perse in mijn top 30 zeg maar. Kan ik het maken haar niet uit te nodigen?
lilalinda schreef:
04-01-2022 21:19
Ik.wil.heel erg graag Niet mee naar bruiloften van vage bekenden
Man gaat maar lekker alleen
Ik heb precies dit! Hou op met die uitnodigingen van kennissen waaar ik een verplichte dagtaak aan heb (en kosten!!!) Mij nie bellen
1. Partners wél uitnodigen. Het is op z'n minst ongastvrij om dat niet te doen. Plus liefdeloos in mijn ogen, alsof de partners van je vrienden er niet toe doen. Heel onaardig.

2. Ex van je vriend (daar gaat het neem ik aan om) hoeft er niet per se bij te zijn. Dit hangt sterk af van de huidige band tussen jouw aanstaande man en haar. Maar bij twijfel niet doen, dit zal zij begrijpen.
Stoutehond schreef:
04-01-2022 23:54
Nee ik vind het niet kunnen als je partners niet uitnodigt. Daarmee maak je, vind ik, deels de vriendschap kapot.
Ik zou écht anders tegen een vriendschap aankijken als mijn partner niet mag komen.
En ik zou anders aankijken tegen de vriendschap van partner als ik niet uitgenodigd word. Ik zie die vrienden toch als goede kennissen en (toekomstige) vrienden.

Over stiefmoeder heb ik geen uitgesproken mening. Ligt aan de onderlingen verhoudingen en afspraken.
Hoezo, “toekomstige vrienden”, je partner is toch al bevriend met die mensen? Blijkbaar heeft de vriendschap zich niet tot de partners uitgebreid. Anders had je die partner toch allang gekend? Wat verandert dat huwelijk daar nu aan?

Sowieso zijn heel veel mensen niet als stellen bevriend, maar gewoon ieder heeft zijn eigen vrienden en vriendinnen. Ja, mijn ouders hadden echt vooral vrienden als stel, dus Elly en Bert of Adrie en Marjan komen vanavond. Maar dat stellengedoe zie ik onder mijn generatie veel minder, of in ieder geval niet automatisch. Ik zie eigenlijk al mijn vrienden en vriendinnen afzonderlijk van hun partners. Met sommige partners kan ik het wel goed vinden, maar dan nog zie ik mensen niet als een unit waar je altijd samen mee afspreekt.
hamertje schreef:
05-01-2022 10:18
Nou, die laatste uitspraak is wel een waarheid als een koe. Blijkt wel uit de verschillende meningen in dit topic alleen al. Overigens ook een van de redenen dat ik heel lang niet wilde trouwen, om dit gedoe op voorhand.

Denk dat het een middenweg wordt, waar we vrienden los uitnodigen en het aan henzelf laten wat ze graag willen. Ik heb verder niks tegen deze partners en mijn vrienden gun ik een even leuke avond als wij zouden hebben, dus zou daar nooit rechtlijnig in zijn.

Wat betreft de moeder van mijn stiefzoon. Denk dat mijn vriend haar niet uit zou willen nodigen, dat komt dus meer van mij. Ik gun onze oudste het fijnste leven denkbaar en ben met dit soort grote gebeurtenissen altijd extra scherp op een optimale situatie voor hem. Hij zou trouwens zwaar beledigd zijn als ik hem het kind van mijn partner noem. Maar snap dat niet ieder gezin met stiefkinderen zo'n situatie heeft.
Het hoeft geen gedoe te zijn als je er zelf niet al te rigide in staat. Op mijn bruiloft nodigde ik een vriendin-collega uit, ik hoorde van haar dat haar dochter er ook superveel zin in had. Ik dacht: huh, maar OK, die kwam dus ook. Prima joh. En sommige mensen hadden wel hun partner mee, en anderen weer niet. Maakte me ook niks uit: leuk als ze er zijn, ook best als ze niet komen. We organiseerden een feestje en daar horen geen strenge regels bij. Ik zou moeder van stiefkind dus wel uitnodigen en dan kan zij zelf besluiten wat ze wil en wat ze ervan vindt. Beetje go with the flow, dan wordt het geen gedoe.
Wat eten we vanavond?
Lorem_Ipsum schreef:
05-01-2022 10:26
Voor de mensen die zonder partner moeilijk op locaties komen is het dan maar te hopen dat ze niet ooit eens alleen komen te staan.

Nou inderdaad.
Lorem_Ipsum schreef:
05-01-2022 10:33
Hoezo, “toekomstige vrienden”, je partner is toch al bevriend met die mensen? Blijkbaar heeft de vriendschap zich niet tot de partners uitgebreid. Anders had je die partner toch allang gekend? Wat verandert dat huwelijk daar nu aan?

Sowieso zijn heel veel mensen niet als stellen bevriend, maar gewoon ieder heeft zijn eigen vrienden en vriendinnen. Ja, mijn ouders hadden echt vooral vrienden als stel, dus Elly en Bert of Adrie en Marjan komen vanavond. Maar dat stellengedoe zie ik onder mijn generatie veel minder, of in ieder geval niet automatisch. Ik zie eigenlijk al mijn vrienden en vriendinnen afzonderlijk van hun partners. Met sommige partners kan ik het wel goed vinden, maar dan nog zie ik mensen niet als een unit waar je altijd samen mee afspreekt.
Dit dus!
Sorry maar de partner van je vrienden niet uitnodigen is gewoon een andere manier van zeggen: ik heb schijt aan de belangrijkste persoon in jouw leven.
In mijn ogen is een bruiloft een dag om de liefde en familiebanden te vieren. Het is echt heel tegenstrijdig om dat aan de ene kant voor je eigen huwelijk te willen doen, maar aan de andere kant de verbintenis die je vrienden met iemand hebben als irrelevant te beschouwen. Gevoelsmatig gaat dat er bij mij niet in.
Daveotion schreef:
05-01-2022 10:39
Sorry maar de partner van je vrienden niet uitnodigen is gewoon een andere manier van zeggen: ik heb schijt aan de belangrijkste persoon in jouw leven.
In mijn ogen is een bruiloft een dag om de liefde en familiebanden te vieren. Het is echt heel tegenstrijdig om dat aan de ene kant voor je eigen huwelijk te willen doen, maar aan de andere kant de verbintenis die je vrienden met iemand hebben als irrelevant te beschouwen. Gevoelsmatig gaat dat er bij mij niet in.
dat VIND jij, maar dat IS niet zo
lilalinda schreef:
05-01-2022 08:13
toch raar, dat onbekende-partners niet uitnodigen zo'n taboe is.

Je hebt vier mensen, die er geen zin in hebben:
Bruid, Bruidegom, de genodigde vriend en de partner
allemaal omdat het niet heurt
Dat weet je helemaal niet. Misschien willen de vriend en diens partner wel heel graag samen komen.
Daveotion schreef:
Ik gun het iedereen om niet op al de bruiloften van de vrienden van je partner op te hoeven komen dagen.

In een dispuut of voetbalteam kan het soms echt bruiloften regenen.
Daveotion schreef:
05-01-2022 10:41
Dat weet je helemaal niet. Misschien willen de vriend en diens partner wel heel graag samen komen.
als je al lang bevriend bent, en al die tijd nog geen reden had om eens met zijn vieren af te spreken. Dan zou ik niet weten, waarom je nu plots wel als partner een rol hebt
Lorem_Ipsum schreef:
05-01-2022 10:43
Ik gun het iedereen om niet op al de bruiloften van de vrienden van je partner op te hoeven komen dagen.

In een dispuut of voetbalteam kan het soms echt bruiloften regenen.
Als je ze uitnodigt en ze hebben geen zin, komen ze niet. En als het ze wel leuk lijkt, komen ze wel. Makkelijk zat toch?
Wat eten we vanavond?
Daveotion schreef:

Wat vreemd dat je het zo opvat. Ik zie mijzelf en mijn vrienden als individuele, zelfstandige personen.
Waarom zou ik dan hun partner uitnodigen met wie ik helemaal geen band heb? Nog even afgezien van de kosten.
Zou ook mijn eigen partner niet meeslepen naar een feest van wie hij de feestgevers niet of nauwelijks kent.
metallover wijzigde dit bericht op 05-01-2022 10:48
6.66% gewijzigd
makreel schreef:
05-01-2022 10:45
Als je ze uitnodigt en ze hebben geen zin, komen ze niet. En als het ze wel leuk lijkt, komen ze wel. Makkelijk zat toch?
Dat is het lastige van etiquette. Niet komen als je uitgenodigd bent, vinden mensen heel moeilijk

Het is sterk, als het bruidspaar in de uitnodiging al duidelijk maakt, dat niet komen geen probleem is, maar dat handig is, als je het even doorgeeft
lilalinda schreef:
05-01-2022 10:44
als je al lang bevriend bent, en al die tijd nog geen reden had om eens met zijn vieren af te spreken. Dan zou ik niet weten, waarom je nu plots wel als partner een rol hebt
Het zou evengoed kunnen dat die vriend zo'n bruiloft "gedoe" vindt en blij is dat hij in elk geval het gezelschap heeft van zijn partner op zo'n dag. Je vult het in vanuit jouw eigen perspectief om vooral niet te willen gaan. Maar niet iedereen voelt dat zo.
lilalinda schreef:

Bijzonder ook wel als je op andere topics leest wat voor hekel mensen aan bruiloften hebben, helemaal als ze het stel niet goed kennen.
Want dan wordt er een kadootje verwacht, een leuke jurk verwacht, blablabla WAT DENKEN ZE WEL NIET ZO BELANGRIJK ZIJN ZE NIET HOOR O_o
eva-luna schreef:
04-01-2022 20:29
Dan al helemaal niet aan twijfelen. Kan prima zonder partners erbij.
+1

Ooit eens met een groep naar bruiloft van een forumster geweest. Had ik dan mijn man moeten meenemen om de liefde te vieren? Alsjeblieft zeg.
Daveotion schreef:
05-01-2022 10:49
Het zou evengoed kunnen dat die vriend zo'n bruiloft "gedoe" vindt en blij is dat hij in elk geval het gezelschap heeft van zijn partner op zo'n dag. Je vult het in vanuit jouw eigen perspectief om vooral niet te willen gaan. Maar niet iedereen voelt dat zo.
als mijn partner vraagt of ik voor hem mee wil gaan, dan ga ik graag mee hoor
maar dat is een hele andere vraag/situatie
Daveotion schreef:
Ze komen nu al niet bij elkaar over de vloer, ik denk echt niet dat die partners in een foetushouding ergens gaan liggen huilen als ze geen uitnodiging krijgen.
makreel schreef:
05-01-2022 10:45
Vanuit de gast bekeken. Maar makkelijker is om het vanuit jezelf, degene die het feest geeft, te bekijken. Als je het niet nodig vindt dat ze komen, dan nodig je ze dus ook niet uit. Scheelt een hoop gedoe.
lilalinda schreef:

Ik vind het vooral raar, dat je partners van vrienden niet kent. Je komt toch bij elkaar over de vloer? Of je ziet ze met feestjes (vroeger....)?

Dus ik zou zéker de partners uitnodigen. En je kan altijd tussen neus en lippen door laten vallen dat ze zich niet verplicht hoeven te voelen (je kunt bijvoorbeeld ook vragen of ze willen aangeven of ze alleen of met hun tweeën komen, dan is meteen duidelijk dat beide een optie is).
Ik ben zelfs wel eens met een +1 op de gastenlijst gezet, terwijl ik al jaren (en nog steeds) vrijgezel ben. Gewoon, voor de mogelijkheid, dat er een partner zou opduiken in de tussentijd.
De enige die je met enig fatsoen zónder partners kan uitnodigen, zijn collega's. Daarvan ken je de partners vaak echt helemaal niet (en dan is dat wél normaal, in mijn ogen). Maar goed, die zullen niet komen op een intieme setting.

Of de ex wordt uitgenodigd zou ik overleggen met partner en desnoods met ex. Misschien zit die er wel helemaal niet op te wachten maar wil ze zich ook niet laten kennen als ze toch uitgenodigd wordt.
Lorem_Ipsum schreef:
05-01-2022 10:33

Ja goede kennissen en (toekomstige) vrienden.
Die goede kennissen kunnen vrienden worden. Dus toekomstige vrienden bij nog een paar keer contact.
Er zijn een paar die ik nog niet ontmoet heb omdat daarvan het contact sporadisch is en ver weg wonen. Ik kan niet mee vanwege mijn eigen agenda of het is alleen online contact. Maar de uitnodiging vanuit hun is er absoluut.

We spreken niet altijd samen af. Ik en hij zien mensen vaak zat buiten elkaar om.
Star⁴ schreef:
05-01-2022 10:58
Ze komen nu al niet bij elkaar over de vloer, ik denk echt niet dat die partners in een foetushouding ergens gaan liggen huilen als ze geen uitnodiging krijgen.
Nee, dat zal heus niet. Maar of ze het waarderen is de vraag. Dat weet je niet.
Als het om collega's of heel vage kennissen zou gaan, dan snap ik nog dat je ergens een grens trekt qua aantal genodigden. Maar bij vrienden vind ik het echt misplaatst. Die staan als het goed is dicht bij je. Maar goed, het is duidelijk dat de meningen hierover verschillen. Ik heb ook wel een bruiloft meegemaakt waarop een deel van de vriendengroep met partner kwam, en van een ander deel van dezelfde vriendengroep waren de partners expliciet níet uitgenodigd, omdat het bruidspaar geen zin had in deze specifieke partners. Vond ik ook erg ongastvrij, om niet te zeggen bevreemdend. Maar goed, het komt voor.

Hopelijk heeft TO er iets aan.
Daveotion schreef:
05-01-2022 11:35
Nee, dat zal heus niet. Maar of ze het waarderen is de vraag. Dat weet je niet.
Als het om collega's of heel vage kennissen zou gaan, dan snap ik nog dat je ergens een grens trekt qua aantal genodigden. Maar bij vrienden vind ik het echt misplaatst. Die staan als het goed is dicht bij je. Maar goed, het is duidelijk dat de meningen hierover verschillen. Ik heb ook wel een bruiloft meegemaakt waarop een deel van de vriendengroep met partner kwam, en van een ander deel van dezelfde vriendengroep waren de partners expliciet níet uitgenodigd, omdat het bruidspaar geen zin had in deze specifieke partners. Vond ik ook erg ongastvrij, om niet te zeggen bevreemdend. Maar goed, het komt voor.

Hopelijk heeft TO er iets aan.
Ik denk het wel bijna zeker te weten, anders had je na tien jaar toch wel eens een keer die mensen bij je thuis uitgenodigd? Of gezegd'joh als je eens naar Klaas gaat lijkt het me wel eens leuk mee te gaan'.
Denk dat de vriendengroepen gewoon zo zijn en dat iedereen dat prima vindt.
lilalinda schreef:
05-01-2022 10:41
dat VIND jij, maar dat IS niet zo
Helemaal mee eens. De enige die bepaalt wie er welkom is op de bruiloft is het bruidspaar zelf. Als die er een groot extravaganza van wil maken waar iedereen welkom is, prima.

Willen ze het kleinschalig houden, met een kleine selecte groep genodigden (zonder partners), is dat ook helemaal prima.

Uit beleefdheid kun je idd in de uitnodiging aangeven waarom je het kleinschalig houdt, maar zelfs dat ben je niet verplicht.

Als niet-genodigden daar een probleem mee hebben is dat vooral hun probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven