Trouwen: partners en stieffamilie

04-01-2022 20:03 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik riep altijd dat ik nooit zou willen trouwen, maar ben toch langzaam aan het veranderen van mening. Man (+10 jaar) is al in de pocket, maar dan de bruiloft.

Even benieuwd naar jullie mening over de volgende kwesties:

1. Ik zou het graag klein houden, man of 30, met alleen close familie en goede vrienden. Maarrr, vriend en ik hebben toevallig beide voornamelijk losse vrienden, waar we niet bevriend zijn met de partners. Kan je het maken bij een bruiloft alleen losse vrienden uitnodigen zonder +1? De meesten hebben al lang een relatie, die ik ook gewoon ken uit de wandelgangen.
2. Onze oudste woont de helft van de tijd bij z'n moeder. Van baby af aan ben ik in zijn leven, we zijn hecht en het contact met zijn moeder is prima. Toch heb ik haar er liever niet bij, ze zit niet perse in mijn top 30 zeg maar. Kan ik het maken haar niet uit te nodigen?
lilalinda schreef:
05-01-2022 13:47
ja, meestal gaat het inderdaad zo.
en als mijn man hier vrienden op bezoek heeft, praat ik even mee, en ga dan de kamer uit

als je al je vrienden moet uitzoeken of je het alle 4 met elkaar kunt vinden, dan houd je toch weinig over?
Het gebeurt ook vaak dat we thuis (ipv uit eten) bij iemand afspreken, huis omdat partner de hort op is, en er iemand thuis moet zijn met de kinderen. En in een setting met meerdere vriendinnen zit partner er meestal ook niet naast.

Met zijn vieren een klik is inderdaad helemaal een uitdaging. Het kan wel, maar wel toevallig.
Het ligt er aan hoe goed je de aanhang kent of je ze wel of niet (al dan niet voor de vorm) zou moeten uitnodigen. Als je alleen de vrienden kent en de partners zie je alleen een keer op de verjaardag van die betreffende vriend (of dat al niet eens), dan zou ik de aanhang niet uitnodigen.
Als ik ze wel vaker zie en ik zou ze leuk vinden dan zou ik wel een uitnodiging aan beide sturen.
Ik vind etiquette best interessant, maar voor mij geldt: mijn bruiloft, mijn eigen etiquette.... :-D Dus doen waar jullie je goed bij voelen. Staan jullie erachter om de partners niet uit te nodigen, dan doe je het niet.
Het is jullie feest he?

Wat betreft de moeder van de oudste. Ik denk zelf dat ik haar niet uit zou nodigen. Tenzij jullie echt vriendinnen zijn geworden ofzo. Het zou voor mij een beetje raar voelen om de ex van mijn partner op mijn bruiloft te hebben.
Ik kan me voorstellen dat je de partners van je collega’s, volleybalteam en de mensen van het kinderzwemmen niet kent maar de partner van je beste vrienden? Dat verbaast me. Ik ben ook gewoon m’n eigen persoon met eigen vriendschappen maar de partners van mijn beste vrienden ken ik ook goed en vind ik eigenlijk allemaal hartstikke leuk.
Wat eten we vanavond?
Ik ben een paar jaar terug uitgenodigd voor een bruiloft van een goede (studie)vriendin. Zij wilde het ook graag klein houden en heeft vooraf aan de drie meiden van ons groepje gevraagd of het oké was dat ze onze partners niet uitnodigde. We kennen elkaars partners allemaal gewoon bij naam en gezicht, maar zijn daar geen vrienden mee, dus ik snapte haar vraag heel goed. Maar het belangrijkste voor mij was dat ik dus met dat groepje meiden kon komen. Als ik anders alleen was geweest en niemand had gekend, had ik het heel ongemakkelijk en vervelend gevonden om mijn partner niet mee te kunnen nemen. Daar zou ik wel rekening mee houden.

Ex van partner zou ik zeker niet willen uitnodigen op mijn bruiloft, joe. Leuke vrouw hoor, maar heeft niks met mij te maken. En stiefkind begrijpt dat ook wel.
makreel schreef:
05-01-2022 14:55
Ik kan me voorstellen dat je de partners van je collega’s, volleybalteam en de mensen van het kinderzwemmen niet kent maar de partner van je beste vrienden? Dat verbaast me. Ik ben ook gewoon m’n eigen persoon met eigen vriendschappen maar de partners van mijn beste vrienden ken ik ook goed en vind ik eigenlijk allemaal hartstikke leuk.
het is niet, dat ik niemand ken hoor. Maar het is geen must ze wel te kennen
en zeker geen must om altijd als aanhang uitgenodigd te worden.
Ik vind het wel fijn om de partners van mijn vrienden en vriendinnen te kennen. Ten eerste omdat ze een groot deel uitmaken van het leven van die vriend of vriendin. Maar ten tweede omdat het dikwijls ook onderling goed klikt, dus we doen ook wel gezamenlijk etentjes of een dagje uit bijvoorbeeld, naast 1 op 1 afspraken.
Ivm coronamaatregelen zou ik het begrijpen, maar geen +1 mogen meenemen naar een bruiloft daar zou ik moeite mee hebben.

Het voelt toch een beetje apart als je de liefde tussen twee mensen viert zonder je eigen liefde bij je.

Ook praktisch zou ik niet eens goed weten hoe je dit moet formuleren op de uitnodiging zodat mensen niet automatisch aannemen dat partner ook welkom is.
Avage schreef:
05-01-2022 15:46
Ivm coronamaatregelen zou ik het begrijpen, maar geen +1 mogen meenemen naar een bruiloft daar zou ik moeite mee hebben.

Het voelt toch een beetje apart als je de liefde tussen twee mensen viert zonder je eigen liefde bij je.

Ook praktisch zou ik niet eens goed weten hoe je dit moet formuleren op de uitnodiging zodat mensen niet automatisch aannemen dat partner ook welkom is.

Gewoon alleen de naam van de genodigde op de uitnodiging zetten, en binnenin ‘laat je even weten of je komt?’
Dan lijkt het me toch duidelijk. En zo niet dan kunnen ze er altijd naar vragen.
Metallover schreef:
05-01-2022 17:55
Gewoon alleen de naam van de genodigde op de uitnodiging zetten, en binnenin ‘laat je even weten of je komt?’
Dan lijkt het me toch duidelijk. En zo niet dan kunnen ze er altijd naar vragen.
Bij een bruiloft zou ik ervan uitgaan dat we allebei welkom zijn, omdat dat de etiquette is, naar mijn weten. Als ik niet welkom ben, dan zou ik dat alleen doorhebben als dit expliciet wordt gecommuniceerd.
Avage schreef:
05-01-2022 15:46

De gehele voornaam en achternaam van de genodigde is voldoende.

En als er dan toch een een partner meeneemt, tja, is dat end van de wereld?
makreel schreef:
05-01-2022 14:55
Ik ken alle partners van m’n vrienden, en de partners die al lang meelopen ken ik ook echt goed. Maar ik ben niet met iedereen persoonlijk bevriend. Sommigen zijn gewoon de partner van een vriendin/vriend. En nee, zeker niet al mijn vrienden hebben een leuke partner waar ik graag afzonderlijk mee op zou willen trekken.
Lorem_Ipsum schreef:
05-01-2022 19:27
Ik ken alle partners van m’n vrienden, en de partners die al lang meelopen ken ik ook echt goed. Maar ik ben niet met iedereen persoonlijk bevriend. Sommigen zijn gewoon de partner van een vriendin/vriend. En nee, zeker niet al mijn vrienden hebben een leuke partner waar ik graag afzonderlijk mee op zou willen trekken.
Ik ken ze uiteraard allemaal, alleen inderdaad niet even goed. Sommigen vind ik hartstikke leuk, anderen prima voor een praatje in de gang.

Omdat wij bij de start van onze relatie al een gezinsleven hadden, hebben we ook nooit zo samen een vriendengroep of stelletjes vrienden ontwikkeld. Er bleef altijd iemand thuis voor de toen nog baby. En onze omgeving studeerde nog dus dat waren ook geen kinderproof avondjes.
Lorem_Ipsum schreef:
05-01-2022 19:27
Maar op een bruiloft zou je er ook niet afzonderlijk mee optrekken. Dus ik zie niet in waarom ze niet welkom zouden zijn op een bruiloft (of ander feestje for that matter).
hamertje schreef:
05-01-2022 19:38
Ik ken ze uiteraard allemaal, alleen inderdaad niet even goed. Sommigen vind ik hartstikke leuk, anderen prima voor een praatje in de gang.

Omdat wij bij de start van onze relatie al een gezinsleven hadden, hebben we ook nooit zo samen een vriendengroep of stelletjes vrienden ontwikkeld. Er bleef altijd iemand thuis voor de toen nog baby. En onze omgeving studeerde nog dus dat waren ook geen kinderproof avondjes.
Misschien helpt het je om je eerlijk af te vragen waarom je ze er niet bij wilt hebben. Wat is de eerlijke reden?
Vind je het dan te prijzig worden? Vind je het spannend omdat je ze niet allemaal even goed kent? Wil je eigenlijk 1 specifiek persoon ontlopen door alle partners niet uit te nodigen? Ben je bang dat het voor de partners zelf ongemakkelijk is? Of nog iets anders?
Daveotion schreef:
06-01-2022 10:47
Maar op een bruiloft zou je er ook niet afzonderlijk mee optrekken. Dus ik zie niet in waarom ze niet welkom zouden zijn op een bruiloft (of ander feestje for that matter).
Omdat ik vaak vind dat mensen onderling meer contact hebben als hun partner er niet bij is.
Avelie schreef:
05-01-2022 18:14
Bij een bruiloft zou ik ervan uitgaan dat we allebei welkom zijn, omdat dat de etiquette is, naar mijn weten. Als ik niet welkom ben, dan zou ik dat alleen doorhebben als dit expliciet wordt gecommuniceerd.
als er bij jullie een kaart binnenkomt met de adressering
Meneer Voornaam-jouw-man, Achternaam-jouw-man

dan ben jij niet uitgenodigd
Lorem_Ipsum schreef:
06-01-2022 11:14
Omdat ik vaak vind dat mensen onderling meer contact hebben als hun partner er niet bij is.

Dit vind ik ook. Daarbij zijn de gesprekken vaak een stuk leuker dan als de partner erbij is.
Metallover schreef:
06-01-2022 13:45
Dit vind ik ook. Daarbij zijn de gesprekken vaak een stuk leuker dan als de partner erbij is.
Dat zeker, je kunt veel meer lekker de diepte in!
Avelie schreef:
05-01-2022 18:14
Als ik een trouwkaart krijg die alleen aan mij is gericht dan is die ook alleen voor mij bedoeld. Als het de bedoeling is dat ik mijn partner meeneem staat dat dan wel in de kaart.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven