Laptop of Chromebook?

woensdag 5 januari 2022 om 18:14
Digibeet met bijzonder weinig interesse in digitale gadgets en hulpmiddelen zoekt hulp.
Normaal zou ik hiervoor een medewerker van de mediamarkt tergen, maar ik vrees dat die nog even dicht blijven, en de 13+ jarige laptop gaat het niet lang meer volhouden vrees ik.
Wat wil ik? Een laptop of chromebook? Google vertelt mij iets over besturingssystemen, maar dat zegt me weinig, en ik heb geen idee of ik voorkeuren heb.
Het ding moet het volgende kunnen:
- foto's opslaan vanaf mijn telefoon
- mailen
- Google hangouts en Zoom
- ik moet er mijn lessen op kunnen voorbereiden, en dat doe ik op Google Drive. Dat gebruiken we sowieso veel op school.
Kan iemand er iets zinnigs over zeggen? Heb je zelf onlangs een simpele laptop/chromebook aangeschaft waar je blij mee bent? Mijn dank is groot.
Normaal zou ik hiervoor een medewerker van de mediamarkt tergen, maar ik vrees dat die nog even dicht blijven, en de 13+ jarige laptop gaat het niet lang meer volhouden vrees ik.
Wat wil ik? Een laptop of chromebook? Google vertelt mij iets over besturingssystemen, maar dat zegt me weinig, en ik heb geen idee of ik voorkeuren heb.
Het ding moet het volgende kunnen:
- foto's opslaan vanaf mijn telefoon
- mailen
- Google hangouts en Zoom
- ik moet er mijn lessen op kunnen voorbereiden, en dat doe ik op Google Drive. Dat gebruiken we sowieso veel op school.
Kan iemand er iets zinnigs over zeggen? Heb je zelf onlangs een simpele laptop/chromebook aangeschaft waar je blij mee bent? Mijn dank is groot.

woensdag 5 januari 2022 om 18:22
Ik kan met mijn chromebook via citrix werken met Windows, muis en los toetsenbord erbij voor het gemak, dan kun je er echt wel wat mee. Ik heb een dure laptop en een dure chromebook, en ik kies vaker voor de chromebook. Ik gebruik mijn laptop voornamelijk als ik Microsoft office nodig heb, en daar betaal je behoorlijk voor bij tegenwoordig.
Als je wil gamen moet je wel een laptop hebben, maar voor viva forum, netflix, mailen en zoom heb je echt geen dure laptop nodig en kun je beter kiezen voor een chronebook met een mooi scherm.

woensdag 5 januari 2022 om 18:29
Dit!
Van alle programma's open ik sowieso de desktop-versie omdat ik dat veel prettiger vind werken. Kan niet op Chromebook.
Verder staat op mijn bureau een flink beeldscherm, en een toetsenbord. Dat sluit ik allemaal op mijn laptop aan als ik thuis wil werken. Soms alleen het grote scherm maar ik werk ook graag met twee schermen naast of boven elkaar. Muis erbij, ideaal.

woensdag 5 januari 2022 om 18:30

woensdag 5 januari 2022 om 18:39

woensdag 5 januari 2022 om 18:46
NoPepsiPlease schreef: ↑05-01-2022 18:39Ik gebruik dus nooit een muis, en ook geen apart toetsenbord maar gewoon de toetsen die op mijn laptop zitten. Ik dacht dat chromebooks ook gewoon met toetsen kwamen. Zo zie ik ze ook op Google staan. Maar lees nu dat het eigenlijk gewoon een tablet is? Ik voel me echt zo dom he![]()
Ja hoor, een chromebook heeft ook gewoon toetsen.
Ik heb al jaren een chromebook en wat jij wil kan allemaal prima met een chromebook.
Bij kopen alleen even opletten of je lang updates krijgt.
Dat kun je vinden door even te googlen op welke je wil kopen en dan merk en update ingeven.

woensdag 5 januari 2022 om 18:49
NoPepsiPlease schreef: ↑05-01-2022 18:39Ik gebruik dus nooit een muis, en ook geen apart toetsenbord maar gewoon de toetsen die op mijn laptop zitten. Ik dacht dat chromebooks ook gewoon met toetsen kwamen. Zo zie ik ze ook op Google staan. Maar lees nu dat het eigenlijk gewoon een tablet is? Ik voel me echt zo dom he![]()
Nee, en Chromebook heeft zeker wel een toetsenbord. Ik vind alleen niet dat dat lekker typt met tien vingers.
woensdag 5 januari 2022 om 18:50
Een laptop heeft als besturingssysteem meestal Windows of Apple. Een chromebook heeft ChromeOS als besturingssysteem. Deze systemen zijn niet uitwisselbaar. Een chromebook ziet er qua hardware uit als een laptop maar is het qua software niet. Je kunt er alleen een browser en Android-apps op gebruiken, maar geen andere software (dus geen Windows- of Apple-programma's).
Meestal heb je ook heel beperkte opslagruimte (want alles wordt in de cloud gedaan, inclusief de meeste opslag van documenten en andere bestanden. Je hebt dus ook een internet-verbinding nodig om er goed op te kunnen werken. Ook de hardware is relatief simpel en zwak. Ze zijn vaak wel heel betaalbaar en dat is feitelijk het enige voordeel.
Als je altijd via een browser, Android-apps en de cloud werkt is het best te doen (en voor sommige mensen is deze beperking juist overzichtelijk en prettig). Maar wijk je daarvan af dan kan dat niet, of alleen via omweggetjes en dat is altijd (flink) behelpen en minder prettig in gebruik.
Meestal heb je ook heel beperkte opslagruimte (want alles wordt in de cloud gedaan, inclusief de meeste opslag van documenten en andere bestanden. Je hebt dus ook een internet-verbinding nodig om er goed op te kunnen werken. Ook de hardware is relatief simpel en zwak. Ze zijn vaak wel heel betaalbaar en dat is feitelijk het enige voordeel.
Als je altijd via een browser, Android-apps en de cloud werkt is het best te doen (en voor sommige mensen is deze beperking juist overzichtelijk en prettig). Maar wijk je daarvan af dan kan dat niet, of alleen via omweggetjes en dat is altijd (flink) behelpen en minder prettig in gebruik.

woensdag 5 januari 2022 om 18:50
Dank! Dat is een goede bruikbare tip, dat zou ik zelf nooit bedenken. Lang updates.***Merys*** schreef: ↑05-01-2022 18:46Ja hoor, een chromebook heeft ook gewoon toetsen.
Ik heb al jaren een chromebook en wat jij wil kan allemaal prima met een chromebook.
Bij kopen alleen even opletten of je lang updates krijgt.
Dat kun je vinden door even te googlen op welke je wil kopen en dan merk en update ingeven.
woensdag 5 januari 2022 om 18:51
Ze hebben gewoon een toetsenbord, net als laptops, maar als extraatje dat hij ook een touch screen heeft. Je kan het scherm helemaal plat tegen het toetsenbord klappen en dan is het net een tablet. Maar touch screen werkt ook als je hem als laptop gebruikt zeg maar.NoPepsiPlease schreef: ↑05-01-2022 18:39Ik gebruik dus nooit een muis, en ook geen apart toetsenbord maar gewoon de toetsen die op mijn laptop zitten. Ik dacht dat chromebooks ook gewoon met toetsen kwamen. Zo zie ik ze ook op Google staan. Maar lees nu dat het eigenlijk gewoon een tablet is? Ik voel me echt zo dom he![]()
Als je toch al in Drive werkt, is het enige dat je nu zou moeten veranderen aan je manier van werken dat je je foto's niet op je laptop zelf opslaat, maar op de Drive. Grote voordeel is dat je bij een computercrash je foto's niet kwijt bent.
Voor de rest vind ik een Chromebook superfijn. Heel erg snel, geen zoemende fan, weegt minder, je kan werken via apps, maar ook in de Chromebrowser, zoals je waarschijnlijk nu ook al doet op je laptop.
Veel meer spullen voor minder geld, zou ik het samenvatten. Ik ben er heel erg blij mee in ieder geval. Heb er geen laptop of computer meer naast en gebruik hem beroepsmatig voor spreadsheets, foto's bewerken, Zoom, boekhouding, tekstverwerken, internetten, filmpjes kijken.
Ik heb er trouwens een portable monitor bij gekocht met een usb-c aansluiting voor signaal en stroom. Da's echt helemaal de bom. Weegt allemaal geen drol dus het gaat zo je laptoptas in en je kan overal met 2 schermen werken.
blub

woensdag 5 januari 2022 om 18:51
woensdag 5 januari 2022 om 18:52
Het is als apparaat om te zien een laptop, maar in het gebruik een soort veredelde tablet (maar dan zonder het aanraakscherm).NoPepsiPlease schreef: ↑05-01-2022 18:39Ik gebruik dus nooit een muis, en ook geen apart toetsenbord maar gewoon de toetsen die op mijn laptop zitten. Ik dacht dat chromebooks ook gewoon met toetsen kwamen. Zo zie ik ze ook op Google staan. Maar lees nu dat het eigenlijk gewoon een tablet is? Ik voel me echt zo dom he![]()

woensdag 5 januari 2022 om 18:52
Wat een duidelijk verhaal! Betekent dat dat ik bijvoorbeeld word-documentjes niet kan openen op een chromebook?Knuddestudder schreef: ↑05-01-2022 18:50Een laptop heeft als besturingssysteem meestal Windows of Apple. Een chromebook heeft ChromeOS als besturingssysteem. Deze systemen zijn niet uitwisselbaar. Een chromebook ziet er qua hardware uit als een laptop maar is het qua software niet. Je kunt er alleen een browser en Android-apps op gebruiken, maar geen andere software (dus geen Windows- of Apple-programma's).
woensdag 5 januari 2022 om 18:53
woensdag 5 januari 2022 om 18:57
Als je ze in de Drive zet kan je ze openen als Google doc. Maar je kan ook Office 265 op je Chromebook installeren als je echt wilt.NoPepsiPlease schreef: ↑05-01-2022 18:52Wat een duidelijk verhaal! Betekent dat dat ik bijvoorbeeld word-documentjes niet kan openen op een chromebook?
blub
woensdag 5 januari 2022 om 18:58
Volgens mij is dat alleen direct na aanschafNoPepsiPlease schreef: ↑05-01-2022 18:50Dank! Dat is een goede bruikbare tip, dat zou ik zelf nooit bedenken. Lang updates.
Dan gaat hij updaten naar de meest recente versie. Ik heb tot nu toe nooit lange updates gehad.
blub

woensdag 5 januari 2022 om 18:59
Chromebooks komen gewoon met toetsen en een trackpad, zoals je al dacht. Je kunt ook gewoon met USB sticks werken, en een externe monitor erop aansluiten (als je een chromebook koopt die daarvoor de poorten heeft).NoPepsiPlease schreef: ↑05-01-2022 18:39Ik gebruik dus nooit een muis, en ook geen apart toetsenbord maar gewoon de toetsen die op mijn laptop zitten. Ik dacht dat chromebooks ook gewoon met toetsen kwamen. Zo zie ik ze ook op Google staan. Maar lees nu dat het eigenlijk gewoon een tablet is? Ik voel me echt zo dom he![]()
Voor het soort dingen dat jij ermee wil doen, lijkt een chromebook me ideaal. Het is wel zo dat Chromebooks minder handig zijn als je ook veel offline (dus: zonder internetverbinding) wil kunnen werken.
Voor de basis-dingen (waaronder alles dat je op internet doet) werkt een chromebook net zo goed als een laptop en heeft zelfs voordelen, zoals langere batterijduur, sneller opstarten en geen fan die lawaai maakt. Bovendien is ie goedkoper.
woensdag 5 januari 2022 om 19:00
Misschien als je de allergoedkoopste koopt. Maar ik heb er wel degelijk 1 met touch screen hoor. En het voelt zeker niet als een veredelde tablet.Knuddestudder schreef: ↑05-01-2022 18:52Het is als apparaat om te zien een laptop, maar in het gebruik een soort veredelde tablet (maar dan zonder het aanraakscherm).
blub