Laptop of Chromebook?

05-01-2022 18:14 41 berichten
Digibeet met bijzonder weinig interesse in digitale gadgets en hulpmiddelen zoekt hulp.

Normaal zou ik hiervoor een medewerker van de mediamarkt tergen, maar ik vrees dat die nog even dicht blijven, en de 13+ jarige laptop gaat het niet lang meer volhouden vrees ik.

Wat wil ik? Een laptop of chromebook? Google vertelt mij iets over besturingssystemen, maar dat zegt me weinig, en ik heb geen idee of ik voorkeuren heb.

Het ding moet het volgende kunnen:

- foto's opslaan vanaf mijn telefoon
- mailen
- Google hangouts en Zoom
- ik moet er mijn lessen op kunnen voorbereiden, en dat doe ik op Google Drive. Dat gebruiken we sowieso veel op school.

Kan iemand er iets zinnigs over zeggen? Heb je zelf onlangs een simpele laptop/chromebook aangeschaft waar je blij mee bent? Mijn dank is groot.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een Chromebook, ik heb ook een laptop maar mijn Chromebook staat direct in de werkstand itt mijn laptop die eerst op moet starten.
Voor Word en Excel gebruik ik de online versie en verder sla ik alles op ik de cloud.
angelfish schreef:
05-01-2022 18:58
Volgens mij is dat alleen direct na aanschaf
Dan gaat hij updaten naar de meest recente versie. Ik heb tot nu toe nooit lange updates gehad.

Ik wel. Heb nu een lenovo chromebook met updates tot 2026.
Hiervoor een Toshiba, update nu niet meer (na 5 jaar) maar apparaat zelf had nog jaren mee gekund.
Daat staat een chromebook nu juist om bekend, dat ie constant update.
angelfish schreef:
05-01-2022 19:00
Misschien als je de allergoedkoopste koopt. Maar ik heb er wel degelijk 1 met touch screen hoor. En het voelt zeker niet als een veredelde tablet.
Nee, ik was wat kort door de bocht. Ze hebben niet per definitie een aanraakscherm zoals alle tablets, maar er bestaan wel (duurdere) versies mét aanraakscherm.
NoPepsiPlease schreef:
05-01-2022 18:52
Wat een duidelijk verhaal! Betekent dat dat ik bijvoorbeeld word-documentjes niet kan openen op een chromebook?
Dat kan met een Microsoft 365-licentie. Kost zo'n 70 euro per jaar.

Je kunt de bestanden ook openen en bewerken met het in de chromebook ingebouwde Google Docs, maar dan werk je niet meer met Microsoft-software en je hebt een kleine kans dat je daardoor op problemen stuit bij de uitwisseling van bestanden die wel werken met de echte Microsoft Office. Met een technische term: compatibiliteitsproblemen. Ook zul je dan niet alle geavanceerde functies hebben, maar de basisfuncties zijn gewoon aanwezig. Het ziet er wel iets anders uit dan de echte Office.
knuddestudder wijzigde dit bericht op 05-01-2022 21:37
Reden: foute info
30.26% gewijzigd
Knuddestudder, ik wil niet lullig doen, maar je doet alsof je er veel verstand van hebt en vervolgens kraam je onzin uit.

Mijn 5 jaar ouwe chromebook was destijds een koopje en heeft touchscreen. Ik ben er nog steeds heel blij mee, gebruik hem liever dan mijn retesnelle werk-windows-laptop.
Als ze een laptop koopt moet ze ook nog extra betalen voor het gebruik van Office. Tenzij ze op de laptop alles met Drive/Google suite doet, maar dan kan ze net zo goed een chromebook kopen.
De wensen die TO omschrijft kan ze allemaal prima op een chromebook doen. Ze is ook al gewend aan werken met Drive, dus geen probleem.

To, zoek een lekker chromebookje voor jezelf, ik zou zeggen 13 of 14 inch ofzo, met aanraakscherm, en evt een losse monitor erbij. Enjoy!
Vaak worden laptops met Windows + Office geleverd, dus dat is niet echt onzin. Maar zo niet, dan moet er inderdaad een licentie gekcoth worden. Hoewel je ook het gratis Open Office kunt gebruiken. En dat lijkt meer op MS Office dan Google Office.

Verder hebben veel chromebooks inmiddels inderdaad een touch screen, ook sommige goedkopere modellen. Maar bij goedkope exemplaren wordt er dan flink bezuinigd op andere zaken. Beetje afweging van prioriteiten. Ik zie zelf geen voordeel voor een touch screen, tenzij het een apparaat is dat fysiek dubbelt als tablet. Maar goed, ieder zijn meug.

Ik heb zelf ook een chromebook liggen, maar het is toch een soort gemankeerde laptop wat mij betreft. Soms is het handig, maar ik vind het geen volwaardig alternatief voor een laptop. Maar goed, misschien past het prima bij TO. Het is een stuk goedkoper, dat wel.
Het is maar net wat je bevalt. Voor mij voldoet, ook als ik thuis moet werken een chromebook prima.

Ik denk dat TO met een chromebook prima uit de voeten kan.
@TO, loop/zoom anders even langs je ITer op school, die kan je waarschijnlijk zo vertellen wat voor jou fijn is en welke.
anoniem_409075 wijzigde dit bericht op 06-01-2022 09:12
49.58% gewijzigd
Dubbel
Dank voor alle uitleg lieve mensen. Ik ga idd maar eens vragen wie er op school een chromebook heeft, en kijken of ik mee kan kijken. Extra schermen, muizen en toetsenborden wil ik allemaal niet. Het moet allemaal in het apparaat zitten. En nu ik steeds lees klein schermpje weet ik ook dat ik juist een apparaat met een groot scherm wil. Zie ik de kinderen wat groter op het scherm mocht ik weer online moeten.
Zo langzamerhand begint dat wat ik wil meer vorm te krijgen.
Denk er ook over na of je een mat of een spiegelend beeldscherm wilt. Als je een lamp boven je hoofd hebt hangen of vaak naast het raam met direct zonlicht zit, is het spiegelende scherm erg vervelend.
Hoe lang gaat de accu mee zonder dat je hoeft op te laden.
huisduif schreef:
06-01-2022 20:47
Denk er ook over na of je een mat of een spiegelend beeldscherm wilt. Als je een lamp boven je hoofd hebt hangen of vaak naast het raam met direct zonlicht zit, is het spiegelende scherm erg vervelend.
Hoe lang gaat de accu mee zonder dat je hoeft op te laden.
Goede punten, maar ze staan los van de keus tussen laptop of chromebook.
Ik ben een zware Chromebook gebruiker. Eentje van het eerste uur zelfs. Ooit Windows licenties verkocht, met Linux gewerkt en Macbooks gehad... Maar niets verslaat het gemak van Chromebooks. Het is een kwestie van opstarten, inloggen met je bestaande Google Account (want je werkt al met Google Drive zag ik) en je kunt direct aan de slag. Minuutje of 5 maximaal?

Dat gaat je met Windows en Mac OS allebei niet lukken.

In je wensenlijstje gaf je het volgende aan:

foto's opslaan vanaf mijn telefoon
- mailen
- Google hangouts en Zoom
- ik moet er mijn lessen op kunnen voorbereiden, en dat doe ik op Google Drive. Dat gebruiken we sowieso veel op school

Heb je een Android telefoon, dan worden je foto's automatisch opgeslagen op Google Photos. Die kun je ook direct op je Chromebook openen.

Mailen kan ook, via Gmail. Er zit standaard een link naar Gmail op de taakbalk.

Google Hangouts werkt ook vanuit je browser. Zoom eveneens, al kun je daar in de Google Playstore ook een app voor downloaden.

En tenslotte Google Drive. Ook daar kun je direct mee aan de slag.
Ik heb een HP chromebook en ben er heel blij mee, alles word opgeslagen in de cloud en gesynchroniseerd met mijn telefoon. Maar ik heb dan ook alles van google, google agenda, google mail, google doc's gebruik ik voor mijn studie veel, en sheets weer voor budgetten enzo. Mijn webcam is niet heel mooi, maar heb er nog geen last van ervaren heb regelmatig afspraken gehad met mijn psycholoog of vergaderingen van het werk.

Als je simpel wilt en je vertrouwd bent met google dan is een goede chromebook absoluut een aanrader.

Ik heb geen touchscreen trouwens, ik denk dat de mijne twee jaar oud is. En het is echt een laptop, geen tablet achtig iets.
Knuddestudder schreef:
05-01-2022 21:29
Dat kan met een Microsoft 365-licentie. Kost zo'n 70 euro per jaar.

Je kunt de bestanden ook openen en bewerken met het in de chromebook ingebouwde Google Docs, maar dan werk je niet meer met Microsoft-software en je hebt een kleine kans dat je daardoor op problemen stuit bij de uitwisseling van bestanden die wel werken met de echte Microsoft Office. Met een technische term: compatibiliteitsproblemen. Ook zul je dan niet alle geavanceerde functies hebben, maar de basisfuncties zijn gewoon aanwezig. Het ziet er wel iets anders uit dan de echte Office.
Bizar toch?
Microsoft 365 is overigens gratis voor studenten en leerkachten. En je kunt voor een laptop ook voor 300 euro een eenmalige licentie kopen die je dus niet elk jaar hoeft te verlengen, maar niet voor chromebooks. En zoals eerder gezegd: Open Office en Libre Office zijn gratis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven