Scheur in lip (al een jaar). Hechting?
woensdag 5 januari 2022 om 20:26
Ik heb een scheur / snee in het midden van mijn onderlip. En hij gaat maar niet dicht. 's Nachts groeit het een beetje dicht en dan scheurt het 's ochtends weer open (au). Maar de randjes zitten niet zo dicht tegen elkaar aan dat het makkelijk dichtgroeit..
Is het raar om dit te laten hechten? Kan dit zomaar? Ik wil er echt van af eigenlijk. Het is ooit wel dichtgegroeid toen het wat minder erg was, maar het is gewoon weer teruggekomen.
Is het raar om dit te laten hechten? Kan dit zomaar? Ik wil er echt van af eigenlijk. Het is ooit wel dichtgegroeid toen het wat minder erg was, maar het is gewoon weer teruggekomen.
woensdag 5 januari 2022 om 21:56
Mijn vriend heeft een aantal maanden last gehad van een scheur in z’n onderlip. Op een dag werd bij wakker met een bult in z’n nek en is hij naar de huisarts gegaan. Dit bleek een ontsteking te zijn die uit z’n lip kwam. Hij kreeg een kuurtje en t advies goed te smeren en toen verdween het ook vrij snel. De scheur is nog wel een keer terug gekomen maar minder erg en vriend is toen ook eerder begonnen met smeren met een aloe vera stick uit Griekenland waardoor het toen niet meer zo erg is.
Vriend was altijd een “slechte smeerder” maar sinds dien smeert ie wat meer.
Ik zou als ik jou was even naar de huisarts gaan en die het laten beoordelen. Denk dat hechten niet zoveel zin heeft.
Vriend was altijd een “slechte smeerder” maar sinds dien smeert ie wat meer.
Ik zou als ik jou was even naar de huisarts gaan en die het laten beoordelen. Denk dat hechten niet zoveel zin heeft.
woensdag 5 januari 2022 om 22:02
https://www.huidziekten.nl/zakboek/derm ... issure.htm
Chronische lip fissuur waarschijnlijk. Ik heb 'm ook, al heel lang (alleen in bovenlip, iets meer naar de zijkant). Chirurgische aanpak zie ik niet zitten, ik smeer ook maar wat en loop met het ongemak rond. Maar er is dus wel wat aan te doen, in de meeste gevallen.
Chronische lip fissuur waarschijnlijk. Ik heb 'm ook, al heel lang (alleen in bovenlip, iets meer naar de zijkant). Chirurgische aanpak zie ik niet zitten, ik smeer ook maar wat en loop met het ongemak rond. Maar er is dus wel wat aan te doen, in de meeste gevallen.
woensdag 5 januari 2022 om 22:05
Ik heb dat verleden jaar gehad: mijn onderlip gebarsten toen ik ziek was en dat genas niet of spleet weer open. Op een gegeven moment was het toch genezen. Totdat ik weer op de fiets zat met koud weer. Nu smeer ik vaseline op mijn vingertoppen (die splijten ook bij kou) en op mijn onderlip. Dat helpt als een tierelier.
woensdag 5 januari 2022 om 22:08
Dat kun je echt niet oplossen met een hechting. Ik zou eens wat miconazol erop smeren. Als het idd een Candida is is het daarmee zo weg. Kun je gewoon bij de drogist halen. Wel doorsmeren tot het een week over is, anders komt het vaak weer terug.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
donderdag 6 januari 2022 om 00:11
Ik zou dat soort dingen dus echt niet zomaar op mijn lip gaan smeren zonder advies van de huisarts. Beetje raar om dat hier aan TO te adviseren.
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
donderdag 6 januari 2022 om 00:27
Hoezo? Ik adviseer geen corticosteroid ofzo. Huisarts zal ook gewoon miconazol voorschrijven hoor. Alsof die een KOH-preparaat gaat afnemen, die doen ook daktarin op proef en als dat niet werkt dan fusidinezalf op proef. En als dat niet werkt zal het wel de dermatoloog worden want dan weet de huisarts het ook niet.Hendrikje106 schreef: ↑06-01-2022 00:11Ik zou dat soort dingen dus echt niet zomaar op mijn lip gaan smeren zonder advies van de huisarts. Beetje raar om dat hier aan TO te adviseren.
Als je een vaginale schimmelinfectie hebt koop je toch ook gewoon zelf zo’n kuur of ga je dan ook helemaal naar de huisarts?
Maar goed TO, doe ermee wat je wil.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
donderdag 6 januari 2022 om 07:25
lux- schreef: ↑06-01-2022 00:27Hoezo? Ik adviseer geen corticosteroid ofzo. Huisarts zal ook gewoon miconazol voorschrijven hoor. Alsof die een KOH-preparaat gaat afnemen, die doen ook daktarin op proef en als dat niet werkt dan fusidinezalf op proef. En als dat niet werkt zal het wel de dermatoloog worden want dan weet de huisarts het ook niet.
Als je een vaginale schimmelinfectie hebt koop je toch ook gewoon zelf zo’n kuur of ga je dan ook helemaal naar de huisarts?
Maar goed TO, doe ermee wat je wil.
TO weet toch helemaal niet zeker of het een schimmel is? Ik vind het gewoon echt een slecht idee om “gewoon” maar iets te smeren omdat het misschien helpt. Het blijft medicatie.
En ja, als ik voor het eerst een vaginale schimmelinfectie zou hebben zou ik daar waarschijnlijk bij de huisarts achter gekomen zijn. Ik loop niet voor ieder wissewasje naar de huisarts maar als er dingen met mijn lijf gebeuren die ik niet herken, ga ik daar inderdaad wel als eerste heen.
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
donderdag 6 januari 2022 om 07:30
ik bel dan de assistente, en leg haar voor: ik heb een scheur in mijn lip, ik gok dat het ditendit is, kan het kwaad om datendat te smeren, of moet ik even langskomenHendrikje106 schreef: ↑06-01-2022 07:25TO weet toch helemaal niet zeker of het een schimmel is? Ik vind het gewoon echt een slecht idee om “gewoon” maar iets te smeren omdat het misschien helpt. Het blijft medicatie.
En ja, als ik voor het eerst een vaginale schimmelinfectie zou hebben zou ik daar waarschijnlijk bij de huisarts achter gekomen zijn. Ik loop niet voor ieder wissewasje naar de huisarts maar als er dingen met mijn lijf gebeuren die ik niet herken, ga ik daar inderdaad wel als eerste heen.

donderdag 6 januari 2022 om 09:37
Ja, het lijkt mij ook een chronische fissuur van de lip. De link van pingpong al gelezen? Daarin staat ook dat het meestal wordt veroorzaakt door een schimmel. Hup, terug naar de huisarts.Pingpong schreef: ↑05-01-2022 22:02https://www.huidziekten.nl/zakboek/derm ... issure.htm

donderdag 6 januari 2022 om 09:48
Hier nog een artikel: https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/a ... eling.html
Indien een schimmel wordt ook miconazol genoemd. Maar het kan ook een bacteriële infectie zijn.
Conservatieve behandeling
Conservatieve behandeling betekent in de geneeskunde 'zonder te opereren'. Conservatieve behandeling kan met gewone vaseline en lippenbalsems. De arts kan een zinkoxidesmeersel voorschrijven. Zinkoxide beschermt en droogt de huid. Daktacort zalf met als werkzame stof miconazol met hydrocortisonacetaat, wordt voorgeschreven bij schimmelinfectie. Fucidine zalf, een plaatselijk aan te brengen antibioticum, wordt voorschreven bij een bacteriële infectie. Zo nodig zal de arts flucloxacilline voorschrijven. Dit middel behoort tot de penicilline-antibiotica.
De lippenbalsem heeft niet geholpen. Dus terug naar de huisarts voor een andere zalf.
Indien een schimmel wordt ook miconazol genoemd. Maar het kan ook een bacteriële infectie zijn.
Conservatieve behandeling
Conservatieve behandeling betekent in de geneeskunde 'zonder te opereren'. Conservatieve behandeling kan met gewone vaseline en lippenbalsems. De arts kan een zinkoxidesmeersel voorschrijven. Zinkoxide beschermt en droogt de huid. Daktacort zalf met als werkzame stof miconazol met hydrocortisonacetaat, wordt voorgeschreven bij schimmelinfectie. Fucidine zalf, een plaatselijk aan te brengen antibioticum, wordt voorschreven bij een bacteriële infectie. Zo nodig zal de arts flucloxacilline voorschrijven. Dit middel behoort tot de penicilline-antibiotica.
De lippenbalsem heeft niet geholpen. Dus terug naar de huisarts voor een andere zalf.
donderdag 6 januari 2022 om 10:06
Ja is ook een optie. De assistente van onze huisarts vraagt sowieso altijd eerst naar de klachten, zo komt het inderdaad voor dat soms besloten wordt om het bijvoorbeeld een weekje aan te kijken en dan wel of niet terug te bellen. Maar sowieso wel eerst enig contact met mensen die er net iets meer verstand van hebben dan ik.
donderdag 6 januari 2022 om 11:29
Dit. Ik had zo'n wondje in mijn oorschelp. HA adviseerde om het 3 x daags aan te stippen met een wattenstaafje gedompeld in 3% waterstofperoxide (wordt vooral voorgeschreven om verdund mee te spoelen na een tandartsingreep). Bij de apotheek verklaarden ze me voor gek dat ik dit op een open wond wilde toepassen. Maar... het deed nul pijn, gaat wat bruisen en al na 1 dag was het wondje (en de infectie) zo goed als dicht. Met 3 dagen was het helemaal weg.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
donderdag 6 januari 2022 om 15:44
Ben terug!
Het zag er inderdaad chronisch uit.
Nou, Blistex werd dus aangeraden (vorige keer ook al en ik heb dat dus al).
Voor de zekerheid krijg ik ook een zalfje waardoor een eventuele bacterie weggaat. Zodat we dat in ieder geval uitsluiten.
Ik weet niet of het gaat helpen, maar ik ga in ieder geval beter/vaker Blistex smeren.
Het zag er inderdaad chronisch uit.
Nou, Blistex werd dus aangeraden (vorige keer ook al en ik heb dat dus al).
Voor de zekerheid krijg ik ook een zalfje waardoor een eventuele bacterie weggaat. Zodat we dat in ieder geval uitsluiten.
Ik weet niet of het gaat helpen, maar ik ga in ieder geval beter/vaker Blistex smeren.

donderdag 6 januari 2022 om 15:51
Heel raar ja om opnieuw iets op proberen te lossen met hetzelfde dat al een jaar niet werkt.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
donderdag 6 januari 2022 om 17:41
Nou misschien is het wel een zalfje voor die schimmel waar je het over hebt. Ik dacht dat ze bacterie zei. In ieder geval met een paar ingrediënten erin waarover ik ook had gelezen op internet.
Zalfje wordt binnenkort geleverd bij mij thuis en ze heeft niet gezegd welke het is.