Man is helemaal de weg kwijt
woensdag 5 januari 2022 om 22:56
Hi allemaal,
Mijn man is vanavond helemaal geflipt. Hij zit al een paar weken niet goed in z’n vel en ik moet het steeds ontgelden (waarna excuses komen blabla), maar wat er nu is gebeurd kan ik gewoon met m’n kop niet bij.
Hij kwam doodmoe thuis. Ik had lekker gekookt. Wij samen eten. Niet heel gezellig maar prima, hij was echt moe.
Daarna hij op de bank. Ik naast hem. Hij tv keihard aan, ik haat dat en dat weet hij dus ik vraag of hij wat zachter kan. Met veel gezucht en gesteun ietsje zachter.
Ik ga in godsnaam maar met oordopjes en muziek de keuken opruimen ipv lekker op de bank zitten. Goed, ik ben bezig met vaatwasser inruimen en hij komt de keuken in: DOE JE DAT EXPRES?! ZOVEEL HERRIE MAKEN TERWIJL IK PROBEER TE ONTSPANNEN?! Ik dacht al gelijk ‘oh god daar gaan we weer’ dus ik reageerde niet (ik maakte uiteraard niet “expres” zo’n herrie). Daarna ging ik dweilen met zo’n elektrische stoommachine die ook een beetje geluid maakt want de hond had vandaag een paar keer gekotst. Nou dat was de druppel. Hoe haal ik het in mijn hoofd om zoveel herrie te maken, zus en zo, hele woordenkots kwam eruit bij hem, hij haatte me, vond zijn leven zwaar klote met mij, wilde scheiden, etc etc. Ik heb niet gereageerd (al had ik hem het liefst een klap verkocht maar ik weet dat als hij in zo’n bui is dat alles het erger maakt).
Goed, ik ging de hond uitlaten en daarna in bad. Deur op slot gedaan. Reden voor hem om te badkamerdeur zowat te slopen omdat hij zijn tanden wilde poetsen en ik niet meteen open deed.
Daarna ging hij op de bank liggen en zei: wegwezen uit de huiskamer, ik ga slapen. Verbijsterd liep ik naar de slaapkamer en toen dacht ik, ja daag het is veel te vroeg, ik laat me niet wegjagen!
Dus ik weer terug naar de bank, ik zeg rustig: wat is er met je aan de hand joh? Ik snap er niks van. Hij staat op in grote woede, slaat een lamp kapot (!!!) en zegt: als ik jou was zou ik echt naar de slaapkamer gaan. Echt alles wat ik deed en zei maakte hem helemaal gek van woede, echt absurd was het.
Lang verhaal kort: ik zit in de slaapkamer (met hond want die schrok zich kapot). Ik vind dit zo’n absurde situatie!!!! Ik weet niet of ik moet lachen of huilen. Dit is vaker voorgekomen in het begin van onze relatie, ik heb toen relatie verbroken, daarna is het gestopt, daarna zijn we getrouwd. Nu denk ik: straks hebben we kinderen, ook al is dit 1 keer per jaar, dat is al teveel.
Mijn god zeg, wat moet ik nu doen?? (En ja er zijn ook goede kanten natuurlijk aan hem maar die zie ik nu echt niet)
Slapen gaat hem sowieso niet worden nu
Mijn man is vanavond helemaal geflipt. Hij zit al een paar weken niet goed in z’n vel en ik moet het steeds ontgelden (waarna excuses komen blabla), maar wat er nu is gebeurd kan ik gewoon met m’n kop niet bij.
Hij kwam doodmoe thuis. Ik had lekker gekookt. Wij samen eten. Niet heel gezellig maar prima, hij was echt moe.
Daarna hij op de bank. Ik naast hem. Hij tv keihard aan, ik haat dat en dat weet hij dus ik vraag of hij wat zachter kan. Met veel gezucht en gesteun ietsje zachter.
Ik ga in godsnaam maar met oordopjes en muziek de keuken opruimen ipv lekker op de bank zitten. Goed, ik ben bezig met vaatwasser inruimen en hij komt de keuken in: DOE JE DAT EXPRES?! ZOVEEL HERRIE MAKEN TERWIJL IK PROBEER TE ONTSPANNEN?! Ik dacht al gelijk ‘oh god daar gaan we weer’ dus ik reageerde niet (ik maakte uiteraard niet “expres” zo’n herrie). Daarna ging ik dweilen met zo’n elektrische stoommachine die ook een beetje geluid maakt want de hond had vandaag een paar keer gekotst. Nou dat was de druppel. Hoe haal ik het in mijn hoofd om zoveel herrie te maken, zus en zo, hele woordenkots kwam eruit bij hem, hij haatte me, vond zijn leven zwaar klote met mij, wilde scheiden, etc etc. Ik heb niet gereageerd (al had ik hem het liefst een klap verkocht maar ik weet dat als hij in zo’n bui is dat alles het erger maakt).
Goed, ik ging de hond uitlaten en daarna in bad. Deur op slot gedaan. Reden voor hem om te badkamerdeur zowat te slopen omdat hij zijn tanden wilde poetsen en ik niet meteen open deed.
Daarna ging hij op de bank liggen en zei: wegwezen uit de huiskamer, ik ga slapen. Verbijsterd liep ik naar de slaapkamer en toen dacht ik, ja daag het is veel te vroeg, ik laat me niet wegjagen!
Dus ik weer terug naar de bank, ik zeg rustig: wat is er met je aan de hand joh? Ik snap er niks van. Hij staat op in grote woede, slaat een lamp kapot (!!!) en zegt: als ik jou was zou ik echt naar de slaapkamer gaan. Echt alles wat ik deed en zei maakte hem helemaal gek van woede, echt absurd was het.
Lang verhaal kort: ik zit in de slaapkamer (met hond want die schrok zich kapot). Ik vind dit zo’n absurde situatie!!!! Ik weet niet of ik moet lachen of huilen. Dit is vaker voorgekomen in het begin van onze relatie, ik heb toen relatie verbroken, daarna is het gestopt, daarna zijn we getrouwd. Nu denk ik: straks hebben we kinderen, ook al is dit 1 keer per jaar, dat is al teveel.
Mijn god zeg, wat moet ik nu doen?? (En ja er zijn ook goede kanten natuurlijk aan hem maar die zie ik nu echt niet)
Slapen gaat hem sowieso niet worden nu

donderdag 6 januari 2022 om 08:17
Tja, het is wel duidelijk dat ze het slechtste in elkaar naar boven halen. Die man klinkt ook niet echt gelukkig dus dan is uit elkaar gaan een goed idee.Andersom schreef: ↑06-01-2022 08:12Was dit wel een ruzie? TO heeft vanaf het begin haar best gedaan om het geen ruzie te laten worden en alles te ontwijken.
Man komt boos thuis, eet niet gezellig, gaat boos de tv extra hard zetten. TO sluipt daar conflictvermijdend om heen en krijgt alsnog de wind van voren. Twee keer!

donderdag 6 januari 2022 om 08:17
donderdag 6 januari 2022 om 08:20
maar wat jij doet is victim blaming
Er is nooit een goede reden voor geweld, nooit!Ze zal hem wel uitgedaagd hebben.
en als jij denkt, dat die er wel zijn, is er een grote kans, dat je op een verkeerde manier bent gehecht.
donderdag 6 januari 2022 om 08:21
Maar dit is geen normale relatie, in het begin werd hij ook regelmatig agressief en nu is hij ook al weken onaardig tegen haar, zij fungeert als boksbal schrijft ze. Hij zet expres de tv hard om haar te jennen, je weet hier al dat het mis gaat gaan. Ik zeg niet dat zij ook schuld heeft want hij klinkt als een agressieve lul, maar zij moet voor haar eigen veiligheid beter op signalen letten en niet blijven denken dat ze een normale relatie heeft waarin je met iemand kan overleggen of je last hebt van elkaar of van klusjes en wie er in de badkamer zit etc. Dat kan met deze man niet in deze stemming en dat is niet normaal.Katoenenslip schreef: ↑06-01-2022 08:10Nou, in een normale relatie kan dat wel. En dan zegt je partner; goh, is dat per se nu nodig? Ik ben nogal moe, ook wel een beetje chagrijnig en wil graag wat rust aan mijn hoofd. Vind je het erg om te skippen? Anders ga ik even boven tv kijken.
Deze man is een lul en wellicht is TO ook wel een zuiger naar hem toe maar dat weten we niet. Dat dit niet gezond veilig en normaal is staat denk ik buiten kijf. Weg ermee dus.
purplepeanut wijzigde dit bericht op 06-01-2022 08:30
0.80% gewijzigd
donderdag 6 januari 2022 om 08:21
donderdag 6 januari 2022 om 08:23
Dan is dat genoeg reden om weg te gaan. Die angst gaat niet meer weg, want je weet nu waar hij toe in staat is. Als kind uit zo'n gezin én ervaringsdeskundige in zo'n relatie zeg ik: Geen kinderen met deze man nemen en vertrekken. Hij heeft je laten zien wie hij is (al meerdere keren, want je zegt dat dit eerder gebeurd is), geloof hem dan ook vooral. Niet twijfelen, niet hopen op beterschap, want je vergooit daar weer tijd mee.Helphelphelp schreef: ↑06-01-2022 00:54Snap ik!! De enige reden dat ik toch naar de slaapkamer ben gegaan is omdat ik ook bang was dat ik een klap zou krijgen
Pardon, ik heb nergens gezegd dat ze hem wel uitgedaagd zou hebben. Ik heb ook nergens gezegd dat er een goede reden is om geweld te gebruiken binnen je relatie.
Niet alles gelezen, maar: ik herken mijn vader in jouw beschrijving van je partner. Echt, ga weg en neem zeker geen kinderen met deze man. Ook bij ons thuis was er 'maar af en toe' zo'n uitbarsting, ik ben alsnog jarenlang in therapie geweest wegens complexe ptss en heb geen contact meer.Helphelphelp schreef: ↑06-01-2022 00:49Heb net een vriendin geappt, ga een paar dagen in haar huis bivakkeren (met hond!). Even afstand van die droeftoeter
We waren bezig met kinderen, vorig jaar een miskraam gehad. Achteraf misschien een zegen geweest (ja zo erg is het al, dat ik zo denk!!)

donderdag 6 januari 2022 om 08:30
Dit. Het is geen ruzie, het is geen conflict. Het is een man die zijn agressie afreageert op zijn partner.Andersom schreef: ↑06-01-2022 08:12Was dit wel een ruzie? TO heeft vanaf het begin haar best gedaan om het geen ruzie te laten worden en alles te ontwijken.
Man komt boos thuis, eet niet gezellig, gaat boos de tv extra hard zetten. TO sluipt daar conflictvermijdend om heen en krijgt alsnog de wind van voren. Twee keer!
donderdag 6 januari 2022 om 08:33
Dit zegt genoeg.Helphelphelp schreef: ↑06-01-2022 00:54Snap ik!! De enige reden dat ik toch naar de slaapkamer ben gegaan is omdat ik ook bang was dat ik een klap zou krijgen
Ik herken je angsten en het op de tenen lopen. Dit gevoel zal alleen maar erger worden.
Even weg gaan en beide tot rust komen. En heel goed nadenken wat je wil. Ja wat JIJ wil !! Wil je verder met de kans dat hij dit gedrag met regelmaat vertoont?
Blijf in jezelf geloven !
donderdag 6 januari 2022 om 08:34
Meehuilen? Iedereen geeft to tips om weg te komen uit deze situatie en te vertrekken. Als je dat meehuilen noemt, heb je geen enkel verstand van de werking van huiselijk geweld en ik gun je dat dat zo blijft maar ga dan weg uit dit soort topics want je richt schade aan.

donderdag 6 januari 2022 om 08:41
ClumsyNinja schreef: ↑06-01-2022 07:38Nou inderdaad, ik lees toch echt geen fijne leuke vrouw in deze relatie. Hij werkt veel uren, zij niet. Hij heeft financiële stress, zij gaat met haar zus op vakantie terwijl hij doorwerkt. Zij wil hem een klap geven en doet dat alleen maar niet ‘omdat dat het erger zal maken’.
We lezen hier vanuit één perspectief en ik lijk tussen de regels door te lezen dat jullie het slechtste in elkaar naar boven halen.
Dit. Als je al een tijdje steeds minder goed in je vel gaat zitten en dan moe bent en overprikkeld bent, dan vind ik het ook gek als iemand dan eerst de vaatwasser in gaat ruimen en dan nádat je daar wat van gezegd heb (wat uiteraard anders moet dan hoe de man van TO het doet), iemand ook nog eens een dweilmachine aan gaat zetten. Dan is die ander ook niet heel erg sensitief. Maar goed.
Wat ik vooral van de andere kant hoor in dit verhaal is dat TO haar man vooral negeert. En natuurlijk reageert hij als een dolle stier en is dat heel onveilig, maar het gaat ergens veel eerder natuurlijk al mis. TO beschrijft de escalatie na een week opbouw. Dat zij hem consequent lijkt te negeren lijkt me ook niet bevorderlijk voor de dynamiek.
Ze halen inderdaad niet het beste in elkaar naar boven. Nooit kinderen in zo'n relatie brengen. Het lijkt me beter dat ze iemand zoeken waarbij ze zich allebei veilig en gehoord voelen.
donderdag 6 januari 2022 om 08:42
en dan nog, is het nooit oke om geweld te gebruikenParella schreef: ↑06-01-2022 08:41Dit. Als je al een tijdje steeds minder goed in je vel gaat zitten en dan moe bent en overprikkeld bent, dan vind ik het ook gek als iemand dan eerst de vaatwasser in gaat ruimen en dan nádat je daar wat van gezegd heb (wat uiteraard anders moet dan hoe de man van TO het doet), iemand ook nog eens een dweilmachine aan gaat zetten. Dan is die ander ook niet heel erg sensitief. Maar goed.
Wat ik vooral van de andere kant hoor in dit verhaal is dat TO haar man vooral negeert. En natuurlijk reageert hij als een dolle stier en is dat heel onveilig, maar het gaat ergens veel eerder natuurlijk al mis. TO beschrijft de escalatie na een week opbouw. Dat zij hem consequent lijkt te negeren lijkt me ook niet bevorderlijk voor de dynamiek.
Ze halen inderdaad niet het beste in elkaar naar boven. Nooit kinderen in zo'n relatie brengen. Het lijkt me beter dat ze iemand zoeken waarbij ze zich allebei veilig en gehoord voelen.
een gezonde vent, stapt dan zelf uit deze relatie
donderdag 6 januari 2022 om 08:50

donderdag 6 januari 2022 om 08:53
Ik vind het echt een beetje te ver gaan om hier trouwens te spreken over die man alsof hij een mishandelaar is en geweld heeft toegepast. Ik lees iemand die volledig overspannen is, en vooral van TO niets meer kan hebben.
TO moet weg gaan, dat staat buiten kijf. Maar die man is niet persé een monster zoals sommigen hier doen. Ze passen gewoon niet bij elkaar.
TO moet weg gaan, dat staat buiten kijf. Maar die man is niet persé een monster zoals sommigen hier doen. Ze passen gewoon niet bij elkaar.

donderdag 6 januari 2022 om 08:53
Ja duh... ik beweer toch niks anders. Relax. Er is helemaal geen geweld gebruikt.
Maar ga je nou die man kwalijk nemen dat hij niet zelf de relatie verbreekt? TO moet zelf verantwoordelijkheid nemen als hij het niet doet.
anoniem_639dcde78f69d wijzigde dit bericht op 06-01-2022 08:55
28.53% gewijzigd
donderdag 6 januari 2022 om 08:54
Als die man zo overprikkeld is, dan moet hij zelf even een moment voor zichzelf pakken in een andere ruimte. Dan is het niet de bedoeling dat de rest van het huishouden op zijn tenen gaat lopen. Stel je even voor hoe het wordt als er dan kinderen zijn. "Pas op hoor, papa is niet in zo'n goede stemming. Ga maar gauw boven spelen" omdat de kinderen anders uitgescholden worden of dat je bang moet zijn dat hij iets stuk slaat waar ze bij zijn. TO gaat al weg, gaat maar alvast opruimen en laat man dus alleen. Ja, dat maakt geluid, maar wat moet ze dan doen? Stil in de slaapkamer gaan zitten wachten tot man rustig is? (Overigens heeft ze dat gedaan door maar in bad te gaan, toen kwam hij bijna door de deur heen.)Parella schreef: ↑06-01-2022 08:41Dit. Als je al een tijdje steeds minder goed in je vel gaat zitten en dan moe bent en overprikkeld bent, dan vind ik het ook gek als iemand dan eerst de vaatwasser in gaat ruimen en dan nádat je daar wat van gezegd heb (wat uiteraard anders moet dan hoe de man van TO het doet), iemand ook nog eens een dweilmachine aan gaat zetten. Dan is die ander ook niet heel erg sensitief. Maar goed.
TO, dit is niet normaal. Hond pakken, spullen pakken, weggaan.

donderdag 6 januari 2022 om 08:58
Andersom schreef: ↑06-01-2022 08:12Was dit wel een ruzie? TO heeft vanaf het begin haar best gedaan om het geen ruzie te laten worden en alles te ontwijken.
Jij doet alsof vermijden een goede copingstrategie is, een gezonde relatievaardigheid. Vermijden is net zo idioot als de agressie die de man laat zien. En waarschijnlijk versterkt het elkaar ook nog eens.
donderdag 6 januari 2022 om 08:58
het scheldt, eist toegang (door deur te rammen) tot de badkamer. jaagt haar de woonkamer uit (ook haar huis) en molt een lampParella schreef: ↑06-01-2022 08:53Ik vind het echt een beetje te ver gaan om hier trouwens te spreken over die man alsof hij een mishandelaar is en geweld heeft toegepast. Ik lees iemand die volledig overspannen is, en vooral van TO niets meer kan hebben.
dat is wel degelijk geweld
donderdag 6 januari 2022 om 08:59
nee hoor, ik vind, dat een gezond mens zijn emoties zo in toom houdt, dat hij (zij)een ander er niet mee belast of bang maakt

donderdag 6 januari 2022 om 09:05
Ik snap die behoefte niet om 1 persoon als een soort monster weg te zetten en de ander als weerloos slachtoffer. Dat is in de hulpverlening zelfs al achterhaald, omdat dat zelden de werkelijke situatie is, het is 9 van de 10 keer een wisselwerking tussen 2 mensen. Waarbij je niet kijkt naar een schuldvraag maar naar wat er nou gebeurt, in die man maar ook in TO en hoe je individueel met je emoties omgaat maar ook wat de anders coping doet met jou. En dat kan soms precies verkeerd op elkaar uitwerken.Het is gewoon een hele ongezonde relatie.
Uit elkaar ermee! Liever vandaag dan morgen.
donderdag 6 januari 2022 om 09:06
Helemaal eens!purpleorchid schreef: ↑06-01-2022 08:54Als die man zo overprikkeld is, dan moet hij zelf even een moment voor zichzelf pakken in een andere ruimte. Dan is het niet de bedoeling dat de rest van het huishouden op zijn tenen gaat lopen. Stel je even voor hoe het wordt als er dan kinderen zijn. "Pas op hoor, papa is niet in zo'n goede stemming. Ga maar gauw boven spelen" omdat de kinderen anders uitgescholden worden of dat je bang moet zijn dat hij iets stuk slaat waar ze bij zijn. TO gaat al weg, gaat maar alvast opruimen en laat man dus alleen. Ja, dat maakt geluid, maar wat moet ze dan doen? Stil in de slaapkamer gaan zitten wachten tot man rustig is? (Overigens heeft ze dat gedaan door maar in bad te gaan, toen kwam hij bijna door de deur heen.)
TO, dit is niet normaal. Hond pakken, spullen pakken, weggaan.