moeilijkheden met grenzen aangeven, overdrijf ik?

07-01-2022 14:11 133 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers
appeltaart835 wijzigde dit bericht op 06-04-2023 02:49
98.97% gewijzigd
viva-amber schreef:
07-01-2022 16:01

Je schrijft als een 15-jarige over je moeder: mama dit, mama dat.
TO woont in België.
Daar is het woord 'mama' heel gebruikelijk.
Taalverschil.
Star⁴ schreef:
07-01-2022 16:06
Nee er is 1 zus die werkt volgens mij.
Verkeerd begrepen inderdaad.
There is always something happening, and it's usually right now
Arretjescake schreef:
07-01-2022 16:00
Waarom? Ze is geen 16. Ze is bijna 30. Er zijn zat mensen met een uitkering (om welke reden dan ook). Waarom moet ze het huishouden gaan doen bij haar ouders terwijl ze bijna 30 is? Vader mankeert zelf ook niks aan z’n handjes. En moeder is gewoon lui.

Het is gewoon tijd dat TO de deur achter zich dicht trekt bij ouders en zelf eens zelfstandig gaat leven.
En tot die tijd kan ze haar handen laten wapperen. Daar mankeert ze kennelijk niks aan.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
07-01-2022 15:47
Als je geen werk hebt kun je inderdaad best het huishouden doen en je moeder verzorgen.
En van zeuren en niks ondernemen is nog nooit iemand iets opgeschoten.
TO doet inderdaad alsof ze nog wonen ergens ver weg, in de bergen of de woestijn, waar je volledig afhankelijk bent van familie.
Je moet schikken in de mores van dankbare dochter, ongetrouwd, die het huishouden doet, met een claimende moeder en een barbaar als vader. In die landen moet je heel dapper zijn wil je als jonge vrouw iets ondernemen.
TO woont nota bene hier, naar school gegaan en gestudeerd, maar nee, zij kiest ervoor om het ingebakken patroon te bevestigen.
Zeuren en niks ondernemen, want ja cultuur.. Nog een geluk dat ze geen broers heeft, moest ze daar ook alles voor doen :)
Alles sal reg kom
07-01-2022 16:20
En tot die tijd kan ze haar handen laten wapperen. Daar mankeert ze kennelijk niks aan.
Vader en moeder anders ook niet. En zussen ook niet. Zou niet weten waarom TO alles alleen moet doen als ze een uitkering heeft omdat ze lichamelijk met haar gezondheid kwakkelt.
appeltaart835 schreef:
07-01-2022 15:11
Maar mijn mama is echt zo. Toen mijn zus begon te werken, toen zei mijn mama dat ik voor haar koffie moest maken en ook voor haar eten moest zorgen om mee te nemen) want dat zou mijn mama eigenlijk doen als ze niet geopereerd was geweest en in staat was dan zou zij het doen. Maar mijn zus zei dat ze dat zelfstandig moet doen. IK heb dat paar daagjes gedaan daarna is mijn zus dat zelf beginnen doen. Mijn mama vond het raar en ze vond dat ik dat meost doen.
Maak je los. Luister niet naar je moeder. Zoek een woning voor jezelf. Ga zsm werken. En het huis uit. Bijvoorbeeld samen met je zus wat huren...

Dat je moeder niet bij je vader weg gaat, kan. Maar jij hebt een keuze.
FemiTrut schreef:
07-01-2022 15:15
Terug gaan en hulp vragen voor de situatie zoals die nu is. Die is er gewoon, maatschappelijk werk of veilig thuis ect.
Dit... ga naar Veilig Thuis. Die kunnen je echt helpen. Ook met weerbaarder worden. Veiligheid en praktische zaken zoals woonruimte zoeken. Desnoods zoeken ze een veilige plek voor je.
Arretjescake schreef:
07-01-2022 16:22
Vader en moeder anders ook niet. En zussen ook niet. Zou niet weten waarom TO alles alleen moet doen als ze een uitkering heeft omdat ze lichamelijk met haar gezondheid kwakkelt.
Zus werkt. Andere zus studeert. Pa is bezopen, moe is lui / in de lappenmand.
TO brengt 700 euro binnen die ze spaart.
Moet er dan zorg worden ingekocht omdat TO het allemaal heel oneerlijk vindt en geen stappen durft te nemen ?
Die zussen gaan straks echt niet met hun ouwe zus en hun luie moeder in 1 huis zitten, hoor. Die blijven aan de eerste de beste vent hangen en gaan de deur uit. Zit TO daar ….
mabelle schreef:
07-01-2022 16:25
Dit... ga naar Veilig Thuis. Die kunnen je echt helpen. Ook met weerbaarder worden. Veiligheid en praktische zaken zoals woonruimte zoeken. Desnoods zoeken ze een veilige plek voor je.
Welja. Stuur d’r desnoods naar de IC ….er is overal plek zat en voldoende personeel en subsidie.
TO moet gewoon lekker op zichzelf gaan wonen.
Zus werkt. Andere zus studeert. Pa is bezopen, moe is lui / in de lappenmand.
TO brengt 700 euro binnen die ze spaart.
Moet er dan zorg worden ingekocht omdat TO het allemaal heel oneerlijk vindt en geen stappen durft te nemen ?
Die zussen gaan straks echt niet met hun ouwe zus en hun luie moeder in 1 huis zitten, hoor. Die blijven aan de eerste de beste vent hangen en gaan de deur uit. Zit TO daar ….
Krijg ook niet de indruk dat zussen zélf niks willen doen, maar dat moeder víndt dat ze dat niet hoeven te doen.
Grobbekuiken_ schreef:
07-01-2022 16:28
Krijg ook niet de indruk dat zussen zélf niks willen doen, maar dat moeder víndt dat ze dat niet hoeven te doen.
Wie werkt/ leert wordt ontzien. Niet heel gek in sommige culturen.
TO werkt / leert niet, dus die draait overal voor op.
Kiezen of delen ; of je schikt je in je lot en je stopt met klagen, of je neemt het heft in eigen handen en je gaat op jezelf.
Maar niet op je 28ste thuiswonen, geen kostgeld betalen en dan zitten zemelen hoe kut het is.
Misschien probeert moeders op deze manier wat ruggengraat bij TO te kweken...soort van omgekeerde psychologie.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
07-01-2022 16:32
Wie werkt/ leert wordt ontzien. Niet heel gek in sommige culturen.
TO werkt / leert niet, dus die draait overal voor op.
Kiezen of delen ; of je schikt je in je lot en je stopt met klagen, of je neemt het heft in eigen handen en je gaat op jezelf.
Maar niet op je 28ste thuiswonen, geen kostgeld betalen en dan zitten zemelen hoe kut het is.
Hmmm...kan ik eigenlijk niks tegenin brengen.
Morrel alleen nog even over 'draait overal voor op'. Zussen kunnen hun eigen bammen smeren en meenemen, moeder moet meer moeite doen weer mobieler te worden.
Maar goed, dat zit er niet in, dus idd heft in eigen handen gaan nemen en stappen ondernemen is de enige optie ja.
mabelle schreef:
TO is overduidelijk Belgische.
viva-amber schreef:
07-01-2022 16:33
Misschien probeert moeders op deze manier wat ruggengraat bij TO te kweken...soort van omgekeerde psychologie.
Dat denk ik niet.
Life is short. Eat dessert first.
Misschien is je moeder zo streng en veeleisend zodat je zo snel mogelijk een baan buitenshuis zoekt.

En ga op jezelf wonen zodat je altijd een plek voor jezelf hebt. Prima als je naast je werk dan nog veel bij je ouders bent, maar dan ben je vrij om weg te gaan zodra de sfeer omslaat
Ben je de oudste dochter? Sommige ouders vinden dat het de taak van de oudste dochter is om voor het gezin te zorgen.
07-01-2022 16:20
De rest ook niet, echt doe effe normaal zeg.
viva-amber schreef:
07-01-2022 16:33
En toen werd je wakker?
FemiTrut schreef:
07-01-2022 17:41
De rest ook niet, echt doe effe normaal zeg.
Wat is normaal doen dan? Een 28 jarige die niet werkt, geen activiteiten buitenshuis, geen studie heeft en zich zg opoffert voor ouders?
Alles sal reg kom
Yep schreef:
07-01-2022 16:13
TO woont in België.
Daar is het woord 'mama' heel gebruikelijk.
Taalverschil.
Maar het woord fysiotherapeut is ongebruikelijk in België. Dat is een kinesist.
appeltaart835 schreef:
07-01-2022 14:38
Ik heb mijn studie op veel latere leeftijd afgemaakt en ik zit 1 jaar al thuis (zaken op orde brengen, sukkel ook met mijn gezondheid). IK zou werk gaan zoeken als mama zelfstandig wordt. ik ben nu 28 jaar.

Mijn mama zegt ook heel vaak : ik heb al die jaren voor jullie gekookt en de vaat gedaan en de afwas.
Maar ik heb ook al die jaren naast mijn studie ook inkopen, thuis meehelpen en poetsen thuis want ze mama kon niet door de reuma en de administratie (telefoontjes doen), enzoverder.

Ik kom van een ander cultuur en ze ziet het als een plicht dat ik voor haar moet zorgen (qua adminsitratie enzo) terwijl ik vind dat ze zelfstandig moet worden want ze kan de taal ook. Maar elke keer opnieuw haalt ze aan dat ze al die jaren gekookt heeft voor ons (wat ook waar is). Maar is dat nu emotionele chantage?).

Er zijn zoveel dingen die mij tegen zitten. Zij is een pleaser geweest voor mijn pa. Maar ze verwacht dat ik nu ook als een pleaser reageer want anders is er ruzie thuis als ik dat niet doe. Ze zei eergisteren bijvoorbeeld dat ik papa zijn kleren ook in de wasmachine moest steken want anders zou hij ruzie maken. IK doe iedereen zijn kleren in de wasmachine behalve papa zijne. Ik vind het gewoon allemaal zo oneerlijk. Ik heb er toen niks van gezegd maar ik ga het ook niet doen tenzij mijn pa er uitdrukkelijk om vraagt. Eigenlijk heeft ze al die jaren staan koken en de was doen en de vaat doen en als ik zeg ja mama je had duidelijk iedereen taken moeten verdelen dan zegt ze: ik wou dat jullie goed kunnen studerene niet zorgen maken om de huishouden. Maar nu wordt die rol op mij afgeschoven.

Ik vind dat ik thuis echt veel moet doen. NU zegt ze: wat voor dochter ben je als eens niet van je eigen moeder kan zijn.
ik wil echt eigen leven beginnen. Maar nu zijn we aan het denken om het huis uit te vluchten door mijn pa omdat de situatie escaleert was door hem maar dan denk ik van ook al ga ik met mama en mijn zussen mee dan zullen andere verplichtingen verder gezet worden.

Sorry voor mijn warrig verhaal maar ik heb zoveel aan mijn hoofd
ik heb het gevoel dat ik niks goed doe in haar ogen, maar een maand geleden zei ze wel tegen mijn zus dat ik heel goed voor haar zorg maar als ik eens protesteer dan wordt ze boos
Wat erg dat je moeder emotioneel loopt te manipuleren. Ze mag jouw zorgzaamheid voor haar eens gaan waarderen. Petje af voor jou, maar wat een beklemmende thuissituatie. Je moeder legt veels teveel verantwoordelijkheid bij je neer als dochter. Hierdoor ben je haar verzorger en huishoudster geworden en dat is systemisch gezien nooit de plek voor een kind.
Jij voelt je waarschijnlijk schuldig als je niet precies doet wat ze afdwingt?
Wat dat betreft is je moeder al te ver gegaan. Weet dat je je grenzen altijd mag aangeven, anders ga je er zelf aan onderdoor.....
Weet wat bij haar hoort en weet wat niet bij jou hoort als dochter. Herhaal tegenover haar jouw grenzen. Leg uit waar het bij jou ophoudt. Dan maar kwaad. Dat gebruikt ze om haar zin te krijgen en jij bent daar gevoelig voor. Wel begrijpelijk, maar Je staat in je recht en hebt je energie nodig om je eigen leven op te bouwen.
Weg gaan uit het huis zou een oplossing zijn.
Sharing* schreef:
07-01-2022 18:02
Wat is normaal doen dan? Een 28 jarige die niet werkt, geen activiteiten buitenshuis, geen studie heeft en zich zg opoffert voor ouders?
Een alcoholist? Een moeder die niet eens zelf een glas drinken kan pakken?

TO geeft letterlijk aan dat ze gezondheidsproblemen heeft. Denk niet dat ze voor haar plezier gezondheidsproblemen en een uitkering heeft.
Zorg ervoor dat je zo snel mogelijk een baan vindt voor 40-60 uur in de week. Op basis daarvan kun je een kamer huren. Je bent 28 tijd om op eigen benen te gaan staan en je los te maken van je jeugd, want je thuissituatie klinkt niet best.

Het goede nieuws is dat je 28 bent en mag gaan en staan waar je wil. Daarvoor is geld nodig, dus de eerste stap is werken. Het personeelstekort is erg hoog, dus je maakt een goede kans.
28 jaar en dan je moeder aanduiden als "mijn mama" vind ik zo kinderachtig
Frankly my dear, I don"t give a damn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven