moeilijkheden met grenzen aangeven, overdrijf ik?

07-01-2022 14:11 133 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers
appeltaart835 wijzigde dit bericht op 06-04-2023 02:49
98.97% gewijzigd
k
appeltaart835 wijzigde dit bericht op 06-04-2023 02:55
99.95% gewijzigd
appeltaart835 schreef:
07-01-2022 19:51

@arretjescake: ik durf niet alleen weg te gaan want ze zouden samen weggaan van pa. als ik alleen wegga dan laat ik haar in de steek want ze kan gewoon geen boodschappen doen, of naar de bank of andere dingen buiten doen wij altijd.
Dat is juist het punt. Jij dénkt dat ze afhankelijk van jou is. Ze is echter een volwassen vrouw! Die volledig verantwoordelijk is voor haar eigen leven. Ze kan boodschappen bestellen, een schoonmaker regelen, je vader verlaten of zelf zoveel mogelijk doen. Dat doet ze niet want het is nogal makkelijk om jou overal voor in te zetten. Natuurlijk kun je weg. Ook zonder haar in de steek te laten.

“Joh ik ben bijna 30. Het wordt wel eens tijd dat ik mijn eigen leven ga opbouwen. Ik kom 1x per week/maand/jaar een kopje koffie drinken een rondje met je lopen”. Daag.
Maak je mama duidelijk dat rust roest. Dat ze sneller oud en zwak wordt als ze niks doet dan dat ze actief wordt.
Arretjescake schreef:
07-01-2022 20:09
Dat is juist het punt. Jij dénkt dat ze afhankelijk van jou is. Ze is echter een volwassen vrouw! Die volledig verantwoordelijk is voor haar eigen leven. Ze kan boodschappen bestellen, een schoonmaker regelen, je vader verlaten of zelf zoveel mogelijk doen. Dat doet ze niet want het is nogal makkelijk om jou overal voor in te zetten. Natuurlijk kun je weg. Ook zonder haar in de steek te laten.

“Joh ik ben bijna 30. Het wordt wel eens tijd dat ik mijn eigen leven ga opbouwen. Ik kom 1x per week/maand/jaar een kopje koffie drinken een rondje met je lopen”. Daag.
Precies. De laag van schuldgevoel moet bij jou weg. Als je er fysiek niet bent dan zal ze heus andere oplossingen vinden voor zichzelf en haar huishouden. Wedden dat er dan een 'movement' komt, ze zal wel moeten dan want jij bent er dan niet meer om alles voor haar te doen. Je houdt het zelf in stand om haar zo te blijven dienen, dus het beste is dat een van jullie het ingeslopen patroon gaat verbreken.
Zij zal dit niet zo snel doen, want alles is wel lekker makkelijk zo. Je bent echt oprecht geen slechte dochter als je de teugels laat vieren, omdat dit beter voor jou is. Je hebt genoeg gedaan.

'Nee' tegen de situatie zeggen is 'ja' tegen jezelf. Zo zorg je goed voor jezelf. Vind jezelf belangrijk genoeg en ga het ingeslopen patroon doorbreken.

Zoek voor jezelf anders psychische hulp bij een professional. Iemand die jou kan begeleiden in dit proces.
Een andere optie is niets doen en alles zo laten, en haar onveranderd blijven dienen, en jezelf opzij zetten, en blijven hangen in een ongelukkig leven waarin je niet tot bloei komt, jezelf opzij zetten en lichamelijke en geestelijke klachten ontwikkelen en een uitzichtloos toekomstperspecief hebben... etc ..... etc... Het klinkt hard maar da's ook een keuze die je hebt.
calvijn1 schreef:
07-01-2022 19:24
28 jaar en dan je moeder aanduiden als "mijn mama" vind ik zo kinderachtig
Belgisch, dat wordt hier heel vaak zo gezegd.
Life is short. Eat dessert first.
28 voelt ook wel een beetje als een keerpunt. Het wordt echt tijd dat je de regie neemt over je leven als je een leuke baan wilt en een gezin. Over een paar jaar gaat iedereen je anders links en rechts voorbij. Ik geloof verder echt wel dat je het doet uit oprechte bezorgdheid en liefde voor je moeder en zussen. Maarrr… ik vraag me af of het misschien ook niet een tikkie makkelijk is om je zo te verschuilen voor het echte leven met je eigen verantwoordelijkheden.
Ach, ik heb niets toe te voegen maar wat een triestheid spreekt er uit je posts. :hug:
k
appeltaart835 wijzigde dit bericht op 06-04-2023 02:56
99.92% gewijzigd
appeltaart835 schreef:
07-01-2022 22:20

en dan waaraan ik mij echt erger is als ze op haar bed zit en nog geen 3 meter verder ligt haar bril op de tafel en dan roept ze mij uit de keuken of ik het wil pakken voor haar.
https://www.hulpmiddelwereld.nl/wonen-s ... n/grijpers
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
https://www.hulpmiddelwereld.nl/aqulia- ... r=Douchest
https://www.hulpmiddelwereld.nl/topro-t ... &sqr=Reuma
https://www.hulpmiddelwereld.nl/topro-t ... Wassen%5D)
k
51.06% gewijzigd
dit hebben wij al thuis
appeltaart835 schreef:
07-01-2022 22:32
Er is al een douchestoel maar dan moet ik ook toezicht houden want ze is bang om te vallen. Dat duurt nog veel langer volgens mij. Haar helpen uitkleden en dan haar daar laten zitten en alles aangeven en toezicht houden tot ze eruit komt en dan haar afdrogen. Ik heb dit al eens keer gedaan en het duurde nog veel langer en de badkamer is niet zo groot bij ons. Kortom een heel gedoe.
Dan die kant en klare washandjes. Scheelt al enorm.
Waar is je moeder aan geopereerd ? Twee gebroken armen, twee nieuwe heupen en nieuwe knieeen ofzo ?
blijfgewoonbianca schreef:
07-01-2022 22:33
Dan die kant en klare washandjes. Scheelt al enorm.
k
62.17% gewijzigd
07-01-2022 22:35
Waar is je moeder aan geopereerd ? Twee gebroken armen, twee nieuwe heupen en nieuwe knieeen ofzo ?
Nieuwe heupen
appeltaart835 schreef:
07-01-2022 22:36
Nieuwe heupen
Twee tegelijk ??
appeltaart835 schreef:
07-01-2022 22:36
Ik durf het eens niet te vragen want voor dochter ben ik dan. ik hoor het al aankomen. Ze wilt liefst mogelijk zo natuurlijk mogelijk dus geen klant en klare washandjes maar ik heb droge washandjes die schoon zijn en na 1 keer gebruik weggegooid mogen worden en daar doen we dan zeep op (speciale zeep omdat andere zepen ten agressief zijn). Dus ik denk niet dat ze die klant en klare washandjes gaat zien zitten. ze is nu al zo kieskeurig in alles
Ze kan je toch niet slaan want ze kan je niet te pakken krijgen, dus je kunt zeggen, doen, koken, kopen , gaan, komen, wat je wil.
Grow some balls, zeg. Het gaat over fucking kant en klare washandjes. Als jij je ma op bed laat zitten met die washandjes en d’r rollator voor d’r neus , dan was je d’r rug en zeg je dat je over 10 min. terugkomt voor d’r pantoffels / schoenen,…. Ze kan de rest echt zelf, hoor.
De volgende hulpmiddelen heeft u nodig na een heupoperatie

Krukken
Toiletverhoger
Stoelverhogers
Bedverhogers / Bedklossen
Grijper
Douchestoeltje of badplank
Rollator
Wandelstok
Goede stevige makkelijke schoenen
Lange schoenlepel

Waarom is die 50 cm hoogte zo belangrijk?

Na een heupoperatie mag u uw heup niet meer dan 90 graden buigen. Anders bestaat de mogelijkheid dat de kop uit de kom schiet.
Ja, u mag douchen na de operatie. Het is aan te raden om de eerste tijd zittend te douchen, door een stabiele tuinstoel met armleuningen of een douchestoel in de douchebak te plaatsen. Wilt u staand douchen, dan raden we een antislipmat in de douchebak aan. Deze voorkomt uitglijden.
En anders zet je ma op een stoel voor een wastafel.
En ze kan - zittend - strijken, groente snijden,afdrogen, koper poetsen, de was vouwen.
07-01-2022 22:44
De volgende hulpmiddelen heeft u nodig na een heupoperatie

Krukken
Toiletverhoger
Stoelverhogers
Bedverhogers / Bedklossen
Grijper
Douchestoeltje of badplank
Rollator
Wandelstok
Goede stevige makkelijke schoenen
Lange schoenlepel

Waarom is die 50 cm hoogte zo belangrijk?

Na een heupoperatie mag u uw heup niet meer dan 90 graden buigen. Anders bestaat de mogelijkheid dat de kop uit de kom schiet.
we hebben alles aangekocht behalve stoelverhoger, grijper, en wc verhoger. voor de rest hebben we alles aangekocht. Ook een rolstoel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven