moeilijkheden met grenzen aangeven, overdrijf ik?

07-01-2022 14:11 133 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers
appeltaart835 wijzigde dit bericht op 06-04-2023 02:49
98.97% gewijzigd
Persoonlijke verzorging
Plaats een tuinstoel in de badkamer, douche of aan de wastafel;
Wanneer de badkamer moeilijk te bereiken is, raden wij aan om jezelf tijdelijk aan het aanrecht te verzorgen;
Plaats steunen in de douche en het toilet;
Indien je ondersteuning nodig hebt bij de verzorging, doe je er goed aan om tijdig een aanvraag in te dienen bij de thuiszorg;
Omdat ver vooroverbuigen voorkomen dient te worden, raden wij je aan je voeten te wassen met behulp van een tenenwasser of badborstel. Voor het drogen kun je gebruik maken van een föhn.

Hulpmiddelen
Tenenwasser;
Lange schoenlepel;
Elastische schoenveters;
Verhoogde stoel;
Douchestoel, tuinstoel of postoel;
Boodschappenservice van de supermarkt;
Rugzak of heuptas voor wanneer je met krukken loopt;
Een mobiele telefoon, zodat je in geval van nood iemand kunt waarschuwen. Je kunt belangrijke nummers er alvast in programmeren;
Spreek eventueel vaste contactmomenten af met naasten zodat je kunt overleggen wanneer er zich problemen voordoen.

Huishoudelijke taken
Huishoudelijk werk zoals bijvoorbeeld stof afnemen kan, wanneer je de staande houding kan handhaven. Je mag niet voorover buigen. Wel mag je jouw benen in spreidstand zetten;
Geen zware activiteiten verrichten, besteedt dit even uit;
Het is raadzaam om tijdelijk huishoudelijke hulp te organiseren;
Vraag indien mogelijk hulp van mensen uit je omgeving voor activiteiten zoals de container buiten zetten, afwassen en boodschappen doen;
Je zou gebruik kunnen maken van de boodschappenservice van een supermarkt in de buurt.

Voeding en maaltijdvoorbereiding
Reserveer een plekje op het aanrecht voor spullen die je vaak nodig hebt, zodat je niet vaak moeilijk te bereiken kastjes dient in te gaan. Je kunt deze spullen afdekken met een schone handdoek. Wanneer er weinig ruimte op het aanrecht is, kun je overwegen om een extra tafeltje naast het aanrecht te plaatsen;
Voor het afgieten van pannen is het aan te raden om gebruik te maken van een vergiet zodat je jouw handen vrij kunt houden om te steunen;
Plaats een stoel bij het aanrecht, zodat je bij vermoeidheid en activiteiten die je zittend kunt uitvoeren, daar makkelijk gebruik van kunt maken;
Maak eventueel gebruik van kant en klare maaltijden uit de supermarkt;

https://fysioclub.nl/blogs/leefregels-a ... -prothese/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
appeltaart835 schreef:
07-01-2022 22:52
we hebben alles aangekocht behalve stoelverhoger, grijper, en wc verhoger. voor de rest hebben we alles aangekocht. Ook een rolstoel
Fijn een grijper kopen en bij alles roepen “ grijper !!! “
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Lieve TO, ik snap dat je door je gezinssituatie moeite hebt met voor jezelf op te komen. Je krijgt hier heel veel praktische tips maar die lijk je allemaal weg te wuiven. Wil je met dit topic vooral je frustraties spuien zonder echt actie te ondernemen?
appeltaart835 schreef:
07-01-2022 19:51
Ik had zo graag een sociaal leven willen opbouwen. ik heb sociale angst gehad waaraan ik gewerkt heb in het verleden en het lukte mij goed maar ik heb nog altijd vaak sociale angst in veel situaties dus ik heb ook veel moeite soms in sociale situaties. Ik zou graag meer willen afspreken met vriendinnen, nieuwe mensen leren kennen. Maar door vader kan dit helemaal al niet, maar mijn moeder wilt me ook altijd overbeschermen en van haar mag het ook niet echt of ze reageert dat ik er voor haar er moet zijn.

Je bent je aan het verschuilen. Je voert honderd redenen aan om maar niet zelfstandig te hoeven worden, om maar niet je angsten aan te hoeven gaan. Dat mag hoor, het is immers jouw leven, maar je kunt stoppen met al die redenen aan te voeren want wij trappen er niet in.

Ofwel je gaat volwassen worden en psychische hulp zoeken voor jezelf om je angsten aan te gaan en jezelf los te maken van je ouders, ofwel je blijft lekker zitten waar je zit, veilig in wat je kent. Meer opties zijn er niet.
Daar je het hebt over mag niet van moeder in relatie tot sociaal contact...heb je een verstandelijke beperking: zijn met die reden je ouders nog steeds de baas?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Zeker niet bij je moeder gaan wonen met je zussen. Zij klinkt net zo ziek en manipulatief als je vader.

Ga desnoods met (een van) je zussen iets huren. Kijk of er opties zijn voor sociale huur, anti-kraak, een klein appartement. Daarna zal het ook makkelijker zijn om grenzen aan te geven.

Voor nu, kun je een paar dagen bij iemand logeren? Je moeder redt zich wel hoor. Zelfs de fysio zegt dat ze gewoon weer dagelijkse taken kan oppakken en wandelingen kan maken.
Brie schreef:
08-01-2022 06:28
Lieve TO, ik snap dat je door je gezinssituatie moeite hebt met voor jezelf op te komen. Je krijgt hier heel veel praktische tips maar die lijk je allemaal weg te wuiven. Wil je met dit topic vooral je frustraties spuien zonder echt actie te ondernemen?
Dat vooral. Ik lees heel veel “maar”. Ik benijd jou niet to. BGB zei het al, in minder lieve bewoordingen, dat is volgens mij ook wel nodig in dit geval.
Verder is alles wel gezegd.
Ik heb precies hetzelfde

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven