Laptop aansluiten op desktop, hoe werkt dat?
zaterdag 8 januari 2022 om 13:29
Ik werk al langere tijd een aantal dagen vanuit huis via mijn desktop, waarbij ik via Helloid inlog op de thuiswerkplek en het EPD waarin ik werk.
Gaat op zich prima, alleen kan ik niet op Google drive en dus o.a. geen documenten inhangen.
Nu een laptop van het werk gekregen waardoor deze werkzaamheden wel kunnen. Echter zou ik graag het toetsenbord en het scherm van mijn desktop blijven gebruiken omdat het een kleine laptop is en ik dat niet erg prettig vind werken.
Kan dit? En zo ja, wat heb ik daarvoor nodig?
Gaat op zich prima, alleen kan ik niet op Google drive en dus o.a. geen documenten inhangen.
Nu een laptop van het werk gekregen waardoor deze werkzaamheden wel kunnen. Echter zou ik graag het toetsenbord en het scherm van mijn desktop blijven gebruiken omdat het een kleine laptop is en ik dat niet erg prettig vind werken.
Kan dit? En zo ja, wat heb ik daarvoor nodig?
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
vrijdag 14 januari 2022 om 21:34
Niet op mijn privé laptop maar op mijn desktop. En daar heb ik écht mijn redenen voor. O.a. omdat die verdomde Chromebook die ik nu via mijn werk heb gekregen zo klein dat ik het ding bijna met een loep moet zoeken. Daar valt simpelweg echt niet op te werken.
In mijn privésituatie, en dus zolang ik al een computer heb (dik 20 jaar), heb ik nooit voor een laptop gekozen. Ik vind het gewoon niet fijn, niet privé en niet voor werk. Ik zit in een onnatuurlijke houding achter een laptop en dat 8 uur per dag als ik werk, funest voor de artrose in mijn nek waar ik nu al erg veel last van heb.
Op het werk hebben ze nu ook al onze gewone toetsenborden vervangen door Google toetsenborden, ook al zo'n drama. Ik haal op een normaal toetsenbord dik 600 aanslagen per minuut, op zo'n mini toetsenbordje kan ik gewoon echt niet typen.
Ik wil dus gewoon mijn eigen fijne rammel toetsenbord, mijn grote scherm en een muis om vast te houden. Niet zo'n matje op de laptop om te vingeren

vrijdag 14 januari 2022 om 21:35
Ik ga met dit in mijn achterhoofd volgende week wel even langs de computerwinkel met de laptop en een foto van de aansluitingen op mijn huidige grote scherm om uit te zoeken wat er mogelijk is, dank!schaduwdier schreef: ↑14-01-2022 19:01Ik heb een laptop en een scherm en los usb toetsenbord en muis. Laptop en scherm met hdmi kabel verbinden. Op laptop mijn toetsenbord en muis met bluetooth aansluiten, klaar.... Ik gebruik vaak het kleinere scherm van mijn laptop naast mijn grote scherm voor mappen of mail die ik open laat staan.
vrijdag 14 januari 2022 om 22:43
Sorry, ik bedoelde ook desktop.Calamitycat schreef: ↑14-01-2022 21:34Niet op mijn privé laptop maar op mijn desktop. En daar heb ik écht mijn redenen voor. O.a. omdat die verdomde Chromebook die ik nu via mijn werk heb gekregen zo klein dat ik het ding bijna met een loep moet zoeken. Daar valt simpelweg echt niet op te werken.
In mijn privésituatie, en dus zolang ik al een computer heb (dik 20 jaar), heb ik nooit voor een laptop gekozen. Ik vind het gewoon niet fijn, niet privé en niet voor werk. Ik zit in een onnatuurlijke houding achter een laptop en dat 8 uur per dag als ik werk, funest voor de artrose in mijn nek waar ik nu al erg veel last van heb.
Op het werk hebben ze nu ook al onze gewone toetsenborden vervangen door Google toetsenborden, ook al zo'n drama. Ik haal op een normaal toetsenbord dik 600 aanslagen per minuut, op zo'n mini toetsenbordje kan ik gewoon echt niet typen.
Ik wil dus gewoon mijn eigen fijne rammel toetsenbord, mijn grote scherm en een muis om vast te houden. Niet zo'n matje op de laptop om te vingerenZal wel een ouderwetse muts zijn dan, maar ik kan er gewoon helemaal niets mee.
Maar van dat kleine heb je geen last toch, als je aan dat Chromebook dus gewoon een monitor, keyboard en muis koppelt? Dan werk je dus wel met de functies van die laptop, maar gewoon aan een bureau, met een normaal scherm en toetsenbord en muis.
Dat is dus wat je wilt. En wat ook je collega's doen neem ik aan.
vrijdag 14 januari 2022 om 23:17
Je schrijft ergens dat je van je werk budget hebt voor een thuiswerkplek. Als je dan toch graag je eigen pc wilt gebruiken voor privé-zaken, kun je dan van je werk niet een extra scherm, fijn toetsenbord en muis krijgen? Dan sluit je dat op je laptop aan, dan kun je al je werk op je laptop doen, en al je privédingen op je pc.
zaterdag 22 januari 2022 om 10:52
Hallo Calamitycat,
Ik had toevallig net voor de lockdown van maart 2020 een nieuwe PC met scherm, toetsenbord en muis gekocht. En toen kwam de lockdown en zat ik eerst op de laptop van de klant te werken, daarna toch maar de laptop koppelen aan het beeldscherm, muis en toetsenbord van de PC. Ik werd het zat de hele tijd de kabels om te pluggen, plus dat je de kans loopt dat je de poorten sloopt. Vanuit mijn eigen werkgever (IT-detachering) werd weinig geregeld. Ik had ook geen zin in een duur dockingstation te kopen. Later nog een tweede scherm erbij gekocht, aangezien dat veel prettiger werkt met de werkzaamheden die ik heb en op kantoor was ik al 8 jaar gewend.
Wat ik heb gedaan is het volgende. Ik heb deze USB-switch gekocht: https://www.kabelshop.nl/Aten-USB-switc ... t2082.html. De ene kabel plug je in de laptop en de andere in de PC. Op de USB-switch kan je 4 USB-apparaten aansluiten. Bijvoorbeeld toetsenbord, muis enz. Met 1 druk op de knop schakel je om van PC naar laptop en andersom en je kan de stand zien (ledlampje).
Voor de schermen heb ik 2 HDMI-splitters gekocht. Een splitter per scherm.
https://www.bol.com/nl/nl/p/hdmi-splitt ... 039408385/.
De enkele connectorzijde verbonden aan het scherm; de dubbele connectorzijde verbonden aan de laptop en PC. Indien je 2 schermen wilt gebruiken, heb je wel 2 HDMI aansluitingen op je PC / laptop nodig of een alternatief (bij mij op de laptop een USB-C aansluiting die via een adapter naar HDMI gaat) nodig. Met 1 druk op de knop schakel je om van PC naar laptop en andersom en je kan de stand zien (ledlampje).
Ik kan nu 1 scherm op de laptop en 1 scherm op de PC zetten of 2 schermen op de laptop zetten of 2 schermen op de PC. Bij mij staat eigenlijk standaard 1 scherm ingesteld voor de laptop en het andere scherm wissel ik tussen laptop en PC.
Ik had toevallig net voor de lockdown van maart 2020 een nieuwe PC met scherm, toetsenbord en muis gekocht. En toen kwam de lockdown en zat ik eerst op de laptop van de klant te werken, daarna toch maar de laptop koppelen aan het beeldscherm, muis en toetsenbord van de PC. Ik werd het zat de hele tijd de kabels om te pluggen, plus dat je de kans loopt dat je de poorten sloopt. Vanuit mijn eigen werkgever (IT-detachering) werd weinig geregeld. Ik had ook geen zin in een duur dockingstation te kopen. Later nog een tweede scherm erbij gekocht, aangezien dat veel prettiger werkt met de werkzaamheden die ik heb en op kantoor was ik al 8 jaar gewend.
Wat ik heb gedaan is het volgende. Ik heb deze USB-switch gekocht: https://www.kabelshop.nl/Aten-USB-switc ... t2082.html. De ene kabel plug je in de laptop en de andere in de PC. Op de USB-switch kan je 4 USB-apparaten aansluiten. Bijvoorbeeld toetsenbord, muis enz. Met 1 druk op de knop schakel je om van PC naar laptop en andersom en je kan de stand zien (ledlampje).
Voor de schermen heb ik 2 HDMI-splitters gekocht. Een splitter per scherm.
https://www.bol.com/nl/nl/p/hdmi-splitt ... 039408385/.
De enkele connectorzijde verbonden aan het scherm; de dubbele connectorzijde verbonden aan de laptop en PC. Indien je 2 schermen wilt gebruiken, heb je wel 2 HDMI aansluitingen op je PC / laptop nodig of een alternatief (bij mij op de laptop een USB-C aansluiting die via een adapter naar HDMI gaat) nodig. Met 1 druk op de knop schakel je om van PC naar laptop en andersom en je kan de stand zien (ledlampje).
Ik kan nu 1 scherm op de laptop en 1 scherm op de PC zetten of 2 schermen op de laptop zetten of 2 schermen op de PC. Bij mij staat eigenlijk standaard 1 scherm ingesteld voor de laptop en het andere scherm wissel ik tussen laptop en PC.