Start 2 Run - Rennen met Evy

zondag 15 juni 2008 om 16:37
Een succesverhaal, gestart door Athome:
Op internet een handig programma gevonden om op je mp-3 speler te zetten. Met een leuk muziekje erbij wordt je precies verteld hoelang je moet lopen, wanneer je wandelt en wanneer je weer tempo moet maken. In 27 lessen, verdeeld over 10 weken moet ik dan 5 km kunnen hardlopen.
Tot zover prima, maar over de techniek wordt niets verteld. Zijn er hier mensen die tips hebben?
Overigens ben ik benieuwd of dit gaat werken. In het verleden heb ik vaker geprobeerd om dit op te bouwen, maar dat lukte dan toch niet. Oorzaak was dan het niet plezierig kunnen lopen. Als je alleen maar bezig bent met wanneer je weer mag stoppen wordt het niet echt leuk, vandaar dat ik op dit moment vooral heel veel wandel. Maar wat meer conditie opbouwen lijkt me toch ook niet onbelangrijk.
Start to run, deel 1
Om te downloaden:
Reeks 0 - 5 km:
0-5 km
Reeks 5 - 10 km:
Ook hier vind ik geen werkende links meer voor
schema's
schema 0 - 5 km
schema 5 - 10 km
Om je loopjes te plannen en te meten:
afstandmeten
mapmyrun
runningmap
Rek en strekoefeningen:
atletiekunie
youtube
Aikidostretching
Runinfo.nl
Stretchoefeningen
Knerpknieen, scheurschenen, hobbelheupen, oftewel: blessures:
Blessurewijzer
Blessures
Hyves
Rennen met Evy
Blog
Blog
Succes! Ik ben fier op je!
Op internet een handig programma gevonden om op je mp-3 speler te zetten. Met een leuk muziekje erbij wordt je precies verteld hoelang je moet lopen, wanneer je wandelt en wanneer je weer tempo moet maken. In 27 lessen, verdeeld over 10 weken moet ik dan 5 km kunnen hardlopen.
Tot zover prima, maar over de techniek wordt niets verteld. Zijn er hier mensen die tips hebben?
Overigens ben ik benieuwd of dit gaat werken. In het verleden heb ik vaker geprobeerd om dit op te bouwen, maar dat lukte dan toch niet. Oorzaak was dan het niet plezierig kunnen lopen. Als je alleen maar bezig bent met wanneer je weer mag stoppen wordt het niet echt leuk, vandaar dat ik op dit moment vooral heel veel wandel. Maar wat meer conditie opbouwen lijkt me toch ook niet onbelangrijk.
Start to run, deel 1
Om te downloaden:
Reeks 0 - 5 km:
0-5 km
Reeks 5 - 10 km:
Ook hier vind ik geen werkende links meer voor
schema's
schema 0 - 5 km
schema 5 - 10 km
Om je loopjes te plannen en te meten:
afstandmeten
mapmyrun
runningmap
Rek en strekoefeningen:
atletiekunie
youtube
Aikidostretching
Runinfo.nl
Stretchoefeningen
Knerpknieen, scheurschenen, hobbelheupen, oftewel: blessures:
Blessurewijzer
Blessures
Hyves
Rennen met Evy
Blog
Blog
Succes! Ik ben fier op je!
dinsdag 9 juni 2009 om 21:32
Tja, hier nog 1 in de lappenmand, ben gekomen tot les 19. BALEN!!!! Gisteren bij de dokter geweest, na al een week lang een zere enkel. Ik ben niet zo'n dokterloper maar dit voelde niet goed. Zij zei dat het de achillespees is en heeft me doorverwezen naar een sportpodoloog in Belgie. PFFT kan pas 2 juli terecht, nu dus ff rust maar ik vroeg me af: Wat doet de rest hier met een blessure? Helemaal rust of een andere manier van sporten. Nou gaat het nog echt niet met m'n enkel maar ik word er wel onrustig van. Van het niet kunnen sporten dan he
Voor iedereen die net begint laat je niet ontmoedigen door de kneusjes hier. Ik las ergens dat 20%, van de mensen die beginnen met lopen een blessure krijgen.
Voor iedereen die net begint laat je niet ontmoedigen door de kneusjes hier. Ik las ergens dat 20%, van de mensen die beginnen met lopen een blessure krijgen.
dinsdag 9 juni 2009 om 22:15
Hello ladies,
Wat vervelend van alle (bijna) blessures, hoop dat jullie snel opknappen!
Gisteren les 6 gelopen en het ging weer heerlijk.
Sunbird, ik heb ook nieuwe schoenen, wat scheelt dat he. Heb Nikes, die zaten het lekkerste. Heb zo'n loopanalyse gedaan, dat was wel grappig. Uiteindelijk waren er 3 paar schoenen die geschikt waren en deze zaten het lekkerst.
Ik sta er trouwens nog steeds van te kijken hoe snel je lichaam herstelt na het lopen. Bij de eerste minuten vind ik het even pittig maar bij de laatste (en langere) periodes gaat het steeds beter.
Vandaag wel de hele tijd last gehad van mijn borsten. Denk dat ik toch maar aan een goede sportbeha moet, ik heb nu een simpele die eigenlijk te weinig steun geeft. En dat heb ik vandaag gevoeld...
Morgen weer lopen, heb er zin in!!!!
Wat vervelend van alle (bijna) blessures, hoop dat jullie snel opknappen!
Gisteren les 6 gelopen en het ging weer heerlijk.
Sunbird, ik heb ook nieuwe schoenen, wat scheelt dat he. Heb Nikes, die zaten het lekkerste. Heb zo'n loopanalyse gedaan, dat was wel grappig. Uiteindelijk waren er 3 paar schoenen die geschikt waren en deze zaten het lekkerst.
Ik sta er trouwens nog steeds van te kijken hoe snel je lichaam herstelt na het lopen. Bij de eerste minuten vind ik het even pittig maar bij de laatste (en langere) periodes gaat het steeds beter.
Vandaag wel de hele tijd last gehad van mijn borsten. Denk dat ik toch maar aan een goede sportbeha moet, ik heb nu een simpele die eigenlijk te weinig steun geeft. En dat heb ik vandaag gevoeld...
Morgen weer lopen, heb er zin in!!!!
dinsdag 9 juni 2009 om 22:23
@keranet: dat herhalen van les 20 had ik misschien ook beter kunnen doen. Ben net terug van 10-10-12 en ik ging KAPOT.
Maarja, toch maar wel mooi gedaan.
Ik ga deze maar wel nog een keer lopen, want bij de gedachte aan 2x15...
Nouja!
Voor nu aan alle Evy-verslaafden, geblesseerd of niet... weltrusten!
Maarja, toch maar wel mooi gedaan.
Ik ga deze maar wel nog een keer lopen, want bij de gedachte aan 2x15...
Nouja!
Voor nu aan alle Evy-verslaafden, geblesseerd of niet... weltrusten!
woensdag 10 juni 2009 om 15:01
Ik heb even een vraagje. Mijn ipod-touch is voor reparatie weg en dat duurt 3 tot 6 weken .
Ik heb nu een goedkoop mp3-spelertje gekocht en heb daar Evy opgezet. Maar nu heb ik het probleem dat als ik naar een les luister ik alleen de muziek hoor en niets van Evy. Hebben jullie een idee wat er aan de hand kan zijn?
Ik heb Evy nog hard nodig.
Ik heb nu een goedkoop mp3-spelertje gekocht en heb daar Evy opgezet. Maar nu heb ik het probleem dat als ik naar een les luister ik alleen de muziek hoor en niets van Evy. Hebben jullie een idee wat er aan de hand kan zijn?
Ik heb Evy nog hard nodig.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
woensdag 10 juni 2009 om 15:13
woensdag 10 juni 2009 om 16:18
woensdag 10 juni 2009 om 16:28
Hmm.. Nou ja dat is goed dan toch;)?
Toitoi!
@ mamsxx; sunbird heeft geen nieuwe schoenen
Dat was sunlover Maar los daarvan, waar heben jullie dat gedaan en hoeveel kostten de nieuwe schoenen?
Vooral zo'n filmpje lijkt me wel slim om ook te maken. Over het algemeen heb ik nergens last van, maar voorkomen is beter dan genezen he:)?
@ butske; Echt balen! Ik heb dat de eerste keer met evy (vorig jaar) ook gehad.. Kon er ineens ECHT niet meer op staan, en heb er echt een maand last van gehad! Daarna was mn motivatie een beetje weg.. En wilde ik niet op die schoenen verder..
@ mirrex; Your new best friend hihi.. Heb je de nieuwste shuffle? Heeft ie ook zo'n handig clipje? Ik vind 1 generatie ouder toch nog wel wat leuke, in felroze dan graag;)
Toitoi!
@ mamsxx; sunbird heeft geen nieuwe schoenen

Vooral zo'n filmpje lijkt me wel slim om ook te maken. Over het algemeen heb ik nergens last van, maar voorkomen is beter dan genezen he:)?
@ butske; Echt balen! Ik heb dat de eerste keer met evy (vorig jaar) ook gehad.. Kon er ineens ECHT niet meer op staan, en heb er echt een maand last van gehad! Daarna was mn motivatie een beetje weg.. En wilde ik niet op die schoenen verder..
@ mirrex; Your new best friend hihi.. Heb je de nieuwste shuffle? Heeft ie ook zo'n handig clipje? Ik vind 1 generatie ouder toch nog wel wat leuke, in felroze dan graag;)
woensdag 10 juni 2009 om 17:26
Ik heb net les 26 gelopen en het ging heerlijk, ik was helemaal gemotiveerd toen ik het voor elkaar kreeg met mijn nieuwe mp3-spelertje. En ik vind mijn nieuwe schoenen heerlijk lopen. Volgens mij loop ik nu ook sneller en ik heb geen last van mijn kuit meer.
@ naomi87: Ik heb mijn schoenen bij Bob van der Heyden in Rotterdam gekocht. Ik moest mijn oude schoenen meenemen en daar buiten een stukje op rennen terwijl hij keek. Toen had hij al gezien hoe ik loop. Binnen heb ik op een baantje voor een videocamera gelopen. Toen heeft hij mij laten zien hoe ik loop (overpronatie) en welke schoenen daar goed voor zijn. Toen moest ik gaan passen en kwamen op de asics GT-2140 (dames-model) uit omdat ik daarvoor ook al op asics liep. En deze lopen heerlijk.
Ik kreeg ook nog eens 24 euro korting waardoor de prijs ook meeviel (96 euro).
@ naomi87: Ik heb mijn schoenen bij Bob van der Heyden in Rotterdam gekocht. Ik moest mijn oude schoenen meenemen en daar buiten een stukje op rennen terwijl hij keek. Toen had hij al gezien hoe ik loop. Binnen heb ik op een baantje voor een videocamera gelopen. Toen heeft hij mij laten zien hoe ik loop (overpronatie) en welke schoenen daar goed voor zijn. Toen moest ik gaan passen en kwamen op de asics GT-2140 (dames-model) uit omdat ik daarvoor ook al op asics liep. En deze lopen heerlijk.
Ik kreeg ook nog eens 24 euro korting waardoor de prijs ook meeviel (96 euro).
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
woensdag 10 juni 2009 om 20:15
Ohw... ik ben zo jaloers op iedereen die zo lekker aan het lopen is! Ongelooflijk voor een voormalig anti-sport-mens, maar ik wil zo graag weer wat gaan doen.. Nu inmiddels Al (!) een week rust gehouden, cold packs, massages, tantum zalf, maar tot nu toe nog weinig verbetering. Op een of andere manier lijkt de pijn (een iets te groot woord, want ben alles behalve kreupel, maar voel gewoon iets dat niet hoort) zich telkens te verplaatsen. Vind het zo stom van mezelf dat ik de boel overbelast heb, had natuulijk wel kunnen raden dat 6x sporten in 1 week tijd een beetje teveel van het goede was... Verder ook wat naief geweest omdat de eerste pijntjes tijdens het lopen weer weg gingen, maar dat blijkt dus zo te gaan met scheenblessures...
Had stiekem gehoopt vandaag weer voorzichtig wat te gaan doen, maar durf het nog niet aan. En mocht ik het wel opnieuw proberen dan ga ik echt maar heel rustig aan doen en bij het eerste pijntje er gelijk maar weer mee stoppen. Een aantal keer korte stukjes lopen van 1 minuut en dan 2 minuten wandelen, zoiets. Heb nu m'n zinnen gezet op zaterdag, ik hoop zo dat het gaat lukken!
Nou ja, sorry voor dit niet echt motiverende berichtje, moest het alleen even kwijt. Alle andere geblesseerden: sterkte! En alle lekker lopende Evy-renners: hou vol en have fun!
Had stiekem gehoopt vandaag weer voorzichtig wat te gaan doen, maar durf het nog niet aan. En mocht ik het wel opnieuw proberen dan ga ik echt maar heel rustig aan doen en bij het eerste pijntje er gelijk maar weer mee stoppen. Een aantal keer korte stukjes lopen van 1 minuut en dan 2 minuten wandelen, zoiets. Heb nu m'n zinnen gezet op zaterdag, ik hoop zo dat het gaat lukken!
Nou ja, sorry voor dit niet echt motiverende berichtje, moest het alleen even kwijt. Alle andere geblesseerden: sterkte! En alle lekker lopende Evy-renners: hou vol en have fun!
woensdag 10 juni 2009 om 22:10
Ik heb mijn schoenen bij runnersworld in Den Bosch gehaald. Ik had ook behoorlijk last van overpronatie en hij zei dat ik niet langer op gewone schoenen had moeten lopen, daar waren beslist blessures van gekomen. En wat blijkt nu, mijn man is gaan lopen, op hele goedkope schoenen en heeft nu een peesontsteking. Volgens de dokter idd door het lopen op verkeerde schoenen.
Ik heb nu Nike's. Iets met Triax 12 ofzo. Waren in ieder geval geld genoeg, 120 euro. Dat was wel schrikken maar ik had het er wel voor over, ik loop er zalig op.
Had vanmiddag nog willen lopen maar had niet genoeg tijd. En vanavond na het werk was het te nat. Nu maar hopen dat ik morgen overdag even kan. Manlief kan dan mooi even bij de kids blijven als hij thuis is.
Ik heb nu Nike's. Iets met Triax 12 ofzo. Waren in ieder geval geld genoeg, 120 euro. Dat was wel schrikken maar ik had het er wel voor over, ik loop er zalig op.
Had vanmiddag nog willen lopen maar had niet genoeg tijd. En vanavond na het werk was het te nat. Nu maar hopen dat ik morgen overdag even kan. Manlief kan dan mooi even bij de kids blijven als hij thuis is.
woensdag 10 juni 2009 om 22:54
Nyam ik loop al meer dan twee weken niet meer en gisteren dacht ik dat mijn ontsteking over was. Ik heb de hond gepakt en we zijn 6 km gaan wandelen, dus niet hardlopen. Een kwartier nadat ik thuis was, was de pijn terug. Niet zo erg als het twee weken geleden was, maar ik wist wel dat het nog niet voorbij is. Misschien een tip voor je om eerst een flink stuk te gaan wandelen en kijken of je daarna nog iets voelt.
Sun lover, je gaat lekker. Deel 1 zit er bijna op voor je.
Sun lover, je gaat lekker. Deel 1 zit er bijna op voor je.
donderdag 11 juni 2009 om 06:20
Hoi,
'k lees wel mee hoor, maar heb een beetje dipje.
Krijg Evy maar niet fier op mij.
Gisteren hele dag in M'brne, vandaag stijve nek!
Ik rook nu twee maanden niet meer en ben sindsdien voortdurend in de lappenmand...en schiet dus ook niet erg op met hardlopen. Dat is wat demotiverend. Nou ja ik kom er toch wel! Morgen maar weer kijken dan.
Sterkte aan alle brokkenpiloten met blessures hier en de anderen heel erg veel plezier bij het lopen en gefeliciteerd met jullie overwinningen op jezelf!
'k lees wel mee hoor, maar heb een beetje dipje.
Krijg Evy maar niet fier op mij.
Gisteren hele dag in M'brne, vandaag stijve nek!
Ik rook nu twee maanden niet meer en ben sindsdien voortdurend in de lappenmand...en schiet dus ook niet erg op met hardlopen. Dat is wat demotiverend. Nou ja ik kom er toch wel! Morgen maar weer kijken dan.
Sterkte aan alle brokkenpiloten met blessures hier en de anderen heel erg veel plezier bij het lopen en gefeliciteerd met jullie overwinningen op jezelf!
donderdag 11 juni 2009 om 12:38
Hi sportievelingen, ik loop ook met Evy sinds 'n maandje of wat, ben inmiddels bij les 13 aanbeland (die moet ik dus gaan lopen morgen). Gaat super goed, had nooit verwacht dat het me zo 'makkelijk' af zou gaan. Maar ik vraag me toch af hoe snel we nu gaan opbouwen. Na de 28 lessen zou je toch 5KM achter elkaar moeten kunnen rennen (zonder loop-pauze's mag ik aannemen?). Les 12 was 1x1, 1x2, 2x4 en 1x5, dus echt 'doorlopen' zit er nog niet in. Begin me toch af te vragen of ik na les 28 5KM kan rennen... hier zitten een boel ervarings deskundigen lees ik... vertel... hoe gaat ze het zo opbouwen?
donderdag 11 juni 2009 om 14:54
Grafisch, op het laatste gaat het allemaal wat sneller. Op een gegeven moment heb je een les waarin je 15 minuten hardloopt, 1 minuut wandelt en 15 minuten hardloopt. Dat zijn bij elkaar ruim 5 km. In het begin is het verschil tussen 2 minuten of 5 minuten hardlopen erg groot, maar aan het eind zul je zien dat het weinig uitmaakt of je nou 12 of 20 minuten loopt. En als je dus bij die 2x15 minuten dat minuutje wandelen weghaalt, wat dus bij les 28 gebeurt, dan loop je die 5 km aan één stuk. Net zo makkelijk. Echt waar.

donderdag 11 juni 2009 om 15:23
missturtle, ja, ik probeer alles maar dubbel of drie keer te lopen want ik wil het gevoel hebben dat ik de les beheers.. Maar vandaag kwam ik bedrogen uit, de eerste keer 4x8 lopen ging makkelijk, vandaag poging twee gewaagd en moest echt op mijn tanden bijten. Nouja, ik ga toch maar over naar de 101012, want ik vind drie keer pauze tussen het lopen teveel, dus ik denk dat ik de volgende les makkelijker moet lopen. We zullen zien....
sunbird, kan me voorstellen dat als je stopt met roken dat je lichaam daar ook echt aan moet wennen, en dat je dan af en toe niet zo lekker in je vel zit. Maar geef niet op! Doorzetten he! Goed bezig en t komt vast goed.
Grafisch2: eens met Rubis.
Les 18 4-5-6-7
Les 19 5-6-7-8
Les 20 4x8
Les 21 10-10-12
en verder weet ik het dus nog niet.
sunbird, kan me voorstellen dat als je stopt met roken dat je lichaam daar ook echt aan moet wennen, en dat je dan af en toe niet zo lekker in je vel zit. Maar geef niet op! Doorzetten he! Goed bezig en t komt vast goed.
Grafisch2: eens met Rubis.
Les 18 4-5-6-7
Les 19 5-6-7-8
Les 20 4x8
Les 21 10-10-12
en verder weet ik het dus nog niet.
donderdag 11 juni 2009 om 20:59
Net nog een keer les 6 gelopen en hij viel me zwaar. Had heel snel last van steken in mijn zij en had de wandelminuten echt nodig om bij te komen. Gelukkig kon ik wel alles uitlopen en gingen de laatste 2 keer 3 minuten goed.
Waar ik trouwens wel last van heb is dat ik continu mijn spieren voel (niet alleen tijdens lopen maar gewoon overdag als ik bezig ben) en erg gevoelig ben voor kramp. Dadelijk gaat Paps mijn kuiten even losmasseren, eens kijken of dat een beetje scheelt. Maar ik voel mijn spieren overal, in mijn kuiten, bovenbenen en billen. Is niet fijn.
Waar ik trouwens wel last van heb is dat ik continu mijn spieren voel (niet alleen tijdens lopen maar gewoon overdag als ik bezig ben) en erg gevoelig ben voor kramp. Dadelijk gaat Paps mijn kuiten even losmasseren, eens kijken of dat een beetje scheelt. Maar ik voel mijn spieren overal, in mijn kuiten, bovenbenen en billen. Is niet fijn.

donderdag 11 juni 2009 om 21:14
vrijdag 12 juni 2009 om 10:46
vrijdag 12 juni 2009 om 13:47
vrijdag 12 juni 2009 om 16:48
Hi meiden, super bedankt voor jullie reacties, nu weet ik 'n beetje waar ik aan toe ben!! Vanavond ga ik les 13 (ja, van de week een tikfout gemaakt, toen les 12!) lopen, dus heb nog even, maar ben heel benieuwd hoe dat straks gaat
. Ben eigenlijk ook wel benieuwd of jullie liever 's ochtends of 's avonds lopen? En of je water mee neemt?
Oh, trouwens, Wolkenvrouw: ik heb 'n rondje van 5KM uitgestippeld in mijn omgeving waar ik tegen die tijd op ga lopen, kijken hoe ver ik kom (of hoe veel extra meters ik loop). Dat leek me namelijk ook lastig om in te schatten, iedereen loopt een ander tempo.

Oh, trouwens, Wolkenvrouw: ik heb 'n rondje van 5KM uitgestippeld in mijn omgeving waar ik tegen die tijd op ga lopen, kijken hoe ver ik kom (of hoe veel extra meters ik loop). Dat leek me namelijk ook lastig om in te schatten, iedereen loopt een ander tempo.
vrijdag 12 juni 2009 om 17:55
Ik lees hier stiekem nog wel eens mee, ben vorig jaar ook begonnen met hardlopen met Evy, ze heeft me enorm geholpen Zo erg, dat ik merk dat ik haar gewoon mis, haha! Heb de hele eerste serie gedaan, en daarna een paar les van serie 2, maar toen had ik eigenlijk wel behoefte aan mn eigen muziek, want haar muziekkeuze kwam me na 35 keer wel de neus uit.
Heb de lessen nog steeds op mn Ipod staan, en vorige week weer eens met Evy gelopen, merkte echt dat ze me weer enorm motiveerde/stimuleerde, had 'r echt gemist
Heb de lessen nog steeds op mn Ipod staan, en vorige week weer eens met Evy gelopen, merkte echt dat ze me weer enorm motiveerde/stimuleerde, had 'r echt gemist