Op zoek naar een originele babynaam

15-01-2022 23:08 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi :-)

Wij verwachten ons eerste kindje en we zijn op zoek naar een leuke, (originele ?), niet heel veel voorkomende naam!

Liever geen naam wat je in elk namenlijstje tegenkomt. Een Engelse (of engels-klinkende naam) past niet echt bij ons.

We weten nog niet of ons kindje een jongetje of meisje is, maar we willen wel al graag inspiratie opdoen.

Welke bijzondere, mooie naam ben jij eens tegen gekomen die je niet vaak hoort?

Ik kan natuurlijk googlen, maar via Viva vind ik het veel leuker om ideeën op te doen!

NB: met 'origineel' bedoel ik vooral: een naam die niet in elke schoolklas voorkomt en waarbij de eerste reactie niet direct is van: wat zei je? Hoe heet hij/zij?! Dat het dus een naam is die je niet eerst 3x moet zeggen voordat iemand het goed uit kan spreken.
dutch_moonlight wijzigde dit bericht op 16-01-2022 12:54
Reden: Verduidelijking
28.93% gewijzigd
Pamflet schreef:
16-01-2022 08:12
Ja, klopt! Mijn zoons hebben allebei een Cato in de klas (verschillende klassen). Ook Amélie, Marie, Mia en Louise hoor ik vaak.

Bij de jongens zag ik Abel en Boaz, dat hoor ik ook heel veel hier in de omgeving.
Ja inderdaad! dat sommige namen geen top twintig zijn landelijk gezien, zegt niks over de populariteit in het stadsdeel of buurt waar je woont.

En vergeet qua originaliteit of populariteit niet dat er ook veel meer soorten namen worden gegeven.
Dus de kans dat je zelfs met een top drie naam in de klas komt is echt kleiner dan je denkt.
Amarins
Waldemar
Atlas
Veron
Ilvy
Het moment waarop ik mijn kind Waldemar zou noemen is het moment waarop de wereld vergaat.
sugarmiss schreef:
15-01-2022 23:32
Suzanne, marieke, yvette, karin
Charlotte hele bekend namen die toch origineel zijn omdat ze niet veel merr worden gegeven.
Bij namen niet hoeven spellen zou ik deze dus overslaan
Suzan
Susan
Susanne
Suzanne
Socie schreef:
16-01-2022 08:22
Er zitten wel meer namen tussen waarvan ik er meerdere ken op de basisschool van mijn kinderen. Fenna, Elin, Roos, dat zijn echt populaire namen die ook hoog in de lijstjes staan/ onlangs hebben gestaan. Dus ik zou zeker nog even checken hoe vaak namen gegeven worden, to.
Ik zou vooral kijken hoe vaak ze in je regio worden gegeven. Naam van mijn kind staat sinds zijn geboortejaar ineens in de top 10 maar hij is de enige ermee op school. In zijn hele klas van 30 kids zitten maar 3 top 10 namen. En om iemand nou een naam niet te geven omdat die in een andere provincie megapopulair is, is ook weer zoiets.
Ttroeteltje schreef:
16-01-2022 07:12
Ik vind de naam Bo erg leuk. Kort en krachtig, voor jongen en meisje.
Ik vind Bo ook heel erg leuk, staat hier ook op het lijstje. Vind Bo wel leuker voor een meisje dan voor een jongen.
Bodil vind ik ook leuk. Alleen hebben wij wel de letters BO ook in onze achternaam dus het is misschien wat 'B-erig'.

Kun je wat met de namen TO?
Heeft je partner nog voorkeur? (man en ik lagen ver uit elkaar qua smaak, vond ik heeeeel lastig)
ClaireSophie schreef:
16-01-2022 08:38
Ik vind Bo ook heel erg leuk, staat hier ook op het lijstje. Vind Bo wel leuker voor een meisje dan voor een jongen.
Bodil vind ik ook leuk. Alleen hebben wij wel de letters BO ook in onze achternaam dus het is misschien wat 'B-erig'.

Kun je wat met de namen TO?
Heeft je partner nog voorkeur? (man en ik lagen ver uit elkaar qua smaak, vond ik heeeeel lastig)
Leuk, ik vind Bo ook nóg leuker voor een meisje. Ik hou van krachtige namen.

Wij hebben een naam die voor het eerst voorkwam in de lijst van namen bij SVB. Over origineel gesproken. En toch niets exotisch of al te geks. Maar we krijgen veel complimenten. Een hele warme naam.

Wij lagen ook ver uiteen vwb naam. Partner is meer van namen zoals Brian of Evelien. Daar kan ik zelf eerlijk gezegd niets mee en ik ben blij dat ik “standvastig” bleef en hij uit zichzelf uiteindelijk aangaf de naam die ik zag zitten ook heel mooi te vinden.
Josje voor een meisje is ook heel tof

Of Charlie
where ever you go, go with your heart
Ik hoorde laatst Aletta voor een meisje. Dat vond ik wel heel gaaf. Mooie naam, zeker geen top 10 gevalletje en een mooie verwijzing naar de geschiedenis.
Een van onze kinderen (meisje) heeft ook een Nederlandse naam die zelden voorkomt (nog een 1 kind in het zelfde geboortejaar). Om die reden zal ik de naam hier niet neerzetten maar je kunt evt een PB sturen.
Voor jongens:
Yorick
Martijn
Joël
Jorrit
Dorian
Stijn
Arvid
Arthur
Florian
Gabriël
Vincent
Yannick

Voor meisjes:
Annick
Machteld
Madelon
Saskia
Iris
Rosalinde
Dagmar
Sigrid
Hester
Tara
Vanessa
Gudrun
Geneviève
Myrthe1973 schreef:
16-01-2022 09:51
Voor jongens:
Yorick
Martijn
Joël
Jorrit
Dorian
Stijn
Arvid
Arthur
Florian
Gabriël
Vincent
Yannick

Voor meisjes:
Annick
Machteld
Madelon
Saskia
Iris
Rosalinde
Dagmar
Sigrid
Hester
Tara
Vanessa
Gudrun
Geneviève
Die Saskia combineert zo leuk met eerder genoemde Jeroen 😜.
Hoe 70's/80's wil je het hebben.
Myrthe1973 schreef:
16-01-2022 09:51
Voor jongens:
Yorick
Martijn
Joël
Jorrit
Dorian
Stijn
Arvid
Arthur
Florian
Gabriël
Vincent
Yannick

Voor meisjes:
Annick
Machteld
Madelon
Saskia
Iris
Rosalinde
Dagmar
Sigrid
Hester
Tara
Vanessa
Gudrun
Geneviève
Mythe vind ik een mooie warme meisjesnaam. Valt voor mijn dezelfde categorie als Benthe en Yinthe.
Adèle
Philou
Zenna
Leah
Emmeline
Yulia
Lillie
Suze
José
Lova
Lara

Xander
Tim
Roman
Stef
Jesse
Brent
Moos
Jelle
Fender
Faas
Markus
Meisje:
Imme, Fem, Lois, Berrit, Luuke, Lenne, Kyra, Jonne, Jitte, Dijn, Vesper, Mara, Mare, Noëmi, Jessy, Jacky, Charlie, Marloe, Jade, Lize, Loeke, Marly, Riva, Ziva, Bibi.

Jongen:
Dante, Wes, Jelte, Krijn, Fender, Owen, Savi, Morris, Jona, Sil, Silvan, Mex, Fabian, Zef, Mels, Rev, Loris, Dexter, Olivier.
anoniem_65e9f7afe6bf7 wijzigde dit bericht op 17-01-2022 13:43
17.42% gewijzigd
Melodie, Fieke, Mariana, Felice, Nena, Kitty, Marijn, Jenthe, Dionne, Myrna, Jeske, Anisa, Alies, Anne-mei, Madelief, Roos, Melina, Maren, Pleuni, Maureen, Veronie, Didi, Julie, Leonie, Loeka.
anoniem_380850 wijzigde dit bericht op 16-01-2022 12:27
16.36% gewijzigd
Skawa schreef:
16-01-2022 09:13
Josje voor een meisje is ook heel tof

Of Charlie
Charlie :love: oooooh die zet ik op mijn lijstje.
Andersom schreef:
15-01-2022 23:15
Toptiennamen wel, zou ik ook niet willen voor mijn kind. Dus in zoverre snap ik de vraag voor origineel wel.
Top 100 zou ik ook niet willen.
Elodie
Williene
Josephine
Isabella
Marielle
Iris

Sebastiaan
Martijn
Thomas
floris-jan
Dante
Josja
Mees
Milan
Alec
NoPepsiPlease schreef:
16-01-2022 09:54
Die Saskia combineert zo leuk met eerder genoemde Jeroen 😜.
Hoe 70's/80's wil je het hebben.
Dan ook zeker nog een Dennis en Marco erbij!
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
happyface97 schreef:
16-01-2022 12:24
Melodie, Fieke, Mariana, Felice, Nena, Kitty, Marijn, Jenthe, Dionne, Myrna, Jeske, Anisa, Alies, Anne-mei, Madelief, Roos, Melina, Maren, Pleuni, Maureen, Veronie, Didi, Julie, Leonie, Loeka.
Fieke, klinkt schattig, maar dan moet je niet in Duitsland gaan wonen.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Ik lees mee :)

Mijn kinderen hebben originele namen (als in: niet 25x gegeven afgelopen 3 jaar).

Lastig, want ik vind top 50 ook leuk maar man heeft overal een associatie mee..
Wies, Elize, suze, milou, hanne, norah, Liselore, lotte, fiene

Jorn, Tijn, Niel, mateo, per, ward, Ivan
Mijn tip: veel ziekenhuizen en verloskundige praktijken 'publiceren' maandelijks een overzicht (op social media) met alle baby's die er die maand geboren zijn en vaak is dat met voornamen erbij. Zo viel onze favoriete meisjesnaam (die niet in de landelijke top 20 voorkwam) af. Sommige namen zijn erg regionaal populair, blijkbaar.

Wij hebben gekozen voor een meisjes- en een jongensnaam die ook in het Engels uit te spreken is. (Geen Engelse voornaam.) Wij werken allebei in een internationale omgeving en mijn naam wordt door mijn internationale collega's meestal verkeerd uitgesproken. (Terwijl het voor Nederlanders geen lastige, ingewikkelde naam is.)
Meisjes naam Lucie.
hoor je bijna niet, echt maar heel af en toe.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven