Identiteitsfraude?
dinsdag 8 februari 2022 om 16:33
Hallo,
Ik werd benaderd door iemand van een bedrijf voor een vacature.
Er zou een laptop opgestuurd worden die ik nog niet heb ontvangen. Die zou ik vandaag moeten ontvangen.
Ik heb ook mijn identiteitsbewijs gemaild en persoonlijke gegevens.
Kan het bedrijf wel vinden bij de KvK, verder alleen een advertentie op marktplaats. Niks op vacaturesites en geen bedrijfswebsite.
Ben ik nu opgelicht of is hier sprake van identiteitsfraude?
Ik werd benaderd door iemand van een bedrijf voor een vacature.
Er zou een laptop opgestuurd worden die ik nog niet heb ontvangen. Die zou ik vandaag moeten ontvangen.
Ik heb ook mijn identiteitsbewijs gemaild en persoonlijke gegevens.
Kan het bedrijf wel vinden bij de KvK, verder alleen een advertentie op marktplaats. Niks op vacaturesites en geen bedrijfswebsite.
Ben ik nu opgelicht of is hier sprake van identiteitsfraude?

dinsdag 8 februari 2022 om 16:36
Ik volg het niet helemaal. Heb je bij dat bedrijf gesolliciteerd en ben je aangenomen? En dus een contract ondertekend enzo en zou je voor je werkzaamheden een laptop thuisgestuurd krijgen?
Hoezo denk je aan identiteitsfraude? Ben je bang dat het een nepbedrijf is?
Ik zou eerst eens zoeken naar adresgegevens en er desnoods een keertje langs gaan.
Hoezo denk je aan identiteitsfraude? Ben je bang dat het een nepbedrijf is?
Ik zou eerst eens zoeken naar adresgegevens en er desnoods een keertje langs gaan.
dinsdag 8 februari 2022 om 16:37
dinsdag 8 februari 2022 om 16:38
Als er geen website is van het bedrijf, zou ik ook gaan denken aan oplichting. Kun je online helemaal geen info over het bedrijf vinden? Afgezien van die advertentie op Marktplaats?
Ik ben wel nieuwsgierig wat voor soort bedrijf dit is en op welke manier je aan die nieuwe baan bent gekomen...
Ik ben wel nieuwsgierig wat voor soort bedrijf dit is en op welke manier je aan die nieuwe baan bent gekomen...
Wat eten we vanavond?

dinsdag 8 februari 2022 om 16:55
Je hebt toch wel die kopie ID opgestuurd met daarbij wat gegevens doorgekrast, of met een dikke stift er op geschreven waar hij voor bedoeld is? Want gewoon zo je kopie ID per mail sturen is inderdaad erg onverstandig, ook als het een gewoon bedrijf is met een normale sollicitatie procedure. Mochten zij gehackt worden, dan weet je ook niet waar je kopie ID blijft.

dinsdag 8 februari 2022 om 17:18
Er is een Centraal Meldpunt Identiteitsfraude, daar kun je het melden. Je kunt ook aangifte doen: https://www.slachtofferhulp.nl/gebeurte ... ifte-doen/
Voortaan geen kopie van je paspoort opsturen. Dat is nooit veilig. Of - zoals hier wordt gezegd - je bsn en foto doorstrepen met een zwarte stift.
Voortaan geen kopie van je paspoort opsturen. Dat is nooit veilig. Of - zoals hier wordt gezegd - je bsn en foto doorstrepen met een zwarte stift.
Wat eten we vanavond?

dinsdag 8 februari 2022 om 17:28
Hier staat ook het benaderd worden voor een vacature tussen de scam-opties:

https://www.businessinsider.nl/phishing ... egen-doen/
Bedrijven die je aannemen en kopie ID nodig hebben willen die kopie meestal zelf maken, maar dat is om zeker te weten dat jíj wel bent wie je zegt te zijn.

https://www.businessinsider.nl/phishing ... egen-doen/
Bedrijven die je aannemen en kopie ID nodig hebben willen die kopie meestal zelf maken, maar dat is om zeker te weten dat jíj wel bent wie je zegt te zijn.
dinsdag 8 februari 2022 om 17:38
makreel schreef: ↑08-02-2022 17:18Er is een Centraal Meldpunt Identiteitsfraude, daar kun je het melden. Je kunt ook aangifte doen: https://www.slachtofferhulp.nl/gebeurte ... ifte-doen/
Een werkgever moet een kopie bewaren met BSN nummer en pasfoto. Maar het verhaal van TO is erg vaag, dan is nooit handig een kopie identiteitsbewijs op te sturen. Ik ben benieuwd hoe dit precies is gegaan.
dinsdag 8 februari 2022 om 17:40
Even geloept. Ik denk een of andere vage thuiswerktoko.nerdopviva schreef: ↑08-02-2022 17:38Een werkgever moet een kopie bewaren met BSN nummer en pasfoto. Maar het verhaal van TO is erg vaag, dan is nooit handig een kopie identiteitsbewijs op te sturen. Ik ben benieuwd hoe dit precies is gegaan.

dinsdag 8 februari 2022 om 17:45
Ik snap er niks van, een bedrijf belt jou out of the blue voor een vacature en jij bent meteen aangenomen waardoor ze je een laptop sturen? Online is niks te vinden over dit bedrijf maar je stuurt wel een kopie van je ID? Dit klinkt niet als zuivere koffie. Toen ik een laptop van de zaak kreeg moest ik die ophalen bij het bedrijf waar ik ging werken en moest ik eerst een bruikleenovereenkomst tekenen voordat ik dat ding mee kreeg.
Ik hoop dat je in ieder geval je BSN overal goed afgeschermd hebt op je kopietje anders is de kans heel groot dat er inderdaad identiteitsfraude wordt gepleegd. Mocht het inderdaad geen zuivere koffie zijn meteen aangifte/melding maken bij de politie.
Ik hoop dat je in ieder geval je BSN overal goed afgeschermd hebt op je kopietje anders is de kans heel groot dat er inderdaad identiteitsfraude wordt gepleegd. Mocht het inderdaad geen zuivere koffie zijn meteen aangifte/melding maken bij de politie.