Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 58)

15-01-2022 18:11 4163 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown en Nederland is rood gekleurd op de kaart op dit moment. Er zijn nu ruim 3 miljoen mensen positief getest en ruim 21.000 mensen overleden. Wereldwijd zijn er ruim 324 miljoen besmettingen en helaas al meer dan 5 miljoen doden. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn gelukkig vaccinaties voor en Nederland heeft d.m.v het vaccinatie programma al ruim 31 miljoen prikken gezet, wereldwijd zijn dat er al meer dan 9 miljard. :cheer2:

Meer informatie: RIVM / WHO
Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Twijfel je over het nemen van een vaccinatie? Bel dan naar de twijfeltelefoon: 088-7555777 (iedere werkdag tussen 8:30-16:30)
Website voor vaccinatie twijfelaars: Klik hier [b]Online een test aanvragen of een va ... t.nl/]hier [/b]

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen:1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38 / 39 / 40/ 41 / 42 / 43 / 44 / 45 / 46 / 47 /48 / 49 / 50 / 51 /52 /53 / 54 /55/5657
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
09-02-2022 19:07
is het dan niet veel handiger en sneller om gewoon die booster te halen?
Ja dat vind ik dus ook. Zie het ook met verbazing aan.
Fleurtje_5 schreef:
09-02-2022 21:45
Vind je dan dat ze niet meer nodig zijn? Nu kan veel weer open maar wel met mondkapje. Beter met mondkapje dan helemaal dicht.

https://www.limburger.nl/cnt/dmf2022020 ... m_term=0-0

Coronadrukte in Limburgse ziekenhuizen neemt toe, maar cijfers worden wat vertekend 07-02-2022 om 20:42
De coronadrukte in de vijf Limburgse ziekenhuizen is afgelopen dagen verder gegroeid en de piek is nog niet bereikt.
Ik heb helemaal niks gezegd over of ze wel of niet nog nodig zijn op dit moment, maar als het goed genoeg gaat om ze af te schaffen vind ik het idee dat als het ergens later in het jaar weer slechter gaat het moeilijk is om er weer aan te wennen in ieder geval een kulreden om ze in de tussentijd te blijven verplichten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
wat een naar nieuws: vooral die aantallen!
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... aatziekten
If your life feels like a rocky, bumpy mess, just remember: people gaze at the Grand Canyon in awe- C. Celini
kers schreef:
10-02-2022 00:19
Ja, naar nieuws en goed om allert op te blijven. Maar verder, wat moet je ermee?
Mensen raken besmet, daar kun je weinig tegen doen of iedereen moet weer binnen blijven.
Geweldig dat deze gedetailleerde vaccinatiekaart op basis van vaccinatiegegevens op wijkniveau, beschikbaar is gekomen.

Afbeelding

https://twitter.com/sjoerdmouissie/stat ... 82274?s=12

En dan de vergelijking met de ondertekenaars van de petitie Onverdeeld open:

Afbeelding

https://twitter.com/datagraver/status/1 ... 29927?s=12
kers schreef:
10-02-2022 00:19
Is gisteren hier al toegelicht, de kop van dit artikel is wel weer lekker choquerend. Ik heb artikel nog niet gelezen, maar ligt genuanceerder dan de kop zegt.
Dahlia74 schreef:
10-02-2022 07:19
Is gisteren hier al toegelicht, de kop van dit artikel is wel weer lekker choquerend. Ik heb artikel nog niet gelezen, maar ligt genuanceerder dan de kop zegt.
:rofl:

https://www.nature.com/articles/s41591-022-01689-3

PS COVID kan voor allerlei onderdelen van je lichaam schadelijk zijn: hersenen, nieren, longen. Daar verschijnen al twee jaar lang wetenschappelijke artikelen over.

PPS Het onderzoek is uitgevoerd mbt veteranen. Ik was daarom benieuwd naar de man - vrouw verhoudingen. Die vond ik aan het einde van het artikel: het onderzoek betreft vooral witte mannen:
majority White and male.
Nicole heeft het goed uitgelegd in het Positiviteitstopic.
72Jelle schreef:
10-02-2022 06:42
Ja, naar nieuws en goed om allert op te blijven. Maar verder, wat moet je ermee?
Mensen raken besmet, daar kun je weinig tegen doen of iedereen moet weer binnen blijven.

Zo is dat, wat moet je ermee? Met steeds die cijfertjes volgen?!
We kunnen niet opgehokt blijven als kippen en kalkoenen tijdens een pluimveeziekte.
"Mens! Durf te leven" schroef Dirk Witte in 1917 al.
nicole123 schreef:
09-02-2022 20:24
Ja, eens. Al vind ik het wel een verschil of het gaat om Truus die klaagt over het mondkapje tijdens haar bezoekje aan de Action of over situaties zoals MrsMorisson die 8 uur per dag ermee moet werken of de zoon van Susan die indirect door die mondkapjesregel zijn favoriete activiteit niet mag doen. En ik denk dat voor bijv musea het ook erg fijn is als de mondkapjes weg mogen. Ik had bedacht om in de voorjaarsvakantie weer eens met de kinderen naar een museum te gaan, maar ga niet voor mijn lol daar uren met een mondkapje op lopen. Dus als er dan nog een mondkapjesplicht is dan stel ik het nog even uit, terwijl ik het voor een kort bezoekje aan een winkel of bibliotheek niet zo’n punt vindt. En ik denk dat meer mensen er zo in staan.
Helemaal mee eens en ook met AnAppelADay! We moeten ze zelf op ons werk ook de hele tijd op. Ik ben natuurlijk wel blij als het straks niet meer hoeft. Maar zolang het op ons werk verplicht is blijf ik het doen. De lockdown vond ik nog altijd het ergst. Ben trouwens ook een groot fan van musea. Naar wat voor museum was je van plan om te gaan?
madamebijoux wijzigde dit bericht op 10-02-2022 09:09
0.17% gewijzigd
Je pense donc je suis
doornroosje9 schreef:
09-02-2022 20:40
Ow, dit had ik niet zien aankomen, hopelijk wordt het heel snel beter daar. We zitten aan de piek van ziekenhuisbezetting, dus dat zal ook wel snel gaan dalen nu.

Antwerps ziekenhuis gaat naar code zwart: alle bedden volzet en alle geplande opnames stopgezet

De toestand in het AZ Turnhout in de provincie Antwerpen is allesbehalve rooskleurig. In het ziekenhuis geldt momenteel code zwart. Dit betekent dat alle bedden volzet zijn en een tijdelijke opnamestop geldt.

Hoewel de overgang naar code oranje op de coronabarometer reëel is en versoepelingen in de lucht hangen, weerklinkt een heel ander geluid vanuit het AZ Turnhout. Het ziekenhuis heeft code zwart ingevoerd omdat de coronabesmettingen nog een grote impact hebben op de werking.

“Dat wil zeggen dat al onze bedden volledig volzet zijn. Als gevolg van de druk op ons ziekenhuis zijn we ook genoodzaakt een opnamestop in te stellen voor geplande opnames”, luidt het bij AZ Turnhout. Het ziekenhuis benadrukt wel dat het gaat om een uitzonderlijke situatie en dat de toestand dag per dag wordt bekeken.

Bron: Belang van Limburg
Wat naar dat er code zwart in dit ziekenhuis is! Hopelijk is dit heel snel voorbij.
Je pense donc je suis
Elodea schreef:
09-02-2022 20:50
Ik vergeet soms dat ik een mondkapje op heb. Komt ook omdat het winter is. Het is eigenlijk net een stukje extra sjaal, lekker warm (heerlijk voor een koukleum als ik).
Nou...
Nu het weer kouder is en ik buiten vaak met zo'n ding op moet lopen (werkgerelateerd, dus het mag niet af), merk ik dat mijn hele mond rondom weer volzit met uitslag.
Heb er inmiddels alweer 2 verschillende cremes van de h.a. voor. Helpen nog niet echt.
Zit je wat uit te ademen in dat ding, wat vervolgens helemaal nat is van de condens en dat komt dan weer lekker tegen je aan.
Mmmmm
de wereld wacht om ontdekt te worden
Dahlia74 schreef:
10-02-2022 07:19
Sowieso, er staat dat de kans voor alle leeftijden, m/v, et cetera, gelijk is, maar het is een relatieve kansverhoging, dus de kans is als je pak hem beet vijf bent veel en veel en veel kleiner dan wanneer je tachtig bent. Het staat er nu net of iedereen die corona heeft gehad nu een gelijke kans heeft op hart- en vaatziekten, maar voor een groot deel is het nog steeds een erg kleine kans. Het scheelt nogal of je kans van 10% naar 17% gaat of van 0,00001% naar 0,00007%.
Susan schreef:
10-02-2022 09:15
Sowieso, er staat dat de kans voor alle leeftijden, m/v, et cetera, gelijk is, maar het is een relatieve kansverhoging, dus de kans is als je pak hem beet vijf bent veel en veel en veel kleiner dan wanneer je tachtig bent. Het staat er nu net of iedereen die corona heeft gehad nu een gelijke kans heeft op hart- en vaatziekten, maar voor een groot deel is het nog steeds een erg kleine kans. Het scheelt nogal of je kans van 10% naar 17% gaat of van 0,00001% naar 0,00007%.
Het is een onderzoek geweest onder een cohort van veteranen, dus veel witte mannen.

This study has several limitations. The demographic composition of our cohort (majority White and male) might limit the generalizability of study findings. We used the electronic healthcare databases of the US Department of Veterans Affairs to conduct this study, and, although we used validated outcome definitions and took care to adjust the analyses for a large set of pre-defined and algorithmically selected variables, we cannot completely rule out misclassification bias and residual confounding. It is possible that some people might have had COVID-19 but were not tested for it; these people would have been enrolled in the control group and, if present in large numbers, might have biased the results toward the null. Our datasets do not include information on causes of death. Finally, as the pandemic, with all its dynamic features, continues to progress, as the virus continues to mutate and as new variants emerge, as treatment strategies of acute and post-acute COVID-19 evolve and as vaccine uptake improves, it is possible that the epidemiology of cardiovascular manifestations in COVID-19 might also change over time21.
soliver schreef:
10-02-2022 07:46
:rofl:

https://www.nature.com/articles/s41591-022-01689-3

PS COVID kan voor allerlei onderdelen van je lichaam schadelijk zijn: hersenen, nieren, longen. Daar verschijnen al twee jaar lang wetenschappelijke artikelen over.

PPS Het onderzoek is uitgevoerd mbt veteranen. Ik was daarom benieuwd naar de man - vrouw verhoudingen. Die vond ik aan het einde van het artikel: het onderzoek betreft vooral witte mannen:
majority White and male.
Klopt, het is niet nieuw, maar wel een veel uitgebreider onderzoek. Maar dat er bijv. littekenweefsel op het hart van ex-covidpatiënten is gevonden was al een duidelijk teken en de verhoogde kans op pericarditis en myocarditis was ook al bekend (en dat die kans na covid veel groter is dan na vaccinatie).

Vrijwel alle deelnemers waren ook ongevaccineerd (vanwege de timing van het onderzoek, data tot januari 2021). Ik ben heel benieuwd naar de resultaten van een soortgelijk onderzoek waar gekeken wordt naar de risico's bij gevaccineerden. Mijn hypothese is dat die veel kleiner zijn, omdat het virus bij hen gemiddeld sneller de kop ingedrukt wordt.
nicole123 schreef:
10-02-2022 09:53
Klopt, het is niet nieuw, maar wel een veel uitgebreider onderzoek. Maar dat er bijv. littekenweefsel op het hart van ex-covidpatiënten is gevonden was al een duidelijk teken en de verhoogde kans op pericarditis en myocarditis was ook al bekend (en dat die kans na covid veel groter is dan na vaccinatie).

Vrijwel alle deelnemers waren ook ongevaccineerd (vanwege de timing van het onderzoek, data tot januari 2021). Ik ben heel benieuwd naar de resultaten van een soortgelijk onderzoek waar gekeken wordt naar de risico's bij gevaccineerden. Mijn hypothese is dat die veel kleiner zijn, omdat het virus bij hen gemiddeld sneller de kop ingedrukt wordt.
Ja daar ben ik ook benieuwd naar. Daarnaast wil ik ook graag weten hoe dat zit met al die andere organen die schade kunnen oplopen. En ook of er verschil zit tussen de verschillende varianten.

En of er een man-vrouw verschil is omdat al is gebleken dat bijv. de symptomen bij mannen en vrouwen heel verschillend kunnen zijn bij hartkwalen.
soliver wijzigde dit bericht op 10-02-2022 10:01
10.04% gewijzigd
soliver schreef:
10-02-2022 09:45
Het is een onderzoek geweest onder een cohort van veteranen, dus veel witte mannen.

This study has several limitations. The demographic composition of our cohort (majority White and male) might limit the generalizability of study findings. We used the electronic healthcare databases of the US Department of Veterans Affairs to conduct this study, and, although we used validated outcome definitions and took care to adjust the analyses for a large set of pre-defined and algorithmically selected variables, we cannot completely rule out misclassification bias and residual confounding. It is possible that some people might have had COVID-19 but were not tested for it; these people would have been enrolled in the control group and, if present in large numbers, might have biased the results toward the null. Our datasets do not include information on causes of death. Finally, as the pandemic, with all its dynamic features, continues to progress, as the virus continues to mutate and as new variants emerge, as treatment strategies of acute and post-acute COVID-19 evolve and as vaccine uptake improves, it is possible that the epidemiology of cardiovascular manifestations in COVID-19 might also change over time21.
O, maar is het dan niet raar dat ze in het artikel zo stellig zijn dat het geldt voor alle leeftijdsgroepen, seksen, et cetera?
MadameBijoux schreef:
10-02-2022 09:07
Ben trouwens ook een groot fan van musea. Naar wat voor museum was je van plan om te gaan?
Naar Corpus, dat is een al jarenlange wens van dochter. En dan later dit jaar nog naar Space Expo, Geofort, Archeon, Beeld & Geluid, Naturalis, Boerhaave, etc. etc. We hebben een museumkaart, dus als de mondkapjes weg mogen en de besmettingen zijn wat gezakt dan gaan we weer lekker eropuit!
Susan schreef:
10-02-2022 10:00
O, maar is het dan niet raar dat ze in het artikel zo stellig zijn dat het geldt voor alle leeftijdsgroepen, seksen, et cetera?
Zijn ze daar stellig over dan, in het oorspronkelijke artikel?
Susan schreef:
10-02-2022 10:00
Ja dat is ook wel raar, maar dat is een algemeen kenmerk van medisch onderzoek, dat het gaat om de witte man die onderzocht wordt. Dat is ook bij medicijndosering zo. Die is afgestemd op de man van 1,75 lang. En een bepaald gewicht.
Waar ze mensen schrijven moet je vaak mannen lezen.
nicole123 schreef:
10-02-2022 10:01
Naar Corpus, dat is een al jarenlange wens van dochter. En dan later dit jaar nog naar Space Expo, Geofort, Archeon, Beeld & Geluid, Naturalis, Boerhaave, etc. etc. We hebben een museumkaart, dus als de mondkapjes weg mogen en de besmettingen zijn wat gezakt dan gaan we weer lekker eropuit!
Archeon is buiten, kun je gerust naartoe gaan.

Maar een leuk lijstje, moet ik ook nog allemaal af (als Leiden nou niet zo ver weg zou zijn). Wij doen nu musea in het Roergebied (Dusseldorf, Essen etc).
Is er iemand die mij kan helpen? Ik heb 6 weken geleden corona gehad, tussendoor weer negatief getest, en nu een positieve zelftest (in aanraking gekomen met iemand die corona heeft) moet ik gewoon weer 7 dagen in quarantaine? Ik ben heel licht verkouden verder heb ik geen klachten. Ik heb uiteraard gebeld naar de GGD maar kreeg een pannekoek aan de lijn die het niet wist
nicole123 schreef:
10-02-2022 10:01
Klinkt goed. :) Naar Space Expo willen we ook nog een keer gaan. Afgelopen zomer voor het eerst naar het Krolle-Moller-museum geweest.

Wat de mondkapjes betreft: Als iemand ze wil blijven dragen dan moet een ieder dat zelf weten. Ik ga die van mij ook niet wegdoen. Stel dat ik ze later weer nodig heb!
Je pense donc je suis
Rocking schreef:
10-02-2022 10:18
Is er iemand die mij kan helpen? Ik heb 6 weken geleden corona gehad, tussendoor weer negatief getest, en nu een positieve zelftest (in aanraking gekomen met iemand die corona heeft) moet ik gewoon weer 7 dagen in quarantaine? Ik ben heel licht verkouden verder heb ik geen klachten. Ik heb uiteraard gebeld naar de GGD maar kreeg een pannekoek aan de lijn die het niet wist
Het lijkt mij dat je inderdaad weer in quarantaine moet en dat je flinke pech hebt! :-(
Rocking schreef:
10-02-2022 10:18
6 weken geleden delta, nu omikron?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven