Zitten wij hier fout of niet
zaterdag 12 februari 2022 om 14:27
Hallo allemaal,
Even voor de situatie schets, mijn vriend heeft een bevriend stel gisteren aan de deur weggestuurd en nu zijn ze boos.
Voor de beeldvorming:
Heel druk gezin, zelf jaar geleden een burn out gehad waardoor ik alles moet plannen, 2 zorgkinderen met de nodige afspraken, baan en huishouden, vriend fulltime baan met veel verantwoordelijkheid.
Sinds mijn burn out heb ik vrienden gevraagd van tevoren te appen om af te spreken, niet omdat ik ze niet graag zie maar omdat het voor kan komen dat ik het savonds niet trek om ook nog visite te hebben na een drukke dag. In principe houd iedereen zich eraan (gaat andersom ook zo) en niemand voelt zich aangesproken als een van ons een keer geen zin/tijd heeft.
Echter is er 1 stel (ik noem ze even stel1) die telkens onverwachts voor de deur staat savonds, ik heb ze al wel 10 keer aangegeven (als het niet vaker is) dat ik liever heb dat ze van tevoren appen om af te spreken. Dit doen ze niet en blijven onverwachts komen waardoor ik bijvoorbeeld tot laat zit met visite terwijl ik door de burn-out klachten al compleet opgebrand was. Of dat het door ons drukke schema eigenlijk niet uitkwam en we er andere afspraken voor verschoven.
Gisteren hadden we afgesproken met een ander stel (stel2) die we door drukte al enkele maanden niet hadden gezien. Met dit stel komen ook onderwerpen aan bod vanuit hun die een buitenstaander gewoonweg niet aangaan. (Is voor hen emotioneel beladen onderwerp) Waardoor wij gewoon de avond visitevrij houden als dit stel langskomt.
Nu stond dus stel1 weer
onverwachts weer voor de deur, vlak voordat stel2 zou komen. Ik was nog onder de douche en mijn vriend heeft ze dit keer niet binnen gelaten maar weggestuurd. Met als gevolg dat ze niet meer op app of dergelijke reageren.
Aan de ene kant denk ik we hebben echt vaak zat aan gegeven dat we willen dat mensen van tevoren appen als ze op visite komen en hebben daarvoor ook verschillende redenen aangedragen, aan de andere kant zit ik nu dus met een schuldgevoel omdat het wel vrienden van ons zijn en we ze wel graag zien.
Dus ik dacht ik ga het op viva forum eens vragen hoe jullie hier tegenaan kijken? Zitten wij hierin fout? Want aan de ene kant wil ik mijn excuus aanbieden maar aan de andere kant denk ik dus ook van hoevaak moet ik dan mensen over mijn grens laten gaan?
Even voor de situatie schets, mijn vriend heeft een bevriend stel gisteren aan de deur weggestuurd en nu zijn ze boos.
Voor de beeldvorming:
Heel druk gezin, zelf jaar geleden een burn out gehad waardoor ik alles moet plannen, 2 zorgkinderen met de nodige afspraken, baan en huishouden, vriend fulltime baan met veel verantwoordelijkheid.
Sinds mijn burn out heb ik vrienden gevraagd van tevoren te appen om af te spreken, niet omdat ik ze niet graag zie maar omdat het voor kan komen dat ik het savonds niet trek om ook nog visite te hebben na een drukke dag. In principe houd iedereen zich eraan (gaat andersom ook zo) en niemand voelt zich aangesproken als een van ons een keer geen zin/tijd heeft.
Echter is er 1 stel (ik noem ze even stel1) die telkens onverwachts voor de deur staat savonds, ik heb ze al wel 10 keer aangegeven (als het niet vaker is) dat ik liever heb dat ze van tevoren appen om af te spreken. Dit doen ze niet en blijven onverwachts komen waardoor ik bijvoorbeeld tot laat zit met visite terwijl ik door de burn-out klachten al compleet opgebrand was. Of dat het door ons drukke schema eigenlijk niet uitkwam en we er andere afspraken voor verschoven.
Gisteren hadden we afgesproken met een ander stel (stel2) die we door drukte al enkele maanden niet hadden gezien. Met dit stel komen ook onderwerpen aan bod vanuit hun die een buitenstaander gewoonweg niet aangaan. (Is voor hen emotioneel beladen onderwerp) Waardoor wij gewoon de avond visitevrij houden als dit stel langskomt.
Nu stond dus stel1 weer
onverwachts weer voor de deur, vlak voordat stel2 zou komen. Ik was nog onder de douche en mijn vriend heeft ze dit keer niet binnen gelaten maar weggestuurd. Met als gevolg dat ze niet meer op app of dergelijke reageren.
Aan de ene kant denk ik we hebben echt vaak zat aan gegeven dat we willen dat mensen van tevoren appen als ze op visite komen en hebben daarvoor ook verschillende redenen aangedragen, aan de andere kant zit ik nu dus met een schuldgevoel omdat het wel vrienden van ons zijn en we ze wel graag zien.
Dus ik dacht ik ga het op viva forum eens vragen hoe jullie hier tegenaan kijken? Zitten wij hierin fout? Want aan de ene kant wil ik mijn excuus aanbieden maar aan de andere kant denk ik dus ook van hoevaak moet ik dan mensen over mijn grens laten gaan?
zaterdag 12 februari 2022 om 15:28
Bij onverwachte visite is dit al genoeg, ik vind dat je sowieso geen verklaring schuldig bent.
Never judge someone without knowing the whole story. You may think you understand, but you don't.
zaterdag 12 februari 2022 om 15:30
Wauw. Eten ze dan ook mee?madamabanana schreef: ↑12-02-2022 15:28Hoe vaak ze komen is verschillend, kan 1 keer per maand tot 2 keer per week zijn (is dus altijd een verassing voor ons) en dan komen ze rond etenstijd en we moeten ze vaak wegsturen als we zelf naar bed gaan. Dus het is niet zo dat ze even een bakkie komen doen ofzo. Anders had ik er nog wel weer anders in gestaan dan nu denk ik

zaterdag 12 februari 2022 om 15:32
Ja maar dat doen de meeste vrienden hier ivm afstand. (Afstand geld trouwens niet voor deze mensen, die wonen vlakbij) Ik kook toch vaak teveel, en heb anders altijd wel iets op voorraad liggen, wat ik overhou dat komt de dag erna wel op. Dus dat is voor ons geen probleem gelukkig
zaterdag 12 februari 2022 om 15:33
Als onverwacht bezoek te lang blijft hangen wat jou betreft, zeg je dat dan?madamabanana schreef: ↑12-02-2022 15:28Hoe vaak ze komen is verschillend, kan 1 keer per maand tot 2 keer per week zijn (is dus altijd een verassing voor ons) en dan komen ze rond etenstijd en we moeten ze vaak wegsturen als we zelf naar bed gaan. Dus het is niet zo dat ze even een bakkie komen doen ofzo. Anders had ik er nog wel weer anders in gestaan dan nu denk ik
Je kunt toch zeggen: hartstikke gezellig mensen, maar ik wil het bezoek afronden. Zeker als jij een burn out hebt en jullie hebben een druk gezin, begrijpen mensen dat toch?
Wat eten we vanavond?
zaterdag 12 februari 2022 om 15:35
Hierin zou ik ook gauw verandering brengen. Het is niet goed te praten wat stel 1 doet, maar door het toch steeds toe te laten, proberen ze het elke keer weer opnieuw met resultaat.madamabanana schreef: ↑12-02-2022 15:28Hoe vaak ze komen is verschillend, kan 1 keer per maand tot 2 keer per week zijn (is dus altijd een verassing voor ons) en dan komen ze rond etenstijd en we moeten ze vaak wegsturen als we zelf naar bed gaan. Dus het is niet zo dat ze even een bakkie komen doen ofzo. Anders had ik er nog wel weer anders in gestaan dan nu denk ik

zaterdag 12 februari 2022 om 15:35
Hier zou ik zelf onder alle omstandigheden de kriebels van krijgen.madamabanana schreef: ↑12-02-2022 15:28Hoe vaak ze komen is verschillend, kan 1 keer per maand tot 2 keer per week zijn (is dus altijd een verassing voor ons) en dan komen ze rond etenstijd en we moeten ze vaak wegsturen als we zelf naar bed gaan. Dus het is niet zo dat ze even een bakkie komen doen ofzo. Anders had ik er nog wel weer anders in gestaan dan nu denk ik
zaterdag 12 februari 2022 om 15:36
Maar toen moest stel1 ineens gaan koken en daar hadden ze niet op gerekendmadamabanana schreef: ↑12-02-2022 15:32Ja maar dat doen de meeste vrienden hier ivm afstand. (Afstand geld trouwens niet voor deze mensen, die wonen vlakbij) Ik kook toch vaak teveel, en heb anders altijd wel iets op voorraad liggen, wat ik overhou dat komt de dag erna wel op. Dus dat is voor ons geen probleem gelukkig

zaterdag 12 februari 2022 om 15:37
Dat is dus een ding waarin ik nog mag gaan leren inderdaad. Het stomme is zodra het over mijn kinderen/gezin gaat dan weet ik de grenzenknop prima te vinden naar zodra het over mezelf gaat is dat moeilijk.
zaterdag 12 februari 2022 om 15:39
Ik herken wat hierboven al eens is gezegd: bij sommige mensen is het altijd een zoete inval en kan iedereen op elk moment aan komen zetten, en anderen vinden het juist prettiger om iets af te spreken i.p.v. verrast te worden. Je hoeft elkaar niet te begrijpen, maar je hebt elkaars wensen wel te respecteren. Dus als iemand aangeeft liever een bericht vooraf te ontvangen, dan doe je dat gewoon, of dat nou je eigen stijl is of niet.
Het is een beetje als wel/niet schoenen aan in huis. Bij sommige huishoudens is dat echt een no go en loopt iedereen op sokken/sloffen, bij anderen juist helemaal niet. Maar wat je eigen keuze ook is, als je bij iemand anders komt respecteer ik altijd hoe zij er thuis mee omgaan.
Je hoeft het niet te snappen, je hebt het wel te respecteren.
Het is een beetje als wel/niet schoenen aan in huis. Bij sommige huishoudens is dat echt een no go en loopt iedereen op sokken/sloffen, bij anderen juist helemaal niet. Maar wat je eigen keuze ook is, als je bij iemand anders komt respecteer ik altijd hoe zij er thuis mee omgaan.
Je hoeft het niet te snappen, je hebt het wel te respecteren.

Zeker als je het moeilijk vindt moet je goed onthouden dat je alle eerdere 'werk' teniet doet als je nu je excuses aan gaat bieden. Daarmee zeg je dus dat jullie fout zaten en dat zij kunnen blijven doen wat ze doen.madamabanana schreef: ↑12-02-2022 15:37Dat is dus een ding waarin ik nog mag gaan leren inderdaad. Het stomme is zodra het over mijn kinderen/gezin gaat dan weet ik de grenzenknop prima te vinden naar zodra het over mezelf gaat is dat moeilijk.
zaterdag 12 februari 2022 om 15:42
Lekker uitgekookt (no pun intended) van ze.madamabanana schreef: ↑12-02-2022 15:39Hier schoot ik even van in de lach, spijker op de kop. Maar dat komt omdat ze met behoorlijk weinig moeten rondkomen en ze zelf al het minimale eten om rond te kunnen komen
There is always something happening, and it's usually right now
zaterdag 12 februari 2022 om 15:49
madamabanana schreef: ↑12-02-2022 14:35Wauw wat een lieve berichtjes, ik zat me al schuldig te voelen en klaar om mijn excuus aan te bieden, maar als ik jullie berichten lees had onze grens al veel eerder aan gegeven moeten worden
Lieve TO, als ik dit lees, en je andere berichten, hou je nog steeds ontzettend veel rekening met anderen. Ten koste van jezelf.
Je hoeft niet te verantwooeden dat je er geen ander bezoek bij wilt als stel 2 komt. Je hoeft niet zoveel te koken dat eventuele anderen kunnen mee-eten. Je hoeft niet te accepteren dat (onaangekondigd) bezoek de hele avond blijft zitten. Je hoeft je niet schuldig te voelen omdat je iemand wegstuurt.
Je moet vooral wat meer rekening houden met jezelf en wat gezond egoïsme kweken. Anders gaat het heel lastig worden om uit die burn-out te komen of val je er straks weer in.

zaterdag 12 februari 2022 om 15:53
Het zijn dus ook nog ordinaire profiteurs. Zou een punt achter deze 'vriendschap' zetten. Ze komen alleen langs om jullie te gebruiken.madamabanana schreef: ↑12-02-2022 15:39Hier schoot ik even van in de lach, spijker op de kop. Maar dat komt omdat ze met behoorlijk weinig moeten rondkomen en ze zelf al het minimale eten om rond te kunnen komen
zaterdag 12 februari 2022 om 15:58
Gratis eten en natafelen.redbulletje schreef: ↑12-02-2022 15:53Het zijn dus ook nog ordinaire profiteurs. Zou een punt achter deze 'vriendschap' zetten. Ze komen alleen langs om jullie te gebruiken.
Maar ik zou dat niet zielig vinden. Ergens doen ze zelf dan iets verkeerd, dat hoeft familie banaan niet op te lossen.

zaterdag 12 februari 2022 om 15:59
Jullie klinken als een heel gezellig en gastvrij gezin, en stel 1 maakt daar gewoon misbruik van. Ook zonder burn out klachten en zorgkinderen zou ik daar absoluut niet op zitten wachten. Je vriend heeft het keurig opgelost en als ze nu pissig en verbolgen zijn is dat hun probleem.. Zijn ze eigenlijk wel leuk gezelschap? Je schrijft dat ze alles in het negatieve trekken, dat vind ik persoonlijk een hele vervelende, energiezuigende eigenschap.
zaterdag 12 februari 2022 om 16:11
Zo klinkt het idd,het lijken wel 100% (energie)'nemers' en jullie 100% 'gevers'redbulletje schreef: ↑12-02-2022 15:53Het zijn dus ook nog ordinaire profiteurs. Zou een punt achter deze 'vriendschap' zetten. Ze komen alleen langs om jullie te gebruiken.

Weet niet of jullie dat in de praktijk zelf ook zo ervaren?Of dat jullie ook wel iets halen uit dit contact?
Vraag blijft,why is the rum gone?
zaterdag 12 februari 2022 om 16:15
goed voor jou zorgen, is ook goed voor je gezin zorgenmadamabanana schreef: ↑12-02-2022 15:37Dat is dus een ding waarin ik nog mag gaan leren inderdaad. Het stomme is zodra het over mijn kinderen/gezin gaat dan weet ik de grenzenknop prima te vinden naar zodra het over mezelf gaat is dat moeilijk.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

zaterdag 12 februari 2022 om 16:18
Hier heb je de aap uit de mouw.madamabanana schreef: ↑12-02-2022 15:39Hier schoot ik even van in de lach, spijker op de kop. Maar dat komt omdat ze met behoorlijk weinig moeten rondkomen en ze zelf al het minimale eten om rond te kunnen komen
Ze komen geld besparen bij jullie.

zaterdag 12 februari 2022 om 16:22
Van wat ik begrijp is 1 keer nee zeggen voldoende dat ze thuis gaan zitten mokken en niet meer reageren.Grobbekuiken_ schreef: ↑12-02-2022 15:41Ghe....en je kan die vriendschap niet eens een zachte dood laten sterven, want hé! Daar zíjn ze weer!
Ik zou dat als overwinning vieren en hopen dat het zo blijft.

zaterdag 12 februari 2022 om 16:24
zaterdag 12 februari 2022 om 16:31
Die komen dus soms 2x per week om gratis uit eten te gaan?madamabanana schreef: ↑12-02-2022 15:39Hier schoot ik even van in de lach, spijker op de kop. Maar dat komt omdat ze met behoorlijk weinig moeten rondkomen en ze zelf al het minimale eten om rond te kunnen komen