Zitten wij hier fout of niet
zaterdag 12 februari 2022 om 14:27
Hallo allemaal,
Even voor de situatie schets, mijn vriend heeft een bevriend stel gisteren aan de deur weggestuurd en nu zijn ze boos.
Voor de beeldvorming:
Heel druk gezin, zelf jaar geleden een burn out gehad waardoor ik alles moet plannen, 2 zorgkinderen met de nodige afspraken, baan en huishouden, vriend fulltime baan met veel verantwoordelijkheid.
Sinds mijn burn out heb ik vrienden gevraagd van tevoren te appen om af te spreken, niet omdat ik ze niet graag zie maar omdat het voor kan komen dat ik het savonds niet trek om ook nog visite te hebben na een drukke dag. In principe houd iedereen zich eraan (gaat andersom ook zo) en niemand voelt zich aangesproken als een van ons een keer geen zin/tijd heeft.
Echter is er 1 stel (ik noem ze even stel1) die telkens onverwachts voor de deur staat savonds, ik heb ze al wel 10 keer aangegeven (als het niet vaker is) dat ik liever heb dat ze van tevoren appen om af te spreken. Dit doen ze niet en blijven onverwachts komen waardoor ik bijvoorbeeld tot laat zit met visite terwijl ik door de burn-out klachten al compleet opgebrand was. Of dat het door ons drukke schema eigenlijk niet uitkwam en we er andere afspraken voor verschoven.
Gisteren hadden we afgesproken met een ander stel (stel2) die we door drukte al enkele maanden niet hadden gezien. Met dit stel komen ook onderwerpen aan bod vanuit hun die een buitenstaander gewoonweg niet aangaan. (Is voor hen emotioneel beladen onderwerp) Waardoor wij gewoon de avond visitevrij houden als dit stel langskomt.
Nu stond dus stel1 weer
onverwachts weer voor de deur, vlak voordat stel2 zou komen. Ik was nog onder de douche en mijn vriend heeft ze dit keer niet binnen gelaten maar weggestuurd. Met als gevolg dat ze niet meer op app of dergelijke reageren.
Aan de ene kant denk ik we hebben echt vaak zat aan gegeven dat we willen dat mensen van tevoren appen als ze op visite komen en hebben daarvoor ook verschillende redenen aangedragen, aan de andere kant zit ik nu dus met een schuldgevoel omdat het wel vrienden van ons zijn en we ze wel graag zien.
Dus ik dacht ik ga het op viva forum eens vragen hoe jullie hier tegenaan kijken? Zitten wij hierin fout? Want aan de ene kant wil ik mijn excuus aanbieden maar aan de andere kant denk ik dus ook van hoevaak moet ik dan mensen over mijn grens laten gaan?
Even voor de situatie schets, mijn vriend heeft een bevriend stel gisteren aan de deur weggestuurd en nu zijn ze boos.
Voor de beeldvorming:
Heel druk gezin, zelf jaar geleden een burn out gehad waardoor ik alles moet plannen, 2 zorgkinderen met de nodige afspraken, baan en huishouden, vriend fulltime baan met veel verantwoordelijkheid.
Sinds mijn burn out heb ik vrienden gevraagd van tevoren te appen om af te spreken, niet omdat ik ze niet graag zie maar omdat het voor kan komen dat ik het savonds niet trek om ook nog visite te hebben na een drukke dag. In principe houd iedereen zich eraan (gaat andersom ook zo) en niemand voelt zich aangesproken als een van ons een keer geen zin/tijd heeft.
Echter is er 1 stel (ik noem ze even stel1) die telkens onverwachts voor de deur staat savonds, ik heb ze al wel 10 keer aangegeven (als het niet vaker is) dat ik liever heb dat ze van tevoren appen om af te spreken. Dit doen ze niet en blijven onverwachts komen waardoor ik bijvoorbeeld tot laat zit met visite terwijl ik door de burn-out klachten al compleet opgebrand was. Of dat het door ons drukke schema eigenlijk niet uitkwam en we er andere afspraken voor verschoven.
Gisteren hadden we afgesproken met een ander stel (stel2) die we door drukte al enkele maanden niet hadden gezien. Met dit stel komen ook onderwerpen aan bod vanuit hun die een buitenstaander gewoonweg niet aangaan. (Is voor hen emotioneel beladen onderwerp) Waardoor wij gewoon de avond visitevrij houden als dit stel langskomt.
Nu stond dus stel1 weer
onverwachts weer voor de deur, vlak voordat stel2 zou komen. Ik was nog onder de douche en mijn vriend heeft ze dit keer niet binnen gelaten maar weggestuurd. Met als gevolg dat ze niet meer op app of dergelijke reageren.
Aan de ene kant denk ik we hebben echt vaak zat aan gegeven dat we willen dat mensen van tevoren appen als ze op visite komen en hebben daarvoor ook verschillende redenen aangedragen, aan de andere kant zit ik nu dus met een schuldgevoel omdat het wel vrienden van ons zijn en we ze wel graag zien.
Dus ik dacht ik ga het op viva forum eens vragen hoe jullie hier tegenaan kijken? Zitten wij hierin fout? Want aan de ene kant wil ik mijn excuus aanbieden maar aan de andere kant denk ik dus ook van hoevaak moet ik dan mensen over mijn grens laten gaan?
zaterdag 12 februari 2022 om 16:36
ja en? De ene mens kun je vaker en langer hebben dan een anderviva-amber schreef: ↑12-02-2022 16:24Jij bepaalt wie je binnen laat.
Je haalt je burnout aan, maar je nodigt wel andere mensen in de avond uit.
Wat is de echte reden dat je deze mensen nooit uitnodigt?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik kan me voorstellen dat er helemaal geen mogelijkheid is om ze uit te nodigen, omdat ze alweer voor de deur staan voor je er überhaupt zelf zin in hebt.viva-amber schreef: ↑12-02-2022 16:24Jij bepaalt wie je binnen laat.
Ik vind het trouwens erg knap hoe netjes te vriend ze de deur heeft gewezen, ik zou het zelf anders hebben aangepakt ben ik bang.

Zit je nog op stel 1 te wachten? Kan me goed voorstellen, uitgaande van wat je vertelt, dat het leuke er zo wel af gaat. Negatief, zin doordrijven door toch onverwachts aan de deur staan, ongevraagd mee willen eten, boos worden als ze een (terechte!) Nee krijgen. Klinkt héél kinderachtig. Maar dat is vast een deel van hun karakter,niet het hele plaatje. Willen jullie nog contact en op wat voor manier zie je dat dan graag ingevuld? Of is dit een eyeopener in hoe ze zijn en open je daarom dit topic? Want een grens trekken mag. En einde vriendschap inzien ook. Aan jullie de keuze. Maar zoals ik het lees, zijn jullie hartelijke mensen en goed voor de vrienden om jullie heen. Die verdienen zo'n zelfde vrienden. Dus mensen die op een liefdevolle manier met jullie (en jullie grenzen) omgaan.
apiejapie wijzigde dit bericht op 12-02-2022 16:40
0.25% gewijzigd

zaterdag 12 februari 2022 om 16:37
Een visite die je zelf afspreekt is wat anders dan mensen die te pas en te onpas bij je voor de deur staan en dan nog tijdens etenstijd ook. Als de vriendschap van 1 kant komt zou ik deze geheel stopzetten. Zulke mensen ben je beter kwijt dan rijk. Ga er vanuit dat ze TO zelf nooit uitnodigen als het van die freeloaders zijn. Verlies je dus niks aan als je er een punt achter zet.viva-amber schreef: ↑12-02-2022 16:24Jij bepaalt wie je binnen laat.
zaterdag 12 februari 2022 om 16:38
En lekker warm te zitten waarschijnlijk. Het gas is ook duur geworden.
Wij hebben diverse vriendenkoppels en tegen iedereen kan ik zeggen: pfoeh hey, ik ben helemaal gaar. Ik ga jullie eruit gooien hoor.
En andersom komt ook voor. Tegen echte vrienden kun je zeggen: vandaag komt niet uit/ik wil naar bed/ik voel me beroerd en zelfs 'ik heb geen zin'.
En ja, wij zijn wel eens onderweg en dan komen we langs koppel X. En dan appen we: we zijn nu daar en komen rond zo laat langs jullie huis. Hebben jullie koffie en tijd?? En ja, dan komt het vaak zat voor dat koppel X geen tijd heeft. Of niet eens thuis is. Prima toch??
Dus nee, jullie zitten niet fout. En ik vraag me serieus af waarom je ze vrienden noemt als ze jou het niet waard vinden om even een simpel appje te sturen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
zaterdag 12 februari 2022 om 16:39
madamabanana schreef: ↑12-02-2022 15:28Hoe vaak ze komen is verschillend, kan 1 keer per maand tot 2 keer per week zijn (is dus altijd een verassing voor ons) en dan komen ze rond etenstijd en we moeten ze vaak wegsturen als we zelf naar bed gaan. Dus het is niet zo dat ze even een bakkie komen doen ofzo. Anders had ik er nog wel weer anders in gestaan dan nu denk ik
Dit zijn dus parasieten. Die komen alleen halen en niets brengen, en horen ze 1 keer nee, dan zijn ze diepbeledigd. Laat ze maar lekker beledigd zijn, hoor.
Ik vind je veel en veel te lief. Want ook al heb je geen burnout, dan nog is dit toch veel te veel van het goede?
Stop met je schuldgevoel, dat zullen ze onbewust aanvoelen en houd contact met mensen waar alles in balans is.
zaterdag 12 februari 2022 om 16:42
Wat maakt dat uit? Het zijn slurpers, in meerdere opzichten. De ene dag kun je je daar niet druk om maken, de andere dag zou je ze het liefst afschieten.viva-amber schreef: ↑12-02-2022 16:24Jij bepaalt wie je binnen laat.
Bovendien, waarom zou iemand met een burn-out of iemand die daar net van opgekrabbeld is, niet zelf mogen bepalen wie en wanneer ze iemand uitnodigt? En let wel...uitnodigen, niet onaangekondigd verschijnen.
En zelfs als ze inmiddels vindt dat ze een stel1 met enige regelmaat aan het bijvoederen is en de vriendschap daarop gebaseerd lijkt, heeft ze nog altijd alle recht om daar een punt achter te zetten.
There is always something happening, and it's usually right now
zaterdag 12 februari 2022 om 16:51
Je schrijft dat ze niet op de app reageren. Wat betekent dat? Jullie hebben iets gestuurd en je krijgt geen respons? Kan het niet zo zijn dat ze vandaag aan het wandelen, schoonmaken, werken zijn en niet op de app reageren?
Ik bedoel: weet je zeker dat ze boos zijn, of denk je dat omdat jij het een moeilijke situatie vindt om mensen weg te sturen als ze op je stoep staan?
Ik bedoel: weet je zeker dat ze boos zijn, of denk je dat omdat jij het een moeilijke situatie vindt om mensen weg te sturen als ze op je stoep staan?
Wat eten we vanavond?
zaterdag 12 februari 2022 om 16:56
Ja, maar een echte vriendschap is het niet, vrienden met honger voor de deur laten staan?Grobbekuiken_ schreef: ↑12-02-2022 16:42Wat maakt dat uit? Het zijn slurpers, in meerdere opzichten. De ene dag kun je je daar niet druk om maken, de andere dag zou je ze het liefst afschieten.
Bovendien, waarom zou iemand met een burn-out of iemand die daar net van opgekrabbeld is, niet zelf mogen bepalen wie en wanneer ze iemand uitnodigt? En let wel...uitnodigen, niet onaangekondigd verschijnen.
En zelfs als ze inmiddels vindt dat ze een stel1 met enige regelmaat aan het bijvoederen is en de vriendschap daarop gebaseerd lijkt, heeft ze nog altijd alle recht om daar een punt achter te zetten.
Wanneer zij het moeilijk hebben, kun je ook aangeven kom 1x per week bij ons eten. Prima dat TO dat niet wil, maar geef dan ook aan dat er geen vriendschap in zit. Eerlijk zijn en aangeven dat je helemaal geen contact meer wil, dan is zij ook van de ergenis af. Is weer een zorg minder.
viva-amber wijzigde dit bericht op 12-02-2022 16:57
16.44% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

zaterdag 12 februari 2022 om 16:56
Dan is 't zaak dat TO en haar man voortaan de poot stijf houden en ze niet meer onuitgenodigd binnen laten komen.
Zeg hen maar 'ns dat na al die keren dat ze bij jullie zijn komen eten, nu zij eerst aan de beurt zijn jullie uit te nodigen voor een etentje.
zaterdag 12 februari 2022 om 16:58
en het is wel vriendschap om over de grenzen van TO heen te gaan, herhaaldelijk en verwachten dat TO ze dan blijmoedig voedert?viva-amber schreef: ↑12-02-2022 16:56Ja, maar een echte vriendschap is het niet, vrienden met honger voor de deur laten staan?
Wanneer zij het moeilijk hebben, kun je ook aangeven kom 1x per week bij ons eten. Prima dat TO dat niet wil, maar geef dan ook aan dat er geen vriendschap in zit. Eerlijk zijn en aangeven dat je helemaal geen contact meer wil, dan is zij ook van de ergenis af. Is weer een zorg minder.
Hou toch op
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zaterdag 12 februari 2022 om 17:00
Even alle berichtjes door gelezen, ik zal zoveel mogelijk proberen te beantwoorden.
Iemand vroeg of we er ook nog iets positiefs uithalen, dat soms wel want het kan ook heel gezellig zijn (denk aan spelletjes avonden) maar dan moet ik dus zelf geen last van de burn-out klachten hebben en ook zin hebben om dat negatieve naar iets positiefs om te zetten (wat trouwens wel makkelijk lukt bij ze, dat dan wel)
Iemand anders vroeg waarom ik mijn burn out erbij haalde en hun nooit uitnodig, de burn-out heb ik in de post benoemd om aan te geven waarom ik die regel van het appen heb ingesteld, daarvoor was het hier altijd zoete inval en dat vonden we ook heel gezellig. De burn out speelde gisteren op geen enkele manier mee want als ik daar last van had gehad dan had ik het andere stel ook afgezegd. En we nodigen ze ook weleens uit of gaan daar op visite als dat zo uitkomt, maar eten niet mee.
Ik las meerdere reacties over het profiteren met mee eten, dit voelt voor mijn vriend ook zo, maar zelf heb ik dat gevoel niet. Ikzelf denk wat mee eten betreft het meer uit gewenning is omdat dit al kan zolang als dat ik ze ken (al 7 jaar)
Nog iemand anders zei dat ze zelf iets fout deden als ze met zo weinig geld leven, daar ben ik het zeker mee eens, er zijn daar verschillende mogelijkheden waardoor ze meer geld kunnen binnen krijgen per maand maar ze kiezen voor deze manier van leven.
Iemand vroeg of we er ook nog iets positiefs uithalen, dat soms wel want het kan ook heel gezellig zijn (denk aan spelletjes avonden) maar dan moet ik dus zelf geen last van de burn-out klachten hebben en ook zin hebben om dat negatieve naar iets positiefs om te zetten (wat trouwens wel makkelijk lukt bij ze, dat dan wel)
Iemand anders vroeg waarom ik mijn burn out erbij haalde en hun nooit uitnodig, de burn-out heb ik in de post benoemd om aan te geven waarom ik die regel van het appen heb ingesteld, daarvoor was het hier altijd zoete inval en dat vonden we ook heel gezellig. De burn out speelde gisteren op geen enkele manier mee want als ik daar last van had gehad dan had ik het andere stel ook afgezegd. En we nodigen ze ook weleens uit of gaan daar op visite als dat zo uitkomt, maar eten niet mee.
Ik las meerdere reacties over het profiteren met mee eten, dit voelt voor mijn vriend ook zo, maar zelf heb ik dat gevoel niet. Ikzelf denk wat mee eten betreft het meer uit gewenning is omdat dit al kan zolang als dat ik ze ken (al 7 jaar)
Nog iemand anders zei dat ze zelf iets fout deden als ze met zo weinig geld leven, daar ben ik het zeker mee eens, er zijn daar verschillende mogelijkheden waardoor ze meer geld kunnen binnen krijgen per maand maar ze kiezen voor deze manier van leven.
zaterdag 12 februari 2022 om 17:01
Ik zou de komende tijd elke keer zeggen dat ik geen tijd heb voor ze en dat ze moeten appen van te voren. Net zo lang tot ze dat eens doen.
Of niet , maar ik zou ze niet binnenlaten in elk geval.

zaterdag 12 februari 2022 om 17:02
Ook als zij het moeilijk hebben zouden ze wederkerigheid hoog in 't vaandel moeten hebben. Dan bakken ze maar 'n keer een appeltaart voor TO bijv. Ze komen op mij vooral schaamteloos over en daar zou een vriendschap wat mij betreft op stuk lopen.viva-amber schreef: ↑12-02-2022 16:56Ja, maar een echte vriendschap is het niet, vrienden met honger voor de deur laten staan?
zaterdag 12 februari 2022 om 17:03
Dat je honger hebt zorgt er niet voor dat je niet meer kunt appen of het uitkomt.viva-amber schreef: ↑12-02-2022 16:56Ja, maar een echte vriendschap is het niet, vrienden met honger voor de deur laten staan?
zaterdag 12 februari 2022 om 17:12
Als je iets verandert en van jouw kant een patroon doorbreekt kan er weerstand ontstaan.
Maar voor jou is dit beter dus het is goed om je daar aan te houden, ondanks de negatieve reactie.
Helaas kan het zo gebeuren dat je mensen kwijtraakt. De vraag is of dat heel erg is in dit geval omdat dit contact toch al niet helemaal gelijkwaardig leek.
Maar voor jou is dit beter dus het is goed om je daar aan te houden, ondanks de negatieve reactie.
Helaas kan het zo gebeuren dat je mensen kwijtraakt. De vraag is of dat heel erg is in dit geval omdat dit contact toch al niet helemaal gelijkwaardig leek.
zaterdag 12 februari 2022 om 17:13
To, martelt ze liever door de om de paar dagen weg te sturen, daar pakt zij ze lekker mee terug: ipv dat zij 1x appt dat er wat haar betreft geen verder contact meer inzit vanuit haar en haar vriend en dat zij het hierbij wil laten.redbulletje schreef: ↑12-02-2022 17:02Ook als zij het moeilijk hebben zouden ze wederkerigheid hoog in 't vaandel moeten hebben. Dan bakken ze maar 'n keer een appeltaart voor TO bijv. Ze komen op mij vooral schaamteloos over en daar zou een vriendschap wat mij betreft op stuk lopen.
Als je alles maar laat aanzeuren, dan wordt je daar uiteindelijk niet lekker van.
Het gedrag van de ander kun to niet veranderen, het gedrag van zichzelf wel.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zaterdag 12 februari 2022 om 17:24
Viva amber ik wil wel even op jou reageren, ik zal nooit iemand met honger laten staan, als ze tegen me zouden zeggen van goh ik heb geen eten meer dan ben ik de eerste die daar met een tas boodschappen aan de deur zou staan (is nog niet voor gekomen overigens die situatie) dat ze met weinig leven is in hun geval wel een keuze want ze kunnen op verschillende manieren meer geld binnen krijgen, ze houden daar de traditionele rolverdeling aan, vrouw zit thuis te poetsen en man werkt. Overigens hebben zij geen kinderen en die willen zij ook niet. Wij werken allebei, daarnaast heb ik nogeens 3 kinderen waarvan 2 zorgkinderen, een berg aan afspraken om de kindjes heen, met 2 verschillende scholen te dealen en het huishouden erbij. Ik kende dit stel al voor mijn huidige vriend in the picture kwam. Hij is daar wat harder in want hij vind dat dat een keuze is die ze maken en keuzes hebben consequenties, ik vind weer dat we niet mogen oordelen over hoe zij het aanpakken omdat we niet weten waarom zij deze keuzes maken, alhoewel als ze weer eens klagen over geld tekort en we weleens zeggen van goh misschien een bijbaan of dergelijke een idee, kan dat niet vanwege het huishouden die gedaan moet worden is dan hun reden. Of daar nog een andere reden achter steekt weet ik oprecht niet
zaterdag 12 februari 2022 om 17:36
Je oordeelt toch gewoon, je hele laaste reactie is 1 oordeel. We oordelen allemaal, daar is niet zoveel mis mee.
Je kan beter gewoon eerlijk zijn en toegeven dat deze mensen te verschillend zijn en in hun doen en laten niet bij je passen. je krijgt er stress van.
Die mensen gaan niet stoppen met voor je deur staan,zolang je niet eerlijk bent en toegeeft dat er geen vriendschap meer inzit zo.
Je kan beter gewoon eerlijk zijn en toegeven dat deze mensen te verschillend zijn en in hun doen en laten niet bij je passen. je krijgt er stress van.
Die mensen gaan niet stoppen met voor je deur staan,zolang je niet eerlijk bent en toegeeft dat er geen vriendschap meer inzit zo.