Spiegelreflexcamera vs. systeemcamera

29-01-2022 14:07 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een spiegelreflexcamera die al heel wat jaren meegaat, maar ik vind hem echt loodzwaar en zit eraan te denken deze te verkopen of in te ruilen voor een nieuwe camera. Alleen: ga ik voor een spiegelreflex of een systeem?

Wat hebben jullie? Hoe bevalt het? Wat waren jullie overwegingen om voor het één te kiezen?
Flower007 schreef:
04-02-2022 14:11
Wat is je budget en wat fotografeer je graag? Wil je ook kunnen filmen met je camera?

Recent heb ik een Canon R6 systeem camera gekocht. Hiervoor had ik een Canon 70D spiegelreflex. Het grootste voordeel vind ik: snellere auto focus, eye tracking (hebben niet alle systeem camera’s), beeld kwaliteit, stil > geen spiegel meer die herrie maakt, formaat en gewicht.
Ja, dan heb je het ook wel over een camera... Met bijbehorend prijskaartje.... € 2500 voor alleen de body....

Snelle autofocus (0.03 sec) en eyetracking heeft de Sony RXIV trouwens ook (en dan ben je voor € 1699 klaar...), net als dat hij compleet stil is.
Iphone 13. Daar maak ik 99,5% van de foto’s mee en dat voldoet meer dan prima.

Als ik van tevoren weet dat ik kwalitatief superieure foto’s wil schieten wil maken dan stof ik mijn Fuji systeemcamera’s met pro lenzen af, maar die lenzen wegen soms al bija een kilo, dat neem je niet even mee voor de lol…

Kortom, als ik niet echt bij voorbaat voor kwaliteitsplaatjes ga, dan raak ik mijn systeemcamera’s/spiegelreflex niet meer aan. Toch blijft het mooi spul :)
Fairway schreef:
04-02-2022 20:37

Als ik van tevoren weet dat ik kwalitatief superieure foto’s wil schieten wil maken dan stof ik mijn Fuji systeemcamera’s met pro lenzen af, maar die lenzen wegen soms al bija een kilo, dat neem je niet even mee voor de lol…

Kortom, als ik niet echt bij voorbaat voor kwaliteitsplaatjes ga, dan raak ik mijn systeemcamera’s/spiegelreflex niet meer aan. Toch blijft het mooi spul :)
Een fotograaf die ik om advies vroeg welke camera te kopen zei mij inderdaad wat wil je schieten wat je met je Iphone niet kan? De camera functie op een mobiele telefoon wordt steeds geavanceerder.

Ik ben nu gegaan voor een spiegelreflex camera omdat een goede systeem camera niet binnen mijn budget valt.
Fairway schreef:
04-02-2022 20:37

Daar kom je idd een eind mee als je vooral groothoek gebruikt. Inzoomen wordt een ander verhaal......
Ga in ieder geval naar de winkel en vraag om alles wat je interesse heeft, te kunnen vasthouden en eventueel te kunnen uitproberen! Dat is de enige manier om te zien wat voor jou de beste keuze is.
Ik ben afgelopen zomer met ongeveer dezelfde vraag naar Kamera Express gestapt: een aantal jaren terug gestopt met fotografie omdat met mijn whiplash de camera niet meer te dragen was en nu heel erg de behoefte om het fotograferen weer op te pakken. Ik kreeg een spiegelloze fullframe in mijn handen (Canon RP) en een kleinere Canon camera, ik weet niet eens meer of dat een systeemcamera was of eentje met een vaste lens. De kleinere was in absolute zin wel lichter, maar omdat de lens zwaarder was als de body, leek hij steeds naar voren te willen kantelen.
Het is dus de RP geworden, heb alleen nog maar de standaard lens, maar ik mis tot nu toe nog niets voor de foto's die ik wil maken. Een spiegelreflex werd mij afgeraden, niet alleen omdat dat nieuwere techniek is, maar vooral ook vanwege het gewicht.
Mocht je nog goede lenzen hebben liggen die je wilt blijven gebruiken, geef dan wat meer voorkeur voor het merk van die camera en ga voor een tussenring. Bij mij speelde dat niet, ik had een merk dat (nog?) niet meegaat in het spiegelloze tijdperk.
Irma3110 schreef:
07-02-2022 16:42
Ga in ieder geval naar de winkel en vraag om alles wat je interesse heeft, te kunnen vasthouden en eventueel te kunnen uitproberen! Dat is de enige manier om te zien wat voor jou de beste keuze is.
Ik ben afgelopen zomer met ongeveer dezelfde vraag naar Kamera Express gestapt: een aantal jaren terug gestopt met fotografie omdat met mijn whiplash de camera niet meer te dragen was en nu heel erg de behoefte om het fotograferen weer op te pakken. Ik kreeg een spiegelloze fullframe in mijn handen (Canon RP) en een kleinere Canon camera,
Die ervaring vind ik een goede reden om het advies van de winkel kritisch te bekijken; In de winkel speelt ook mee wat zij graag verkopen. Ik kan me voorstellen dat je tevreden bent met de Canon RP, maar €1100 voor alleen een camera (nog geen lens) is best behoorlijk; en dat is dan ook nog een model zonder beeldstabilisatie. Als je 1100 meebrengt kan het ook lukken om een camera met beeldstabilisatie én een lens te kopen.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
KooktMetKnoflook schreef:
07-02-2022 18:30
Die ervaring vind ik een goede reden om het advies van de winkel kritisch te bekijken; In de winkel speelt ook mee wat zij graag verkopen. Ik kan me voorstellen dat je tevreden bent met de Canon RP, maar €1100 voor alleen een camera (nog geen lens) is best behoorlijk; en dat is dan ook nog een model zonder beeldstabilisatie. Als je 1100 meebrengt kan het ook lukken om een camera met beeldstabilisatie én een lens te kopen.
Zijn dat ook fullframe camera's? We moeten natuurlijk geen appels met peren gaan vergelijken he. Of je een fullframe nodig denkt te hebben, is een eigen keus natuurlijk. We lezen hier ook vaak genoeg het advies om met de smartphone te fotograferen.
Gelukkig heb ik een camera+lens mét beeldstabilisatie gekocht. En voor een heel nette prijs. Maar met je advies om nog eens te kijken naar wat de winkel je aanraadt, kan ik meegaan!
Wat houdt beeldstabilisatie precies in?
Hoi allemaal, ik kom even inbreken en hier ook een vraag stellen. Ik wil mijn eerste camera kopen, ik ben me echt nog aan het verdiepen in systeem of spiegelreflex maar misschien heeft iemand hier nog een goede tip.

- het is puur bedoeld voor hobby, buiten, vakantiefoto’s
- ik wil niet direct veel geld uitgeven (700 max).
- kan ik het beste een nieuwe of tweedehands camera kopen en waar moet ik dan naar kijken?

Ik ga uiteraard ook nog naar diverse camerawinkels.
Schatkaart schreef:
10-02-2022 19:52
https://www.kamera-express.nl/wat-is-beeldstabilisatie
Schatkaart schreef:
10-02-2022 19:52
Elke camera heeft een zekere hoeveelheid licht nodig om een foto te maken. Dat licht valt op de sensor, die het dan verder verwerkt.
Als er minder licht is (binnen, in de schemering of met een niet-peperdure lens), gebruikt hij een trucje om genoeg licht binnen te krijgen: Hij neemt er gewoon langer de tijd voor. De sluiter gaat langer open.

Alleen als dan de camera beweegt door jouw trillende handen, wordt het beeld onscherp.
Beeldstabilisatie voelt die beweging en beweegt de sensor zodat hij het beeld blijft vangen.

Zo kun je bij minder licht uit de hand toch heel makkelijk scherpe foto's krijgen.
marloess1995 schreef:
10-02-2022 20:06
Hoi allemaal, ik kom even inbreken en hier ook een vraag stellen. Ik wil mijn eerste camera kopen, ik ben me echt nog aan het verdiepen in systeem of spiegelreflex maar misschien heeft iemand hier nog een goede tip.

- kan ik het beste een nieuwe of tweedehands camera kopen en waar moet ik dan naar kijken?

Tips: Open je eigen topic.
En je kunt met deze specifieke vraag ook heel goed naar Tweakers.net: Forum, fotografie, apparatuur&aanschaf.

Bedenk dat een camerawinkel graag nieuw verkoopt en je graag nét iets meer laat uitgeven dan je in gedachten had.

Ik zou je aanraden om 2e hands te kopen (levert veel meer camera op voor dezelfde euros), om 10% aan een basiscursus te besteden, en om je te richten op een verhouding 1:2 camera:lens. Dus 200-250 voor een camera-body en de rest voor één heel goede lens of twee instap-lenzen.
Als je daarmee naar Marktplaats gaat heb je binnen je budget een heel erg leuk setje.
11-02-2022 11:06
Tips: Open je eigen topic.
En je kunt met deze specifieke vraag ook heel goed naar Tweakers.net: Forum, fotografie, apparatuur&aanschaf.

Bedenk dat een camerawinkel graag nieuw verkoopt en je graag nét iets meer laat uitgeven dan je in gedachten had.

Ik zou je aanraden om 2e hands te kopen (levert veel meer camera op voor dezelfde euros), om 10% aan een basiscursus te besteden, en om je te richten op een verhouding 1:2 camera:lens. Dus 200-250 voor een camera-body en de rest voor één heel goede lens of twee instap-lenzen.
Als je daarmee naar Marktplaats gaat heb je binnen je budget een heel erg leuk setje.
Of kijk eens hoever je komt met bijvoorbeeld deze link: gratis cursussen van K-E en bekijk eens Youtube filmpjes met het onderwerp basis fotografie of het specifieke onderwerp waar je meer over wilt weten. Lekker veel uitproberen met de kennis die je daar opdoet en een fysieke cursus (of een dagje workshop) gaan doen als je feedback wilt over wat je jezelf hebt aangeleerd. Kijk wat bij jou past, iedereen leert immers anders.
Veel plezier!
marloess1995 schreef:
10-02-2022 20:06

Koop een camera die weinig weegt. Er zijn ook prima compactcamera's.
Zarah schreef:
07-02-2022 15:00
Daar kom je idd een eind mee als je vooral groothoek gebruikt. Inzoomen wordt een ander verhaal......
Klopt!
Maar mijn ervaring met zoomen is: tenzij je echt een mega-telelens hebt is zoom ook maar overrated ;)
11-02-2022 11:00
Elke camera heeft een zekere hoeveelheid licht nodig om een foto te maken. Dat licht valt op de sensor, die het dan verder verwerkt.
Als er minder licht is (binnen, in de schemering of met een niet-peperdure lens), gebruikt hij een trucje om genoeg licht binnen te krijgen: Hij neemt er gewoon langer de tijd voor. De sluiter gaat langer open.

Alleen als dan de camera beweegt door jouw trillende handen, wordt het beeld onscherp.
Beeldstabilisatie voelt die beweging en beweegt de sensor zodat hij het beeld blijft vangen.

Zo kun je bij minder licht uit de hand toch heel makkelijk scherpe foto's krijgen.
Bedankt voor de uitleg!
Als deze hoger is, is het dus beter.
Bedankt voor de reacties! Kan ik zeker wat mee.
Fairway schreef:
12-02-2022 21:27
Klopt!
Maar mijn ervaring met zoomen is: tenzij je echt een mega-telelens hebt is zoom ook maar overrated ;)
Ik kom tot 600mm (omgerekend) op mijn bridgecamera; behoorlijk bereik dus, maar geen mega telelens (qua formaat/gewicht). En die gebruik ik heel vaak! Dus ik kom echt niet weg met m'n telefoon gebruiken op die momenten.
Schatkaart schreef:
13-02-2022 10:08
Bedankt voor de uitleg!
Als deze hoger is, is het dus beter.
Hmmm het is meer of het er in zit. of niet. De fabrikanten schermen dan wel met hele mooie cijfers maar het grootste verschil is of een camera het wel of niet aan boord heeft.
Canon kiest er dus voor om het in een 'goedkoop' model als de R6 niet te doen ( ik geloof dat het bij deze camera wel werkt voor video. Dat geeft mij het idee dat het bewust is uitgeschakeld om het verschil met duurdere modellen te maken).
Nikon heeft het op de meeste modellen, Fuji ook.
Olympus en Panasonic camera's hebben dit sowieso al jaren, ook hun camera's van 5 jaar terug hebben dit al.
Wissewis schreef:
29-01-2022 17:38
Wat ben je ermee van zin? Wat doe je met die camera?

Als het gewoon voor wat vakantie-foto's is zou ik die systeemcamera overwegen.
Als je bruidsfotograaf bent ... spiegelreflex.
Als je vaak van lens wil kunnen veranderen ... spiegelreflex.
Als je niet persé continu van lens moet veranderen ... systeem.
Buiten het feit dat er geen verschil is tussen het wisselen van objectieven op een DSLR of systeemcamera, is een systeemcamera juist uitermate geschikt voor bruidsfotografie: tijdens de ceremonie geen klapperende spiegel!

Er zijn nog maar heel weinig zaken waar een DSLR echt meerwaarde biedt t.o.v. een systeemcamera. Vorig jaar werden de huidige topmodellen van Nikon en Canon al in de praktijk getest bij de Olympische Spelen.
Bedankt voor de uitleg!

Ik heb echter nog een vraag... Zijn er spiegelreflex- of systeemcamera's die wat meer vintage achtige foto's maken (geen polaroid).
Schatkaart schreef:
14-02-2022 09:59
Bedankt voor de uitleg!

Ik heb echter nog een vraag... Zijn er spiegelreflex- of systeemcamera's die wat meer vintage achtige foto's maken (geen polaroid).
Dat doe je met een filter in de camera, volgens mij heeft elke camera diverse filters.
Of je doet het in de nabewerking achteraf. Dat kan op een PC maar een telefoon kan tegenwoordig ook prima een filtertje over een foto leggen.
Je hebt hier dus veel keuze in, en het is niet afhankelijk van de camera.

Ook wil je niet altijd met een filtertje fotograferen, want het wordt op een gegeven moment een standaard trucje.
Ik zou het zelf totaal niet meewegen in de aanschaf van een camera.
Peter-FRL schreef:
29-01-2022 16:06
In het verleden had ik een spiegelreflex camera. Deze omgewisseld naar een kleine Panasonic Lumix camera.

Voordeel je neemt hem erg gemaklijk mee in je jas zaak. (De spiegelreflex liet ik toch vaak thuis liggen vanwege het gewicht en grote).
Je hebt de mogelijkheden maar niet de grote een gewicht.
Ik zie geen verschil in foto kwaliteit.

Alles ik nu een zou kiezen zou ik voor de Panasonic Lumix DC-LX100 II gaan.
Dit heb ik ook gedaan, alleen heb ik de Panasonic Lumix DMC-LX15. Inderdaad om wat jij zegt, het heeft veel meer voeten in de aarde om een camera mee te nemen, ik liep altijd met die grote tas te zeulen en spontaan foto's maken was er niet meer bij. Ik vind de foto's van mijn Panasonic echt prachtig en ik zou dus weer voor een zelfde model gaan als ik een camera uit zou zoeken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven