Na 10 jaar klaar met single zijn: en nu?

09-02-2022 10:53 514 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor dit topic een nieuw account aangemaakt. Mocht je me toch herkennen, zeg dat dan maar niet. ;-D

Ik ben nu bijna tien jaar alleen, na een vrij lange relatie. Bijna 50, geen kinderen. Al die tijd had ik allerlei redenen waarom ik heus geen nieuwe relatie hoefde: eerst was ik er nog niet aan toe, daarna zat ik met mijn hoofd bij heel veel andere zaken en de laatste tijd riep ik steeds dat het echt príma was alleen.

Maar eigenlijk is dat niet waar. Ik mis het soms best. Ik mis sowieso de intimiteit: knuffels, tegen iemand aan liggen, hand in hand lopen, zoenen. De laatste keer dat ik iemand heb gezoend is zeven jaar geleden! Maar ook wel het dingen met iemand kunnen delen. Aan de andere kant vind ik het alleen wonen heerlijk, mijn eigen tijd in kunnen delen, tijd voor mezelf, mijn huis precies hebben zoals ik het graag wil.

Onlangs kwam ik iemand tegen die om meerdere redenen geen relatiemateriaal was, maar met wie ik wel meteen een enorme klik had. Waarbij ik me veilig voelde en vertrouwd en het idee had, hoe cliché ook, echt mezelf te kunnen zijn. Toen besefte ik: ik ben ook gewoon bang. Bang om gekwetst te worden, of afgewezen, bang om te moeten laten zien wie ik echt ben, met al mijn onzekerheden en issues en gekkigheid.

En dus trok ik de stoute schoenen aan en ging dus maar eens op een datingsite. Maar oh help, wat een ellende... de mannen die ik leuk vind reageren niet op mijn berichtjes. En voor de rest trek ik van alles aan waar ik he-le-maal geen trek in heb. Ik weet: niet te lang chatten maar gewoon afspreken. Maar ik kom niet eens aan leuk chatten toe!

Ik heb het de afgelopen jaren wel eens vaker (kort) geprobeerd, en steeds loop ik hier tegenaan en dan roep ik weer dat ik gewoon iemand 'ergens' wil tegenkomen. Maar ja, dat gebeurt dus duidelijk ook niet. Dus, wat nu?

Moet ik hier gewoon doorheen en hoe doe je dat dan? Moet ik toch ergens anders zoeken? Hoe komen al die mensen toch iedere keer zo snel aan een nieuwe relatie?
Heb je wel een beetje een leuk profiel met goede foto's? Je bent wie je bent natuurlijk maar je moet jezelf wel leuk presenteren natuurlijk. Ik zeg niet dat jij dat niet zou doen maar misschien kun je eens een vriend vragen eens kritisch naar je profiel te kijken?
DS1971 schreef:
18-02-2022 16:46
Ik kan heel erg goed alleen zijn (en doe dat ook, ik kan (nou ja, de afgelopen twee jaar kon) ook heel erg genieten van b.v. een x aantal weken alleen in de sneeuw zitten, al was het maar omdat ik als ik niet alleen ben zoveel moet wachten), maar ik geniet toch wel meer van bepaalde dingen als ik een relatie heb. Andere dingen, die gewoon juist weer erg leuk zijn om te doen met je partner. En natuurlijk ook zaken als samen wakker worden, als je een dag niet fit bent of de ander niet fit is er voor elkaar kunnen zijn, enz.

Dat heeft niets met levensdoel te maken, maar ik denk vooral met persoonlijke voorkeur.

Daar geniet ik uiteraard ook allemaal van als ik een relatie heb!
Maar voor velen is hun leven niet compleet zonder een relatie, en dat gevoel heb ik totaal niet.
Metallover schreef:
18-02-2022 16:52
Daar geniet ik uiteraard ook allemaal van als ik een relatie heb!
Maar voor velen is hun leven niet compleet zonder een relatie, en dat gevoel heb ik totaal niet.
Dat is helemaal fijn voor jou. Leuk dat jij het zo voelt.
Maar oordeel niet over mensen die het anders voelen. Voor mij gaan ervaringen veel dieper met een lief erbij, samen koken en eten, zoals DS zegt samen wakker worden. Samen een reis ervaren en herinneren zijn voor mij veel dieper met de man waarvan ik hou er bij. En dan mag gewoon. Mijn leven is minder compleet zonder relatie. Moet ik me nu schamen?
Metallover schreef:
18-02-2022 13:09
Nou, dat geldt gelukkig niet voor mij. Genoeg dingen die ik helemaal niet met mijn vriend zou willen doen omdat het veel leuker is met alleen vrienden. Ik denk dat je misschien iets minder aan een relatie op moet hangen.
het punt is dus dat het niet uitmaakt dat jij er geen last van hebt.
To heeft er wel last van en wat jij nu doet is eigenlijk wat vaker mensen doen, vaak mensen die zelf wel een relatie hebben (jij dan niet). is zeggen dat haar probleem geen probleem is want alleen zijn, zonder partner is ook prima. Nou voor To dus niet.
Joh, ik vind alleen zijn over het algemeen echt príma! Al ruim tien jaar inmiddels; anders was ik vermoed ik heus eerder akkoord gegaan met een niet-zo-passend exemplaar.

Maar er zijn wel dingen die ik gewoon mis. Ik heb ook geen familie en ik mis simpelweg soms knuffels. Of lekker even tegen iemand aan liggen. Het enige fysieke contact dat ik soms in een week heb zijn wat geschudde handen van klanten (en zelfs dat was door corona nog veel minder tot niet).

En ik kan prima alleen op vakantie, graag zelfs. Maar het lijkt me ook wel weer eens leuk om samen met iemand op de kaart te neuzen waar we heen zullen gaan en de tent op te zetten en door een leuk dorpje te slenteren om daarna samen uit eten te gaan. Ik heb vrienden maar die hebben allemaal gezinnen dus daar doe ik dat niet mee. Hooguit een weekendje of zo.

En ik baal ervan dat ik met kerst altijd actief op zoek moet naar een leuke invulling of anders alleen zit. Dat ik geen familie of gezin of partner heb waarmee ik dat vanzelfsprekend doorbreng.

En ik vind het jammer dat er vrijwel nooit eens iemand tegen me zegt (al tien jaar niet dus... en da's lang kan ik je zeggen) dat ik er leuk of lekker uit zie of die eens in mijn billen knijpt of fluistert dat ik de leukste van de wereld ben.

Alleen wonen vind ik prima. Mijn eigen bedrijf runnen ook. In mijn eentje leuke dingen doen kan ik ook heel goed. Tv kijken zonder iemand erbij vind ik fantastisch.

Maar na tien jaar zijn er bepaalde dingen die ik wél weer eens samen zou willen doen. Gek he?
Oh en qua profiel: ik heb foto's laten maken door een hele goede professionele fotograaf dus ik denk heus dat ik daar best leuk op uit de verf kom.

En die tekst is zoals ik hier ook schrijf: open, eerlijk, met een beetje grap her en der. Waarbij ik mijn wensen echt niet al te hoog heb ingezet.
Avocado schreef:
18-02-2022 17:50
Oh en qua profiel: ik heb foto's laten maken door een hele goede professionele fotograaf dus ik denk heus dat ik daar best leuk op uit de verf kom.

En die tekst is zoals ik hier ook schrijf: open, eerlijk, met een beetje grap her en der. Waarbij ik mijn wensen echt niet al te hoog heb ingezet.

Je klinkt ook als een leuke vrouw. Maar een technisch goede foto hoeft niet automatisch flatterend.te zijn natuurlijk. Maar ik zat te denken, misschien liggen in het algemeen mannen met een midlife crisis en vrouwen in de overgang elkaar gewoon niet meer zo. Ze willen (tijdelijk?) vaak verschillende dingen in het leven (maar uiteindelijk weer hetzelfde?). De een heeft meer "last" van zo'n leeftijdsfase dan de ander en daar is verder ook niets mis mee.Maar het is wel typisch dat rond de 50 mannen en vrouwen vaak behoorlijk op elkaar mopperen en zeggen genoeg van elkaar te hebben.
Antoon69 schreef:
18-02-2022 18:20
Je klinkt ook als een leuke vrouw. Maar een technisch goede foto hoeft niet automatisch flatterend.te zijn natuurlijk. Maar ik zat te denken, misschien liggen in het algemeen mannen met een midlife crisis en vrouwen in de overgang elkaar gewoon niet meer zo. Ze willen (tijdelijk?) vaak verschillende dingen in het leven (maar uiteindelijk weer hetzelfde?). De een heeft meer "last" van zo'n leeftijdsfase dan de ander en daar is verder ook niets mis mee.Maar het is wel typisch dat rond de 50 mannen en vrouwen vaak behoorlijk op elkaar mopperen en zeggen genoeg van elkaar te hebben.

Als ik zeg een goede fotograaf is dat niet alleen technisch. ;-)
Zo voel ik het ook helemaal avocado en voor mij klinkt dat heel normaal in de oren.
Attraverso schreef:
18-02-2022 20:46
Zo voel ik het ook helemaal avocado en voor mij klinkt dat heel normaal in de oren.

Ach wel ja, dáár twijfel ik nou ook geen seconde aan hoor!
Hoi Avocado (en ook andere schrijvers),

Wat een herkenning! Hier een man van begin 50. Ook ongelooflijk moeilijk iemand te vinden. ALS je al door de chatfase heen komt (helemaal niet reageren, ghosten na een paar of meer niet-onfatsoenlijke berichten en unmatchen zijn eerder de norm dan bijzonder) dan is het bij de date toch vaak heel anders dan op de chat. Leeftijden die niet kloppen, foto's die van 10+ jaar terug zijn etc. Overigens ook een stuk of wat dates gehad waarbij het wel goed was, maar of van mij of van de ander geen klik. Daar kan ik wel mee leven.

Volgens mij ben ik prima kerel (zonder arrogant te willen klinken). Leuke baan, leven op orde, eigen woning (voor zover dat relevant is), neem mijn vaderschap serieus (50% co-ouder), niet de allerdomste (hoger opgeleid vind ik geen fijne term), heb een paar niet-standaard (maar geen freaky) hobbies, ben ondernemend, hou van reizen etc. Foto's door pro geschoten en profieltekst luchtig maar niet inhoudsloos.

Bij het aanschrijven of liken van mogelijke partners (dames bij mij) vaak geen reacties. Heb op een bepaalde site voor hoger opgeleiden gezeten ..het kwam op mij over dat de dames dan dachten dat dat een legitimatie was voor ellenlange eisen- en wensenlijsten (met daarin allerlei tegenstrijdigheden). Ik heb tot nu toe meer contacten via Tinder verkregen dan via de betaalde sites. Waar ik zelf initieel op let is een leuke lach een paar sprankelende ogen. Bij 50+ is dat soms best ver te zoeken. Kom op denk ik dan, het leven is toch nog niet voorbij?

Maar, waar schort het dan aan? Die vraag heb ik me ook meerdere keren gesteld. Ok, ben kaal, snap best dat dat niet ieders ding is. Maar dat daargelaten.

Ik heb best wel wat gegoogled over dit onderwerp. Als eerste valt dan op dat in het online-daten kennelijk andere omgangsnormen gelden. Vanwege de grote anonimiteit, en het schier oneindige aanbod, is makkelijker dingen te doen die face-2-face niet zo snel zouden gebeuren. Van mij hoeft dat helemaal niet, maar kennelijk werkt het zo. Ik heb mijn betaalde lidmaatschappen overigens allemaal opgezegd. (ik zal nog even zoeken naar die links die ik gevonden heb, en even kijken hoe ik ze hier kan posten met inachtneming van de forumregels).

Daarnaast: het ligt niet aan jou... voor zover je dat nog dacht. Het is echt wel (een beetje) geluk hebben online. Dan kun je op je kop gaan staan, maar zoiets valt niet af te dwingen. En natuurlijk kun je lid worden van clubs en verenigingen .. sterker nog , dat ben ik ook. Maar door corona was dat nou echt geen grote bron voor nieuwe contacten.

Waar ik persoonlijk nog wel wat in zie is speeddaten (en dan NIET online). Dan heb je iig even een-op-een contact. Dat zegt zo veel meer dan een swipe naar links of rechts op basis van een paar foto's en een (al dan niet leeg) profiel.

Ciao,
spectre
spectre2020 wijzigde dit bericht op 19-02-2022 01:11
Reden: paar typo's
1.52% gewijzigd
Ja, goed idee speeddaten.
Ik zit nu even op hinge, maar wat een hippe mannen daar zeg, en idd hen je tegenwoordig profi foto's nodig.... AJ, ik voel mijn luiheid alweer op komen....
feniks02 schreef:
19-02-2022 09:42
Ja, goed idee speeddaten.
Ik zit nu even op hinge, maar wat een hippe mannen daar zeg, en idd hen je tegenwoordig profi foto's nodig.... AJ, ik voel mijn luiheid alweer op komen....

Ook hippe mannen in de categorie 45-55, of allemaal 20ers?
Vooral dertigers en begin 40

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven