Pc crasht bij spelletjes

04-03-2022 19:11 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,
Mijn zoontje heeft van zijn verjaardagsgeld een (vrij dure) tweedehands gamepc gekocht. Alles geupdatet, draait op windows 10, besturingssysteem een update gehad. Maar helaas blijft de computer vastlopen zodra hij een spelletje speelt (roblox, minecraft, dat soort dingen). Soms doet het spel het helemaal niet, soms 10 seconden en dan komt er zwart beeld en loopt de pc dus vast.
Nu ben ik een leek op computergebied en vraag ik me af welke dingen ik over het hoofd zie om te proberen/updaten/herstellen. Kan pas na het weekend met de oude eigenaar contacten, dus misschien hebben jullie dé gouden tip ;-)
Klinkt als iets met de koeling.
Maak de kast open, kijk of de openingen of de PC vol met stof zitten.
Zo ja, even stofzuigen terwijl je de ventilator vasthoudt - wel schoonzuigen, niet de ventilator laten draaien door de stofzuiger.

Zet hem daarna aan (ja, gewoon open) en kijk of alle ventilatoren draaien.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Dat kan echt van alles zijn; te weinig geheugen, verkeerde videokaart... Weet je zeker dat de systeemeisen voldoen voor die spellen?
Daar kan je niks van zeggen. Misschien zijn die spellen te zwaar voor de compie, of de koeling is niet in orde, of de videokaart deugt niet, je weet het allemaal niet.

Waar woon je ergens? Anders wil mijn zoon misschien wel even kijken, die is echt retehandig in die dingen. Mag ook per PB hoor :biggrin:
RikM schreef:
04-03-2022 19:18
Dat kan echt van alles zijn; te weinig geheugen, verkeerde videokaart... Weet je zeker dat de systeemeisen voldoen voor die spellen?
Yes de vorige eigenaar speelde er zware games mee. Dit zijn hele basic spelletjes die hij al niet meer doet.

Lady*Voldemort wij wonen net onder Rotterdam ;)

Ga nu de kast even open maken en kijken of het aan de ventilator ligt, dan is dat alvast gecontroleerd.
Misschien moet de driver van de videokaart geupdate worden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Oh nee net onder Rotterdan is een beetje ver, wij wonen in Zutphen :lol:

Maar misschien is het wel handig om op een plaatselijke FB-pagina of zo een leuke wizzkid te zoeken die er even naar kijken wil.
Misschien een rare vraag maar maakt de pc bij het opstarten ook geluid? Dan kan nl duiden op een video kaart probleem.

Het kan inderdaad van alles zijn
retrostar schreef:
04-03-2022 20:09
Misschien moet de driver van de videokaart geupdate worden.

Dat zou zomaar kunnen ja, aangezien het OS ook een update heeft gehad.
Spel loopt dus altijd vast? Je krijgt geen blauw scherm, er beeld zelf gaat op zwart of blijft het hangen? Loopt de pc ook vast als hij 10 Chrome browsers opent, een Teams gesprek houdt, of iets anders doet wat geen spel is?

0. Check of het echt de pc is, of dat je monitor ermee uitscheidt. Heb je een tweede monitor? Probeer die dan even.

1. Ik zou eerst alle drivers updaten. Daarna nog eens proberen.

2. Daarna spuitlucht kopen (Mediamarkt verkoopt het) en de binnenkant van de computerkasten schoon spuiten. NIKS aanraken, en als je het met een stofzuiger doet op de allerlaagste stand en NIKS aanraken, maar liever gewoon die spuitlucht. Ik heb ooit een grafische kaart gesloopt met een stofzuiger, je kan ontlading krijgen als je bepaalde dingen aan raakt en dan is het kapot. Na schoonmaken nog eens proberen.

3. Heb je voldoende schijfruimte? Hij slaat vast als de schijf bijna vol is, vooral een SSD heeft een beetje vrije ruimte nodig om te kunnen blijven werken.

4. Wordt de kast heet of hoor je hem keihard blazen? Als een pc te heet wordt kan hij vast slaan (maar normaliter gaat hij dan uit ter bescherming van de hardware).

5. Kijk in task manager tijdens het openen wat de performance is. Gaat de RAM of CPU door het plafond heen? Dan slaat hij daarop vast wellicht. Dat kan betekenen dat de RAM of CPU te oud, te slecht of kapot is. Hoeveel RAM en welke CPU heb je? Misschien staat de CPU wel of niet overclocked. Ik zou hem terug naar normaal zetten als hij overclocked is, of overclocken als hij op normaal staat.

6. Daarna zou ik even nakijken of er een integrated videokaart ergens zit, en dan instellen dat hij die integrated videokaart pakt bij het opstarten en niet de dedicated kaart. Dan Roblox of Minecraft op starten. Hij draait dan vast crap, maar als hij dan miet vast slaat ligt het aan het videokaart en zou ik die vervangen.

7. Als dat het niet was, Daarna pc gewoon formatteren en de drivers opnieuw updaten. Of als je handig bent met hardware en liever niet formatteert, eerst stap 8. Ik haat hardware dingen en kloot liever met software.

8. Heb je nog een oude PC staan? Kijken of je eerst de RAM, dan de CPU van die pc in kan prikken (en de grafische kaart als je geen integrated had om vorige stap te proberen). Probeer na elke wisseling of het spel werkt.
Ik denk dat je het spel op je Android-telefoon moet spelen om stabieler te zijn
Ugli doet zijn / haar naam echt eer aan.

Een aantal van zijn adviezen zou ik zeker niet opvolgen.
Niet geschoten is altijd mis
Bitje93 schreef:
06-03-2022 22:45
Ugli doet zijn / haar naam echt eer aan.

Een aantal van zijn adviezen zou ik zeker niet opvolgen.
1. Wat denk jij wat mijn naam is? 2. Ik ben een vrouwtje. En 3. Handig wel dat je er niet bij zegt welke adviezen er slecht zijn in jouw ogen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven