Baarmoeder verwijdering
maandag 31 januari 2022 om 09:22
Hallo,
Ik heb 2 weken terug gehoord dat mijn baarmoeder er hoogstwaarschijnlijk uit gaat. Er is een complicatie na mijn keizersnedes. Die door de bloedingen na mijn vaccinaties verergert is en eigenlijk pas echt ontdekt is. Ik heb al een jaar lang geregeld last van spotting en vrijwel elke ochtend een kwartier lang heftige buikpijn. Omdat er met mij psychisch ook van alles speelt is het er eigenlijk door de dokters daarop gegooid en behalve een uitstrijkje nooit iets mee gedaan. Na de vaccinatie was de bloedverlies zo hevig en hield het ook niet meer op dat ik eindelijk mijn verwijzing kreeg.
Ik heb een waterecho gehad en toen ontdekte ze een extra holte in mijn baarmoeder. Deze is vermoedelijk ontstaan na mijn laatste zwangerschap en is gedurende de afgelopen twee jaar gegroeid en steeds meer klachten gaan geven. Ik kreeg direct te horen dat ik momenteel absoluut niet zwanger meer mag worden en dat de beste optie is dat jij eruit gaat. Hier moet ik me nu op voorbereiden en dan volgt er in maart een goed gesprek over wat gaan ze verwijderen. En wat zijn mijn opties als ik dit pertinent weiger. Want zo zei mijn gynaecoloog niets doen kan ook maar dan blijven mijn klachten zoals nu aanhouden. En kunnen in de toekomst zodanig verergeren dat het als nog moet.
Ik merk nu dat ondanks mijn voltooide kinderwens. Ik het er heel moeilijk mee heb. Mijn emoties die ik normaal vanwege mijn ass al moeilijk kan controleren schieten alle kanten op. Zijn er meer vrouwen die deze beslissing hebben moeten nemen hoe krijg ik dit rustig in mijn hoofd.
Ik heb 2 weken terug gehoord dat mijn baarmoeder er hoogstwaarschijnlijk uit gaat. Er is een complicatie na mijn keizersnedes. Die door de bloedingen na mijn vaccinaties verergert is en eigenlijk pas echt ontdekt is. Ik heb al een jaar lang geregeld last van spotting en vrijwel elke ochtend een kwartier lang heftige buikpijn. Omdat er met mij psychisch ook van alles speelt is het er eigenlijk door de dokters daarop gegooid en behalve een uitstrijkje nooit iets mee gedaan. Na de vaccinatie was de bloedverlies zo hevig en hield het ook niet meer op dat ik eindelijk mijn verwijzing kreeg.
Ik heb een waterecho gehad en toen ontdekte ze een extra holte in mijn baarmoeder. Deze is vermoedelijk ontstaan na mijn laatste zwangerschap en is gedurende de afgelopen twee jaar gegroeid en steeds meer klachten gaan geven. Ik kreeg direct te horen dat ik momenteel absoluut niet zwanger meer mag worden en dat de beste optie is dat jij eruit gaat. Hier moet ik me nu op voorbereiden en dan volgt er in maart een goed gesprek over wat gaan ze verwijderen. En wat zijn mijn opties als ik dit pertinent weiger. Want zo zei mijn gynaecoloog niets doen kan ook maar dan blijven mijn klachten zoals nu aanhouden. En kunnen in de toekomst zodanig verergeren dat het als nog moet.
Ik merk nu dat ondanks mijn voltooide kinderwens. Ik het er heel moeilijk mee heb. Mijn emoties die ik normaal vanwege mijn ass al moeilijk kan controleren schieten alle kanten op. Zijn er meer vrouwen die deze beslissing hebben moeten nemen hoe krijg ik dit rustig in mijn hoofd.
zaterdag 5 februari 2022 om 08:04
De eierstokken bedoel je denk ik? Eileiders kunnen er uitVlaginvaas schreef: ↑04-02-2022 06:38Dit lijkt op mijn verhaal , ik had mn operatie in 2020. Ik ben ook zo vreselijk blij dat ik van dat hevige vloeien zonder einde af ben. Als het goed is kunnen je eileiders blijven zitten. Die maken nog hormonen aan zodat je niet in een keer de overgang in klapt. De ingreep kan meestal via een kijkbuis en valt heel erg mee. Je moet er alleen hoed op rekenen dat je de eerste weken goed moet herstellen en niet mag tillen en bukken. Je man of vriendinnen moeten dan echt ff bijspringen. Neem dat heel serieus. Langzaam aan kun je weer alles doen hoor, het herstel staat op 4-6 weken. Ik ben nog elke dag verschrikkelijk blij dat ik van mn ijzertekort, buikpijn en bloedingen af ben. Had het ook graag eerder laten doen. Dus doorzetten hoor! Sterkte en beterschap voor straks.
En inderdaad de eerste 6 weken niet tillen en stofzuigen etcetc
Het is inderdaad zo een opluchting.
donderdag 10 maart 2022 om 15:45
Na al jullie reacties had ik van de week eindelijk het gesprek met de gynaecoloog en we hebben een goed gesprek gehad. Bij mijn baarmoeder afwijking is de holte in mijn baarmoeder verkleefd aan mijn baarmoedermond. Dus nu heb ik twee keuze ik kan een zware operatie ondergaan waarbij ze de holte verwijderen mijn baarmoedermond vrijmaken en reparen en mijn baarmoeder vervolgens de kans moet krijgen weer helemaal te herstellen. Dit heeft een hele kleine slagingskans en kan in mijn geval maar in 2 ziekenhuizen gebeuren. De andere optie is baarmoeder en baarmoedermond verwijderen. 6 weken herstel. En op complicaties na 100% succes garantie.
Ik heb gekozen voor het compleet laten verwijderen maar vind het wel een beetje spannend. Ik heb gelukkig een lieve arts die tijdens het consult zelf al seks ter sprake bracht. Dus meiden bedankt voor al jullie tips en als jullie nog dingen hebben die ik echt vooral moet weten en doen. Let me know.
Ik heb gekozen voor het compleet laten verwijderen maar vind het wel een beetje spannend. Ik heb gelukkig een lieve arts die tijdens het consult zelf al seks ter sprake bracht. Dus meiden bedankt voor al jullie tips en als jullie nog dingen hebben die ik echt vooral moet weten en doen. Let me know.
donderdag 10 maart 2022 om 18:15
Zorg voor genoeg rust, ga niet te snel dingen doen en til in die zes weken erna echt niets (dus ook niet stofzuigen etc)Stacey86 schreef: ↑10-03-2022 15:45Na al jullie reacties had ik van de week eindelijk het gesprek met de gynaecoloog en we hebben een goed gesprek gehad. Bij mijn baarmoeder afwijking is de holte in mijn baarmoeder verkleefd aan mijn baarmoedermond. Dus nu heb ik twee keuze ik kan een zware operatie ondergaan waarbij ze de holte verwijderen mijn baarmoedermond vrijmaken en reparen en mijn baarmoeder vervolgens de kans moet krijgen weer helemaal te herstellen. Dit heeft een hele kleine slagingskans en kan in mijn geval maar in 2 ziekenhuizen gebeuren. De andere optie is baarmoeder en baarmoedermond verwijderen. 6 weken herstel. En op complicaties na 100% succes garantie.
Laat je partner koken etc, want in het begin is zelfs lang zitten vervelend.
En ik begon vanaf week 2 echt bij te komen vd narcose.
vrijdag 11 maart 2022 om 10:48
wat your local hero zegt:
neem echt je rust, ik had onderschat hoe moe ik zou zijn (narcose), ik kon elk moment slapen, en deed echt middagdutjes. Eerste week ben ik boven op bed gebleven , samen met Netflix. Mijn focus was ook naadje, dus een boek lezen wilde ook niet echt. Trap lopen was al een inspanning. Luister goed naar je lijf, zorg dat je de vriezer vol hebt met eten en vraag hulp waar nodig. Even me time!
Succes alvast en een goed herstel!
neem echt je rust, ik had onderschat hoe moe ik zou zijn (narcose), ik kon elk moment slapen, en deed echt middagdutjes. Eerste week ben ik boven op bed gebleven , samen met Netflix. Mijn focus was ook naadje, dus een boek lezen wilde ook niet echt. Trap lopen was al een inspanning. Luister goed naar je lijf, zorg dat je de vriezer vol hebt met eten en vraag hulp waar nodig. Even me time!
Succes alvast en een goed herstel!
vrijdag 11 maart 2022 om 11:16
Dank je ik heb net de gastouder al geregeld dat de jongste de eerste week de hele week onder schooltijd daarnaar toe kan. Zo kan mijn man in de middag zorgverlof opnemen en voor de kinderen zorgen. Wij eten over het algemeen vrij gezond dus we gaan er een soort vakantie weekje qua eten van maken. Mijn man kan niet zo goed koken maar een pot macaroni saus wat gehakt moet wel lukken. En pannenkoeken patat soep uit een pak met brood. Ik hoop de tweede week weer een beetje mee te kunnen doen en dan weer te kunnen helpen maar de eerste week ga ik denk vooral op bed of op bed van een van de kids doorbrengen afhankelijk van het traplopen. Wij hebben geen wc op de zelfde verdieping als onze slaapkamer. De arts zei me dat ik het kon vergelijken met een keizersnede de eerste week kun je echt vrijwel niks en de tweede week kun je met hulp al weer aardig wat zo lang ik maar rustig aan blijf doen en naar mijn lijf luister. Maar mag absoluut niet tillen. Ook al voelt dat wel zo.
maandag 11 april 2022 om 18:04
Wees vooral rete ego de eerste weken, echt doen
maandag 11 april 2022 om 18:59
Succes stacey wat vervelend dat je nog zoveel moet regelen voor je gevoel…wat bedoel je met verwachtingen van iedereen? Echt even egoïstisch zijn nu hoor!
Kunnen we je nog ergens mee helpen qua tips? Het gaat na de operatie echt elke dag stukje beter hoor, als je maar heel voorzichtig bent qua niet bukken/strekken/rekken/tillen. Die paar weken zijn na afloop zo voorbij hoor.
Kunnen we je nog ergens mee helpen qua tips? Het gaat na de operatie echt elke dag stukje beter hoor, als je maar heel voorzichtig bent qua niet bukken/strekken/rekken/tillen. Die paar weken zijn na afloop zo voorbij hoor.
maandag 11 april 2022 om 19:04
Dank jullie wel zijn meer de kleine dingen operatie stond voor mei gepland dus moet opeens opvang regelen voor de kids auto apk verzetten. En dan mijn schoonmoeder die blijft bellen over pasen. Het paasontbijt donderdag op de school van de kids. En hun de datum nadert blijft de druk in mijn hoofd toenemen.
Ik zal hier zeker nog een update plaatsen jullie hebben me goed geholpen met alle adviezen.
Ik zal hier zeker nog een update plaatsen jullie hebben me goed geholpen met alle adviezen.
maandag 11 april 2022 om 19:31
Oké Meis…stap voor stap…apk verzet, check. Pasen bij schoonouders gaat m dit jaar niet worden, helaas schoonmoeder. En ook niet bij jullie…je bent net geopereerd dan dus. paasontbijt op school..moet er iets gemaakt/meegenomen? Laat man lekker regelen. Jij gaat nu alleen nog aan jezelf denken, echt. Succes en sterkte topper en post gerust hier, we helpen je graag!!!!
maandag 11 april 2022 om 19:39
Dit!Vlaginvaas schreef: ↑11-04-2022 19:31Oké Meis…stap voor stap…apk verzet, check. Pasen bij schoonouders gaat m dit jaar niet worden, helaas schoonmoeder. En ook niet bij jullie…je bent net geopereerd dan dus. paasontbijt op school..moet er iets gemaakt/meegenomen? Laat man lekker regelen. Jij gaat nu alleen nog aan jezelf denken, echt. Succes en sterkte topper en post gerust hier, we helpen je graag!!!!
dinsdag 12 april 2022 om 09:19
Jij ligt met Pasen nog lekker in je bed, joh. Geen dingen voor anderen doen nu. Hoe beter je je absolute rust pakt, hoe sneller je er weer bent, als je geluk hebt. Vlak ook de napijn van het gas (waarmee ze ruimte in je buik maken) en de nawerking van de narcose niet uit. Ik lag twee nachten in het ziekenhuis.
dinsdag 12 april 2022 om 09:38
Mijn baarmoeder is eind vorig jaar verwijderd.
Het was fysiek wel zwaar maar mentaal viel het me heel erg mee. Ik zie het niet als iets dat je vrouwelijkheid bepaalt. Ik voel me nu ook niet anders. Ik was bang voor het gevoel tijdens de sex na de ingreep (heb hier daarover ook een vraag gesteld) maar het voelt helemaal niet anders
Het enige waar ik nu moeite mee heb is hoe mijn buik dichtgenaaid is, strak naar binnen waardoor ik nu een buikshort heb
Ik zie dat je knoop al hebt doorgehakt. Good for u!
Zorgen dat je genoeg hulp helpt. Eerste 2 weken rustig aan, daarna rustig opbouwen. Het komt goed!
Het was fysiek wel zwaar maar mentaal viel het me heel erg mee. Ik zie het niet als iets dat je vrouwelijkheid bepaalt. Ik voel me nu ook niet anders. Ik was bang voor het gevoel tijdens de sex na de ingreep (heb hier daarover ook een vraag gesteld) maar het voelt helemaal niet anders

Het enige waar ik nu moeite mee heb is hoe mijn buik dichtgenaaid is, strak naar binnen waardoor ik nu een buikshort heb

Ik zie dat je knoop al hebt doorgehakt. Good for u!

marley79 wijzigde dit bericht op 12-04-2022 09:38
Reden: Aanvulling: hulp
Reden: Aanvulling: hulp
2.74% gewijzigd
donderdag 14 april 2022 om 20:13
Ik lig sinds een uur in mijn eigen bed. Het zowel mee als tegengevallen. Ik heb verkeerd gereageerd op de morfine ik had verschillende ademstops waardoor ik gisterenmiddag voor de zekerheid op de ic heb doorgebracht tot de morfine uit mijn lijf was. Daarna ging het supergoed. Nu vooral veel last van het gas de rest is goed met de paracetamol te doen.. het is heel fijn om deze beslissing nu genomen te hebben. Voor nu ben ik vooral nog heel moe.
vrijdag 22 april 2022 om 07:34
Week verder nu. Gas was idd heel snel verdwenen. En het gaat eigenlijk super goed het enige wat "tegenvalt" is de moeheid en het niets kunnen. Maar dat moet ik gewoon even uitzetten. Mijn depressieve gevoelens lijken wel als sneeuw voor de zon verdwenen. En dat vind ik wel een hele bizarre maar fijne bijwerking. Fingers crossed hoe lang die blijft hangen.
vrijdag 22 april 2022 om 10:51
vrijdag 22 april 2022 om 19:51
Ik heb een peuter rondlopen dus ik loop wel in huis maar dat is echt van de bank naar de tafel af en toe drinken voor mij en de kleine maken. En dat soort dingetjes. Voor het laten plassen van de kleine bel ik mijn man op zolder. En slapen gaat gelukkig uitstekend ik ben een buikslaper en werd vanochtend voor het eerst weer wakker op mijn buik.
vrijdag 22 april 2022 om 21:31
Hi Stacey,
Fijn om jouw ervaring te lezen. Het lijkt deels op mijn situatie; na drie keizersnedes heb ik korte en heftige cyclussen. Ik heb een niche in de baarmoeder en daardoor is de menstruatieduur ook nog een superlang. Mijn hb was behoorlijk aan de lage kant en daardoor als een soort van quick fix een Mirena laten plaatsen. Helaas doet deze ook niet echt het werk, dus is er in mijn geval nog maar 1 optie over en dat is bm-verwijdering. Ik wacht nu op groen licht van de gyn.
Ging dat bij jou een beetje vlot? Ik vrees een beetje voor een maandenlange wachtlijst…
En qua napijn, is dat wat te vergelijken met het herstel van de keizersnede?
Veel succes met je herstel!
Fijn om jouw ervaring te lezen. Het lijkt deels op mijn situatie; na drie keizersnedes heb ik korte en heftige cyclussen. Ik heb een niche in de baarmoeder en daardoor is de menstruatieduur ook nog een superlang. Mijn hb was behoorlijk aan de lage kant en daardoor als een soort van quick fix een Mirena laten plaatsen. Helaas doet deze ook niet echt het werk, dus is er in mijn geval nog maar 1 optie over en dat is bm-verwijdering. Ik wacht nu op groen licht van de gyn.
Ging dat bij jou een beetje vlot? Ik vrees een beetje voor een maandenlange wachtlijst…
En qua napijn, is dat wat te vergelijken met het herstel van de keizersnede?
Veel succes met je herstel!
zaterdag 23 april 2022 om 11:15
@lente18 ik heb na 2 jaar aanmodderen een verwijzing gekregen naar de gyn daar mocht ik in november komen. Echo was onduidelijk wel niche te zien maar niet zoals verwacht dus waterecho in januari. En in maart op op de wachtlijst geplaatst die eigenlijk 3/4 maanden was. Maar er kwam onverwacht eerder een plekje vrij. De lijn vind ik idd heel vergelijkbaar met een keizersnede behalve dat ik nu een kijkoperatie gehad heb dus geen huidpijn zoals de zuster dat noemde. Moeheid valt wel meer tegen. En na een keizersnede heb je de eerste 2 weken veel hulp van een kraamverzorgster en dat komt nu vooral op mijn eigen man en netwerk neer. Maar ik ben nu al zo blij dat ik het gedaan heb. Ben nu voor het eerst sinds 2 jaar al een week menstruatie vrij. En dat voelt zo fijn. Durf gewoon weer een witte broek aan. En ben mijn buikpijn al kwijt. Succes bij de gyn.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in