Verdeling zomervakantie na scheiding

12-03-2022 16:42 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er hier gescheiden ouders waarvan de kinderen (tienerleeftijd) echt niet 2 weken bij elke ouder willen verblijven in de vakantie. Ook nog na enkele jaren het kortweg te lang vinden? En zo ja hoe ga je daarmee om?
Wij doen, tot nu toe, ieder 3 weken.
Ik ben benieuwd hoe dit jaar gaat, dochter en vader loopt niet zo lekker.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Kinderen zijn 12 en 16 en ze zijn met beide kanten nooit langer dan 1 week weg.
Wij hadden vroeger 3weken om 3weken geloof ik maar gingen maar met 1 ouder op vakantie in de zomer. Met andere in meivakantie. Dan kon je thuis ook nog iets doen
Due-scimmie schreef:
12-03-2022 21:41
Wij hadden vroeger 3weken om 3weken geloof ik maar gingen maar met 1 ouder op vakantie in de zomer. Met andere in meivakantie. Dan kon je thuis ook nog iets doen

Dat wordt met pubers steeds belangrijker. Thuis met vrienden leuke dingen doen. Of juist werken Inn een bij- of zomerbaan.
Andersom schreef:
12-03-2022 22:40
[/b]

Dat wordt met pubers steeds belangrijker. Thuis met vrienden leuke dingen doen. Of juist werken Inn een bij- of zomerbaan.
Precies. Ik vond 4 van de 6 weken op vakantie echt te lang.

Wij hielden omgangsregeling aan tot ik klaar was met middelbare school.
nestje82 schreef:
12-03-2022 21:33
Dan kun je de andere weken toch de normale regeling aanhouden? Eventueel wel soepeler omgaan met als ze een dagje of 2 dagen met de andere ouder iets willen gaan doen. Of als de 1 wel een paar dagen naar de andere ouder wil in zijn eentje.

Vakantie hoort ontspanning te zijn, laat de vaste regels en ‘hoe het hoort’ een beetje los en geef de kinderen zelf een stem wat ze met de weken dat ze niet op vakantie gaan willen.
nestje82 schreef:
Wat is precies de achtergrond van je vraag. Ben je tevreden met hoe het nu gaat? Wil één van beide de regeling veranderen?
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Hier is gewone regeling twee weken bij de een en twee weken bij de ander buiten de schoolvakanties om voor de jongste van 15. Vader werkt lange uren 's avonds dus in schoolvakanties vind puber het niet leuk hele dag alleen te zijn en is dus hier met haar andere zus die permanent bij mij woont en dan kan ze ook met vrienden afspreken overdag, oudste kind woont niet meer thuis. In de zomervakantie gaat ze max 10 dagen met haar vader weg en wij gaan samen ook max 1 week tot 10 dagen weg of twee midweken want ze is graag thuis om haar eigen dingen te doen en af te spreken met nichtjes en vrienden. Iedereen kan zich hier in vinden
nestje82 schreef:
Kun je wat met alle antwoorden?
TO?
nestje82 schreef:
Kan je voor de rest ook nog iets met de reacties of is dit het enige wat je hebt te zeggen?
nestje82 schreef:
Gun jezelf en hen een lange vakantie weg. Hoe maken ze ooit vrienden of kom je tot rust in minder dan een week?

Hoe is jullie normale regeling?
Pioen00 schreef:
13-03-2022 11:37
Gun jezelf en hen een lange vakantie weg. Hoe maken ze ooit vrienden of kom je tot rust in minder dan een week?

Hoe is jullie normale regeling?
Ik ga ook liefst maximaal 10 dagen weg. Het is wel eens voorgekomen dat juist in dezelfde zomervakantie zowel mijn ex als ik een vakantie van 15 dagen hadden geboekt. Dat vond ik toen echt wel sneu voor de kinderen, die hadden nog maar weinig vrije vakantietijd over. Vrienden maken op vakantie deden ze sowieso niet.
KamilleT schreef:
13-03-2022 14:11
Ik ga ook liefst maximaal 10 dagen weg. Het is wel eens voorgekomen dat juist in dezelfde zomervakantie zowel mijn ex als ik een vakantie van 15 dagen hadden geboekt. Dat vond ik toen echt wel sneu voor de kinderen, die hadden nog maar weinig vrije vakantietijd over. Vrienden maken op vakantie deden ze sowieso niet.
Ons idee van vakantie is weken ergens naar één plek gaan en het enige dat je die dag doet is uitslapen, brunchen, beetje zwemmen en tot laat spelen/hangen met leeftijdsgenoten. Als je als tiener mee wil naar een stadje, winkel, activiteit of bezienswaardigheid is dat prima, anders niet.
Iedereen ervaart vakantie weer anders, dat begrijp ik. Als ze ook geen vrienden maken op vakantie en ze zich vervelen kan ik me voorstellen dat jij ook geen vakantie hebt.
Pioen00 schreef:
13-03-2022 14:39
Ons idee van vakantie is weken ergens naar één plek gaan en het enige dat je die dag doet is uitslapen, brunchen, beetje zwemmen en tot laat spelen/hangen met leeftijdsgenoten. Als je als tiener mee wil naar een stadje, winkel, activiteit of bezienswaardigheid is dat prima, anders niet.
Iedereen ervaart vakantie weer anders, dat begrijp ik. Als ze ook geen vrienden maken op vakantie en ze zich vervelen kan ik me voorstellen dat jij ook geen vakantie hebt.
Wat jij noemt kunnen we allemaal thuis :) Wij doen ook wel rustig aan op vakantie, maar we willen wel wat zien. En na een weekje hebben we het dan wel weer gezien en willen we terug naar ons eigen bed en de katten :)
Hartelijk Dank voor alle reacties tot dusver.
Ik heb e.e.a. even terug gelezen.
Achtergrond is dat kinderen het niet prettig vinden en een te lang periode. Lees ook; langer dan week bij de ene ouder.
Ik probeer het al een paar jaar toch te organiseren 2 weken bij een en de ander zodat we beiden tijd en ruimte hebben, maar helaas hoef ik hier geen bijval van in te verwachten van de vader van mijn kinderen. Deze gaat volledig mee in het verhaal van het gemis naar de andere ouder met ze.
Eehm nee en ik kan me dat ook niet voorstellen. Bij ons is het trouwens 3 weken bij iedere ouder en wij hebben co ouderschap. Wij gaan altijd allebei 2 weken op vakantie met de kids en ze zijn nog een paar dagen ervoor en erna bij die ouder.

Gaat die ouder dan niet op vakantie met de kinderen? En heb je geen co ouderschap?

Bij ons is het gewoon zo geregeld en eerlijk gezegd hebben ze ook niet heel veel te willen. Het hoort er gewoon bij tenzij ze zwaarwegende redenen hebben om niet te gaan.
Lady*Voldemort schreef:
12-03-2022 19:22
Hangt er ook een beetje vanaf hoe ver jullie uit elkaar wonen. Als zo'n regeling van twee weken achter elkaar inhoudt dat je kinderen meteen van alles on hold moeten zetten (sport en vrienden en zo) zou je daar wel rekening mee moeten houden.

Ik had er ook geen zin in hoor, als puber. Ik vond mijn vader een beste man en het was er altijd heel gezellig, maar de goede man woonde een stad verderop en ik was echt niet genegen mijn uitjes naar de plaatselijke kroeg/coffeeshop wekenlang op te geven :lol:

Gelukkig hadden mijn ouders daar alle begrip voor.
In de zomervakantie staat dat toch al on hold?
abracadabra schreef:
14-03-2022 10:04
In de zomervakantie staat dat toch al on hold?
Nee hoor, bijbaantjes, vrienden en bepaalde sporten gaan gewoon door.
nestje82 schreef:
14-03-2022 09:40
Achtergrond is dat kinderen het niet prettig vinden en een te lang periode. Lees ook; langer dan week bij de ene ouder.
Ik probeer het al een paar jaar toch te organiseren 2 weken bij een en de ander zodat we beiden tijd en ruimte hebben, maar helaas hoef ik hier geen bijval van in te verwachten van de vader van mijn kinderen. Deze gaat volledig mee in het verhaal van het gemis naar de andere ouder met ze.
Je brengt het als rust en ruimte voor jullie beiden, maar blijkbaar bestaat de behoefte alleen bij jou. Niet bij de kinderen en niet bij vader. Waarom kun je het dan niet loslaten? Waarom telt de zienswijze van vader minder dan die van jou?

Ge mee in waar de kinderen zich prettig bij voelen, helemaal als de andere ouder daar ook achter kan staan. Niet alles kan zo gaan als jij het het liefst ziet.
nestje82 schreef:
14-03-2022 09:40
en waarom houd jij zo vast aan die twee weken??
lilalinda schreef:
14-03-2022 10:57
en waarom houd jij zo vast aan die twee weken??
Ik denk omdat ze ook ( net als pa) wel eens meer dan een week geen kinderen thuis zou willen.

En daar is helemaal niets mis mee, helaas willen de kinderen dat niet zo te lezen, dan zou het voor mij jammer zijn en mee gaan in hun wensen. Voor hen. Maar snap haar behoefte wel.
LuciFee2022 schreef:
14-03-2022 11:00
Ik denk omdat ze ook ( net als pa) wel eens meer dan een week geen kinderen thuis zou willen.

En daar is helemaal niets mis mee, helaas willen de kinderen dat niet zo te lezen, dan zou het voor mij jammer zijn en mee gaan in hun wensen. Voor hen. Maar snap haar behoefte wel.
maar daar zijn mouwen aan te passen.
de kinderen zijn al groot, je kunt, als zij vakantie hebben, gewoon je leven door laten gaan. gewoon werken etc
en daarna een week vrij pakken en bijtanken

de tijd, dat ik vakantie opnam omdat de kinderen vrij zijn, is al weer even geleden. ze vinden het prettig, om het huis voor zichzelf te hebben
Als TO op vakantie zou gaan zonder kinderen, zouden die ook bij hun vader (moeten) zijn. Dat zou ik wel gewoon doen, in dat geval moeten de kinderen zich daar gewoon bij neerleggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven