Ver verhuizen in Nederland met kind
woensdag 23 maart 2022 om 09:48
Ik heb het plan om einde zomer te gaan samenwonen met mijn vriend 200km verderop. Ik heb een zoontje van 2 (vader en ik waren al uit elkaar tijdens zwangerschap).
We zijn aan het kijken hoe we dit het beste kunnen gaan doen, soms zijn we voor een paar dagen daar maar dat is voor langere tijd ingewikkeld met (thuis)werken en geen opvang hebben.
Zit te denken om daar een flexibele gastouder te zoeken zodat we wat vaker langer kunnen gaan om te kijken hoe het voelt en gaat. Maar kan me voorstellen dat dat verwarrend is voor zoon. Vriend en ik kunnen ook afwisselend voor mijn zoon zorgen maar heeft niet de voorkeur om dat twee weken zo aan te vliegen.
Op zoek naar ervaringen van mensen die verder weg zijn gaan wonen met kinderen. Hoe hebben jullie dat aangepakt?
We zijn aan het kijken hoe we dit het beste kunnen gaan doen, soms zijn we voor een paar dagen daar maar dat is voor langere tijd ingewikkeld met (thuis)werken en geen opvang hebben.
Zit te denken om daar een flexibele gastouder te zoeken zodat we wat vaker langer kunnen gaan om te kijken hoe het voelt en gaat. Maar kan me voorstellen dat dat verwarrend is voor zoon. Vriend en ik kunnen ook afwisselend voor mijn zoon zorgen maar heeft niet de voorkeur om dat twee weken zo aan te vliegen.
Op zoek naar ervaringen van mensen die verder weg zijn gaan wonen met kinderen. Hoe hebben jullie dat aangepakt?
woensdag 23 maart 2022 om 12:18
Ik snap niet helemaal waarom zijn belang zwaarder weegt dan mijn zoons belang?
Heb met zijn vader overlegd of hij in de toekomst een andere verdeling zou willen, meer richting co ouderschap. Hij heeft aangegeven deze verdeling goed te vinden en daar nu niet de wens in heeft om te veranderen.
Ik breng zoon tijdens weekenden naar vader en vader brengt hem terug. Dit zal zo blijven.
Heb met zijn vader overlegd of hij in de toekomst een andere verdeling zou willen, meer richting co ouderschap. Hij heeft aangegeven deze verdeling goed te vinden en daar nu niet de wens in heeft om te veranderen.
Ik breng zoon tijdens weekenden naar vader en vader brengt hem terug. Dit zal zo blijven.
woensdag 23 maart 2022 om 12:21
Oké, voor de vader verandert er dus weinig, die woont nu ongeveer al even ver, maar heb je in je huidige woonplaats een vangnet of niet? Opa, oma, andere familie, vrienden? Dat vind ik eigenlijk het meest relevant. Dat zou ik namelijk niet achterlaten. Dan zou ik het erop houden dat verhuizen voor allebei geen optie is.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
woensdag 23 maart 2022 om 12:22
Ik vind het heel goed dat je eerst gaat proberen hoe het voelt om daar langer te zijn. Zelf geen ervaring mee, maar je plan lijkt goed doordacht en heeft minimale invloed op jouw zoontje en het contact met zijn vader, aangezien het maar een half uur extra rijden is. En bovendien gaat hij nog niet naar school, dat is een groot voordeel in deze situatie. Net als jouw werk wat je overal kan doen. Nu alleen nog een goed oppasadresje vinden dus, veel succes!
woensdag 23 maart 2022 om 12:29
Ik heb in mijn huidige woonplaats mijn familie en wat vrienden van de middelbare school. Maar als ik kijk naar de afgelopen twee jaar heeft mijn moeder vooral bijgesprongen bij ziekte en dergelijke, verder heeft mn broer één keer opgepast. De rol van mijn moeder wbt bijspringen zal mijn vriend dan op zich nemen.Susan schreef: ↑23-03-2022 12:21Oké, voor de vader verandert er dus weinig, die woont nu ongeveer al even ver, maar heb je in je huidige woonplaats een vangnet of niet? Opa, oma, andere familie, vrienden? Dat vind ik eigenlijk het meest relevant. Dat zou ik namelijk niet achterlaten. Dan zou ik het erop houden dat verhuizen voor allebei geen optie is.
Daar ken ik niemand op mijn vriend en zijn kringen na. Zijn ouders hebben wel uitgesproken mijn zoon op te vangen maar is toch anders. Zou daarom meer willen investeren in een betrouwbare oppas naast de opvang.
Mocht ik daar niet kunnen aarden of de relatie niet slagen is dat heel jammer maar dan is dat beter dat we daar nu achter komen. Ook ivm leeftijd zoontje dan later.
Maar het niet doen uit angst, dan ontneem ik mezelf misschien wel een mooi leven samen.
woensdag 23 maart 2022 om 12:30
2 of 2,5 uur is allebei ver, dat maakt niet zoveel uit dus. En als vader niet weet of hij een grotere rol wil gaan spelen, kun je daar ook niet echt rekening mee houden in je toekomstplannen.
Wat ik wel zou meewegen is: als het misgaat, kun je dan makkelijk weer terug? Qua huisvesting, werk etc? Heb je in je huidige woonplaats een netwerk, of ook niet?
Wat ik wel zou meewegen is: als het misgaat, kun je dan makkelijk weer terug? Qua huisvesting, werk etc? Heb je in je huidige woonplaats een netwerk, of ook niet?
woensdag 23 maart 2022 om 12:32
Ik zit in een woningbouwproject in de randstad, die woning is over 1,5 - 2 jaar klaar. Ik heb hiervoor een bedrag ingelegd en zal hier onderdeel van blijven zodat ik een backup heb.-Red- schreef: ↑23-03-2022 12:302 of 2,5 uur is allebei ver, dat maakt niet zoveel uit dus. En als vader niet weet of hij een grotere rol wil gaan spelen, kun je daar ook niet echt rekening mee houden in je toekomstplannen.
woensdag 23 maart 2022 om 12:37
Oh dat is mooi, mocht het misgaan dan ben je in ieder geval niet afhankelijk van je netwerk of weet ik wat voor vervelende door woningnood ingegeven toestanden.
Ik zou niet weten wat je nog in de weg staat eigenlijk

woensdag 23 maart 2022 om 12:41
Oh dat lijkt me echt een ding zeg. Dat je om de week je kind naar vader moet brengen die 2,5 uur verderop woont. Dat is dus 5 uur rijden elke keer op je vrije weekenddag. Nou ja als je het gewend bent zal het vast geen ding meer zijn, maar lijkt mij echt vervelend dat dat telkens terugkomt. Maar goed, dat is off topic, want nu is het 2 uur rijden. Dus dat half uurtje (nou ja, 2x een uur natuurlijk) maakt dan ook weinig uit natuurlijk.
woensdag 23 maart 2022 om 12:48
Is het ook hoor! Maar vind dat ik ook moet bijdragen aan hun band. Ga vaak met de trein en de terugweg werk ik of lees ik een boek. Dan is het ook ontspanning of nuttig.tulpje21 schreef: ↑23-03-2022 12:41Oh dat lijkt me echt een ding zeg. Dat je om de week je kind naar vader moet brengen die 2,5 uur verderop woont. Dat is dus 5 uur rijden elke keer op je vrije weekenddag. Nou ja als je het gewend bent zal het vast geen ding meer zijn, maar lijkt mij echt vervelend dat dat telkens terugkomt. Maar goed, dat is off topic, want nu is het 2 uur rijden. Dus dat half uurtje (nou ja, 2x een uur natuurlijk) maakt dan ook weinig uit natuurlijk.
Zie er wel tegenop dat het reizen langer zal worden maar zal het denk ik vaak combineren met mn moeder zodat ze mij en kleinzoon ook regelmatig ziet.
We proberen vaak samen te eten of koffie te drinken bij afzetten en heel incidenteel blijf ik slapen als verkeer erg tegen zat oid. Scheelt dat we goed met elkaar kunnen.
woensdag 23 maart 2022 om 12:49
Haha ja, dat maakt het wel veiliger om weg te gaan dat ik weet dat ik een betaalbare woning kan krijgen in mijn huidige buurt.

woensdag 23 maart 2022 om 13:05
woensdag 23 maart 2022 om 13:15
Je hebt het allemaal goed doordacht. Het is alleen jammer dat én zijn vader het wel oke vindt hem maar eens per twee weken te zien en dat zijn opa en oma dan nu ook op zo'n afstand wonen. Zijn biologische familie. Waarbij ik de laatste ben die zeg dat je alleen familie kunt zijn als je een bloedband hebt, want daar heb ik mijn gezin ook mee te maken. Het is alleen jammer dat ze niet binnen bereik zijn voor hem en dat jij alles opgeeft, terwijl je nieuwe vriend alles voor zijn kind geregeld heeft. Maar goed, halverwege gaan wonen heeft dan ook geen zin, want dan heeft niemand iets.
woensdag 23 maart 2022 om 13:18
Nee dit vind ik absoluut het moeilijkste en weet dat mijn en zijn familie het daar ook moeilijk mee hebben.toffifee schreef: ↑23-03-2022 13:15Je hebt het allemaal goed doordacht. Het is alleen jammer dat én zijn vader het wel oke vindt hem maar eens per twee weken te zien en dat zijn opa en oma dan nu ook op zo'n afstand wonen. Zijn biologische familie. Waarbij ik de laatste ben die zeg dat je alleen familie kunt zijn als je een bloedband hebt, want daar heb ik mijn gezin ook mee te maken. Het is alleen jammer dat ze niet binnen bereik zijn voor hem en dat jij alles opgeeft, terwijl je nieuwe vriend alles voor zijn kind geregeld heeft. Maar goed, halverwege gaan wonen heeft dan ook geen zin, want dan heeft niemand iets.
Maar om hier te blijven wonen, waar niet perse zelf wil blijven omwille van hun. Ook hiervoor al niet, was gewoon praktisch de beste keuze.

woensdag 23 maart 2022 om 13:20
woensdag 23 maart 2022 om 13:21
Ja dit klopt inderdaad wel, het maakt wel dat de kinderen elkaar langer zien maar snap ook dat het verwarrend is. Zoon is al bij mij, bij z’n vader en dan ook nog bij vriend.

woensdag 23 maart 2022 om 13:23
woensdag 23 maart 2022 om 18:23
Weet je zeker dat je dit niet onderschat? Met zo’n vraag, vraag ik me altijd af wat de achtergrond is, omdat zo’n verhuizing heel wat impact heeft, dus ik heb even zitten lezen…
Je gaat samenwonen, de kinderen kennen elkaar nog niet heel goed, er is een drama-ex bij hem die zeer aanwezig is in zijn leven las ik plus zijn moeder die zich laat manipuleren door haar, zijn zoontje zou jou niet willen zien… Dit gaat heel wat incasseringsvermogen en aanpassing vragen.
Wil je echt al je schepen achter je verbranden om je in zo’n wespennest te steken?
Ik snap wel dat de wens er is om samen iets op te gaan bouwen maar denk je echt dat deze stap jou en je zoontje gaan opleveren wat je ervan hoopt? Die vragen zou ik mezelf stellen in jouw geval, voordat je nadenkt over praktische zaken als oppas/opvang.
Je gaat samenwonen, de kinderen kennen elkaar nog niet heel goed, er is een drama-ex bij hem die zeer aanwezig is in zijn leven las ik plus zijn moeder die zich laat manipuleren door haar, zijn zoontje zou jou niet willen zien… Dit gaat heel wat incasseringsvermogen en aanpassing vragen.
Wil je echt al je schepen achter je verbranden om je in zo’n wespennest te steken?
Ik snap wel dat de wens er is om samen iets op te gaan bouwen maar denk je echt dat deze stap jou en je zoontje gaan opleveren wat je ervan hoopt? Die vragen zou ik mezelf stellen in jouw geval, voordat je nadenkt over praktische zaken als oppas/opvang.
.
woensdag 23 maart 2022 om 18:47
Familie blijft familie dus ben je je hele leven veroordeeld tot het wonen waar je familie woont? Dat was vijftig jaar geleden misschien normaal, maar tegenwoordig is de wereld iets groter.Winterland schreef: ↑23-03-2022 17:47Ik zou het niet doen… familie blijft familie en is zo belangrijk.
Deze relatie kan ook weer mislopen… en dan heb je alles achtergelaten.
woensdag 23 maart 2022 om 19:58
De kinderen kennen elkaar inmiddels redelijk goed omdat we onze weekenden met de kinderen bijna altijd samen doorbrengen.
Drama ex is er, inmiddels wat ingedamd maargoed dat kan weer oplaaien. Zie wel dat vriend beter zorgt dat het buiten onze relatie blijft. Fijne is dat ze allerlei wensen heeft zoals zes weken zonder kind op vakantie wat buiten de afspraken valt dus ze is er op zoek naar een goede relatie. Mijn vriend gunt haar die reis en vindt t allemaal prima.
Wbt schepen verbranden dat valt wel mee, heb een huis en baan om op terug te vallen. Vrienden hier ken ik al 15 jaar, ook toen in 10 jaar ergens woonde. Familie blijft ook.
Mijn vader is vorig jaar overleden en dat heeft me nog meer doen realiseren dat het leven te kort is om niet te gaan voor wat je wil. Tuurlijk kan ik van een koude kermis thuiskomen, maar is het niet aangaan beter en dan hier blijven wat ook niet mijn droomplek is?
Ik denk dat onze relatie sterk is, we hebben veel meegemaakt in een korte tijd maar merk dat wij goed blijven staan en vooral blijven praten. We hebben beide de behoefte om nu samen iets op te bouwen en zijn ons bewust dat het ook best pittig kan worden. Zeker het eerste jaar.
Drama ex is er, inmiddels wat ingedamd maargoed dat kan weer oplaaien. Zie wel dat vriend beter zorgt dat het buiten onze relatie blijft. Fijne is dat ze allerlei wensen heeft zoals zes weken zonder kind op vakantie wat buiten de afspraken valt dus ze is er op zoek naar een goede relatie. Mijn vriend gunt haar die reis en vindt t allemaal prima.
Wbt schepen verbranden dat valt wel mee, heb een huis en baan om op terug te vallen. Vrienden hier ken ik al 15 jaar, ook toen in 10 jaar ergens woonde. Familie blijft ook.
Mijn vader is vorig jaar overleden en dat heeft me nog meer doen realiseren dat het leven te kort is om niet te gaan voor wat je wil. Tuurlijk kan ik van een koude kermis thuiskomen, maar is het niet aangaan beter en dan hier blijven wat ook niet mijn droomplek is?
Ik denk dat onze relatie sterk is, we hebben veel meegemaakt in een korte tijd maar merk dat wij goed blijven staan en vooral blijven praten. We hebben beide de behoefte om nu samen iets op te bouwen en zijn ons bewust dat het ook best pittig kan worden. Zeker het eerste jaar.
donderdag 24 maart 2022 om 07:59
Zelfs 50 jaar geleden was dat niet de norm. De broers en zussen van allebei mijn ouders wonen allemaal heel ver van elkaar, en zijn ver uit de buurt van hun ouders gaan wonen.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
donderdag 24 maart 2022 om 08:06
Arequipa schreef: ↑23-03-2022 19:58De kinderen kennen elkaar inmiddels redelijk goed omdat we onze weekenden met de kinderen bijna altijd samen doorbrengen.
Hij zorgt 'beter' dat het buiten jullie relatie blijft zeg je, maar dat geldt voor nu dus alleen voor de weekenden. Denk heel goed na of je het goed genoeg vindt, hoe hij met de wensen van zijn ex omgaat, want ik lees ook dat vriend het 'allemaal prima' vindt dus dan ligt het aan jou hoeveel jij je aan die houding (en de consequenties ervan) gaat storen. Want reken maar dat je van die consequenties heel veel meer mee gaat krijgen dan nu.
donderdag 24 maart 2022 om 08:08
Het maakt eigenlijk helemaal niet uit wat ik er van vind.
Maar inderdaad, beter spijt van iets dat je gedaan hebt. De relatie is gefundeerd, de kansen zijn groter dan de risico's en er is een vangnet.
Er is veel te winnen en weinig te verliezen.
Ik wilde voor mijn kind de basisschool op 1 school laten doorlopen. Ik woon in een dorp en elk jaar zijn er wel kinderen bijgekomen of weggegaan, het gebeurt wel en met die kinderen komt het ook goed.
Kind is twee, minimale impact.
Vader woont even ver weg ongeveer.
Ik hoop voor jullie allemaal dat het jullie gelukkig maakt!
Maar inderdaad, beter spijt van iets dat je gedaan hebt. De relatie is gefundeerd, de kansen zijn groter dan de risico's en er is een vangnet.
Er is veel te winnen en weinig te verliezen.
Ik wilde voor mijn kind de basisschool op 1 school laten doorlopen. Ik woon in een dorp en elk jaar zijn er wel kinderen bijgekomen of weggegaan, het gebeurt wel en met die kinderen komt het ook goed.
Kind is twee, minimale impact.
Vader woont even ver weg ongeveer.
Ik hoop voor jullie allemaal dat het jullie gelukkig maakt!
donderdag 24 maart 2022 om 09:08
Ohnee meer prima, dat hij zijn zoon het liefst fulltime heeft. Dus als het tijdig afgestemd is, is hem meer hebben geen probleem. Als ze last minute met verzoeken komt is het vaak nee.S-Groot schreef: ↑24-03-2022 08:06Hij zorgt 'beter' dat het buiten jullie relatie blijft zeg je, maar dat geldt voor nu dus alleen voor de weekenden. Denk heel goed na of je het goed genoeg vindt, hoe hij met de wensen van zijn ex omgaat, want ik lees ook dat vriend het 'allemaal prima' vindt dus dan ligt het aan jou hoeveel jij je aan die houding (en de consequenties ervan) gaat storen. Want reken maar dat je van die consequenties heel veel meer mee gaat krijgen dan nu.
Maar ik zie ook doordeweeks dat hij haar niet meer toelaat, het is wat het is en daar doet ze het mee. Verwacht wel dat ze uit zal halen als wij samenwonen omdat ze dat lastig vindt maar zelf woont ze nu ook samen.
Maar zal er zeker meer van mee krijgen, verwacht ook wel dat dat wel eens lastig is. Dus realiseer me wel dat ik die erbij krijg.