Ruzie met vriend

30-03-2022 08:19 108 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het lukt mijn vriend en mij heel slecht om ruzies goed te maken of uit te praten zonder in de verdediging te schieten en boos te worden.
Voorbeeld is dat ik vorige week woensdag terugkwam van wintersport. Ik bleek corona te hebben. Mijn vriend ging het weekend zelf ook weg, en dus hielden wij afstand en ging ik boven zitten. Op zich prima, maar hij was kortaf, vroeg niet hoe mijn wintersport was geweest, vroeg niet hoe het met mij ging, hoe ik me voelde. We spraken elkaar dus nauwelijks. Hij bracht mijn avondeten en ging weer weg. Hij heeft geen boodschappen voor mij gedaan toen hij het weekend wegging, dus ik moest zelf maar zien te kijken hoe ik daaraan kwam terwijl ik dus corona had en niet naar buiten kon. Toen ik donderdagochtend vroeg of er nog brood was, zei hij: nee, dan had je me maar moeten appen dat ik brood had moeten kopen. Daar werd ik toen boos over, want het is toch logisch dat ik ontbijt nodig heb. (Er bleek toen vervolgens wel nog brood te zijn in de vriezer). Vrijdagochtend ging hij weg (voor zijn weekend weg tm zondag) zonder gedag te zeggen. Zelf zei hij dat hij me wilde laten slapen, maar ik lag gewoon wakker in bed en had het fijn gevonden als hij even gedag had gezegd zeker omdat we elkaar helemaal niet hadden gesproken.
Vervolgens appte hij me wel normaal het weekend, maar ik heb toen wel aangegeven dat ik het niet leuk vond hoe het allemaal was gegaan en deed kortaf terug. Daar hebben we ruzie over gekregen toen hij thuis kwam zondagavond en sindsdien hebben we nog steeds ruzie. Hij vindt dat hij niet anders had kunnen handelen en dat het logisch was dat hij geen interesse in mij toonde omdat we nou eenmaal afstand moesten houden en niet met elkaar konden praten. Ik mis inlevingsvermogen in mij, dat hij niet even zegt: O sorry, snap dat dat vervelend is en had best meer interesse kunnen tonen in je en boodschappen voor je kunnen doen etc. Hij vindt dat ik meer begrip voor hem moet hebben en dat ik niet boos moet doen en vindt dat ik een excuses van hem afdwing wat hij niet gaat geven. Wat mij dan weer boos maakt, dat hij zo koppig doet.
Wat vinden jullie daarvan? Doe ik te moeilijk? En hoe kan ik dit uitpraten zonder steeds weer in ruzie te belanden? Ik word er echt moedeloos van.
appelientjex schreef:
30-03-2022 11:21
Ik weet zelf niet zo goed hoe ik voor mezelf op kan komen, zonder dat het direct een ruzie wordt. Moet ik mijn irritaties of teleurstellingen maar laten gaan? Als ik het bespreek dan ontaard het snel in een ruzie en natuurlijk wil ik dat ook niet. Maar me terugtrekken en het laten sudderen heeft ook weinig zin.
Door aangeven wat je nodig hebt, voordat je geïrriteerd bent. Dat is m.i. stap 1. Dus als jij boven zit met Covid en behoefte hebt om te praten, dan bel je hem op / facetime je / roep je en vraag je of je even kunt kletsen? Omdat je hem gemist hebt. Omdat je graag wilt vertellen over je vakantie. Omdat je benieuwd bent hoe het met hem gaat. Whatever. Lijkt me gek dat hij daar nee op zeg of geïrriteerd op reageert. (en als hij wel geïrriteerd is, dan klopt er inderdaad iets niet in je relatie)

Stap 2: Als je voor jezelf opkomt, doe dat dan vanuit een goede sfeer. Begin niet met het opsommen van je irritatie, als je nog geen normaal gesprek hebt gevoerd.

Voorbeeld: ik kom thuis van mijn werk, druk met van alles en nog wat en partner is al binnen. Ik merk hem niet echt op, ben nog wat aan het afhandelen of wat dan ook en het eerste dat hij zegt is: ik was bij de tandarts, waarom vraag je daar niet naar? Dikke kans dat mijn reactie geïrriteerd is. En nog dikkere kans dat mijn partner dubbel teleurgesteld is daarna.

Wat zou wel werken? Partner die zegt: he wat ben je druk/afstandelijk, kom even zitten. Dikke kans dat ik na mijn eerste slok thee weer herinner dat partner bij de tandarts was die dag en dat een normaal gesprek volgt.

Het zit hem vaak in kleine dingen, die gigantisch uit de bocht kunnen vliegen als de basis niet goed is. Wat je zelf ook al zegt: als het niet lekker loopt, heb je snel de neiging om de acties van je partner negatief te interpreteren. Bovendien heb je dan vaak minder voor elkaar over. En dan kan het escaleren. En kun je de-escaleren door even terug te gaan naar stap 1 en 2.
Soms lukt het gewoon niet om met elkaar te communiceren. Dan maakt het niet uit wat je zegt of hoe je het zegt als de afweer van de ander in geval van irritatie is zich afzonderen, bozig doen en negeren.
.
het gaat hierin heel erg om communicatie en verwachtingen. Je kan niet zomaar aannemen dat je vriend wel snapt wat je nodig hebt, als je dat nooit hebt uitgesproken.
Bij sommigen stellen gaat dat wel als ze dezelfde love language hebben, maar de meeste koppels hebben dat niet. Maar dan weet de ander dus wat hij/zij moet doen, omdat hij/zij dat ook fijn zou vinden. Dus je redeneert vanuit jezelf 'ik vind het fijn als iemand voor me zorgt, dus hij zal dat ook vinden en automatisch doen als ik ziek ben', maar hij kan juist liever rust willen en denken dat jij dat ook zou willen.
Als je nooit uitspreekt waar jij behoefte aan hebt, dan gaat de ander het invullen vanuit zijn eigen perspectief en dan krijg je frustraties.

Als je met hem gaat praten vertel dan hoe het jou laat voelen dat hij niet vroeg naar je vakantie. Dat het voelde alsof hij niet geinteresseerd is. Nooit zeggen dat hij niet geinteresseerd is, maar dat jij je zo voelt.
Als het hem niks uitmaakt hoe jij je voelt bij zijn acties, dan is dat een rode vlag. Maar ik een normale relatie waar je om elkaar geeft zou je dan je best doen voor de ander.

ik weet dat mijn vriend niet zo snel zal denken aan het halen van brood, plannen en eigen initiatief zijn niet zijn sterkste punten (wel die van mij). Daarentegen is hij weer beter op andere vlakken waar ik minder goed in ben. Ik zie wel dat hij aan zijn eigen zwakke punten werkt (overal post-its), en probeer niet geirriteerd te raken als hij toch iets is vergeten. We zijn als mens niet hetzelfde en iedereen heeft sterke en zwakke punten. Hopelijk vind je de partner die je aanvult en waarvan je je zwakke punten wilt aanpakken.
Heb het er vanavond eens rustig over?

Jij komt terug van vakantie en jullie hebben een paar dagen, voordat hij het weekend weg is.
Misschien had hij zich erop verheugd om er daarom een paar gezellige dagen van te maken. Met aandacht voor elkaar, een hapje en drankje erbij, misschien uit eten, massage, weet ik het. En daar hoort neuken natuurlijk ook bij. Dan kom jij ziek thuis en valt zijn idee van die paar dagen volledig in het water, kan me voorstellen dat hij dan ook even moet schakelen.

Kan hè..
En sneller dan de wind, dit was ik voor...reken er goed op.
Bruja78 schreef:
31-03-2022 16:58
Heb het er vanavond eens rustig over?

Jij komt terug van vakantie en jullie hebben een paar dagen, voordat hij het weekend weg is.
Misschien had hij zich erop verheugd om er daarom een paar gezellige dagen van te maken. Met aandacht voor elkaar, een hapje en drankje erbij, misschien uit eten, massage, weet ik het. En daar hoort neuken natuurlijk ook bij. Dan kom jij ziek thuis en valt zijn idee van die paar dagen volledig in het water, kan me voorstellen dat hij dan ook even moet schakelen.

Kan hè..
Ach, ja die arme man.
LuciFee2022 schreef:
31-03-2022 17:06
Ach, ja die arme man.
Helemaal niet “ach die arme man”, maar het helpt niet om alleen maar vanuit je eigen uitgangspunt te kijken.
Voor hetzelfde geldt had zij idd gevraagd “wat doe je kortaf” en had hij kunnen antwoorden “ja sorry, maar ik had me verheugd op die paar dagen”.
Einde irritaties.
En sneller dan de wind, dit was ik voor...reken er goed op.
Bruja78 schreef:
31-03-2022 17:22
Helemaal niet “ach die arme man”, maar het helpt niet om alleen maar vanuit je eigen uitgangspunt te kijken.
Voor hetzelfde geldt had zij idd gevraagd “wat doe je kortaf” en had hij kunnen antwoorden “ja sorry, maar ik had me verheugd op die paar dagen”.
Einde irritaties.
ze komt thuis met Corona
EN hij gaat zelf weg
welke dagen????
Dat hij teleurgesteld is, prima, lullig voor hem, maar je hebt als volwassen man toch wel genoeg zelfbeheersing om dat dan niet af te reageren op je zieke vriendin?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven