Links op viva worden geblokkeerd (linkpizza)

zaterdag 2 april 2022 om 12:00
Ik heb de laatste tijd dat links die ik open hier op het forum, bijvoorbeeld naar een nieuwsartikel oid, geblokkeerd worden door Avast.
Er staat dan dat er 'malware is gedetecteerd' en dat de website schadelijke programma's bevat.
Het adres wat erbij in beeld staat begint altijd met 'pzz.to' en als ik daarop google schijnt dat te gaan om 'linkpizza', een systeem waarbij je geld kan verdienen als mensen op je linkjes klikken. Of iets dergelijks.
Hebben meer mensen hier last van? En ligt dit aan viva, degene die de link post of aan iets op mijn computer? En hoe kom ik ervan af?
Er staat dan dat er 'malware is gedetecteerd' en dat de website schadelijke programma's bevat.
Het adres wat erbij in beeld staat begint altijd met 'pzz.to' en als ik daarop google schijnt dat te gaan om 'linkpizza', een systeem waarbij je geld kan verdienen als mensen op je linkjes klikken. Of iets dergelijks.
Hebben meer mensen hier last van? En ligt dit aan viva, degene die de link post of aan iets op mijn computer? En hoe kom ik ervan af?

zaterdag 2 april 2022 om 12:48
Dat ligt inderdaad aan het feit dat Vief linkpizza gebruikt, irritant als websites dat doen. Je kunt het wel uitzetten maar dan moet je een add on gebruiken om javascripts te blokkeren. Ik maak gebruik van noscript en sta alleen de scripts toe die nodig zijn, het script van linkpizza is dus geblokkeerd en ik kan gewoon elke link openen zonder dat dat via linkpizza gaat.

zaterdag 2 april 2022 om 12:53
LoiseauVélo schreef: ↑02-04-2022 12:37Ik heb het ook echt alleen bij viva. Net even iets op fokforum geprobeerd en dat werkte gewoon.
Ik snap weinig van hoe linkpizza werkt, maar zou Viva dit dan zelf gebruiken voor extra inkomsten ofzo?
Ja. Het is gewoon een scriptje dat van alle uitgaande links affiliate links maakt. Stel ik plaats hier een linkje naar een product op Bol punt com en iemand klikt op die link en koopt dat product, dan krijgt Viva een percentage. Even heel simpel gezegd.

zaterdag 2 april 2022 om 14:35
zaterdag 2 april 2022 om 15:54
Ik denk dat je het beschermingsniveau kan veranderen, dus de drempel hoger maken. Je moet dan even in de instellingen duiken.
Vroeger had mijn antivirus iets tegen een Bookmarks-file; ik dacht de backups. En dan kon ik dat veranderen. Ik kon dat dan ook whitelisten. Vroeger detecteerde hij een bepaald gedragspatroon en daar sloeg hij op aan.
Maar sinds Windows zijn eigen antivirus heeft vertrouw ik daar op en terecht wat mij betreft.
Vroeger had mijn antivirus iets tegen een Bookmarks-file; ik dacht de backups. En dan kon ik dat veranderen. Ik kon dat dan ook whitelisten. Vroeger detecteerde hij een bepaald gedragspatroon en daar sloeg hij op aan.
Maar sinds Windows zijn eigen antivirus heeft vertrouw ik daar op en terecht wat mij betreft.
Dan moet het maar zoals het kan