Trouwfeest klein gezelschap, maar wel knalfeest willen. HOE?

10-04-2022 10:01 122 berichten
Alle reacties Link kopieren
Altijd heb ik gedroomd van een grote bruiloft; groot feest, mooie jurk, drank en een band. Vanuit mijn jeugd ken ik niet anders.

Helaas is er in mijn leven het een en ander gebeurt waardoor ik geen contact meer heb met familie (buiten mijn ouders om) en jeugdvrienden.
Ik heb moeite gedaan om het contact te herstellen met familie ('het leven is te kort'), maar na een duidelijke afwijzing heb ik dit boek definitief gesloten vorig jaar.

Ik heb enkele leuke vriendschappen weten op te bouwen, maar die grote bruiloft komt er niet, omdat ongeveer 150 familieleden niet zullen komen. Mijn man heeft niet veel familie en vrienden, en ook geen behoefte aan.

We zijn gratis getrouwd tijdens de corona zodat wettelijk het e.e.a. tijdig geregeld was,met de gedachte dat die bruiloft er nog wel zou komen.

Nu de corona maatregelen eraf zijn, willen we alsnog een leuke bruiloft, of feestje.
Maar ik ben bang dat het feest niet van de grond komt met een klein gezelschap.

Ik kom nu op ongeveer 35 volwassen gasten, en ongeveer 8 kinderen. We hebben zelf ook twee kinderen (basisschool leeftijd).

De zin is me een beetje vergaan, maar ik wil niet bij de pakken neer gaan zitten.
Wie wil meedenken of zijn ervaringen delen?
blijfgewoonbianca schreef:
10-04-2022 10:43
Klopt.
Dus als je het vermoeden hebt / weet dat de moeder / juf van Pietje, waar je kind toch geregeld over de vloer komt en waar jij ook contact mee hebt, , wel een dansvloertijger is, zou ik die zeker uitnodigen.

Alleen ter opvulling van de zaal? Wat een oppervlakkigheid. Ik zou bedanken.
.
Airesopure schreef:
10-04-2022 11:08
Zoals gezegd: een leuk feest is niet afhankelijk van de hoeveelheid mensen, maar van het soort mensen. Feesten met alleen intimi zijn vaak vele malen leuker dan wanneer je een zaalvulling hebt bestaande uit o.a. collega's van de buuf van je slager, bij wijze van.

Ik heb feesten met 150 man meegemaakt waar er 3 stonden te dansen. Ik heb zelf verjaardagen gegeven met 15 man waar echt het dak eraf ging.

Maak je niet zo druk. Je herinnert je later met wie je was, niet hoeveel er waren. Als jullie met mensen zijn van wie jullie houden wordt het hoe dan ook een knalfeest.

Geniet ook van de voorpret.
Je hebt gelijk. Mede daarom wil ik ook niet mensen uitnodigen om de ruimte op te vullen. Hoewel ik de opmerking van de moeder uitnodigen die een fuifnummer is goed begrijp hahaha. Wel een goede tip.
Miss_Travel schreef:
10-04-2022 11:10
Waarom wil je perse een knalfeest? Je geeft aan dat je leven anders is gelopen, maar je bent nu wel happy met je man. Waarom is het dan zo erg als de bruiloft ook anders loopt? Bedoel meer: je kan ook kiezen voor een gezellige locatie, een borrel einde middag met open tap, en dan een uitgebreid buffet. Want heel eerlijk: ik denk niet dat je met zo'n hoeveelheid kinderen een knalfeest krijgt wat je voor ogen hebt. Mensen willen ook kinderen in het oog houden, moeten misschien nog ver terug rijden etc.
Ik begrijp je wens hoor, maar vraag me af of je het jezelf niet veel makkelijker maakt door het anders te doen. En dan op een ander moment lekker met vrienden te gaan stappen!
Wijs advies.

Misschien moet je inderdaad af van het knalfeest idee .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
En waak voor teveel verwachtingen, zo zonde om te vinden dat iets leuk “moet “ zijn.

Lekker eten en drinken met een goed gezelschap kan ook gewoon een leuk feestje zijn.
Barnsteen schreef:
10-04-2022 11:18
Alleen ter opvulling van de zaal? Wat een oppervlakkigheid. Ik zou bedanken.
Nee, niet louter ter opvulling. Omdat het meteen een prima gelegenheid is banden aan te gaan dan wel te versterken.
Hoe meer zielen, hoe meer vreugd gaat soms echt wel op, hoor. Sommige mensen durven pas de dansvloer op als het wat drukker is, zo werkt het nou eenmaal.
Wintermuts20 schreef:
10-04-2022 11:14
De muziek lijkt mij ook van zeer groot belang! Ik weet dat de genodigden van mijn man geen feest met band kennen, volgens hem zal men dit een leuke verrassing vinden.

Ik zat te denken aan een coverband, en inderdaad, die kunnen, als ze het goed doen, natuurlijk ook zorgen voor een groot deel van de sfeer.
Heb jij voor veel geld een U2 / Queen coverband, terwijl je gezelschap pas uit zijn panty gaat op “ Ik haal alles uit het leven “ van Dreetje Hazes….
Miss_Travel schreef:
10-04-2022 11:10
Waarom wil je perse een knalfeest? Je geeft aan dat je leven anders is gelopen, maar je bent nu wel happy met je man. Waarom is het dan zo erg als de bruiloft ook anders loopt? Bedoel meer: je kan ook kiezen voor een gezellige locatie, een borrel einde middag met open tap, en dan een uitgebreid buffet. Want heel eerlijk: ik denk niet dat je met zo'n hoeveelheid kinderen een knalfeest krijgt wat je voor ogen hebt. Mensen willen ook kinderen in het oog houden, moeten misschien nog ver terug rijden etc.
Ik begrijp je wens hoor, maar vraag me af of je het jezelf niet veel makkelijker maakt door het anders te doen. En dan op een ander moment lekker met vrienden te gaan stappen!
Eigenlijk omdat ik door de omstandigheden van heel veel toekomstdromen afscheid heb moeten nemen. En misschien zit hier een stukje loslaten en verdriet achter, mede omdat de twee belangrijkste mensen in mijn leven er niet meer bij kunnen zijn (overleden) .

Maar ik begrijp je punt hoor, misschien moet ik daar gewoon nog naartoe groeien en ben ik nog niet zover.

Daarom probeer ik alsnog er wat van te maken, en creatief om te gaan met de wensen die ik had.
Slecht advies. Als je een feest wil dan geef je een feest. Zeker als de gelegenheid een huwelijk is.

Waarom zou je daar consessies op doen, omdat mensen nog naar huis moeten rijden?

Alsof je mensen tot last bent omdat je je huwelijk met ze wil vieren. 🤷🏻‍♀️
anoniem_65537e7f5e90c wijzigde dit bericht op 10-04-2022 11:30
0.18% gewijzigd
Wintermuts20 schreef:
10-04-2022 11:00
We hebben een klein parkje overwogen, zit horecagelegenheid bij, kapelletje, vijver en speeltuin, evt springkussen erbij. En we komen er al jaren, vinden we ook leuk. Overwogen luxe bbq te regelen met ter plekke bereid eten en ijscokar laten komen. Maar mijn vrees is dat men zich daar teveel verspreid.
Ook super cute klein cafe overwogen, maar wat gaan de kinderen daar doen vraag ik me dan af.

De opmerkingen van de dansvloer begrijp ik, daar liep ik ook tegenaan.
Kreeg bv een tip over een coverband, maar die bestaat uit 7 leden. Dan ben ik bang dat het de rest overschreeuwt.
Kan ook moeilijk inschatten of enkelen de dansvloer op gaan of niet.

Zit ook met de dagindeling. Voelt vreemd meteen over te gaan op eten en feest, spreken we dan nogmaals geloften uit? Gezien de 'grote bruiloft wens' klinkt het vreemd, I know, maar wij hoeven niet de hele tijd in de belangstelling te staan. Echter willen we er een speciale dag van maken als gezin, wij zien het meer als trouwen met zijn vieren en mooie herinneringen voor onszelf maken.

Wel fijn om te lezen dat mensen ook met kleiner gezelschap een leuk feest hebben gehad, dat geeft moed :-)
Dat parkje klinkt juist super. Ook leuk voor de kinderen
Frankly my dear, I don"t give a damn
blijfgewoonbianca schreef:
10-04-2022 11:25
Heb jij voor veel geld een U2 / Queen coverband, terwijl je gezelschap pas uit zijn panty gaat op “ Ik haal alles uit het leven “ van Dreetje Hazes….
Een coverband kan ook gewoon top40 muziek spelen, uit alle jaartallen, de wens is juist dat het een zo breed mogelijk publiek aanspreekt.

Waar ik vandaan kom noemen we dat een coverband, maar misschien verkeerde woordkeuze?
Caramelfudge schreef:
10-04-2022 10:14
Je kan met 35 man toch juist een heel leuk feest hebben? Intieme locatie, gezellig aangekleed, wat meer budget voor het eten/drinken, muziek.

Écht wel!
Het lijkt erop alsof je toch die grote bruiloft wil hebben. Misschien helpt het je als je juist dat idee van een klassieke bruiloft loslaat en op zoek gaat naar iets dat nu bij je past. Inderdaad, dan hebben de familieleden van je man nog steeds geen feest met band - maar is dat dan zo belangrijk?

Een knalfeest voor 35 man kun je veel vrijer organiseren dan plechtigheid-eten-feliciteren-lange rij om te feliciteren-band-dansen. Overweeg eens iets helemaal anders. Bijvoorbeeld
een borrel met aansluitend een foodtruck in je eigen tuin/een kastee of villa in de buurt. In verschillende regio’s heb je kleinere horeca gelegenheden met tuin die je kan reserveren. Juist niet de standaard trouwzaaltjes (want die is dan half leeg).
- een road-trip met een klassieke schoolbus langs een aantal voor jullie bijzondere plekken en/of restaurants (plek 1 borrel, volgende locatie een voorgerecht, enz) Of met een boot, als jullie in waterrijk gebied wonen
- huur die speeltuin af met goede catering.
- Zoek een plek waar iedereen kan overnachten en organiseer er ook ontbijt bij

In de Corona tijd zijn meerdere mensen getrouwd in kleine gezelschappen, dus als je juist op kleinschalig zoekt vind je misschien iets heel anders wat wel een knalfeest is- maar niet de klassieke bruiloft.
Lijkt mij totaal geen probleem om met 35 personen een knalfeest te hebben, het is maar net welke draai je eraan geeft.
Maar ik ken iemand die na de officiële ceremonie met de hele bups naar een festival zijn gegaan. Alles in een gehuurde bus en daar op het festival verder gevierd. Bruid had een jurk aan waar de rok van het lijfje kon en had een leuke spijkerbroek meegenomen en aangetrokken.
Onze eigen bruiloft was ook klein met +/- 30 gasten. In de zomer dus buiten en hoewel het geen knalfeest met DJ e.d. was hebben we zeker wel lekker gedanst met z’n allen. Had het niet anders willen doen!!
hendrikje106 wijzigde dit bericht op 10-04-2022 11:53
Reden: Typo
0.08% gewijzigd
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
Zorg in elk geval dat de ruimte waar je het viert niet te groot is, dat het echt past bij het aantal gasten. Wij hebben ooit een feest gehad waar de zaal relatief veel te groot was en dat oogt niet gezellig. De meeste zaaltjes voor een bruiloft zullen al snel te groot zijn.

Inderdaad zou ik er geen rekening mee houden dat mensen nog naar huis moeten rijden of hun kinderen in het oog moeten houden (wat betreft alcohol schenken; uiteraard kies je wel een locatie die veilig is voor kinderen). Mensen die niet willen drinken om die reden bedenken dat zelf wel.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Hier heeft een koppel ooit een klein gezellig café afgehuurd. Ze gingen rond met lekkere hapjes, er was goede muziek. 1 van de leukste feesten die ik gehad heb.
Maandag27 schreef:
10-04-2022 11:36
Het lijkt erop alsof je toch die grote bruiloft wil hebben. Misschien helpt het je als je juist dat idee van een klassieke bruiloft loslaat en op zoek gaat naar iets dat nu bij je past. Inderdaad, dan hebben de familieleden van je man nog steeds geen feest met band - maar is dat dan zo belangrijk?

Een knalfeest voor 35 man kun je veel vrijer organiseren dan plechtigheid-eten-feliciteren-lange rij om te feliciteren-band-dansen. Overweeg eens iets helemaal anders. Bijvoorbeeld
een borrel met aansluitend een foodtruck in je eigen tuin/een kastee of villa in de buurt. In verschillende regio’s heb je kleinere horeca gelegenheden met tuin die je kan reserveren. Juist niet de standaard trouwzaaltjes (want die is dan half leeg).
- een road-trip met een klassieke schoolbus langs een aantal voor jullie bijzondere plekken en/of restaurants (plek 1 borrel, volgende locatie een voorgerecht, enz) Of met een boot, als jullie in waterrijk gebied wonen
- huur die speeltuin af met goede catering.
- Zoek een plek waar iedereen kan overnachten en organiseer er ook ontbijt bij

In de Corona tijd zijn meerdere mensen getrouwd in kleine gezelschappen, dus als je juist op kleinschalig zoekt vind je misschien iets heel anders wat wel een knalfeest is- maar niet de klassieke bruiloft.
Ik heb al veel losgelaten van de grote bruiloft, de jurk, het trouwen in een kerkje, etc.

Eigenlijk is het enige wat over is gebleven de drank en band ;-)

Ik begrijp de andere voorstellen, dank daarvoor, maar dat past eigenlijk totaal niet bij ons. Wij zijn meer van de bbq, voeten bloot op het gras, loungebank, live muziek, cocktailtje erbij, foodtruckje etc.
Het festival idee in het klein denk ik.
Dat zou in het parkje misschien wel te realiseren zijn.

Misschien moet ik meer uitgaan van onszelf, en niet te druk zijn met wat de gasten ervan vinden.

Mede door enkele berichten hier merk ik dat er ook positieve ervaringen zijn :-)
wintermuts20 wijzigde dit bericht op 10-04-2022 12:21
Reden: Toevoeging
2.09% gewijzigd
Wintermuts20 schreef:
10-04-2022 12:20
Ik heb al veel losgelaten van de grote bruiloft, de jurk, het trouwen in een kerkje, etc.

Eigenlijk is het enige wat over is gebleven de drank en band ;-)

Ik begrijp de andere voorstellen, dank daarvoor, maar dat past eigenlijk totaal niet bij ons. Wij zijn meer van de bbq, voeten bloot op het gras, loungebank, live muziek, cocktailtje erbij, foodtruckje etc.
Het festival idee in het klein denk ik.
Dat zou in het parkje misschien wel te realiseren zijn.

Misschien moet ik meer uitgaan van onszelf, en niet te druk zijn met wat de gasten ervan vinden.

Mede door enkele berichten hier merk ik dat er ook positieve ervaringen zijn :-)
Misschien zit het in de definitie van knalfeest. Wat jij nu beschrijft lijkt me prima te realiseren. Maar ik denk dat mijn definitie van knalfeest dan anders is :) ik zie dat meer als een enorme zaal met coverband,veel dansen, drank en tot diep in de nacht. Zo'n feest waar iedereen nog jarenlang over napraat.

Heb je al eens gedacht aan een strandtent? Daar kun je ook lekker met blote voeten in het zand dansen en daar heb je ook vaak loungebanken plus ruimte voor kids.
Wij zijn op een maandagochtend getrouwd en zijn met een heel klein gezelschap gaan dineren bij een strandtent. Daarna spontaan op het strand gezeten met een gitaar (zwager speelt en zingt), wat drank en simpele hapjes.
We hebben gezongen, gedanst, gepraat en de zon zien ondergaan. Met de juiste mensen slaagt een feestje altijd wel.

Ik had totaal geen verwachtingen bij die dag en vind een bruiloft helemaal niet zo belangrijk als een huwelijk. We hadden niet eens ringen en droeg een jurk van h&m. Maar heb uiteindelijk wel een fantastische dag gehad! Hopelijk zal dat voor jullie ook zo zijn!
In sommige kringen doet Paradise by the Dasboard light wonderen voor een volle dansvloer ;-)

Zonder dollen, een bruiloft met 35 gasten lijkt me juist veel leuker en intiemer, maar het idee van een grote trouwlocatie zal je los moeten laten. Als je meer het festival gevoel wil, voeten in het zand en een bbq dan zou ik naar strandtenten oid kijken. Is met 35 personen goed te doen. De term 'knalfeest' heeft voor mij persoonlijk meer betrekking op de samenstelling van het gezelschap dan op het aantal waar het gezelschap uit bestaat.
Is het een optie om de grens over te gaan aangezien het gezelschap niet zo groot is? Ik was ooit op een geweldige bruiloft met zo'n 30 gasten waar het bruidspaar een hotel in de Ardennen had afgehuurd. Het feest was buiten en er was drank, heerlijk eten, live muziek, vuurkorven in de avond en nog meer drank. De volgende ochtend brak aan het ontbijt en weer terug naar NL. Een strandtent klinkt inderdaad ook leuk.
Wintermuts20 schreef:
10-04-2022 11:31
Een coverband kan ook gewoon top40 muziek spelen, uit alle jaartallen, de wens is juist dat het een zo breed mogelijk publiek aanspreekt.

Waar ik vandaan kom noemen we dat een coverband, maar misschien verkeerde woordkeuze?
Je hebt gelijk. Een coverband speelt vaak van alles. Een band die maar een enkele band kan spelen noemen we doorgaans een tribute-band.

Er zijn coverbands die je kan bestellen in allerlei configuraties. Met een zanger of twee zangers. Met een saxofonist erbij of zonder. Ik ken coverbands die met drie man kunnen komen, maar ook met 12 man. Leuk is een band die open staat voor verzoekjes. Een band is wel een goed idee. Werkt doorgaans veel beter dan een dj.

Als je graag een knalfeest wilt moet je zorgen dat de randvoorwaarden kloppen. Dus zorgen voor overnachtingsplekken bijvoorbeeld. Ik heb wel eens een bruiloft meegemaakt op een boerderij, waar iedereen kon blijven slapen. En zorg voor vertier voor de kinderen, misschien een externe partij vragen die op de kinderen let in een aparte ruimte.
En zorg voor een open bar waar mensen ook gewoon gin-tonics kunnen bestellen. Vooraf aan het feest (en tijdens) rondgaan met shotjes. Want sterke drank kan nog wel eens helpen om de boel een beetje aan te zetten.

En zorg voor goede technische aankleding. Naast verlichting kan een rookmachine altijd heel erg helpen om de wat meer verlegen mensen de dansvloer op te krijgen. Een rookmachine verhult ook dat de ruimte iets te groot is voor het aantal gasten. Een confettikanon is trouwens ook altijd leuk.

Maar het valt en staat met je gasten. Het is niet altijd planbaar. Dus wees realistisch en niet teleurgesteld mochten dingen anders uitpakken.
Discobar schreef:
10-04-2022 12:43
Is het een optie om de grens over te gaan aangezien het gezelschap niet zo groot is? Ik was ooit op een geweldige bruiloft met zo'n 30 gasten waar het bruidspaar een hotel in de Ardennen had afgehuurd. Het feest was buiten en er was drank, heerlijk eten, live muziek, vuurkorven in de avond en nog meer drank. De volgende ochtend brak aan het ontbijt en weer terug naar NL. Een strandtent klinkt inderdaad ook leuk.
En wie betaald dat?
hvm schreef:
10-04-2022 10:19
De bruiloften die niet zo groot zijn qua aantal zijn meestal de leukste.
Ja dit! Die hele grote bruiloften zijn vaak zakelijk en onpersoonlijk. Juist die alternatieve en kleinere bruiloften zijn gezellig :)
Voor iedereen een groene tuin
Discobar schreef:
En daarmee alle gasten op kosten jagen? Voor vervoer/verblijf/oppas?

Trouwen in het buitenland is voor de gasten echt nooit goedkoop.
Discobar schreef:
Ik vind dat je dit als bruidspaar alleen kan doen als je ook alle kosten voor de gasten betaalt.
Ik vind het zo stom als een bruidspaar in het buitenland gaat trouwen, maar gasten moeten zelf hun reis en verblijf betalen. Ik zou dan ook echt niet gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven