Trouwfeest klein gezelschap, maar wel knalfeest willen. HOE?
zondag 10 april 2022 om 10:01
Altijd heb ik gedroomd van een grote bruiloft; groot feest, mooie jurk, drank en een band. Vanuit mijn jeugd ken ik niet anders.
Helaas is er in mijn leven het een en ander gebeurt waardoor ik geen contact meer heb met familie (buiten mijn ouders om) en jeugdvrienden.
Ik heb moeite gedaan om het contact te herstellen met familie ('het leven is te kort'), maar na een duidelijke afwijzing heb ik dit boek definitief gesloten vorig jaar.
Ik heb enkele leuke vriendschappen weten op te bouwen, maar die grote bruiloft komt er niet, omdat ongeveer 150 familieleden niet zullen komen. Mijn man heeft niet veel familie en vrienden, en ook geen behoefte aan.
We zijn gratis getrouwd tijdens de corona zodat wettelijk het e.e.a. tijdig geregeld was,met de gedachte dat die bruiloft er nog wel zou komen.
Nu de corona maatregelen eraf zijn, willen we alsnog een leuke bruiloft, of feestje.
Maar ik ben bang dat het feest niet van de grond komt met een klein gezelschap.
Ik kom nu op ongeveer 35 volwassen gasten, en ongeveer 8 kinderen. We hebben zelf ook twee kinderen (basisschool leeftijd).
De zin is me een beetje vergaan, maar ik wil niet bij de pakken neer gaan zitten.
Wie wil meedenken of zijn ervaringen delen?
Helaas is er in mijn leven het een en ander gebeurt waardoor ik geen contact meer heb met familie (buiten mijn ouders om) en jeugdvrienden.
Ik heb moeite gedaan om het contact te herstellen met familie ('het leven is te kort'), maar na een duidelijke afwijzing heb ik dit boek definitief gesloten vorig jaar.
Ik heb enkele leuke vriendschappen weten op te bouwen, maar die grote bruiloft komt er niet, omdat ongeveer 150 familieleden niet zullen komen. Mijn man heeft niet veel familie en vrienden, en ook geen behoefte aan.
We zijn gratis getrouwd tijdens de corona zodat wettelijk het e.e.a. tijdig geregeld was,met de gedachte dat die bruiloft er nog wel zou komen.
Nu de corona maatregelen eraf zijn, willen we alsnog een leuke bruiloft, of feestje.
Maar ik ben bang dat het feest niet van de grond komt met een klein gezelschap.
Ik kom nu op ongeveer 35 volwassen gasten, en ongeveer 8 kinderen. We hebben zelf ook twee kinderen (basisschool leeftijd).
De zin is me een beetje vergaan, maar ik wil niet bij de pakken neer gaan zitten.
Wie wil meedenken of zijn ervaringen delen?
zondag 10 april 2022 om 13:04
Alles valt of staat natuurlijk een beetje met de definitie die jij geeft aan een knalfeest.
Toen wij trouwden hadden we een groepje mensen van 32 man om ons heen.
We trouwden op ons eigen erf, en wat ons feest tot een knalfeest maakte was, mooi weer, goed eten, goede wijn en een hele informele sfeer.
Voor de kindjes hadden we een groot zwembad neergezet, hadden een eigen gemaakte playlist. En 1 van onze vrienden had zijn gitaar mee.
Er werd je in de tuin gedanst op blote voeten en mensen zaten lekker op het gras aan hun wijntje.
Wat wij neer wilde zetten was een festival sfeertje maar dan zonder harde muziek waardoor mensen echt lekker konden kletsen met elkaar.
We trouwden op ons eigen erf, en wat ons feest tot een knalfeest maakte was, mooi weer, goed eten, goede wijn en een hele informele sfeer.
Voor de kindjes hadden we een groot zwembad neergezet, hadden een eigen gemaakte playlist. En 1 van onze vrienden had zijn gitaar mee.
Er werd je in de tuin gedanst op blote voeten en mensen zaten lekker op het gras aan hun wijntje.
Wat wij neer wilde zetten was een festival sfeertje maar dan zonder harde muziek waardoor mensen echt lekker konden kletsen met elkaar.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
zondag 10 april 2022 om 13:07
Wat volgens mij heel erg helpt om een topfeest te hebben:
- geen kinderen (overdag kan wel, maar echt niet s avonds)
- geen ellenlang diner aan tafel, liever wat losser, zeker als gasten elkaar niet kennen.
- open bar, liefst met de optie voor jugs bier, zodat mensen elkaar bij kunnen schenken
- overnachting geregeld voor iedereen, kun je ze evt zelf laten betalen, zeggen dat dat hun cadeau aan jou mag zijn, maar iig zorgen dat het makkelijk is.
Als je graag wat meer gasten zou hebben, zou je ook je buren etc uit kunnen nodigen. Wat iemand anders ook al zei, juist goed om de banden wat aan te halen!
- geen ellenlang diner aan tafel, liever wat losser, zeker als gasten elkaar niet kennen.
- open bar, liefst met de optie voor jugs bier, zodat mensen elkaar bij kunnen schenken
- overnachting geregeld voor iedereen, kun je ze evt zelf laten betalen, zeggen dat dat hun cadeau aan jou mag zijn, maar iig zorgen dat het makkelijk is.
Als je graag wat meer gasten zou hebben, zou je ook je buren etc uit kunnen nodigen. Wat iemand anders ook al zei, juist goed om de banden wat aan te halen!

zondag 10 april 2022 om 13:08
Klinkt heerlijk.Summerdance schreef: ↑10-04-2022 13:04Alles valt of staat natuurlijk een beetje met de definitie die jij geeft aan een knalfeest.
Ik zou best nog wel wat willen dansen op harde muziek, maar ook dat kan je dan later inbouwen in zoíets.
Ben een keer naar bruiloft geweest, ook niet groot. 50 man en dat was beetje dat en dan in de avond stond er onder een overkapping een bandje en later een dj, heerlijk gedanst in de avond met een groep van 20, rest van de gaten zaten er buiten en konden nog beetje kletsen.
zondag 10 april 2022 om 13:09
Hier ook gratis getrouwd op een ochtend door de week. En smiddags een tuinfeest gehouden met ongeveer 25 gasten. We hadden goed en veel eten en een prachtige bruidstaart. Savonds sliepen we als huwelijksnacht met kids in een luxe hotel. Ik vond het een zeer geslaagd feest
Voor iedereen een groene tuin
zondag 10 april 2022 om 13:12
En ik ken alleen maar stellen die uit elkaar zijn gegaan na een luxe dure over de top bruiloft. Blijkbaar ging het alleen maar om het feest want meerdere stellen zijn vlak erna gescheiden. Uiteraard ken ik ook wel mensen die wel bij elkaar zijn gebleven ( mijn tante en oom en hun enorme prinses kasteel huwelijk van 50k). Maar ik ken meer mensen met een simpel huwelijk en een goede relatie erna.
zondag 10 april 2022 om 13:16
Zo zie je maar, dat smaken, wensen en ideeen verschillen.. zou mijn idee dan weer helemaal niet zijn..stokbootje schreef: ↑10-04-2022 13:07Wat volgens mij heel erg helpt om een topfeest te hebben:
zondag 10 april 2022 om 13:23
Maar als dat festival sfeertje je past (en gelijk heb je), dan kun je dat toch doen. Niet proberen de grote bruiloft te verkleinen, maar jullie eigen trouwfestival. Met een dj onder een partytent met een klein houten dansvloertje. Een foodtruck die fingerfood en pannenkoeken voor de kinderen serveert. Drank. Strobalen, statafels, palletbanken, Drank in koelers en de kruiwagen, lampionnen en gekleurde lichtjes. Als je op pinterest kijkt naar festival wedding vind je waarschijnlijk ideeën genoeg. (Weet ik zeker, want ik heb een mijlpaalleeftijd zo in eigen tuin gevierd. En het was geweldig;)).
Door dan een landgoed/speeltuin/park/tuin te vinden die wat kleiner is dan een voetbalveld, kun je met aankleding er zeker voor zorgen dat die 35 m/v een knalfeest hebben. Zonder dat je zelf het idee hebt te veel te moeten inleveren.
Door dan een landgoed/speeltuin/park/tuin te vinden die wat kleiner is dan een voetbalveld, kun je met aankleding er zeker voor zorgen dat die 35 m/v een knalfeest hebben. Zonder dat je zelf het idee hebt te veel te moeten inleveren.
zondag 10 april 2022 om 13:26
Het lijkt mij eerlijk gezegd dat dat helemaal niks met elkaar te maken heeft.GroenTuintje schreef: ↑10-04-2022 13:12En ik ken alleen maar stellen die uit elkaar zijn gegaan na een luxe dure over de top bruiloft. Blijkbaar ging het alleen maar om het feest want meerdere stellen zijn vlak erna gescheiden. Uiteraard ken ik ook wel mensen die wel bij elkaar zijn gebleven ( mijn tante en oom en hun enorme prinses kasteel huwelijk van 50k). Maar ik ken meer mensen met een simpel huwelijk en een goede relatie erna.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

zondag 10 april 2022 om 13:29
Dat is totaal niet mijn ervaring bij groter bruiloften in mijn familie. Veel dansende mannen. Dat is trouwens ook mijn ervaring bij bijvoorbeeld personeelsfeesten.blijfgewoonbianca schreef: ↑10-04-2022 11:13Het zijn toch vooral de vrouwen die de dansvloer op gaan. In groepjes.En een enkel stelletje, omdat zij zo graag wil dansen. Zijn het mannelijke collega’s zonder partner, dan kun je die eigenlijk al afschrijven.
Of je moet echt hele aanstekelijke muziek hebben.
Sowieso stijldanst mijn hele familie, dus zeker de oudere generatie zwiert er altijd doorheen, ongeacht de muziek.
zondag 10 april 2022 om 13:35
Vanuit mijn beroep heb ik heeeeeeel veel trouwfeesten meegemaakt. Hier wat tips en dingen die mij altijd opvallen:
- sowieso als eerste vraag: wat is jouw definitie van een knalfeest: iedereen dronken, iedereen dansen, iedereen om 5 uur naar huis, of gewoon gezelligheid?
- een band klinkt leuk maar een band speelt maar x nummers én een band heeft pauzes, die je feest steeds ook pauzeren; mijn ervaring is dat een (goeie!) dj een feest vaak veel knallender kan maken, evt aangevuld met een live zangeres of saxofonist, om extra op te zwepen
- ook leuk: iets als crazy piano's (ik ken pumpin' piano's die iets dergelijks doen, die gasten zijn fantastisch!)
- mensen boven een bepaalde leeftijd dansen minder: wie nodig je uit?
- mensen die elkaar niet kennen zullen ook minder snel los gaan met elkaar
- mensen die allemaal nog naar huis moeten rijden (ze komen van ver schrijf je) drinken geen alcohol en daarbij duurt het soms wat langer voor ze los komen, of ze gaan vroeg naar huis omdat ze nog zo'n end moeten; een feest wordt eerder knal als iedereen in de buurt kan slapen
- kinderen op de dansvloer zijn leuk tot een uur of negen, daarna lopen ze toch een beetje in de weg
- en een te grote ruimte is echt funest, net als een locatie met meerdere kleinere ruimtes of veel buitenruimte; dan verspreiden mensen zich teveel
Succes, probeer goed te bedenken wát je nu precies voor ogen hebt en of dat haalbaar is met de mensen die je gaat uitnodigen.
- sowieso als eerste vraag: wat is jouw definitie van een knalfeest: iedereen dronken, iedereen dansen, iedereen om 5 uur naar huis, of gewoon gezelligheid?
- een band klinkt leuk maar een band speelt maar x nummers én een band heeft pauzes, die je feest steeds ook pauzeren; mijn ervaring is dat een (goeie!) dj een feest vaak veel knallender kan maken, evt aangevuld met een live zangeres of saxofonist, om extra op te zwepen
- ook leuk: iets als crazy piano's (ik ken pumpin' piano's die iets dergelijks doen, die gasten zijn fantastisch!)
- mensen boven een bepaalde leeftijd dansen minder: wie nodig je uit?
- mensen die elkaar niet kennen zullen ook minder snel los gaan met elkaar
- mensen die allemaal nog naar huis moeten rijden (ze komen van ver schrijf je) drinken geen alcohol en daarbij duurt het soms wat langer voor ze los komen, of ze gaan vroeg naar huis omdat ze nog zo'n end moeten; een feest wordt eerder knal als iedereen in de buurt kan slapen
- kinderen op de dansvloer zijn leuk tot een uur of negen, daarna lopen ze toch een beetje in de weg

- en een te grote ruimte is echt funest, net als een locatie met meerdere kleinere ruimtes of veel buitenruimte; dan verspreiden mensen zich teveel
Succes, probeer goed te bedenken wát je nu precies voor ogen hebt en of dat haalbaar is met de mensen die je gaat uitnodigen.
We're just two lost souls

zondag 10 april 2022 om 13:36
Als gast houd ik persoonlijk juist wel van grote feesten waar ik niet iedereen ken en veel minder van kleinere feesten. Ik houd van het uitgaansgevoel. Maar ik weet dat ik daar wat apart in ben, veel mensen geven de voorkeur aan kleiner en intiemer.Airesopure schreef: ↑10-04-2022 11:08Zoals gezegd: een leuk feest is niet afhankelijk van de hoeveelheid mensen, maar van het soort mensen. Feesten met alleen intimi zijn vaak vele malen leuker dan wanneer je een zaalvulling hebt bestaande uit o.a. collega's van de buuf van je slager, bij wijze van.
Ik heb feesten met 150 man meegemaakt waar er 3 stonden te dansen. Ik heb zelf verjaardagen gegeven met 15 man waar echt het dak eraf ging.
Maak je niet zo druk. Je herinnert je later met wie je was, niet hoeveel er waren. Als jullie met mensen zijn van wie jullie houden wordt het hoe dan ook een knalfeest.
Geniet ook van de voorpret.
zondag 10 april 2022 om 13:37
Dit. Zijn het gezellig spontane mensen die van een dansje houden? Dan komt dat feestje vast goed.dolfje schreef: ↑10-04-2022 10:06Ik denk dat het feit of het een knalfeest wordt niet ligt aan de hoeveelheid mensen maar aan welke mensen er komen.
Wij hebben knalfeestjes gehad bij vrienden in de tuin met minder mensen dan jij noemt.
Ik zou in elk geval kijken naar de locatie, kan het bij iemand in de tuin bijvoorbeeld ipv in een (te)grote zaal?
Ik zou vooral opletten dat je een leuk zaaltje boekt wat niet te groot is zodat gezellig is voor 35 p.
Superleuk toch 35p. Heerlijk. Kun je goed kletsen en conecten met iedereen. Leuk hoor.
zondag 10 april 2022 om 13:40
Ik ook.
Am Yisrael Chai!
zondag 10 april 2022 om 13:47
Ja en op basis van hoe oud jullie zijn: doe er ook een paar liedjes bij die nostalgie meezingers uit de jeugd zijn.
Vraag ook de kinderen om een paar liedjes die ze leuk vinden.
Zet misschien ook een paar leuke doe-spelletjes neer: is leuk voor de kinderen maar dat verbindt ook volwassen mensen die misschien de rest nog niet kennen. Geeft ze wat te doen en is een ijsbreker.
En vaak is het toch zo: als er genoeg alcohol in zit, dan gaan de meesten toch wel dansen als er een paar beginnen.

zondag 10 april 2022 om 13:54
Voor wat het waard is; ik vond als gast de kleine bruiloften het leukste. Die grote bruiloften met 200 gasten vond ik persoonlijk niets aan. Dat was, zo kwam het op mij over, meer voor de buitenwereld en de social media zo van "kijk eens hoe belangrijk en gewild wij zijn!"Wintermuts20 schreef: ↑10-04-2022 11:00We hebben een klein parkje overwogen, zit horecagelegenheid bij, kapelletje, vijver en speeltuin, evt springkussen erbij. En we komen er al jaren, vinden we ook leuk. Overwogen luxe bbq te regelen met ter plekke bereid eten en ijscokar laten komen. Maar mijn vrees is dat men zich daar teveel verspreid.
Ook super cute klein cafe overwogen, maar wat gaan de kinderen daar doen vraag ik me dan af.
De opmerkingen van de dansvloer begrijp ik, daar liep ik ook tegenaan.
Kreeg bv een tip over een coverband, maar die bestaat uit 7 leden. Dan ben ik bang dat het de rest overschreeuwt.
Kan ook moeilijk inschatten of enkelen de dansvloer op gaan of niet.
Zit ook met de dagindeling. Voelt vreemd meteen over te gaan op eten en feest, spreken we dan nogmaals geloften uit? Gezien de 'grote bruiloft wens' klinkt het vreemd, I know, maar wij hoeven niet de hele tijd in de belangstelling te staan. Echter willen we er een speciale dag van maken als gezin, wij zien het meer als trouwen met zijn vieren en mooie herinneringen voor onszelf maken.
Wel fijn om te lezen dat mensen ook met kleiner gezelschap een leuk feest hebben gehad, dat geeft moed![]()
Volgens mij kun je prima, als je daar waarde aan hecht, nog eens je geloften uitspreken en daarna een knalfeest bouwen met de fijne club van 35 mensen. Ik denk dat jullie dan als gezin heel mooie herinneringen gaan maken!

zondag 10 april 2022 om 13:57
Er worden al veel goede tips gegeven. Ik denk dat je je verwachtingen een beetje moet bijstellen, maar ik heb heeeeel vaak de leukste dansfeestjes meegemaakt met een kleinere hoeveelheid mensen.
Als je wilt dansen is het belangrijk om een dansvloer te hebben en een goede playlist of dj. Zorg dat mensen zich niet te veel verspreiden en stel mensen aan elkaar voor. Dat helpt om te mengen. Een intieme ruimte is dan leuker. Maar je schrijft dat er ook wat kinderen zijn. Misschien kun je een klein hoekje maken waar de kinderen iets kunnen maken? Cupcakes met marsepein enzo? En de kinderen kunnen natuurlijk ook meedansen.
Stel jezelf de ideale dag voor jou en je man voor en geniet er enorm van.
Als je wilt dansen is het belangrijk om een dansvloer te hebben en een goede playlist of dj. Zorg dat mensen zich niet te veel verspreiden en stel mensen aan elkaar voor. Dat helpt om te mengen. Een intieme ruimte is dan leuker. Maar je schrijft dat er ook wat kinderen zijn. Misschien kun je een klein hoekje maken waar de kinderen iets kunnen maken? Cupcakes met marsepein enzo? En de kinderen kunnen natuurlijk ook meedansen.
Stel jezelf de ideale dag voor jou en je man voor en geniet er enorm van.
zondag 10 april 2022 om 14:00
Ik ben recent naar meerdere zaalfeesten in mijn vriendenkring geweest en wat mij bij alle feesten opviel was dat mensen die zelf in hun jeugd geen disco-gangers waren niet zo goed weten hoe ze de muziek zo moeten regelen dat het de hele avond feest blijft. Bij alle feesten waar ik was werden een aantal 'fouten' gemaakt die ervoor zorgden dat mensen spontaan begonnen te vertrekken of dat de dansvloer in 1 klap leeg stroomde en de hele sfeer eruit ging.
Voorbeelden:
-metal, hard rock, grunge of altomuziek opzetten. Superleuk dat jij dat in je puberteit leuk vond of dat je Metallica heel hard mee kunt bleren, maar daar jaag de dansvloer mee leeg. Net als met hiphop, rap of hardcore house.
-Hollandse tranentrekkers op zetten. Denk aan Acda en de Munnik, De Dijk, dat soort muziek. Dan krijg je dat de gastvrouw/gastheer met zijn/haar oudste jeugdvriendinnen bij elkaar in een kringetje gaat staan meebleren (want in hun jeugd was Stil in Mij hun lijflied in die ene zomer) maar alle gasten die de hosts niet zo goed kennen staan er een beetje awkward bij. Je kunt er niet op dansen, je gaat niet in je eentje staan meedoen, kortom je vlucht maar naar de bar of de wc.
- Hele obscure muziek opzetten van die ene indie band waar jij zo'n fan van bent. Leuk voor in de auto als je een lange rit maakt, maar als je wil dat je gasten blijven dansen niet zo'n goed idee.
- Een speech gaan geven of een stukje of cadeau gaan aanbieden als iedereen net eindelijk staat te dansen. Echt een moodkiller is dat.
Voorbeelden:
-metal, hard rock, grunge of altomuziek opzetten. Superleuk dat jij dat in je puberteit leuk vond of dat je Metallica heel hard mee kunt bleren, maar daar jaag de dansvloer mee leeg. Net als met hiphop, rap of hardcore house.
-Hollandse tranentrekkers op zetten. Denk aan Acda en de Munnik, De Dijk, dat soort muziek. Dan krijg je dat de gastvrouw/gastheer met zijn/haar oudste jeugdvriendinnen bij elkaar in een kringetje gaat staan meebleren (want in hun jeugd was Stil in Mij hun lijflied in die ene zomer) maar alle gasten die de hosts niet zo goed kennen staan er een beetje awkward bij. Je kunt er niet op dansen, je gaat niet in je eentje staan meedoen, kortom je vlucht maar naar de bar of de wc.
- Hele obscure muziek opzetten van die ene indie band waar jij zo'n fan van bent. Leuk voor in de auto als je een lange rit maakt, maar als je wil dat je gasten blijven dansen niet zo'n goed idee.
- Een speech gaan geven of een stukje of cadeau gaan aanbieden als iedereen net eindelijk staat te dansen. Echt een moodkiller is dat.
Am Yisrael Chai!
zondag 10 april 2022 om 14:03
Ja dat vind ik dus ook. Ik hou ook niet van uitgaan, liever een intiem feest.aardbei35 schreef: ↑10-04-2022 13:54Voor wat het waard is; ik vond als gast de kleine bruiloften het leukste. Die grote bruiloften met 200 gasten vond ik persoonlijk niets aan. Dat was, zo kwam het op mij over, meer voor de buitenwereld en de social media zo van "kijk eens hoe belangrijk en gewild wij zijn!"
Volgens mij kun je prima, als je daar waarde aan hecht, nog eens je geloften uitspreken en daarna een knalfeest bouwen met de fijne club van 35 mensen. Ik denk dat jullie dan als gezin heel mooie herinneringen gaan maken!
zondag 10 april 2022 om 14:09
Heb je iedereen op de dansvloer met oude, foute disco en dan ineens switchen naar een ander genre…..ook zo’n domper.
Wat hier ( omgeving 010 ) werkt is “ you”ll never walk alone “ ( bruidspaar in het midden, sentimenteel lallende mensen in een kring er om heen ) en daarna “ I will survive “ oid.
Wat hier ( omgeving 010 ) werkt is “ you”ll never walk alone “ ( bruidspaar in het midden, sentimenteel lallende mensen in een kring er om heen ) en daarna “ I will survive “ oid.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

zondag 10 april 2022 om 14:09