Trouwfeest klein gezelschap, maar wel knalfeest willen. HOE?

10-04-2022 10:01 122 berichten
Alle reacties Link kopieren
Altijd heb ik gedroomd van een grote bruiloft; groot feest, mooie jurk, drank en een band. Vanuit mijn jeugd ken ik niet anders.

Helaas is er in mijn leven het een en ander gebeurt waardoor ik geen contact meer heb met familie (buiten mijn ouders om) en jeugdvrienden.
Ik heb moeite gedaan om het contact te herstellen met familie ('het leven is te kort'), maar na een duidelijke afwijzing heb ik dit boek definitief gesloten vorig jaar.

Ik heb enkele leuke vriendschappen weten op te bouwen, maar die grote bruiloft komt er niet, omdat ongeveer 150 familieleden niet zullen komen. Mijn man heeft niet veel familie en vrienden, en ook geen behoefte aan.

We zijn gratis getrouwd tijdens de corona zodat wettelijk het e.e.a. tijdig geregeld was,met de gedachte dat die bruiloft er nog wel zou komen.

Nu de corona maatregelen eraf zijn, willen we alsnog een leuke bruiloft, of feestje.
Maar ik ben bang dat het feest niet van de grond komt met een klein gezelschap.

Ik kom nu op ongeveer 35 volwassen gasten, en ongeveer 8 kinderen. We hebben zelf ook twee kinderen (basisschool leeftijd).

De zin is me een beetje vergaan, maar ik wil niet bij de pakken neer gaan zitten.
Wie wil meedenken of zijn ervaringen delen?
Siri schreef:
10-04-2022 13:49
Als je heel graag geen knalfeest wilt moet je vooral kinderliedjes gaan opzetten.
Kiezen die niet “ kind van de duivel “ ? Of iets van Snelle ? Dat zijn juist wel goeie, hoor.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
DrBrowns schreef:
10-04-2022 14:09
Een heel ander idee, ik las ooit het idee om er een dansworkshop aan te koppelen. Krijg je in elk geval mensen de dansvloer op. Lijkt me best leuk!

En muziek uit je jeugd werkt vaak echt ook super goed om mensen op de dansvloer te krijgen, dat kun je overleggen met een DJ.
Als gast lijkt me dit soort geforceerd gedoe echt de hel en ik ben dan ook niet in de buurt van de dansvloer te vinden op zo'n moment. Denk dat ik dan lekker buiten bij de rokers ga staan.
meisje22 wijzigde dit bericht op 10-04-2022 14:13
14.74% gewijzigd
DrBrowns schreef:
Een heel ander idee, ik las ooit het idee om er een dansworkshop aan te koppelen. Krijg je in elk geval mensen de dansvloer op. Lijkt me best leuk!
Tegen je zin in de mambo doen ? Nou, leuk….
blijfgewoonbianca schreef:
10-04-2022 14:11
Kiezen die niet “ kind van de duivel “ ? Of iets van Snelle ? Dat zijn juist wel goeie, hoor.

Ligt aan de leeftijd. Ik heb ook wel eens op een K3-bruiloft gestaan. ;-D

Maar als je een goeie dj hebt (da's dus geen vriendje-van, neefje-met, of een club-dj), dan komt dat allemaal vanzelf goed.
We're just two lost souls
10-04-2022 14:12
Tegen je zin in de mambo doen ? Nou, leuk….

Ook daar: been there done that, en nope, werkt meestal niet. Bruidspaar vindt het heel leuk, merendeel van de gasten denkt wtf.
Msn ook idee om de dansvloer vol te krijgen: een aantal mensen vragen met een flashmob te starten als de dj komt. Dan wordt meteen de sfeer van dansen neergezet. Mijn ervaring is dat je meteen vanaf het begin die sfeer moet neerzetten want als de dansvloer te lang leeg blijft dan blijft het vaak wat awkward.
Mwah, was laatst op een feest waarin een kindermedley voorbij kwam: hoofd, schouders, knie en teen, ik zag 2 beren broodje smeren, in de maneschijn…. Etc.
Iedereen deed en zong mee van jong tot (heel) oud.
girasole3 schreef:
10-04-2022 14:16
Mwah, was laatst op een feest waarin een kindermedley voorbij kwam: hoofd, schouders, knie en teen, ik zag 2 beren broodje smeren, in de maneschijn…. Etc.
Zat er een discodreun door ?
girasole3 schreef:

Dat ligt écht aan het tijdstip en de hoeveelheid drank normaal gesproken. En het gezelschap. Meestal werkt het totaal niet, soms wel.
girasole3 schreef:
Klinkt enig. "Ik zag twee beren broodje smeren..." op een bruiloft.
TO wil wel graag veel drank op haar feest. Als bovenstaande liedjes worden gedraaid zullen de gasten hun weg naar de bar zeker weten te vinden.
Miss_Travel schreef:
10-04-2022 14:14
Msn ook idee om de dansvloer vol te krijgen: een aantal mensen vragen met een flashmob te starten als de dj komt. Dan wordt meteen de sfeer van dansen neergezet. Mijn ervaring is dat je meteen vanaf het begin die sfeer moet neerzetten want als de dansvloer te lang leeg blijft dan blijft het vaak wat awkward.

Wat ik vaak zie, zeker in het begin (eerste anderhalf uur) van het feest: als het bruidspaar danst, staat iedereen op de dansvloer. Gaat het bruidspaar even kletsen of worden ze ergens gefeliciteerd, dan droogt het weer op. Later op de avond maakt dat niet zoveel meer uit.

Als mijn tijd erop zit maar ik nog niet genoeg feestfoto's heb, vraag ik het favoriete nummer van het bruidspaar, bestel dat bij de dj, en binnen tien minuten heb ik volle dansvloerfoto's.
Ik zag laatst een feest op een boot voorbij komen, met dj en alles. Boot is niet zo groot, dus het valt niet zo op dat er weinig mensen zijn.

Zag er heel gezellig uit, maar of mensen gaan dansen...

Ik kan zat mensen die zelfs onder de meest perfecte omstandigheden, nog niet ritmisch heen en weer zouden deinen met hun drankje.

Dus ja: zijn jouw gasten dansers?

Nodig je mijn moeder uit, dan zal ze vanaf het begin van het feest op een lege dansvloer als een soort Penney de Jager uit haar dak gaan. Schaamde me dood als puber.
Caramelfudge schreef:
10-04-2022 12:59
En daarmee alle gasten op kosten jagen? Voor vervoer/verblijf/oppas?

Trouwen in het buitenland is voor de gasten echt nooit goedkoop.
Ik zeg nergens dat de gasten dit moeten betalen. In het voorbeeld dat ik noem betaalde het bruidspaar het verblijf. Ik kan me voorstellen dat een feest voor 150 mensen ook niet goedkoop is, en aangezien het gezelschap nu een stuk kleiner is er hier nu misschien wel budget voor is. Daarnaast had TO het er ook over dat er nu geen jurk komt, alleen van dat geld kan je al veel andere dingen doen.
Zelf zou ik zoiets ook alleen doen als ik het zou kunnen betalen voor mijn gasten om niemand op de kosten te jagen.
girasole3 schreef:
Dat was dan een heel jolig gezelschap.
Oh en nog een antwoord op een van je andere vragen: ik heb dit jaar een paar feesten van stellen die eerder in coronatijd getrouwd zijn. Vrijwel allemaal doen ze aan het begin wel iets van een mini-ceremonie, wisselen alsnog ringen uit, snijden een taart aan of wat dan ook, om toch een soort startpunt te hebben. En zo'n mini-ceremonie is wel leuk: tuurlijk weet iedereen dat je niet echt trouwt maar je kunt ook je 1- of 5-jarig jubileum zo naar elkaar uitspreken natuurlijk, geleid door je favoriete vriendin of de leukste buurman, ipv uiterst saaie ambtenaar.
Discobar schreef:
10-04-2022 14:23
Ik zeg nergens dat de gasten dit moeten betalen. In het voorbeeld dat ik noem betaalde het bruidspaar het verblijf. Ik kan me voorstellen dat een feest voor 150 mensen ook niet goedkoop is, en aangezien het gezelschap nu een stuk kleiner is er hier nu misschien wel budget voor is. Daarnaast had TO het er ook over dat er nu geen jurk komt, alleen van dat geld kan je al veel andere dingen doen.
Zelf zou ik zoiets ook alleen doen als ik het zou kunnen betalen voor mijn gasten om niemand op de kosten te jagen.
Ik zou denk ik voor zo'n uitnodiging bedanken. Hartstikke leuk een feestje voor een dag maar daarna ben ik er om voor mezelf te spreken wel klaar mee. Zo overdone om dagen achtereen andermans liefde te moeten gaan vieren :nooo: :yawnee:
aardbei35 schreef:
10-04-2022 13:54
Voor wat het waard is; ik vond als gast de kleine bruiloften het leukste. Die grote bruiloften met 200 gasten vond ik persoonlijk niets aan. Dat was, zo kwam het op mij over, meer voor de buitenwereld en de social media zo van "kijk eens hoe belangrijk en gewild wij zijn!"
Volgens mij kun je prima, als je daar waarde aan hecht, nog eens je geloften uitspreken en daarna een knalfeest bouwen met de fijne club van 35 mensen. Ik denk dat jullie dan als gezin heel mooie herinneringen gaan maken!
Probleem is vaak dat die 35 mensen helemaal niet goed hoeven te klikken. Ik heb bijvoorbeeld al niks met sommige van mijn schoonzusjes. Op een groot feest heb je daar geen last van, maar in klein gezelschap zit je er maar mee. Maar goed, het is wat het is. In een klein gezelschap kun je het ook leuk maken, maar dat grote feest gevoel is toch anders, en sommige mensen (ik!) houden daarvan.

Ik heb me als gast op een groot feest nog nooit vulling gevoeld, overal waar ik genodigd was, was de link voor mij volledig duidelijk en logisch, en hetzelfde gold voor de andere gasten. Er wordt altijd al snel gedaan of grote feesten kijk-mij-nou-feesten zijn. Maar sommige mensen kennen nou eenmaal meer mensen. Als TO nog met haar familie omging, dan was het logisch en natuurlijk geweest als die er allemaal waren, dat is dan geen opschepperij, dat is gewoon je familie. Mijn beide ouders komen uit gezinnen van 8+ kinderen, dan heb je nou eenmaal een hele bups familie.
Discobar schreef:
10-04-2022 14:23
Jij had het over de Ardennen. Het zou voor mij alleen al 750 km retour zijn, wat al neer komt op 125 euro benzine. Daarnaast is het 4 uur heen en 4 uur terug. Daar doe ik mijn twee kleine kinderen voor één avondje feest echt geen plezier mee. Maar die zal ik wel niet mee mogen nemen, dus twee dagen oppas regelen ipv één avond. Die moet ik ook betalen. Daarnaast is het weekend met het gezin dus ook weg.

Ik zou ervoor bedanken.
meisje22 schreef:
10-04-2022 14:12
Als gast lijkt me dit soort geforceerd gedoe echt de hel en ik ben dan ook niet in de buurt van de dansvloer te vinden op zo'n moment. Denk dat ik dan lekker buiten bij de rokers ga staan.
Zo’n workshop heeft voor mij ook niets met feest te maken. Zou voor mij voelen als een team building activiteit.
cleo schreef:
10-04-2022 14:46
Zo’n workshop heeft voor mij ook niets met feest te maken. Zou voor mij voelen als een team building activiteit.
Inderdaad bij mij ook. Als ik op een bruiloftsfeest kom dan verwacht ik ook een feest en geen geforceerd gebeuren.
Heb je iedereen op de dansvloer met oude, foute disco en dan ineens switchen naar een ander genre…..ook zo’n domper.
Eens, ook wel eens meegemaakt op een feest, dan is de dansvloer net zo snel weer leeg.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Caramelfudge schreef:
10-04-2022 14:45
Jij had het over de Ardennen. Het zou voor mij alleen al 750 km retour zijn, wat al neer komt op 125 euro benzine. Daarnaast is het 4 uur heen en 4 uur terug. Daar doe ik mijn twee kleine kinderen voor één avondje feest echt geen plezier mee. Maar die zal ik wel niet mee mogen nemen, dus twee dagen oppas regelen ipv één avond. Die moet ik ook betalen. Daarnaast is het weekend met het gezin dus ook weg.

Ik zou ervoor bedanken.

Ik ook..
Echt.. weet wat je je gasten aandoet.
Susan schreef:
10-04-2022 14:50
Eens, ook wel eens meegemaakt op een feest, dan is de dansvloer net zo snel weer leeg.
Herkenbaar, en de meeste (amateur) DJs letten daar niet eens op.
Die draaien gewoon stug hun voorgeprogrammeerde riedel af, zonder er acht op te slaan bij welke nummers de voetjes van de vloer komen, en bij welke de meeste stoelen bezet blijven.
Ik kom uit een hele grote familie, genoeg bruiloften meegemaakt waarop de zogenaamde DJ, de sfeer eerder wist te breken dan te maken.
Ik wilde dan ook absoluut geen DJ op mijn eigen huwelijksfeest. Of het moest Tiesto geweest zijn.. dan wel, maar die had geen tijd. :-D
Pindakaasjes schreef:
10-04-2022 15:03
Ik wilde dan ook absoluut geen DJ op mijn eigen huwelijksfeest. Of het moest Tiesto geweest zijn.. dan wel, maar die had geen tijd. :-D
Had jij wel Tiesto centjes dan ?
Maar goed, uiteindelijk tellen de wensen en mogelijkheden van het bruidspaar. Hoewel ik als gast zo mijn voorkeuren heb, doe ik gewoon gezellig mee met wat er bedacht is, tot en met de polonaise aantoe.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven