Vindt mijn vader het wel leuk om opa te zijn?

14-04-2022 07:13 194 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

graag wilde ik toch iets met jullie delen.
Mijn vader heeft 2 kleinkinderen en ik heb altijd het gevoel dat hij het echt niet leuk of interessant vindt. Hij is vaak chagrijnig als de kleinkinderen er zijn, wordt snel boos en doet ook niet echt leuke dingen met ze. Het zijn nog jonge kinderen, onder de 10, dus misschien vindt hij het leuker als ze wat ouder zijn.
Laatst bleek in een gesprek dat mijn zus met hem had, dat hij niet eens wist op welke datum ze precies jarig zijn. De maand wist hij wel, de datum niet. En dat vond ik ergens best jammer. Als je nou 10 kleinkinderen hebt dan begrijp ik dat je het niet allemaal kunt onthouden, maar van 2 kleinkinderen moet dat te doen zijn toch? Het komt op mij wat ongeïnteresseerd over en in lijn met zijn gedrag vraag ik mij af: vindt hij het eigenlijk wel leuk om opa te zijn? Of is het heel normaal dat je niet weet wanneer je kleinkinderen jarig zijn?
Attraverso schreef:
14-04-2022 08:07
Waarom heb je mij dan gequote?
Omdat jij ook aanhaalde of er niet wat anders achter zat.
Maar je vader hoeft het toch ook niet leuk te vinden om opa te zijn?
Als hij het stom vind, is dat ook prima.

Stel je verwachtingen bij.
Misschien denkt TO dat het aan haar kinderen ligt; elke moeder is trots op haar kinderen.
Maar in haar geval zou ik dan vragen of hij wil dat de kinderen zich anders (rustiger en misschien minder uitbundig en onderzoekend) gedragen. Dat kan best moeilijk zijn want natuurlijk wil je dat iedereen jouw kinderen fantastisch vindt precies zoals ze zijn.

Oh, het gaat over je zus d'r kinderen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
14-04-2022 08:18
Misschien denkt TO dat het aan haar kinderen ligt; elke moeder is trots op haar kinderen.
Maar in haar geval zou ik dan vragen of hij wil dat de kinderen zich anders (rustiger en misschien minder uitbundig en onderzoekend) gedragen. Dat kan best moeilijk zijn want natuurlijk wil je dat iedereen jouw kinderen fantastisch vindt precies zoals ze zijn.

Oh, het gaat over je zus d'r kinderen.

Dan snap ik wel dat ouders/tantes teleurgesteld gaan worden. Dat is toch totaal niet realistisch?
Bobo schreef:
14-04-2022 07:37
Hoe oud is hij?
Ik vind dat hier snel geoordeeld wordt hoor.
Er kan ook wel wat anders aan de hand zijn
Want iemand kan niet gewoon niet zo lekker gaan op kleinkinderen? Dat moet er wel iets aan de hand zijn?
Misschien wilde hij zelf geneens kinderen en heeft hij dat toch gedaan voor zijn vrouw. Er zijn ook veel mensen die helemaal niet into kinderen zijn. Ikzelf ook niet. Niet iedereen is hetzelfde. Hij zal vast van ze houden omdat ze familie zijn. Maar hij kan ze toch tegelijkertijd erg druk vinden? Zeker oudere mensen vinden drukte al vaak te veel. Dat kan zich uiten in wat chagrijnig reageren.
En wat als het antwoord op je vraag in de titel Nee is? Wat ga jij dan doen?
Mijn schoonvader kan ook bar weinig met zijn kleinkinderen, we hebben ons wel afgevraagd of het komt omdat hij alleen kleindochters heeft. Hij heeft met mijn schoonzus ook een andere band dan met mijn partner
De kinderen hadden het ook vrij snel door, en spraken het (naar ons) ook wel uit
Maar schoonvader is uberhaupt geen heen heel sociaal mens, dus het is wel goed zo
Andere 2 oma's en opa maken het ruim goed
LuciFee2022 schreef:
14-04-2022 08:40
Want iemand kan niet gewoon niet zo lekker gaan op kleinkinderen? Dat moet er wel iets aan de hand zijn?
Ja hoor maar je kan je dat toch ook afvragen?
Wat een onzin, dat die beste man de verjaardagen van zijn kleinkinderen uit z’n hoofd moet weten. Mijn eigen vader weet dat niet eens van mij

Wat een aanstellerij en bizar hoge verwachtingen. Mensen moeten eens ophouden om te verwachten dat anderen hun bloedjes geweldig vinden. Echt bizar vind ik dat.
himalaya schreef:
14-04-2022 07:33
Dat mag.
Het is niet zíjn keuze om kleinkinderen te krijgen hè?

Als je zelf kinderen krijgt dan weet je toch dat de kans groot is dat je een keer kleinkinderen krijgt. Daar hoort een bepaalde verantwoordelijkheid bij, verjaardagen onthouden en een beetje aardig doen is daarvan het minste.

De man is gewoon een lul. Is hij wel een leuke, betrokken vader TO?
dweedledee schreef:
14-04-2022 09:06
Wat een onzin, dat die beste man de verjaardagen van zijn kleinkinderen uit z’n hoofd moet weten. Mijn eigen vader weet dat niet eens van mij

Wat een aanstellerij en bizar hoge verwachtingen. Mensen moeten eens ophouden om te verwachten dat anderen hun bloedjes geweldig vinden. Echt bizar vind ik dat.

Niet zo gek dat jij hele normale verwachtingen bizar vindt, je bent blijkbaar opgegroeid met het idee dat je vooral niks moet verwachten van je vader.

Maar even voor de duidelijkheid: je mag absoluut verwachten dat je vader jouw geboortedatum weet én die van zijn kleinkinderen. Ik vind het heel triest dat je dat een buitengewone verwachting vindt. Je mag ook absoluut verwachten dat een opa niet zit te mokken als hij zijn kleinkinderen ziet maar enige interesse toont. Dat zijn gewone omgangsvormen. Als mensen daarvan afwijken, prima, maar dan komen kinderen en kleinkinderen dus minder langs en heb je geen warme relaties met hen. Als dat de keuze is die iemand maakt, dan is dat pijnlijk voor het kind en kleinkind die liefst wel die relatie wil.

Die pijn mag er zijn.
himalaya schreef:
14-04-2022 07:33
Dat mag.
Het is niet zíjn keuze om kleinkinderen te krijgen hè?
Dit dus.
En daarbij, oudere mensen kunnen vaak minder goed tegen drukte ed.
Is natuurlijk jammer, maar je kunt het "Oh ik vind het geweldig om opa te zijn, gevoel" niet afdwingen.
.....
Parella schreef:
Daar hoort een bepaalde verantwoordelijkheid bij, verjaardagen onthouden en een beetje aardig doen is daarvan het minste.

Ik zou me kunnen voorstellen dat het onthouden van verjaardagen (van wie dan ook) en regelen van verjaardagskaarten / -cadeautjes binnen het huwelijk van oma en opa haar taak is. Dat er kleinkinderen komen betekent niet direct dat een jarenlange taakverdeling binnen een huwelijk niet meer geldt.

Ik vind het een beetje gezeur over opa’s gebreken. Als het goed is ken je hem al langer en weet je een beetje wat je kunt verwachten.

Ben je trouwens zelf zwanger of bezig met een kinderwens dat dit je zo bezighoudt, TO? Zo ja, ik zou proberen om heel snel mijn eigen verwachtingen los te laten en te accepteren dat niet ieders wereld om mijn kind draait.
anoniem_655bb3a5270cd wijzigde dit bericht op 14-04-2022 09:20
26.95% gewijzigd
Wow wat een (in mijn ogen) vreemde reacties hier. Is het dan zo normaal dat een opa geen interesse heeft in zijn kleinkinderen? Ik herken dat totaal niet van mijn omgeving. Allemaal leuke en betrokken opa’s en oma’s hier in de buurt (behalve bij ons, helaas pindakaas). Ik vind het toch geen gekke verwachting dat een opa interesse heeft in zijn kleinkinderen en er een beetje naar omkijkt.
Parella schreef:
Als je zelf kinderen krijgt dan weet je toch dat de kans groot is dat je een keer kleinkinderen krijgt. Daar hoort een bepaalde verantwoordelijkheid bij, verjaardagen onthouden en een beetje aardig doen is daarvan het minste.

Wat een onzin in 4 zinnen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Lente19251003 schreef:
14-04-2022 09:17
Wow wat een (in mijn ogen) vreemde reacties hier. Is het dan zo normaal dat een opa geen interesse heeft in zijn kleinkinderen? Ik herken dat totaal niet van mijn omgeving. Allemaal leuke en betrokken opa’s en oma’s hier in de buurt (behalve bij ons, helaas pindakaas). Ik vind het toch geen gekke verwachting dat een opa interesse heeft in zijn kleinkinderen en er een beetje naar omkijkt.

Ongeacht hoe niet-leuk die kinderen misschien zijn?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Parella schreef:

Nee dus.
Daar horen geen verantwoordelijkheden bij.
Je hebt het getroffen met betrokken grootouders, meer niet.
"Kump ut vandaag neet, dan kump ut murrege"
Parella schreef:

Ik mag hopen dat je dit niet meent?
Iets leuk vinden, kun je niet afdwingen.
Beetje vriendelijk zijn, zou je normaal mogen verwachten. Maar dat is wat anders dan enthousiast zijn en er echt van genieten.
Dat is er of dat is er niet.
72jelle wijzigde dit bericht op 14-04-2022 09:40
1.51% gewijzigd
Mijn schoonmoeder heeft welgeteld één kleinkind: onze zoon. Ze ziet hem nauwelijks en toont ook weinig belangstelling. Heb haar wel eens gevraagd waarom: ze had het niet in de gaten.
Ik vind het jammer, maar behalve er naar vragen, is er bar weinig aan te doen.
Parella schreef:
14-04-2022 09:12
Niet zo gek dat jij hele normale verwachtingen bizar vindt, je bent blijkbaar opgegroeid met het idee dat je vooral niks moet verwachten van je vader.

Maar even voor de duidelijkheid: je mag absoluut verwachten dat je vader jouw geboortedatum weet én die van zijn kleinkinderen. Ik vind het heel triest dat je dat een buitengewone verwachting vindt. Je mag ook absoluut verwachten dat een opa niet zit te mokken als hij zijn kleinkinderen ziet maar enige interesse toont. Dat zijn gewone omgangsvormen. Als mensen daarvan afwijken, prima, maar dan komen kinderen en kleinkinderen dus minder langs en heb je geen warme relaties met hen. Als dat de keuze is die iemand maakt, dan is dat pijnlijk voor het kind en kleinkind die liefst wel die relatie wil.

Die pijn mag er zijn.
Je hebt helemaal niets te verwachten van een opa. Je hebt je verwachtingen bij te stellen als die niet overeen komen met wat jij had bedacht.

En dan ook nog stellen dat als men niet aan jouw verwachtingen voldoet je minder vaak langs komt. Die keuze maak jij dan, niet de opa. Dus dan ook nog de schuld van de pijn bij een ander leggen is ook vreemd.
Als je het er niet mee eens bent stel je je verwachtingen bij. Je verwacht dus niet meer dat hij wel de geboortedata van de kinderen kent, je stelt je verwachtingen dus bij dat opa blij en enthousiast doet als je daar bent met je kinderen. Niemand hoeft zich aan een ander aan te passen en je kan al helemaal niet verwachten dat die persoon verandert omdat jij het niet zo leuk vindt.
Lente19251003 schreef:
14-04-2022 09:17
Eens. Verdrietig om te lezen dat niet-betrokken en koeltjes de standaard is en dat opa zelf aan moet geven of er ietsie pietsie meer van hem verwacht mag worden. Ik gun elk kind liefdevolle, warme en betrokken grootouders. Dat is een hele mooie waardevolle relatie voor beide partijen. Ook al heeft niemand erom gevraagd opa/oma te worden en zijn de ouders zelf verantwoordelijk bla bla.

@TO: Het klinkt alsof jouw vader daar nu/met deze kinderen geen trek in heeft. En ik kan me heel goed voorstellen dat het pijnlijk is om je daar bewust van te worden.
Je mag het zeker jammer en niet leuk vinden. Je zou het hem eens kunnen vragen. Maar een opa hoeft zijn kleinkinderen niet leuk te vinden. Daar is niks op tegen. Maar snap de teleurstelling.
Hoe is en was hij als vader voor jou en je zus? Is/was hij bij jullie wél opgewekt en betrokken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven