Vindt mijn vader het wel leuk om opa te zijn?

14-04-2022 07:13 194 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

graag wilde ik toch iets met jullie delen.
Mijn vader heeft 2 kleinkinderen en ik heb altijd het gevoel dat hij het echt niet leuk of interessant vindt. Hij is vaak chagrijnig als de kleinkinderen er zijn, wordt snel boos en doet ook niet echt leuke dingen met ze. Het zijn nog jonge kinderen, onder de 10, dus misschien vindt hij het leuker als ze wat ouder zijn.
Laatst bleek in een gesprek dat mijn zus met hem had, dat hij niet eens wist op welke datum ze precies jarig zijn. De maand wist hij wel, de datum niet. En dat vond ik ergens best jammer. Als je nou 10 kleinkinderen hebt dan begrijp ik dat je het niet allemaal kunt onthouden, maar van 2 kleinkinderen moet dat te doen zijn toch? Het komt op mij wat ongeïnteresseerd over en in lijn met zijn gedrag vraag ik mij af: vindt hij het eigenlijk wel leuk om opa te zijn? Of is het heel normaal dat je niet weet wanneer je kleinkinderen jarig zijn?
LuciFee2022 schreef:
14-04-2022 10:44
Ow, dan is het heel normaal hoor. Echt wtf.
Zeg ik dat? Ik word gewoon moe van al die huilie huilie jank moeders die eisen dat iedereen hun bloedjes net zo geweldig vinden als zij. Wederom reality check, dat is niet zo.
Je kunt hem inderdaad niet dwingen. Maar aan de andere kant kan hij jullie niet dwingen om bij hem te komen als hij zich niet weet te gedragen. Of je kunt op zijn minst de kinderen thuislaten en hen er niet aan blootstellen.

Dus waarom ben jij daar met je kinderen? Misschien dat je het bijvoorbeeld voor je moeder doet ofzo.

Anders zou ik ze gewoon de volgende keren niet meer meenemen. En als hij vraagt waarom ze er niet zijn gewoon eerlijk vertellen dat je niet het idee hebt dat hij op hen zit te wachten. Of bij de eerstvolgende uitnodiging zeggen dat je alleen komt en je man/vriend thuis zal blijven met de kinderen omdat ze naar jouw idee niet welkom zijn.

Meteen alle datums van verjaardagen kunnen oplepelen is wellicht op zijn leeftijd gewoon wat lastig geworden. Dat punt alleen zou ik zelf niet als iets kwalijks zien. De ene is gewoon goed met datums en de ander niet zo. Als hij maar interesse in ze toont. Wat hun hobby's zijn. Welke sport ze doen enzo. Dat vind ik zelf veel belangrijker.
dweedledee schreef:
14-04-2022 10:47
Sommige mensen vinden dus blijkbaar van wel en concluderen vervolgens dat vaders lullen zijn of kinderen leren niets van je vader te verwachten :facepalm:

Sneu volk, mensen die zichzelf zo belangrijk vinden dat er maar verwacht wordt dat de hele wereld om hun draait. Wereldvreemd. En vaak ook niet de leukste mensen in omgang.
Nou, ik vind er wel een verschil tussen zitten of je op een willekeurig moment alle verjaardagen op kunt dreunen of dat je gewoon in ieder geval min of meer de periode weet. Ik weet niet in hoeverre hij geen idee had.

Ik moet wel zeggen dat ik totaal niet uit een verjaardagsgezin kom, de meesten van ons vieren onze eigen verjaardag ook niet. Maar de kinderverjaardagen natuurlijk wel. Maar goed, als dat bij TO het geval was geweest had ze dat wel geweten.
Wat verwacht je dan qua activiteiten van opa? Ik had een hele rustige, introverte opa die daarnaast nog ziek was. Die maakte je niet gelukkig met kinderboerderijen, speelparadijzen zwembaden, etc. Met opa deed ik spelletjes, ik hielp hem in de moestuin, we gingen wel eens een stukje fietsen of we zaten gemoedelijk naast elkaar voor ons uit staren.

Toen mijn oma kwam te overlijden, hing opa een kalender met verjaardagen op, want hij kon dat niet onthouden. Dus als mijn moeder hem random had opgebeld en had gevraagd om alle verjaardagen op te dreunen, was dat vast niet gelukt. Maar toch had ik een hele lieve opa hoor.
Lorem_Ipsum schreef:
14-04-2022 10:52
Nou, ik vind er wel een verschil tussen zitten of je op een willekeurig moment alle verjaardagen op kunt dreunen of dat je gewoon in ieder geval min of meer de periode weet. Ik weet niet in hoeverre hij geen idee had
In TO’s vader zijn geval weet ie de maand wel. De dag alleen niet. Mijn vader net zo. Maar blijkbaar ben je dan een “lul” en een niet betrokken opa/vader en hoef je er als kind niet veel van te verwachten.
dweedledee schreef:
14-04-2022 10:57
In TO’s vader zijn geval weet ie de maand wel. De dag alleen niet. Mijn vader net zo. Maar blijkbaar ben je dan een “lul” en een niet betrokken opa/vader en hoef je er als kind niet veel van te verwachten.
Ik haal dat niet uit de OP. Het is meer de druppel dat hij dat ook niet weet naast dat hij al ongeïnteresseerd en chagrijnig was.
MissPiglet schreef:
14-04-2022 10:57
Wat verwacht je dan qua activiteiten van opa? Ik had een hele rustige, introverte opa die daarnaast nog ziek was. Die maakte je niet gelukkig met kinderboerderijen, speelparadijzen zwembaden, etc. Met opa deed ik spelletjes, ik hielp hem in de moestuin, we gingen wel eens een stukje fietsen of we zaten gemoedelijk naast elkaar voor ons uit staren.

Toen mijn oma kwam te overlijden, hing opa een kalender met verjaardagen op, want hij kon dat niet onthouden. Dus als mijn moeder hem random had opgebeld en had gevraagd om alle verjaardagen op te dreunen, was dat vast niet gelukt. Maar toch had ik een hele lieve opa hoor.

Nou zijn speelparadijzen natuurlijk wel echt de hel op aarde. Met zwembaden op een stevige tweede plek.
dweedledee schreef:
14-04-2022 10:48
Zeg ik dat? Ik word gewoon moe van al die huilie huilie jank moeders die eisen dat iedereen hun bloedjes net zo geweldig vinden als zij. Wederom reality check, dat is niet zo.
Ik vind het wel interessant dat jij dit standpuntmet zoveel passie verdedigt. Zit je zelf in een situatie waarin men meer betrokkenheid van jou verwacht? Of wordt jouw vader door anderen als weinig betrokken beschouwd terwijl je dat zelf anders ziet?
Ik had een hele betrokken, enthousiaste opa die getrouwd was met een beetje een norse niet knuffelige oma. Ze waren gewoon wie ze waren. Allebei met hun voor- en nadelen. En ik hield echt niet minder van mijn oma.
Opa had gewoon wat meer met spelen en kikkervisjes vangen, oma deed op de achtergrond zorgen dat alles praktisch geregeld was en dat er boterhammen en soep waren. Als kind zag ik dat allemaal niet zo.
Ik weet niet of ze mijn verjaardag uit hun hoofd wisten - ze hadden wel een kalender en konden lezen.

Het is soms wat het is. En je kan beter kijken naar wat je wel hebt, dan naar wat je niet hebt.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
We weten toch helemaal niet hoe dat zit met die verjaardagen. Ik vind het nogal een verschil: een datum niet uit je hoofd weten (wat misschien gewoon op de kalender of in de agenda staat) of een verjaardag vergeten (zonder bellen, kaartje, appje, mailtje, cadeautje of visite).
sneeuwwitje80 schreef:
14-04-2022 10:51
Je kunt hem inderdaad niet dwingen. Maar aan de andere kant kan hij jullie niet dwingen om bij hem te komen als hij zich niet weet te gedragen. Of je kunt op zijn minst de kinderen thuislaten en hen er niet aan blootstellen.

Dus waarom ben jij daar met je kinderen? Misschien dat je het bijvoorbeeld voor je moeder doet ofzo.

Anders zou ik ze gewoon de volgende keren niet meer meenemen. En als hij vraagt waarom ze er niet zijn gewoon eerlijk vertellen dat je niet het idee hebt dat hij op hen zit te wachten. Of bij de eerstvolgende uitnodiging zeggen dat je alleen komt en je man/vriend thuis zal blijven met de kinderen omdat ze naar jouw idee niet welkom zijn.

Meteen alle datums van verjaardagen kunnen oplepelen is wellicht op zijn leeftijd gewoon wat lastig geworden. Dat punt alleen zou ik zelf niet als iets kwalijks zien. De ene is gewoon goed met datums en de ander niet zo. Als hij maar interesse in ze toont. Wat hun hobby's zijn. Welke sport ze doen enzo. Dat vind ik zelf veel belangrijker.
Waar staat dat hij zich niet weet te gedragen?
Ik had ook zo’n opa maar toch ben ik nu blij dat mijn ouders me meenamen. Achteraf gezien zie ik hoe de beste man in elkaar stak en kan ik oprecht zeggen dat ik hem beter had willen leren kennen
Foux schreef:
14-04-2022 11:24
Waar staat dat hij zich niet weet te gedragen?
Uit de OP:
"Hij is vaak chagrijnig als de kleinkinderen er zijn, wordt snel boos" en verderop staat ongeïnteresseerd.
Ik heb toch echt geleerd om iets anders met bezoek om te gaan. Ook als het bezoek is waar ik niet perse op zit te wachten.
Heel eerlijk? Ik vind de meeste kinderen niet leuk. Nooit gevonden ook. En daarmee stiekem ook de kinderen van mijn zus. Het is niet dat ik niet om ze geef, want ik wil heel graag dat het goed met ze gaat. Maar ze over de vloer hebben en er iets mee moeten? Liever niet. Pas nu ze groter beginnen te worden, kan ik er iets meer mee. Maar zijn de kinderen ook al zo zichzelf, dat ze zélf geen hele grote behoefte voelen om met hun tante iets te doen. We kletsen vriendelijk, ik vraag naar hun leven, klasgenootjes, etc. Het verschil met jouw vader is dat ik nooit onvriendelijk of mopperig tegen ze heb gedaan. Dat zou ik wel een dingetje vinden als ze maar een paar uurtjes op visite komen en de boel niet slopen. Denk dat je je vader daar ook best op aan kunt spreken dat hij wel een beetje fatsoenlijk mag doen.
Maar logeerpartijtjes? Liever niet. Ik kan me dus best voorstellen dat je niet zoveel met je kleinkinderen hebt. Natuurlijk gun je ze het beste, maar er zélf mee bezig moeten zijn als ze op visite komen, dat vindt niet iedereen leuk. Probeer het dan ook niet te verwachten. Entertain je eigen kinderen, corrigeer ze zelf als ze dingen doen waarvan je weet dat je vader dat niet fijn vindt, beperk de bezoekjes en de duur en spreek hem zelf aan op onbehoorlijk gedrag. Het zijn nl. wel mensen, ook al zijn het kleine mensen.

Kleine kinderen zijn, ondanks de inspanningen vd ouders, toch vaak enorme druktemakers die constant aandacht nodig hebben. Zeker als je dan al wat ouder bent en uit de drukte van het jonge spul bent, kan dat voelen als een invasie in je leven. Ik snap dat het jammer is, maar tja, je moet een goede acteur zijn om je daar overheen te zetten. Zorg er dan zelf voor dat de bezoekduur beperkt blijft. Want ik heb dus ook idd de indruk dat je vader er niet zo op zit te wachten.
singlejingle wijzigde dit bericht op 14-04-2022 12:04
18.11% gewijzigd
sneeuwwitje80 schreef:
14-04-2022 10:59
Ik haal dat niet uit de OP. Het is meer de druppel dat hij dat ook niet weet naast dat hij al ongeïnteresseerd en chagrijnig was.
Het staat letterlijk in de OP.
..
Pinaco schreef:
14-04-2022 11:01
Ik vind het wel interessant dat jij dit standpuntmet zoveel passie verdedigt. Zit je zelf in een situatie waarin men meer betrokkenheid van jou verwacht? Of wordt jouw vader door anderen als weinig betrokken beschouwd terwijl je dat zelf anders ziet?
Nee hoor. Niets van dat alles :)

Ik reageer gewoon op een statement van een ander die nogal zwart wit is en concludeert dat mijn vader niet betrokken zou zijn omdat ie mijn verjaardag niet op de dag nauwkeurig uit zijn hoofd weet, terwijl de helft van Nederland een verjaardagskalender, zijn of haar partner of Facebook nodig heeft om verjaardagen niet te vergeten ;)
Ah dan pik ik een verkeerde vibe op, my bad!
Pinaco schreef:
14-04-2022 12:08
Ah dan pik ik een verkeerde vibe op, my bad!
No worries :)
sneeuwwitje80 schreef:
14-04-2022 11:59
Uit de OP:
"Hij is vaak chagrijnig als de kleinkinderen er zijn, wordt snel boos" en verderop staat ongeïnteresseerd.
Ik heb toch echt geleerd om iets anders met bezoek om te gaan. Ook als het bezoek is waar ik niet perse op zit te wachten.
Misschien wordt die man wel boos en chagrijnig omdat die kinderen zich niet gedragen. Het is ook niet duidelijk hoe vaak die kinderen er zijn. Het is nogal wat om die man dan maar als een lul weg te zetten.
Ik heb ook weinig met kinderen. Drukte kan ik goed hebben, maar bijvoorbeeld de kinderen van één broer eten heel moeilijk en lusten weinig. Dat geeft zoveel gezeur, dat bederft echt mijn maaltijd en de feestelijke stemming.

Mijn moeder heeft daar ook moeite mee, dus nu doet ze geen dingen meer met avondeten, want mijn moeder kookt graag lekker en uitgebreid en dan is het zonde als er kinderen zitten te jammeren, zelfs als je er iets kind-vriendelijks bij hebt gemaakt. Moet wel zeggen dat mijn moeder weinig geduld heeft met zulke dingen, omdat wij allemaal heel makkelijke eters waren, dus ze is dat totaal niet gewend en snapt het ook niet (schoonzus is ook geen openminded eter, dus mijn moeder denkt dan automatisch dat er veel projectie bij zit).
Sommige mensen komen ook gewoon niet zo goed uit de verf als er veel drukte is. Daarnaast hebben sommige ouders ook nog eens de neiging om de hele tijd met de kinderen bezig te zijn, aandacht van de kinderen te vragen. Ik word er zelf ook wel eens overprikkeld van.

En sommige mensen hebben niet zo veel met kleine, en/of, andermans kinderen. Een tante van mij, zelf ook 2 kinderen, leerde ik pas echt kennen toen ik al dik in de 20 was en een keer wat voor mijn moeder moest ophalen. Bleek ontzettend veel interesse te hebben in mijn volwassen leven en was helemaal op de hoogte, we hebben wel een uur gekletst over hypotheken.
Die vrouw kwam gewoon niet tot haar recht als er van die kleine aandachtstrekkers in de ruimte zijn. Dat in combinatie met mijn aanwezige familie resulteerde ook altijd als een norse vrouw in de hoek van de kamer.
Murgatroyd schreef:
14-04-2022 10:46
Ik ben zo maar dan als tante, ik fake het een beetje en check elk jaar keurig mijn kalender dus ik vergeet geen verjaardagen. Het zijn lieve kids hoor maar ik kan er gewoon niet zo heel veel mee, we hebben geen gedeelde interesses en ik weet nooit hoe ik moet reageren als de ouders trots een foto sturen. Meestal kies ik een emoji met hartjesogen.
Hier precies hetzelfde.
Niets is blijvend, behalve de verandering.
Moontje138 schreef:
14-04-2022 12:29
Hier precies hetzelfde.
Dit ben ik ook als tante. Soms vraag ik de ouders zelf om een foto als ik weet dat ze iets gingen doen, om interesse te tonen. Maar ik heb zelf geen 1 op 1 contact met mijn neefjes en nichtjes. Er een dagje mee op stap zou ik echt niet doen.

Maar als ik die kinderen zie op een familiegebeuren, dan doe ik er wel leuk mee. Ze schijnen wel vaak naar me te vragen als ze me net weer gezien hebben.
Mijn ouders vinden mijn kinderen ook niet zo boeiend. Dat mag. We gaan dus zelden langs, dat scheelt van beide kanten frustratie. Ik vind het wel jammer voor ons allen dat mijn kinderen dus niet echt deel van mijn kant van de familie zijn, maar goed, ik ben hier verder geen invloed op, dus het is zoals het is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven