Pretsigaret
woensdag 27 april 2022 om 23:37
Lieve lezers,
Graag jullie advies over onderstaande.
Ik heb een fijne relatie met een man. Wij hebben 2 jonge kinderen.
Man is een lieve vader. Hardwerkend, nooit ziek en thuis altijd betrokken. We zijn een gelukkig gezin en hebben geen problemen.
Man rookt zolang ik weet al jaren wel eens een jointje. Heb hier vaak ruzie om gemaakt. Ik vind het niet fijn. Laatste jaar heb ik dit wat meer gedoogd want zo af en toe 's avonds een blowtje voor de extra ontspanning moet ik me dan maar niet zo druk om maken. Als dat nou alles is.
Nu heb ik laatst een zakje met wiet gevonden
Waardoor ik meer ben gaan opletten.
Die weken vond ik steeds nieuwe voorgedraaide joints op een vaste plek. Ik heb hem hiermee gecofronteerd. En in eerste instantie ontkenning en bozigheid van zijn kant. Want wat is er nou eigenlijk zo erg aan. Hij vind het een fijne afsluiter van de dag.
Hij beloofde weer een poging te doen tot stoppen met roken en ook zou hij stoppen met blowen. Ik kon dit dan ook wel een tijdje naast me neerleggen, ging niet op zoek.
Helaas vind ik maandag toch weer 3 joints en 2 dagen later, vandaag, 4 joints. Nu wil ik dit weer iedere dag tellen om te kijken of hij dit ook op zijn werk doet en om te controleren of hij niet wat meer verslaafd is als dat hij zegt. Ik vond het namelijk ook eens in zijn werkjas en voetbaltas.
Nu ik er op ga letten, irriteer ik mij er aan. Hij is moeilijk wakker te krijgen, hij werkt 's morgens vroeg. Is veel aan het hoesten. Heeft wallen. Is prikkelbaar. En ik vind het erg ongezond. Ik vind het niet aantrekkelijk en wil geen man als vader die dit kennelijk nodig heeft. De vorige keer dat ik het zo in de gaten had, ben ik erg geschrokken. Ik heb al zovaak gevraagd of hij ermee wil stoppen en dan beloofd hij dat en verstopt vervolgens de wiet in een harde brillenkoker zodat ik het niet ruik. Dat stiekeme en het ontkennen telkens vind ik ook naar tussen ons.
Ben ik een zeur als ik hem er opnieuw mee ga confronteren en zeg dat ik dit niet meer prettig vind. Qua gezondheid, verantwoording, stank, geld en onaantrekkelijkheid?
Of geeft het niks dat hij iedere avond een blowtje rookt op zijn 40e ter ontspanning? Ik vind het zelf echt een beetje uit de tijd. En ook gewoon echt niet nodig, zo vlak voor het slapen gaan.
Daarom jullie mening graag.
Graag jullie advies over onderstaande.
Ik heb een fijne relatie met een man. Wij hebben 2 jonge kinderen.
Man is een lieve vader. Hardwerkend, nooit ziek en thuis altijd betrokken. We zijn een gelukkig gezin en hebben geen problemen.
Man rookt zolang ik weet al jaren wel eens een jointje. Heb hier vaak ruzie om gemaakt. Ik vind het niet fijn. Laatste jaar heb ik dit wat meer gedoogd want zo af en toe 's avonds een blowtje voor de extra ontspanning moet ik me dan maar niet zo druk om maken. Als dat nou alles is.
Nu heb ik laatst een zakje met wiet gevonden
Waardoor ik meer ben gaan opletten.
Die weken vond ik steeds nieuwe voorgedraaide joints op een vaste plek. Ik heb hem hiermee gecofronteerd. En in eerste instantie ontkenning en bozigheid van zijn kant. Want wat is er nou eigenlijk zo erg aan. Hij vind het een fijne afsluiter van de dag.
Hij beloofde weer een poging te doen tot stoppen met roken en ook zou hij stoppen met blowen. Ik kon dit dan ook wel een tijdje naast me neerleggen, ging niet op zoek.
Helaas vind ik maandag toch weer 3 joints en 2 dagen later, vandaag, 4 joints. Nu wil ik dit weer iedere dag tellen om te kijken of hij dit ook op zijn werk doet en om te controleren of hij niet wat meer verslaafd is als dat hij zegt. Ik vond het namelijk ook eens in zijn werkjas en voetbaltas.
Nu ik er op ga letten, irriteer ik mij er aan. Hij is moeilijk wakker te krijgen, hij werkt 's morgens vroeg. Is veel aan het hoesten. Heeft wallen. Is prikkelbaar. En ik vind het erg ongezond. Ik vind het niet aantrekkelijk en wil geen man als vader die dit kennelijk nodig heeft. De vorige keer dat ik het zo in de gaten had, ben ik erg geschrokken. Ik heb al zovaak gevraagd of hij ermee wil stoppen en dan beloofd hij dat en verstopt vervolgens de wiet in een harde brillenkoker zodat ik het niet ruik. Dat stiekeme en het ontkennen telkens vind ik ook naar tussen ons.
Ben ik een zeur als ik hem er opnieuw mee ga confronteren en zeg dat ik dit niet meer prettig vind. Qua gezondheid, verantwoording, stank, geld en onaantrekkelijkheid?
Of geeft het niks dat hij iedere avond een blowtje rookt op zijn 40e ter ontspanning? Ik vind het zelf echt een beetje uit de tijd. En ook gewoon echt niet nodig, zo vlak voor het slapen gaan.
Daarom jullie mening graag.
donderdag 28 april 2022 om 00:48
Ik ook niet maar heb wel uiteindelijk besloten niet mee te doen aan dat geheim. Als het zo normaal is dan mogen anderen het weten toch? Hij baalde als er bezoek kwam s avonds want hij deed het pas als bezoek weg was. Dus hij wist zelf ook wel dat het hypocriet was. Toen we uit elkaar zouden gaan heeft hij zelf besloten het te vertellen aan naasten. En ik ook. Het voelde als verraad maar dat is het niet, ik wilde dit soort geheimen niet meer.
Man blowt nu nog wel eens, maar dan in gezelschap van vrienden, bij hen thuis. Dit is niet structureel meer.
Het klinkt alsof het makkelijk ging, maar ik vind je verhaal heel herkenbaar en heb er jaren mee gezeten voordat ik op het punt kwam dat ik besefte dat ik alleen invloed had op mezelf. En hij zelf mag weten wat hij wil doen. Maar dat mijn enige opties waren:weg gaan, of accepteren. Pas toen veranderde er iets.

donderdag 28 april 2022 om 00:55
TO, ik heb even uit nieuwsgierigheid bij je andere berichten gekeken. Om eventueel meer context te krijgen. Zag daarbij dat je man twee jaar geleden een heel onrustige slaper was.
Is dat nog steeds zo? Is er een oorzaak of oplossing gekomen? Want als je een slaapstoornis hebt, kun je volledig uitgeput raken. Waarmee je je overdag ook anders gaat gedragen qua emoties e.d. en waardoor je jezelf zowel geestelijk als lichamelijk draaiende moet zien te houden (of wegvluchten...).
Maar mogelijk speelt dit niet meer en kun je mijn post als niet geschreven beschouwen.
Is dat nog steeds zo? Is er een oorzaak of oplossing gekomen? Want als je een slaapstoornis hebt, kun je volledig uitgeput raken. Waarmee je je overdag ook anders gaat gedragen qua emoties e.d. en waardoor je jezelf zowel geestelijk als lichamelijk draaiende moet zien te houden (of wegvluchten...).
Maar mogelijk speelt dit niet meer en kun je mijn post als niet geschreven beschouwen.
donderdag 28 april 2022 om 01:02
En daarom noem je het ook puriteins een pretsigaret.
Blowen heeft toch helemaal niks met milieu te maken, zelfs in coffeeshops komen de nette mannen met aktekoffertje na hun werk in de coffeeshop nog wel eens wat halen. Schaam jij je misschien omdat jij jezelf voorhoudt dat het roken van weed/hasj uit een, volgens jou, ander milieu komt?
donderdag 28 april 2022 om 02:02
Bijna elk vriendje dat ik ooit gehad heb blowde voor het slapengaan. Toen ik begin twintig was, had ik daar allerlei bezwaren tegen. Tegen de tijd dat ik eind twintig was, kreeg ik door ik dat dat blijkbaar het type man is waar ik op val. Ik val op nogal intense, sterk gedreven types, die blijkbaar wat zelfmedicatie nodig hebben om 's avonds te kunnen ontspannen.
Ik zit er totaal niet meer mee. De man waar ik uiteindelijk mee getrouwd ben doet het ook, en het belemmert hem niet in zijn functioneren (integendeel). Het is ook wel lekker rustig 's avonds.
Hij is er zelf trouwens heel open over, het is geen geheim. Hij zou me denk ik heel hard uitlachen als ik met hem af zou proberen te spreken ermee te stoppen, maar ik heb daar dus ook geen behoefte aan.
Hij blowt op vakantie (buiten Nederland) trouwens niet, en dan heeft-ie de meest verschrikkelijke nachtmerries 's nachts. Het heeft wel echt een functie voor hem.
Ik zit er totaal niet meer mee. De man waar ik uiteindelijk mee getrouwd ben doet het ook, en het belemmert hem niet in zijn functioneren (integendeel). Het is ook wel lekker rustig 's avonds.

Hij is er zelf trouwens heel open over, het is geen geheim. Hij zou me denk ik heel hard uitlachen als ik met hem af zou proberen te spreken ermee te stoppen, maar ik heb daar dus ook geen behoefte aan.
Hij blowt op vakantie (buiten Nederland) trouwens niet, en dan heeft-ie de meest verschrikkelijke nachtmerries 's nachts. Het heeft wel echt een functie voor hem.
donderdag 28 april 2022 om 02:58
Precies dit. Daarom zeg ik ook dat het HAAR afspraken lijken te zijn. Hij zegt ja en amen om van het gezeur af te zijn. Ik betwijfel of hij er echt mee wil stoppen. TO, als je hem dat vraagt, wat antwoordt hij dan? En dan niet een sociaal wenselijk "Tuurlijk, schatje," maar wat zou hij zelf het liefste willen? Als jij er geen problemen mee zou hebben?
donderdag 28 april 2022 om 06:32

donderdag 28 april 2022 om 06:43
Het is aan jou om een conclusie te trekken, niet aan hem. Hij is heel duidelijk: hij blowt graag.
Jij mag moeite hebben met blowen maar voor een ander willen bepalen is niet aan jou. Jij kunt alleen bepalen wat jij hiermee wil en newsflash: niemand is perfect.
Vindt je jezelf leuk in deze rol als weedcontroleur en wil je leven met een blower, dat is nu aan jou.
Jij mag moeite hebben met blowen maar voor een ander willen bepalen is niet aan jou. Jij kunt alleen bepalen wat jij hiermee wil en newsflash: niemand is perfect.
Vindt je jezelf leuk in deze rol als weedcontroleur en wil je leven met een blower, dat is nu aan jou.
donderdag 28 april 2022 om 07:14
Sorry, maar heb je dan niet door dat verbieden en ruzie maken niet helpt?
Stel je voor dat het de man was die jou verbood (het afkeurde, het onaantrekkelijk vond etc) dat jij ‘s avonds wat zat te snoepen (om te ontspannen, en inderdaad is dit niet echt gezond).
Dan zou het hele Viva-forum over zijn gedrag vallen, of niet? Want mocht jij dat misschien zelf bepalen?
Nou, zo moet je dat zien. Hij mag dat zelf bepalen. Jij kan het niet leuk vinden, oké. Maar zo’n sfeer erom creëren dat zorgt er alleen maar voor dat hij gaat liegen.
Mijn man blowt ook, en ik vind het ook niet top, maar hij is wel een fantastische man en vader, en je kunt ze nu eenmaal niet bestellen op een wensenlijstje. Je man is een persoon die eigen keuzes maakt en met wie je op gelijkwaardige manier in gesprek kan. De relaties die ik in mijn omgeving zie, waarbij er geheimen worden bewaard, zijn allemaal ongelijkwaardige relaties waarin er allemaal regels heersen. Waarin de man, of vrouw, niet geaccepteerd wordt hoe hij/zij is, op dat moment in het leven, maar hoe hij/zij zou moeten zijn. En ja, dat werkt dus niet.
Je kan beter zo snel mogelijk proberen te zorgen dat jouw man jou weer gaat vertrouwen, dat jij niet boos wordt om zijn mening, zodat hij weer noodgedwongen ‘eronderuit moet gaan komen’ door toe te geven.
Stel je voor dat het de man was die jou verbood (het afkeurde, het onaantrekkelijk vond etc) dat jij ‘s avonds wat zat te snoepen (om te ontspannen, en inderdaad is dit niet echt gezond).
Dan zou het hele Viva-forum over zijn gedrag vallen, of niet? Want mocht jij dat misschien zelf bepalen?
Nou, zo moet je dat zien. Hij mag dat zelf bepalen. Jij kan het niet leuk vinden, oké. Maar zo’n sfeer erom creëren dat zorgt er alleen maar voor dat hij gaat liegen.
Mijn man blowt ook, en ik vind het ook niet top, maar hij is wel een fantastische man en vader, en je kunt ze nu eenmaal niet bestellen op een wensenlijstje. Je man is een persoon die eigen keuzes maakt en met wie je op gelijkwaardige manier in gesprek kan. De relaties die ik in mijn omgeving zie, waarbij er geheimen worden bewaard, zijn allemaal ongelijkwaardige relaties waarin er allemaal regels heersen. Waarin de man, of vrouw, niet geaccepteerd wordt hoe hij/zij is, op dat moment in het leven, maar hoe hij/zij zou moeten zijn. En ja, dat werkt dus niet.
Je kan beter zo snel mogelijk proberen te zorgen dat jouw man jou weer gaat vertrouwen, dat jij niet boos wordt om zijn mening, zodat hij weer noodgedwongen ‘eronderuit moet gaan komen’ door toe te geven.
donderdag 28 april 2022 om 07:37
Waarschijnlijk, ik had het ook toen ik stopte en ik rookte maar een paar hijsjes elke avond voor het slapen.
Toen ik stopte kwam er jaren aan onverwerkte gevoelens op mijn bordje, het is daarom toch wel een ergere verslaving dan ik dacht.
Je functioneert ogenschijnlijk prima maar een deel van je emotionele leven staat stil.
Ik zou het met deze wetenschap ook niet prettig vinden als mijn partner blowt. Alles wat je samen beleeft en zou verwerken blowt hij in zn eentje weg.
Maar zoals hierboven mooi wordt gezegd, je kan dit niet zomaar gaan lopen afstraffen of verbieden vanuit je eigen oordeel, tenminste niet als je nog samen verder wil. Hij is degene die beslist hoe hij zijn leven invult, je kan hoogstens kenbaar maken wat het voor jou betekent en er consequenties aan verbinden.
donderdag 28 april 2022 om 07:46
Iedereen heeft zo zijn/haar eigen manier om te relaxen, iedere dag een joint is niet de beste manier om dat te doen.
Zou je met je man kunnen overleggen dat hij de joint beperkt tot vrijdag en zaterdagavond? Je hebt namelijk niet z'n uitgerust hoofd de dag na een joint en om dan aan te werk te gaan zou problemen kunnen geven.
Mocht het je lukken het terug te draaien tot het weekend dan zou er daarna een gesprek kunnen komen hoe anders te relaxen.
Succes
Zou je met je man kunnen overleggen dat hij de joint beperkt tot vrijdag en zaterdagavond? Je hebt namelijk niet z'n uitgerust hoofd de dag na een joint en om dan aan te werk te gaan zou problemen kunnen geven.
Mocht het je lukken het terug te draaien tot het weekend dan zou er daarna een gesprek kunnen komen hoe anders te relaxen.
Succes
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
donderdag 28 april 2022 om 08:14
Heel eerlijk, het klinkt vooral als haar afspraken. Als een open gesprek niet mogelijk is vanaf haar kant en ze altijd negatief over het blowen is, zou ik het waarschijnlijk ook zat zijn en gewoon ja knikken op alles wat ze zegt om er van af te zijn. En dan gewoon weer verder gaan, misschien iets stiekemer. Dat is absoluut niet goed, maar ik snap die wisselwerking wel. Want zij wil dat hij zich naar hem voegt, punt.Sherlock schreef: ↑27-04-2022 23:46Dat hij dat rookt is één ding, maar dat hij erover liegt, jullie afspraken niet nakomt, geld over de balk smijt, slecht voor zichzelf zorgt, stoned aan het verkeer deelneemt én het zo enorm nodig heeft (lees: verslaafd), is een heel andere kwestie.
Ik zou inderdaad het gesprek aangaan. Niet als beschuldiging neerleggen, maar je zorgen uiten. Je zorgen om hem, om je kinderen, om jou en zijn werk.
Ik vind blowen niet raar of gek, ook niet als je 40 bent. Maar ik zou wel willen weten wat de functie is. Zonder reden dagelijks gebruiken vind ik ook fors (net zoals ik elke dag drinken fors vind, voor mij geen verschil), eens per twee weken voor de lekker in het weekend vind ik wel acceptabel
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
donderdag 28 april 2022 om 08:55
Ervaringsdeskundig hier.
Je man is overduidelijke verslaafd en gaat niet stoppen, immers anders had hij het al wel gedaan, en erover zeuren levert alleen ellende op tussen jullie 2 en daar schiet je niks mee op.
Tja weet je, je kan hier 2 kanten mee op. Ofwel je accepteert het en moppert niet meer. Beter voor de sfeer en je houd je gezin in stand. Je zou hem kunnen vragen om het uit het zicht van de kinderen te doen en niet te gaan autorijden als hij onder invloed is (en er dan vanuit gaan dat hij dat doet en ga niet controleren, helpt je niet). Als je merkt dat je je er echt niet overeen kan zetten, want ongezond en verslaafd zijn is natuurlijk niet goed, dan zul je moeten scheiden. Heb je dat er voor over?
Meer smaken zijn er nu eenmaal niet..
Je man is overduidelijke verslaafd en gaat niet stoppen, immers anders had hij het al wel gedaan, en erover zeuren levert alleen ellende op tussen jullie 2 en daar schiet je niks mee op.
Tja weet je, je kan hier 2 kanten mee op. Ofwel je accepteert het en moppert niet meer. Beter voor de sfeer en je houd je gezin in stand. Je zou hem kunnen vragen om het uit het zicht van de kinderen te doen en niet te gaan autorijden als hij onder invloed is (en er dan vanuit gaan dat hij dat doet en ga niet controleren, helpt je niet). Als je merkt dat je je er echt niet overeen kan zetten, want ongezond en verslaafd zijn is natuurlijk niet goed, dan zul je moeten scheiden. Heb je dat er voor over?
Meer smaken zijn er nu eenmaal niet..
donderdag 28 april 2022 om 08:58
donderdag 28 april 2022 om 09:08
Hier ook een ex vriend die dagelijks blowde en in het begin van de relatie daarover loog en zei dat het alleen in het weekend was. Het zijn vaak mannen die in hun jeugd zijn begonnen om zichzelf te verdoven voor de ellende die ze toen hebben meegemaakt. Je komt er heel moeilijk vanaf als je volwassen bent. Het is ook lang niet zo onschuldig als de mannen zelf beweren. Ex kwam 's ochtends zijn bed niet uit en kwam vaak te laat op werk. Zijn geheugen was volledig naar de mallemoer en hij was enorm passief geworden, vond alles wel best. Het huis was een bende. En dan iedere avond als een lamzak op de bank was ook niet echt gezellig. Ik heb ervoor gekozen om het uit te maken toentertijd.
En nu, nu heb ik spijt. Zoals Surebaby zegt, niemand is perfect en we hebben allemaal wat. Deze man is nog steeds the one that got away voor mij. Op alle andere punten was onze relatie namelijk geweldig en we pasten verder qua karakter, toekomst, moralen, seksleven als 2 puzzelstukjes. Ik ga je niet vertellen wat je moet doen. Het is gewoon klote dat mannen vaak verslavingsgevoelig zijn als ze dingen hebben meegemaakt in hun jeugd. Vrouwen kiezen vaker voor andere coping methods. Denk goed en lang na voor je een keuze maakt, je kunt hem wss niet meer terugdraaien als je uit elkaar gaat.
En nu, nu heb ik spijt. Zoals Surebaby zegt, niemand is perfect en we hebben allemaal wat. Deze man is nog steeds the one that got away voor mij. Op alle andere punten was onze relatie namelijk geweldig en we pasten verder qua karakter, toekomst, moralen, seksleven als 2 puzzelstukjes. Ik ga je niet vertellen wat je moet doen. Het is gewoon klote dat mannen vaak verslavingsgevoelig zijn als ze dingen hebben meegemaakt in hun jeugd. Vrouwen kiezen vaker voor andere coping methods. Denk goed en lang na voor je een keuze maakt, je kunt hem wss niet meer terugdraaien als je uit elkaar gaat.
larazest wijzigde dit bericht op 28-04-2022 09:10
0.04% gewijzigd
donderdag 28 april 2022 om 09:10
Als ik het zo kan inschatten, denk ik wel dat hij gelukkig is met ons maar dat het een gewoonte is geworden. Mbv jullie tips ga ik hierover met hem in gesprek. Jullie meningen geven mij een andere kijk hierop, ik besef me dat mijn manier van controleren en bemoeien ook niet werkt. Dit is uit een bezorgd hart, misschien wat overdreven maar echt gezond is het ook niet. Blijft het bij af en toe is dit makkelijker te accepteren dan iedere avond op een gewone werkdag.
donderdag 28 april 2022 om 09:20
Oh wow die zag ik niet aankomen. Wat een parels moeten je andere exen dan wel niet zijn geweest.Larazest schreef: ↑28-04-2022 09:08Ex kwam 's ochtends zijn bed niet uit en kwam vaak te laat op werk. Zijn geheugen was volledig naar de mallemoer en hij was enorm passief geworden, vond alles wel best. Het huis was een bende. En dan iedere avond als een lamzak op de bank was ook niet echt gezellig. Ik heb ervoor gekozen om het uit te maken toentertijd.
En nu, nu heb ik spijt. Zoals Surebaby zegt, niemand is perfect en we hebben allemaal wat. Deze man is nog steeds the one that got away voor mij.
Je vraagt je wel eens af: 'Waar hebben wij het aan verdiend?
donderdag 28 april 2022 om 09:23
Succes!Easybella schreef: ↑28-04-2022 09:10Als ik het zo kan inschatten, denk ik wel dat hij gelukkig is met ons maar dat het een gewoonte is geworden. Mbv jullie tips ga ik hierover met hem in gesprek. Jullie meningen geven mij een andere kijk hierop, ik besef me dat mijn manier van controleren en bemoeien ook niet werkt. Dit is uit een bezorgd hart, misschien wat overdreven maar echt gezond is het ook niet. Blijft het bij af en toe is dit makkelijker te accepteren dan iedere avond op een gewone werkdag.
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.

donderdag 28 april 2022 om 09:36
Nou, dat dus.
Het gemak waarmee hier door sommigen in deze mate en situatie blowen weggewuifd wordt, vind ik nogal schokkend.
En TO die haar gezin wil beschermen, wordt als zeur weggezet.

anoniem_407803 wijzigde dit bericht op 28-04-2022 09:40
0.65% gewijzigd