Gezondheid alle pijlers

B12 gehalte te hoog

25-04-2022 10:22 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Zijn er meerdere mensen die een te hoog vitamine b12 gehalte hebben? Ik ben vegetariër en slik daardoor dagelijks multivitamine met o.a. Vitamine b12.

Heb bloedgeprikt, omdat ik laatste tijd niet zo lekker ben en b12 zit rond de 1000. Terwijl deze max 500 mag zijn. Huisarts moet nog overleggen, waardoor ik nu in spanning zit.

Meer mensen die dit hebben? Stop nu in ieder geval met het slikken van vitamine.
Jull22 schreef:
25-04-2022 13:10
Serieus?

Normale waarden liggen tussen de 150-500
Ja, serieus. Waarom twijfel je aan wat ik schrijf?
Jull22 schreef:
25-04-2022 13:33
Dankjewel voor de geruststelling. Morgen belt de huisarts, maar zit al paar dagen in spanning door deze waarde..
Dat is onnodig.
Wat Dolfine zegt, je moet je alleen zorgen maken over te hoog B12 als je GEEN supplementen gebruikt.
kerst71 schreef:
25-04-2022 18:49
Dat is onnodig.
Wat Dolfine zegt, je moet je alleen zorgen maken over te hoog B12 als je GEEN supplementen gebruikt.

En dan heeft het nog geen zin, want niemand weet waarom. Ik gebruikte weinig tot geen supplementen toen het bij mij te hoog was. Ik hou het zelf op een ziekte die ik tegelijkertijd had, wat toen ook niet bekend was, en waar ik nu zo goed als vanaf ben. En dat overschot zit ook weer bijna op normaal geloof ik.
Such fun!1
MarindaH schreef:
25-04-2022 20:37
En dan heeft het nog geen zin, want niemand weet waarom. Ik gebruikte weinig tot geen supplementen toen het bij mij te hoog was. Ik hou het zelf op een ziekte die ik tegelijkertijd had, wat toen ook niet bekend was, en waar ik nu zo goed als vanaf ben. En dat overschot zit ook weer bijna op normaal geloof ik.
Ik had een te hoog B6 gehalte zonder dat ik supplementen gebruikte. Drie weken later was de waarde weer gewoon normaal. Het is ook een momentopname.
Alcedo schreef:
26-04-2022 07:57
Ik had een te hoog B6 gehalte zonder dat ik supplementen gebruikte. Drie weken later was de waarde weer gewoon normaal. Het is ook een momentopname.

Nouja, dat moment duurde bij mij een jaar of 3.
Such fun!1
kerst71 schreef:
25-04-2022 18:49
Dat is onnodig.
En zelfs dan niet perse, want er is een genetische mutatie (fut2 nonsecretor mutatie ), 1 op de 5 mensen heeft deze, waardoor je continu hoger B12 hebt. Het verschil is dat je dan vooral veel non-actief B12 in je bloed hebt circuleren. Een gewone B12 bloedtest maakt geen onderscheid tussen actief en non-actief B12. Dan moet je specifiek een actieve B12 bloedtest aanvragen.
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Friction-90 schreef:
28-04-2022 12:24
En zelfs dan niet perse, want er is een genetische mutatie (fut2 nonsecretor mutatie ), 1 op de 5 mensen heeft deze, waardoor je continu hoger B12 hebt. Het verschil is dat je dan vooral veel non-actief B12 in je bloed hebt circuleren. Een gewone B12 bloedtest maakt geen onderscheid tussen actief en non-actief B12. Dan moet je specifiek een actieve B12 bloedtest aanvragen.
Hoger of extreem hoog?
De meeste labs vinden serum b12 waardes tot 650 normaal.
Dolfine schreef:
28-04-2022 14:49
Hoger of extreem hoog?
De meeste labs vinden serum b12 waardes tot 650 normaal.
Kan zeker hoog zijn, ik heb het bij mezelf laten onderzoeken (ik heb de mutatie), en mijn B12 varieerde in een periode van enkele weken tussen de 500 en 1000 pmol/L (3X laten meten), afhankelijk van wat ik had gegeten de dagen voor mijn bloedafname (alleen voeding in mijn geval, ik heb nooit B12 supplementen gebruikt). Conclusie; het is een momentopname en kan een week later zomaar weer een stuk lager/hoger zijn. En het is dus afhankelijk van je genen.
Daarnaast zijn homocysteine, MMA, en actief B12 veel belangrijkere maten om te bekijken of je mogelijk een tekort hebt. Alleen zou je die idealiter laten meten vóórdat je begint met supplementen (om te bekijken of er überhaupt sprake is van een tekort).
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Friction-90 schreef:
28-04-2022 16:03
Kan zeker hoog zijn, ik heb het bij mezelf laten onderzoeken (ik heb de mutatie), en mijn B12 varieerde in een periode van enkele weken tussen de 500 en 1000 pmol/L (3X laten meten), afhankelijk van wat ik had gegeten de dagen voor mijn bloedafname (alleen voeding in mijn geval, ik heb nooit B12 supplementen gebruikt). Conclusie; het is een momentopname en kan een week later zomaar weer een stuk lager/hoger zijn. En het is dus afhankelijk van je genen.
Daarnaast zijn homocysteine, MMA, en actief B12 veel belangrijkere maten om te bekijken of je mogelijk een tekort hebt. Alleen zou je die idealiter laten meten vóórdat je begint met supplementen (om te bekijken of er überhaupt sprake is van een tekort).
Waardes zijn altijd een moment opname. Voor B12 geldt inderdaad dat daar per dag zo 100 tot 200 verschil in kan zitten (zonder supplementen).
En je hebt gelijk wat betreft MMA en homocysteine. Als die verhoogd zijn, kun je zelfs met normale B12 waardes een functioneel tekort hebben. Ze worden ook beïnvloed door supplementen, waardoor deze waardes,niets meer zeggen als je ze prikt nadat je supplementen hebt gebruikt.
Mijn vorige arts wilde geen homocysteine prikken, want zei hij: dat was een hopeloos achterhaalde test. Ik ben het daar niet mee eens, want een te hoge homocysteine is ook een indicatie voor een verhoogd risico op hart- en vaatziekten.
Mijn huidige arts zei dat het maanden tot wel een jaar kan duren na het stoppen met supplementen voor dat de waardes van B12 (zowel actief als serum), MMA en homocysteine weer betrouwbaar zijn. Voor het stellen van een diagnose kun je jezelf dan helaas flink wat problemen bezorgen als je supplementen slikt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven