Pretsigaret

27-04-2022 23:37 203 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve lezers,

Graag jullie advies over onderstaande.
Ik heb een fijne relatie met een man. Wij hebben 2 jonge kinderen.
Man is een lieve vader. Hardwerkend, nooit ziek en thuis altijd betrokken. We zijn een gelukkig gezin en hebben geen problemen.

Man rookt zolang ik weet al jaren wel eens een jointje. Heb hier vaak ruzie om gemaakt. Ik vind het niet fijn. Laatste jaar heb ik dit wat meer gedoogd want zo af en toe 's avonds een blowtje voor de extra ontspanning moet ik me dan maar niet zo druk om maken. Als dat nou alles is.

Nu heb ik laatst een zakje met wiet gevonden
Waardoor ik meer ben gaan opletten.
Die weken vond ik steeds nieuwe voorgedraaide joints op een vaste plek. Ik heb hem hiermee gecofronteerd. En in eerste instantie ontkenning en bozigheid van zijn kant. Want wat is er nou eigenlijk zo erg aan. Hij vind het een fijne afsluiter van de dag.
Hij beloofde weer een poging te doen tot stoppen met roken en ook zou hij stoppen met blowen. Ik kon dit dan ook wel een tijdje naast me neerleggen, ging niet op zoek.

Helaas vind ik maandag toch weer 3 joints en 2 dagen later, vandaag, 4 joints. Nu wil ik dit weer iedere dag tellen om te kijken of hij dit ook op zijn werk doet en om te controleren of hij niet wat meer verslaafd is als dat hij zegt. Ik vond het namelijk ook eens in zijn werkjas en voetbaltas.

Nu ik er op ga letten, irriteer ik mij er aan. Hij is moeilijk wakker te krijgen, hij werkt 's morgens vroeg. Is veel aan het hoesten. Heeft wallen. Is prikkelbaar. En ik vind het erg ongezond. Ik vind het niet aantrekkelijk en wil geen man als vader die dit kennelijk nodig heeft. De vorige keer dat ik het zo in de gaten had, ben ik erg geschrokken. Ik heb al zovaak gevraagd of hij ermee wil stoppen en dan beloofd hij dat en verstopt vervolgens de wiet in een harde brillenkoker zodat ik het niet ruik. Dat stiekeme en het ontkennen telkens vind ik ook naar tussen ons.

Ben ik een zeur als ik hem er opnieuw mee ga confronteren en zeg dat ik dit niet meer prettig vind. Qua gezondheid, verantwoording, stank, geld en onaantrekkelijkheid?
Of geeft het niks dat hij iedere avond een blowtje rookt op zijn 40e ter ontspanning? Ik vind het zelf echt een beetje uit de tijd. En ook gewoon echt niet nodig, zo vlak voor het slapen gaan.

Daarom jullie mening graag.
Moiren schreef:
28-04-2022 11:02
Dan heb je als ouder geen verantwoordelijkheden meer?
Natuurlijk ben je 24/7 verantwoordelijk, maar ik vind het zo hypocriet, want een stel dat savonds samen een fles wijn leegdrinken is dan wel sociaal geaccepteerd.
sjaantje37 wijzigde dit bericht op 28-04-2022 11:13
0.17% gewijzigd
Sjaantje37 schreef:
28-04-2022 11:12
Natuurlijk ben je 24/7 verantwoordelijk, maar ik vind het zo hypocriet, want een stel dat savonds samen een fles wijn leegdrinken is dan we sociaal geaccepteerd.
Vind ik net zo niet geaccepteerd als drugs gebruiken.
Moiren schreef:
28-04-2022 11:13
Vind ik net zo niet geaccepteerd als drugs gebruiken.
Wat is voor jou dan wel geaccepteerd?
als je iedere dag een joint of wijn nodig hebt... vind ik persoonlijk wel apart en beslist niet nodig...
Hou trouwens ook niet van mensen die compleet stijf staan van verdovende middelen maar ook beslist niet van dronken mensen!
Ik ga dan echt even aan de andere kant van de straat lopen..

zo zou ik ook niet bij zulke mensen in de auto stappen.. mijn leven is me lief.
Bobbie schreef:
28-04-2022 11:17
als je iedere dag een joint of wijn nodig hebt... vind ik persoonlijk wel apart en beslist niet nodig...
Hou trouwens ook niet van mensen die compleet stijf staan van verdovende middelen maar ook beslist niet van dronken mensen!
Ik ga dan echt even aan de andere kant van de straat lopen..

zo zou ik ook niet bij zulke mensen in de auto stappen.. mijn leven is me lief.
Ik ook niet maar dan heb je het hier wel over extremen.
Sjaantje37 schreef:
28-04-2022 11:10
Waarom denk jij dat iedereen die een joint rookt dit doet om zich te verdoven door eventuele problemen? Doen mensen dit dan ook die iedere avond bij het eten of savond voor de buis een glas wijn drinken of twee?
Waarom rook je dan? Dat is toch om iets te bewerkstelligen? Rust, problemen vergeten, pijn onderdrukken (medisch gezien snap ik het dagelijks gebruik nog, maar daarvan lees ik niks in de openingspost, daar gaat het hier volgens mij niet om). Elke dag een halve fles wijn vind ik ook niet normaal nee. Maar elke dag wiet roken vind ik absurd ja.
kweepeer schreef:
28-04-2022 02:02
Bijna elk vriendje dat ik ooit gehad heb blowde voor het slapengaan. Toen ik begin twintig was, had ik daar allerlei bezwaren tegen. Tegen de tijd dat ik eind twintig was, kreeg ik door ik dat dat blijkbaar het type man is waar ik op val. Ik val op nogal intense, sterk gedreven types, die blijkbaar wat zelfmedicatie nodig hebben om 's avonds te kunnen ontspannen.

Ik zit er totaal niet meer mee. De man waar ik uiteindelijk mee getrouwd ben doet het ook, en het belemmert hem niet in zijn functioneren (integendeel). Het is ook wel lekker rustig 's avonds. ;-)

Hij is er zelf trouwens heel open over, het is geen geheim. Hij zou me denk ik heel hard uitlachen als ik met hem af zou proberen te spreken ermee te stoppen, maar ik heb daar dus ook geen behoefte aan.

Hij blowt op vakantie (buiten Nederland) trouwens niet, en dan heeft-ie de meest verschrikkelijke nachtmerries 's nachts. Het heeft wel echt een functie voor hem.
Grappig hoe verschillend meningen kunnen verschillen. Ik vind mensen die dagelijks blowen juist verre van een sterke persoonlijkheid hebben.
apiejapie schreef:
28-04-2022 11:21
Waarom rook je dan? Dat is toch om iets te bewerkstelligen? Rust, problemen vergeten, pijn onderdrukken (medisch gezien snap ik het dagelijks gebruik nog, maar daarvan lees ik niks in de openingspost, daar gaat het hier volgens mij niet om). Elke dag een halve fles wijn vind ik ook niet normaal nee. Maar elke dag wiet roken vind ik absurd ja.
Ik rook een jointje puur voor het slapen gaan om na een lange werkdag te ontspannen. Daarom denk ik ook dat TO haar man meer blowt dan hij beweert en hij rookt ook tabak gedurende de dag. Ik rook voor de rest niet en dat scheelt ook met hoe je eruit ziet.
apiejapie schreef:
28-04-2022 11:24
Grappig hoe verschillend meningen kunnen verschillen. Ik vind mensen die dagelijks blowen juist verre van een sterke persoonlijkheid hebben.
Ze schrijft dan volgens mij ook niet dat die gast een sterke persoonlijkheid had.
Sjaantje37 schreef:
28-04-2022 11:15
Wat is voor jou dan wel geaccepteerd?
Heel veel, behalve onder invloed zijn als je kinderen in huis hebt. Doe ze uit logeren als je wil gebruiken.
Moiren schreef:
28-04-2022 11:30
Heel veel, behalve onder invloed zijn als je kinderen in huis hebt. Doe ze uit logeren als je wil gebruiken.
Overdrijven is ook een vak. Alsof je een spuit heroïne in je arm zet.

Mijn zoon weet dat ik savond een joint rook voor het slapen gaan, wat dat betreft geen geheimen of stiekem gedoe hier.
Sjaantje37 schreef:
28-04-2022 12:06

Mijn zoon weet dat ik savond een joint rook voor het slapen gaan, wat dat betreft geen geheimen of stiekem gedoe hier.

Tja, ik vind jezelf iedere avond verdoven en dus niet beschikbaar zijn geen acceptabele manier van kinderen groot brengen. Fijn dat je zoon geen hinder van je openlijke drugsgebruik lijkt te ondervinden.
Sjaantje37 schreef:

Ik snap dat je het niet zo leuk vind dat mensen jouw gedrag niet zo vinden getuigen van verantwoordelijk ouderschap.
Thalas schreef:
28-04-2022 12:20
Tja, ik vind jezelf iedere avond verdoven en dus niet beschikbaar zijn geen acceptabele manier van kinderen groot brengen. Fijn dat je zoon geen hinder van je openlijke drugsgebruik lijkt te ondervinden.
Zo openlijk is dat niet als je savonds voor het slapen een jointje in de tuin rookt, je kan het natuurlijk heel groot maken als je niet heel veel van het onderwerp af weet.
Je ligt niet in coma na een jointje. Heel veel aannames uit onwetendheid.
LuciFee2022 schreef:
28-04-2022 12:21
Ik snap dat je het niet zo leuk vind dat mensen jouw gedrag niet zo vinden getuigen van verantwoordelijk ouderschap.
Voel mij niet zo aangesproken eerlijk gezegd.
Jeetje, wat veel reacties. Wat ontzettend lief dat jullie zo meedenken en mij adviezen geven. Mijn man is echt een lieve partner en vader. Verzaakt nooit. Komt uit een fijn gezin, goede jeugd. We hebben samen geen problemen. Blowt niet om iets te doen verzachten. Zegt zelf gewoon in een lekkere vibe er van te komen en dat het een gewoonte is. Hij rookt ook. Ik niet. Hij is meerdere keren gestopt met roken omwille van de kinderen. Dit lukt hem steeds niet na verloop van tijd. Zegt hier van te balen.
Hij weet ook de gevolgen qua gezondheid, het financiele plaatje en het onbegrip van mij. Ik vind het gewoon niet zo nodig om dit voor het slapen iedere avond te doen. Ook niet op die leeftijd. Wanneer houdt dat dan eens op? En wordt het misschien wel meer?

Wat ik weet is dat hij voorgedraaide joints koopt maar heb ook al eens gezien dat hij mbv zo'n buis apparaatje zelf heeft gedraait. Ik wist niet wat het was, maar het rook sterk naar wiet en zag de korreltjes erin liggen

Het aansnijden van dit onderwerp de afgelopen jaren op een boze manier heeft geen effect gehad kennelijk. Hij wil mij niet teleurstellen, dus doet hij het stiekem zodat ik er ook geen stress van heb.
Ik wil dit dus anders aan gaan vliegen en ik vind dat moeilijk. Hij is mondig en kan op dit onderwerp mij doen geloven dat het niet zo heftig is als dat ik van google lees. Dan dim ik weer in en zakt de boosheid. Hij zegt dan dat hij zal stoppen of het weer in mindere mate zal gaan doen.

Ik vind het ook lastig omdat ik nu in de gaten aan het houden ben of hij dit ook op zijn werk doet. Ik hou mijn hart vast. Bijna te bang om te tellen.

En ik weet ook niet hoe ik voor mezelf moet bepalen wat voor consequenties ik er aan moet hangen. Ook omdat niemand er verder vanaf weet in onze naaste kring.
Hij kan het op zoveel manieren nog beter voor mij verborgen houden, ik verklap dan de verstopplek waardoor ik het niet kan monitoren. Het vertrouwen is daarin echt wel een beetje aan het slinken door de beloftes die niet worden nagekomen.

Ik wist 3 maanden geleden niet dat dit kennelijk vaker aan de hand is. Ik lig vaak al eerder in bed en werk 's avonds tot laat. Hij zal vast ook niet 1,2,3 gaan toegeven dat dit misschien al veel langer speelt.

Ben er verdrietig van. Ben misschien ook te goedgelovig en niet directief genoeg.
Waarom hang je zo aan het controleren? De man is volwassen en jij bepaalt niet. Het is geen 'falen' van jou als hij blowt.
De man blowt dus graag.
Ik zou dat nu wel accepteren als feit, dat gaat niet meer veranderen. Ik zou ook niet weten wat zijn motivatie daarvoor zou moeten zijn. Jij. Bepaalt. Niet.
Maar moet hij nou echt helemaal stoppen van jou? Of is er ook een middenweg mogelijk?
Waarom ik zo aan dat controleren hang is omdat ik niet eerder afwist van deze hoeveelheid. Ik dacht echt zo eens in de maand 1x. Ik ben hiervan geschrokken en heb hem toen gevraagd of hij ergens ongelukkig over is. Ik betrok.het op mezelf en ons gezin. Natuurlijk wil ik liever niet dat dit steeds meer wordt. Daarom vraag ik me af, is het echt maar 1 per dag? Hij kan het nl. goed verbergen. Daarbij heeft hij een verantwoordelijk beroep waarin hij dagelijks veel mensen moet vervoeren. En als klap op de vuurpijl werk ik 's avonds en 's nachts.
Moet ik het hem dan maar gunnen.. en het op zijn beloop laten/ dus zijn verantwoording..
Sjaantje37 schreef:

Je zorgt er bewust voor dat je onder invloed bent en dat beïnvloedt je handelingsvermogen.
Sjaantje37 schreef:
28-04-2022 11:12
Natuurlijk ben je 24/7 verantwoordelijk, maar ik vind het zo hypocriet, want een stel dat savonds samen een fles wijn leegdrinken is dan wel sociaal geaccepteerd.
Vind net zo treurig en niet verantwoord.
Easybella schreef:
28-04-2022 14:00
Waarom ik zo aan dat controleren hang is omdat ik niet eerder afwist van deze hoeveelheid. Ik dacht echt zo eens in de maand 1x. Ik ben hiervan geschrokken en heb hem toen gevraagd of hij ergens ongelukkig over is. Ik betrok.het op mezelf en ons gezin. Natuurlijk wil ik liever niet dat dit steeds meer wordt. Daarom vraag ik me af, is het echt maar 1 per dag? Hij kan het nl. goed verbergen. Daarbij heeft hij een verantwoordelijk beroep waarin hij dagelijks veel mensen moet vervoeren. En als klap op de vuurpijl werk ik 's avonds en 's nachts.
Moet ik het hem dan maar gunnen.. en het op zijn beloop laten/ dus zijn verantwoording..
Je moet niets, zeker niet op dat vlak.
Ik zou er echt wel een flinke dosis mot voor over hebben.
Easybella schreef:
Een partner die rekening kan houden met de wensen van de ander (minderen/gecontroleerd recreatief gebruik) zou ik wel zo prettig vinden, maar ik snap je dilemma. Je bent altijd de zeurkous in dit geval.
"Wees gewoon jezelf....maar in jouw geval dringend een ander"
Daarbij heeft hij een verantwoordelijk beroep waarin hij dagelijks veel mensen moet vervoeren. En als klap op de vuurpijl werk ik 's avonds en 's nachts.

dus in het verkeer....
hoe dom is dat als ze na een ongeluk zijn bloed nalijken..en geen helder iemand als je kinderen s'nachts wat mankeren...

En nee kom niet aan met dan bel ik een taxi... je bent zelf al in een ziekenhuis voor de taxi bij thuis is..

echt wat mij betreft exit.
Easybella schreef:
Ik denk dat je aan een eerlijk en open gesprek meer hebt. Dat jij je afvraagt of het echt een joint per avond is of meer en dat jij je ook afvraagt of hij ook op zijn werk blowt.
Ook dat de kinderen savonds en snachts met hem alleen zijn en dat je daar geen fijn gevoel bij hebt omdat je niet weet hoeveel hij blowt en of hij adequaat kan reageren in geval van nood.

Als je het zo insteekt komt dat volgens mij beter binnen dan controleren, boos worden en het willen verbieden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven