Pretsigaret

27-04-2022 23:37 203 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve lezers,

Graag jullie advies over onderstaande.
Ik heb een fijne relatie met een man. Wij hebben 2 jonge kinderen.
Man is een lieve vader. Hardwerkend, nooit ziek en thuis altijd betrokken. We zijn een gelukkig gezin en hebben geen problemen.

Man rookt zolang ik weet al jaren wel eens een jointje. Heb hier vaak ruzie om gemaakt. Ik vind het niet fijn. Laatste jaar heb ik dit wat meer gedoogd want zo af en toe 's avonds een blowtje voor de extra ontspanning moet ik me dan maar niet zo druk om maken. Als dat nou alles is.

Nu heb ik laatst een zakje met wiet gevonden
Waardoor ik meer ben gaan opletten.
Die weken vond ik steeds nieuwe voorgedraaide joints op een vaste plek. Ik heb hem hiermee gecofronteerd. En in eerste instantie ontkenning en bozigheid van zijn kant. Want wat is er nou eigenlijk zo erg aan. Hij vind het een fijne afsluiter van de dag.
Hij beloofde weer een poging te doen tot stoppen met roken en ook zou hij stoppen met blowen. Ik kon dit dan ook wel een tijdje naast me neerleggen, ging niet op zoek.

Helaas vind ik maandag toch weer 3 joints en 2 dagen later, vandaag, 4 joints. Nu wil ik dit weer iedere dag tellen om te kijken of hij dit ook op zijn werk doet en om te controleren of hij niet wat meer verslaafd is als dat hij zegt. Ik vond het namelijk ook eens in zijn werkjas en voetbaltas.

Nu ik er op ga letten, irriteer ik mij er aan. Hij is moeilijk wakker te krijgen, hij werkt 's morgens vroeg. Is veel aan het hoesten. Heeft wallen. Is prikkelbaar. En ik vind het erg ongezond. Ik vind het niet aantrekkelijk en wil geen man als vader die dit kennelijk nodig heeft. De vorige keer dat ik het zo in de gaten had, ben ik erg geschrokken. Ik heb al zovaak gevraagd of hij ermee wil stoppen en dan beloofd hij dat en verstopt vervolgens de wiet in een harde brillenkoker zodat ik het niet ruik. Dat stiekeme en het ontkennen telkens vind ik ook naar tussen ons.

Ben ik een zeur als ik hem er opnieuw mee ga confronteren en zeg dat ik dit niet meer prettig vind. Qua gezondheid, verantwoording, stank, geld en onaantrekkelijkheid?
Of geeft het niks dat hij iedere avond een blowtje rookt op zijn 40e ter ontspanning? Ik vind het zelf echt een beetje uit de tijd. En ook gewoon echt niet nodig, zo vlak voor het slapen gaan.

Daarom jullie mening graag.
Surebaby schreef:
28-04-2022 13:53
Waarom hang je zo aan het controleren? De man is volwassen en jij bepaalt niet. Het is geen 'falen' van jou als hij blowt.
De man blowt dus graag.
Ik zou dat nu wel accepteren als feit, dat gaat niet meer veranderen. Ik zou ook niet weten wat zijn motivatie daarvoor zou moeten zijn. Jij. Bepaalt. Niet.

Natuurlijk bepaalt zij wel. Hij is geen vrijgezel meer, iedere keus die hij maakt heeft gevolgen voor een aantal kwetsbaren en voor zijn vrouw. Zolang zij zijn falen moet opvangen en dus de directe gevolgen van zijn gedrag ervaart in haar eigen leven, omdat ze nu eenmaal samen kinderen hebben, is zij partij in iedere debiele keus die hij maakt. Als zijn geblow zorgwekkende proporties aanneemt, dient er dus iets te veranderen, bij voorkeur voordat hij een aantal mensen tegen een boom rijdt of zijn kinderen 's nachts van de trap af laat kukelen.
Thalas schreef:
28-04-2022 14:29
Natuurlijk bepaalt zij wel. Hij is geen vrijgezel meer, iedere keus die hij maakt heeft gevolgen voor een aantal kwetsbaren en voor zijn vrouw. Zolang zij zijn falen moet opvangen en dus de directe gevolgen van zijn gedrag ervaart in haar eigen leven, omdat ze nu eenmaal samen kinderen hebben, is zij partij in iedere debiele keus die hij maakt. Als zijn geblow zorgwekkende proporties aanneemt, dient er dus iets te veranderen, bij voorkeur voordat hij een aantal mensen tegen een boom rijdt of zijn kinderen 's nachts van de trap af laat kukelen.
Maar schijnbaar faalt hij tot op de dag van vandaag niet zoals TO schrijft verzaakt hij niets. En schijnbaar gaat het savonds en snachts ook goed.

Wat ik mij dan afvraag is als zij thuiskomst van haar avonddienst dan moet ze toch aan hem zien of ruiken dat hij stoned is, dus geblowd heeft?
Ja, dat verbaast me eigenlijk ook wel. Ik ruik het 's avonds nog als iemand 's ochtends in een rokerige omgeving heeft gezeten.
Maar deze man rookt, dus daar hangt sowieso al een lucht aan. Ruik je wiet daar nog bovenuit?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Sjaantje37 schreef:
28-04-2022 14:31
Maar schijnbaar faalt hij tot op de dag van vandaag niet zoals TO schrijft verzaakt hij niets. En schijnbaar gaat het savonds en snachts ook goed.

Hij heeft nog geen permanente schade veroorzaakt, dat betekent niet dat het goed gaat. Uiteraard kunnen ze afwachten tot hij permanente schade aan hun kinderen of aan anderen veroorzaakt, zodat zij geen controlerende zeur is en hij gewoon door kan gaan met zijn verslaving. Ik zou dat zelf geen redelijk optie vinden, ik vind dat mensen niet onder invloed zouden moeten zijn wanneer ze zorg dragen voor anderen, maar ik snap dat mensen met meer verstand van blowen daar anders tegenaan kijken.
kweepeer schreef:
28-04-2022 02:02

Hij blowt op vakantie (buiten Nederland) trouwens niet, en dan heeft-ie de meest verschrikkelijke nachtmerries 's nachts. Het heeft wel echt een functie voor hem.
https://www.drugsenuitgaan.nl/vraag/hoe ... -te-slapen
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
https://www.cannabisondercontrole.nl/fa ... abis-slaap

Slecht voor je slaap, ook al slaap je er lekker op in.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wauw - dus als jij werkt, dan zit hij structureel te blowen wanneer hij alleen de zorg draagt voor jullie kinderen? Lekker dan. En natuurlijk heb jij daar wat over te zeggen!
merano schreef:
28-04-2022 14:36
Ja, dat verbaast me eigenlijk ook wel. Ik ruik het 's avonds nog als iemand 's ochtends in een rokerige omgeving heeft gezeten.
Maar deze man rookt, dus daar hangt sowieso al een lucht aan. Ruik je wiet daar nog bovenuit?
Ja zeker weten!
BbqViva2 schreef:
28-04-2022 15:23
Wauw - dus als jij werkt, dan zit hij structureel te blowen wanneer hij alleen de zorg draagt voor jullie kinderen? Lekker dan. En natuurlijk heb jij daar wat over te zeggen!
Dit. Onder invloed van een blowtje mag je ook niet meer rijden enzo he. Wat als er nou iets ernstigs gebeurt? Ik zou daar echt niet akkoord mee zijn.
Daarom is het belangrijk dat TO met haar man in gesprek gaat en hij eerlijk durft te zijn over zijn gebruik, hoeveel hij echt gebruikt.
Easybella schreef:
28-04-2022 14:00
Waarom ik zo aan dat controleren hang is omdat ik niet eerder afwist van deze hoeveelheid.
Moet ik het hem dan maar gunnen.. en het op zijn beloop laten/ dus zijn verantwoording..
Sorry TO, ik stel het even scherp, maar het is echt niet aan jou om hem iets te ‘gunnen’, want het is niet aan jou om te bepalen wat een ander mag doen of laten. Je kunt dus niet zeggen : nou vooruit dan maar, want hij heeft jou toestemming niet nodig. Je kunt natuurlijk wel hopen dat hij je tegemoet komt en zegt : je hebt een punt, ik vind het zelf ook niet okay meer. Bovendien vind ik het erg dat jij er zo’n last van hebt, dus ik ga (eventueel met hulp) stoppen, maar dat doet hij dus niet. Het is een volwassen man die weloverwogen keuzes maakt. Hij heeft iedere dag de kans om het anders te doen, maar hij kiest daar niet voor.

Jij hebt natuurlijk zelf ook een keuze. Je kunt ervoor kiezen om afstand te nemen, te stoppen met je zorgen maken en je te ergeren en er geen punt meer van te maken, de controle loslaten. Als je huwelijk en zijn ouderschap verder goed is, negeer het dan. Neem dan ook écht mentaal afstand en niet alleen maar voor de vorm. Het kan een optie zijn.
Of, als je hier niet mee kunt leven omdat het haaks staat op jou manier van leven en jouw opvattingen (wat ik lees in je tekst) dan is het aan jou om na te denken over vervolgstappen voor jou. Het is zinloos om te hopen op verandering, dat heeft het verleden uitgewezen. Hij gaat niet voor jou en jullie gezin veranderen. Dat is wel duidelijk toch ? Dat is best een pijnlijke constatering, maar het is wat het is. Dus wat wil JIJ ?
Het is een cliché, maar je kunt een ander dus echt niet veranderen. Je kunt alleen jezelf veranderen.
anoniem_411663 wijzigde dit bericht op 28-04-2022 16:51
9.38% gewijzigd
Zelf- quote
BbqViva2 schreef:
28-04-2022 15:23
Alsof je niet meer kunt functioneren ofzo, ik functioneer net zo goed als nuchter hoor. Als je dronken bent, dan kun je pas niks meer.
Iedereen valt altijd over een joint maar zelf zitten ze aan de drank.
beetjegek schreef:
28-04-2022 16:51
Alsof je niet meer kunt functioneren ofzo, ik functioneer net zo goed als nuchter hoor. Als je dronken bent, dan kun je pas niks meer.
Iedereen valt altijd over een joint maar zelf zitten ze aan de drank.
Iedereen nog wel liefst.. dan doe ik er ook even eentje; iedereen die onder invloed is zegt (althans denkt) prima te kunnen functioneren..

Wat een onzin, het is hier geen wedstrijd tussen soft drugs of drank hoor..
Nou ja.. dat dus..
bloosje schreef:
28-04-2022 16:55
Iedereen nog wel liefst.. dan doe ik er ook even eentje; iedereen die onder invloed is zegt (althans denkt) prima te kunnen functioneren..

Wat een onzin, het is hier geen wedstrijd tussen soft drugs of drank hoor..
Nou veel dan. En ik weet zeker dat ik prima functioneer. To reageert gewoon heel heftig vind ik. En buiten dat ze is zijn moeder niet. Ze kan kiezen of ze daar mee kan leven of niet.
Als je dagelijks meerdere joints rookt functioneer je over het algemeen minder goed tot helemaal niet meer. Dat kun je hardnekkig ontkennen, (waarom eigenlijk?) maar dat is natuurlijk gewoon een onderzocht en bewezen feit. Het zal wel van persoon tot persoon verschillen welke hoeveelheid een individu aankan. zoals ook bij drank het geval is.

TO heeft het daar niet over. Man functioneert prima. Ze stoort zich aan het blowen, ze vind dat sneu gedrag op zijn leeftijd. Ze vind het niet nodig. Ze stoort zich ook aan het liegen en verbergen.
Het eerste kan ze niets mee, want eigen verantwoordelijkheid van man en hij is niet bereid of bij machte om zijn gewoonte voor haar op te geven. Het tweede kan ze wel over in gesprek.
Elleke schreef:
28-04-2022 16:59
Als je dagelijks meerdere joints rookt functioneer je over het algemeen minder goed tot helemaal niet meer. Het zal wel van persoon tot persoon verschillen, zoals ook bij drank het geval is.

TO heeft het daar niet over. Man functioneert prima. Ze stoort zich aan het blowen, ze vind dat sneu gedrag op zijn leeftijd. Ze vind het niet nodig. Ze stoort zich ook aan het liegen en verbergen.
Het eerste kan ze niets mee, want eigen verantwoordelijkheid van man en hij is niet bereid of bij machte om zijn gewoonte voor haar op te geven. Het tweede kan ze wel over in gesprek.
Nou dan hij functioneert dus prima. Maar een biertje of twee, zou to dat wel goed vinden? En hij liegt omdat het niet mag van haar, dat is pas sneu, je man iets verbieden.
Het is geen kleuter.
beetjegek schreef:
28-04-2022 17:03
Nou dan hij functioneert dus prima. Maar een biertje of twee, zou to dat wel goed vinden? En hij liegt omdat het niet mag van haar, dat is pas sneu, je man iets verbieden.
Het is geen kleuter.
Ga je nou elke keer over bier zitten zeuren.. daar gaat het hier toch helemaal niet om. Serieus, al blow jij je een slag in de rondte en vind jij dat je prima functioneert.. Hoe kom je erbij dat haar man liegt omdat zij hem iets verbiedt? Of liegt hij omdat hij domweg kan stoppen? Dan is het inderdaad een kleuter.. en noem haar poging om een afspraak te maken met haar man niet sneu.. dat is namelijk niet meer dan normaal in een relatie.
Nou ja.. dat dus..
vivapimpelmees schreef:
28-04-2022 01:59
Zou je net zoveel problemen hebben met elke avond een wijntje?
Vast mosterd, maar goed.
Na 1 of 2 of zelfs 3 wijntjes kun je met de meeste mensen nog prima een normaal gesprek voeren. Probeer dat maar eens met iemand die 1 of 2 joints achter de kiezen heeft.
"Kump ut vandaag neet, dan kump ut murrege"
Vitamini schreef:
28-04-2022 17:09
Vast mosterd, maar goed.
Na 1 of 2 of zelfs 3 wijntjes kun je met de meeste mensen nog prima een normaal gesprek voeren. Probeer dat maar eens met iemand die 1 of 2 joints achter de kiezen heeft.
Met mij kun je na 3 wijntjes geen normaal gesprek meer voeren, maar na 3 joints zeker wel.
bloosje schreef:
28-04-2022 17:09
Ga je nou elke keer over bier zitten zeuren.. daar gaat het hier toch helemaal niet om. Serieus, al blow jij je een slag in de rondte en vind jij dat je prima functioneert.. Hoe kom je erbij dat haar man liegt omdat zij hem iets verbiedt? Of liegt hij omdat hij domweg kan stoppen? Dan is het inderdaad een kleuter.. en noem haar poging om een afspraak te maken met haar man niet sneu.. dat is namelijk niet meer dan normaal in een relatie.
Hij wil blowen, zij wil de afspraak dat hij dat niet doet. Daarom liegt hij, hij wil geen afspraak. Laat die man. Ligt hij nou de hele tijd voor Pampus op de bank zeg ik ok, maar de man doet toch wat hij moet doen? En ik vind het wél sneu, z’on man die iets niet mag van het vrouwtje.
Oh sorry.. jij kent de man van TO.. prima, steek er nog één op, zou ik zeggen. Mensen die heel hard roepen dat ze na 3 joints nog prima functioneren neigt ook naar sneu wat mij betreft.
Nou ja.. dat dus..
bloosje schreef:
28-04-2022 17:14
Oh sorry.. jij kent de man van TO.. prima, steek er nog één op, zou ik zeggen. Mensen die heel hard roepen dat ze na 3 joints nog prima functioneren neigt ook naar sneu wat mij betreft.
Jij hebt liever een wijntje? Dronken vrouwen, dat is pas sneu. Van die overdreven aanstellerige lachbuien die ze daarvan krijgen, of emotioneel worden, of ruzie zoeken. Bovenstaande heb je met een jointje niet hoor, behalve als het je eerste is, dan krijg je er wel een lachbui van..
Hou toch es op zeg.. hebben we het nou over dronken aanstellerige lachbuien? Belachelijk off topic..
Nou ja.. dat dus..
Hoe meer gewenning hoe minder effect, zowel met alcohol als met blowen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven