Pretsigaret

27-04-2022 23:37 203 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve lezers,

Graag jullie advies over onderstaande.
Ik heb een fijne relatie met een man. Wij hebben 2 jonge kinderen.
Man is een lieve vader. Hardwerkend, nooit ziek en thuis altijd betrokken. We zijn een gelukkig gezin en hebben geen problemen.

Man rookt zolang ik weet al jaren wel eens een jointje. Heb hier vaak ruzie om gemaakt. Ik vind het niet fijn. Laatste jaar heb ik dit wat meer gedoogd want zo af en toe 's avonds een blowtje voor de extra ontspanning moet ik me dan maar niet zo druk om maken. Als dat nou alles is.

Nu heb ik laatst een zakje met wiet gevonden
Waardoor ik meer ben gaan opletten.
Die weken vond ik steeds nieuwe voorgedraaide joints op een vaste plek. Ik heb hem hiermee gecofronteerd. En in eerste instantie ontkenning en bozigheid van zijn kant. Want wat is er nou eigenlijk zo erg aan. Hij vind het een fijne afsluiter van de dag.
Hij beloofde weer een poging te doen tot stoppen met roken en ook zou hij stoppen met blowen. Ik kon dit dan ook wel een tijdje naast me neerleggen, ging niet op zoek.

Helaas vind ik maandag toch weer 3 joints en 2 dagen later, vandaag, 4 joints. Nu wil ik dit weer iedere dag tellen om te kijken of hij dit ook op zijn werk doet en om te controleren of hij niet wat meer verslaafd is als dat hij zegt. Ik vond het namelijk ook eens in zijn werkjas en voetbaltas.

Nu ik er op ga letten, irriteer ik mij er aan. Hij is moeilijk wakker te krijgen, hij werkt 's morgens vroeg. Is veel aan het hoesten. Heeft wallen. Is prikkelbaar. En ik vind het erg ongezond. Ik vind het niet aantrekkelijk en wil geen man als vader die dit kennelijk nodig heeft. De vorige keer dat ik het zo in de gaten had, ben ik erg geschrokken. Ik heb al zovaak gevraagd of hij ermee wil stoppen en dan beloofd hij dat en verstopt vervolgens de wiet in een harde brillenkoker zodat ik het niet ruik. Dat stiekeme en het ontkennen telkens vind ik ook naar tussen ons.

Ben ik een zeur als ik hem er opnieuw mee ga confronteren en zeg dat ik dit niet meer prettig vind. Qua gezondheid, verantwoording, stank, geld en onaantrekkelijkheid?
Of geeft het niks dat hij iedere avond een blowtje rookt op zijn 40e ter ontspanning? Ik vind het zelf echt een beetje uit de tijd. En ook gewoon echt niet nodig, zo vlak voor het slapen gaan.

Daarom jullie mening graag.
beetjegek schreef:
28-04-2022 17:10
Met mij kun je na 3 wijntjes geen normaal gesprek meer voeren, maar na 3 joints zeker wel.
Maar natuurlijk.
Dat vindt iedereen die blowt van zichzelf. Ze zien het allemaal heel helder en krijgen de beste inzichten en voeren de diepst mogelijke gesprekken.

Onder elkaar. Als je er als 'nuchtere' tussen zit sla je achterover van wat eruit komt.
"Kump ut vandaag neet, dan kump ut murrege"
bloosje schreef:
28-04-2022 17:23
Hou toch es op zeg.. hebben we het nou over dronken aanstellerige lachbuien? Belachelijk off topic..
Het gaat er toch om dat de man sneu is? Dronken zijn en dat achterlijke gedoe is sneu, is niet off topic.
TO wil graag haar licht eens opsteken hoe ze met dit vraagstuk in haar relatie om kan gaan. Niet wat nu beter of slechter is : wiet of drank.

Het fel verdedigen of bagatelliseren van het gebruik van welk genotsmiddel dan ook kan wel wijzen op een ongezonde belangstelling en/of afhankelijkheid. De man van TO bagatelliseert het.

Waarom zou je het gebruik verdedigen of bagatelliseren? Iedere volwassene bepaald toch zelf wat hij met zijn lichaam doet ? Daar hoeft niet over gediscussieerd te worden. Misschien omdat gebruikers diep van binnen echt wel weten dat het niet in alle omstandigheden okay is om te gebruiken ?
anoniem_411663 wijzigde dit bericht op 28-04-2022 17:37
30.67% gewijzigd
Vitamini schreef:
28-04-2022 17:24
Maar natuurlijk.
Dat vindt iedereen die blowt van zichzelf. Ze zien het allemaal heel helder en krijgen de beste inzichten en voeren de diepst mogelijke gesprekken.

Onder elkaar. Als je er als 'nuchtere' tussen zit sla je achterover van wat eruit komt.
Ik heb daar geen last van hoor. En diepe gesprekken heb ik nooit zin in, nuchter of niet. Inzichten heb ik ook niet. Volgens mij weet je niet waar je het over hebt. Nee dan dronken gezwets, ik heb zaterdag een verjaardag en ik zie nu al tegen dat domme geouwehoer op.
beetjegek schreef:
28-04-2022 17:27
Ik heb daar geen last van hoor. En diepe gesprekken heb ik nooit zin in, nuchter of niet. Inzichten heb ik ook niet. Volgens mij weet je niet waar je het over hebt. Nee dan dronken gezwets, ik heb zaterdag een verjaardag en ik zie nu al tegen dat domme geouwehoer op.
Ach...
Was dat maar zo.

Nee ik dacht ik heb er de ballen ervaring mee dus ik verzin gewoon een leuk verhaaltje voor het avondeten :biggrin:
"Kump ut vandaag neet, dan kump ut murrege"
Ik heb zelf tot een jaar geleden elke avond een halve joint gerookt. Ik ben in de 40. Deed het al sinds mijn 18e. Goede baan, prima nachtrust, normaal sociaal leven. Wel buiten want kinderen.
Op een dag was ik er klaar mee en heb het nooit meer gedaan. Geen zin meer in.
Maar een drammende partner had mij niet eerder doen stoppen. Dat besluit neem ik zelf wel.
Ik neem aan dat je dan niet de afspraak met je ‘drammende’ partner had gemaakt om te stoppen.. maar gewoon straight had gezegd dat je die beslissing zelf maakt, toch?
Nou ja.. dat dus..
bloosje schreef:
28-04-2022 17:41
Ik neem aan dat je dan niet de afspraak met je ‘drammende’ partner had gemaakt om te stoppen.. maar gewoon straight had gezegd dat je die beslissing zelf maakt, toch?
Geen idee. Ik weet wel dat mensen soms -met de voorkennis over gedoe dat ze krijgen met partners- een belofte doen om van het gezeik af te zijn.
bloosje schreef:
28-04-2022 17:41
Dit bedoelde ik in een eerdere reactie. Het lijkt erop dat er een negatief patroon in de relatie van TO is geslopen. Een waarin de ene partner wil bepalen en de andere partner daar middels liegen en draaien onderuit probeert te komen. Een scheve machtsverhouding. Het stiekem blowen kan een manier zijn om dat recht te trekken. Zo’n patroon bestaat niet als de partner van TO gewoon zou kunnen zeggen: jammer meid, ik hoor wat je zegt, ik zal zorgen dat ik een goede vader en partner ben, maar ik ga dit niet opgeven.
Het kan ook zijn dat de man van TO een baan heeft waarin hij niet zichzelf kan zijn en veel ja en amen moet zeggen, zonder dat eigen input op prijs gesteld wordt. Een scheve machtsverhouding op de werkvloer kan zich ook vertalen naar thuis.
Iedereen die in een stuk tekst beweert dat ze er lekker rustig of een fijne vibe van krijgen, en gelijktijdig roepen dat het ze helemaal niet beïnvloedt, missen een stukje zelfinzicht. Want die vibe of die rust die je voelt, die merkt de ander ook.

Voor to is de vraag, wat is je doel. Ik zou het zelf fijn vinden als diegene die voor mijn kinderen zorgt, er ook voor zorgt dat hij in staat is om beslissingen te nemen. En dat iemand niet onder invloed een voertuig bestuurt. Dat zou mijn belang zijn en daar zou ik het over willen hebben.

Als hij dat niet kan of wil inzien of ook hard roept dat het hem helemaal niet beïnvloedt, dan is de keuze aan jou. Want je kunt hem niet, ook met heul veul controles en boze buien, dwingen. Je kunt alleen besluiten dat je er of niet meer aan denkt of er geen last meer van wil hebben.
KataTonDemonaEaytoy schreef:
28-04-2022 17:47
Geen idee. Ik weet wel dat mensen soms -met de voorkennis over gedoe dat ze krijgen met partners- een belofte doen om van het gezeik af te zijn.
Dat is niet erg volwassen …
Easybella schreef:
28-04-2022 14:00
Waarom ik zo aan dat controleren hang is omdat ik niet eerder afwist van deze hoeveelheid. Ik dacht echt zo eens in de maand 1x. Ik ben hiervan geschrokken en heb hem toen gevraagd of hij ergens ongelukkig over is. Ik betrok.het op mezelf en ons gezin. Natuurlijk wil ik liever niet dat dit steeds meer wordt. Daarom vraag ik me af, is het echt maar 1 per dag? Hij kan het nl. goed verbergen. Daarbij heeft hij een verantwoordelijk beroep waarin hij dagelijks veel mensen moet vervoeren. En als klap op de vuurpijl werk ik 's avonds en 's nachts.
Moet ik het hem dan maar gunnen.. en het op zijn beloop laten/ dus zijn verantwoording..
Ik zou het toch echt niet OK vinden dat iemand die dagelijks blowt mensen vervoert.

Jellinek:

Risico's:
Hogere kans op ernstige ongelukken in het verkeer

Gebruik en werking:
Aantoonbaarheid: Urine: 5 dagen – 5 weken. Als je sporadisch wat wiet rookt is dit na 5 dagen niet meer aantoonbaar. Als je dagelijks gebruikt kan dit veel langer zijn, in extreme gevallen wel tot 5 weken.
https://www.jellinek.nl/informatie-over ... wiet-hasj/

Wat er kan gebeuren als iemand die mensen vervoert gebruikt tijdens het werk:
https://www.gva.be/cnt/dmf20220411_95089189

Juridisch:
https://www.advocaat-verkeersstrafrecht ... nt-hennep/

Zelfs al zijn de directe effecten de volgende ochtend uitgewerkt, je wilt toch niet dat er iets gebeurt en dat de politie dan die stoffen nog aantreft?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Vitamini schreef:
28-04-2022 17:24
Maar natuurlijk.

Maar dat is met mensen die drinken ook, op een borrel van het werk worden sommige collega's al stomvervelend na twee wijntjes voor de derde ben ik dan weg.
Elleke schreef:
28-04-2022 17:27
TO wil graag haar licht eens opsteken hoe ze met dit vraagstuk in haar relatie om kan gaan. Niet wat nu beter of slechter is : wiet of drank.

Het fel verdedigen of bagatelliseren van het gebruik van welk genotsmiddel dan ook kan wel wijzen op een ongezonde belangstelling en/of afhankelijkheid. De man van TO bagatelliseert het.

Waarom zou je het gebruik verdedigen of bagatelliseren? Iedere volwassene bepaald toch zelf wat hij met zijn lichaam doet ? Daar hoeft niet over gediscussieerd te worden. Misschien omdat gebruikers diep van binnen echt wel weten dat het niet in alle omstandigheden okay is om te gebruiken ?
Misschien zou ze haar man kunnen vragen om een paar dagen niet te blowen, zeker om te zien hoe afhankelijk hij is geworden van het blowen.
Ik vind het best redelijk om af te spreken dat hij niet blowt als hij de primaire verantwoordelijkheid voor de kinderen heeft. Verder mag hij uiteraard doen wat hij wilt maar als TO aangeeft dat hij daardoor geen leuke partner meer is dan zou dit man toch iets moeten doen zou je denken.
Sjaantje37 schreef:
28-04-2022 18:43
Maar dat is met mensen die drinken ook, op een borrel van het werk worden sommige collega's al stomvervelend na twee wijntjes voor de derde ben ik dan weg.
Ik vind mensen die drinken elke avond terwijl ze zorg hebben voor de kinderen net zo sneu als blowende ouders. En zo te lezen niet de enige hier, dus waarom je dat steeds blijft aanhalen?

Helemaal als de andere ouder werken is zoals bij TO.
Maar ook als die wel thuis zijn, net zo asociaal, je legt de verantwoording dan bij de ander. En in TO's geval heeft ze in de ochtend ook al niets aan hem.

Kunnen deze discussie nog wel een keertje doen hoor.
TO niet meer aanwezig ?
LuciFee2022 schreef:
28-04-2022 20:02
Ik vind mensen die drinken elke avond terwijl ze zorg hebben voor de kinderen net zo sneu als blowende ouders. En zo te lezen niet de enige hier, dus waarom je dat steeds blijft aanhalen?

Helemaal als de andere ouder werken is zoals bij TO.
Maar ook als die wel thuis zijn, net zo asociaal, je legt de verantwoording dan bij de ander. En in TO's geval heeft ze in de ochtend ook al niets aan hem.

Kunnen deze discussie nog wel een keertje doen hoor.
En daarom moeten ze een goed gesprek hebben met elkaar want ik denk ook dat hij smorgens niets waard is omdat hij veel te laat gaat slapen en meer dan 1 joint per avond rookt.

Ik zit om 07.00 fris en fruitig aan de koffie, maar ik ga dan ook al om 23.00 slapen na het roken van mijn jointje.

Als je al zolang blowt als de partner van TO dan treed er ook gewenning op dus dat hij er out van ligt geloof ik niet, maar wat ik ook niet geloof is dat hij maar een jointje per avond rookt.

Denk dat het gelieg erg schadelijk is voor hun relatie. Sowieso als er geen vertrouwen is tussen twee partners.
Sjaantje37 schreef:
29-04-2022 12:48

Denk dat het gelieg erg schadelijk is voor hun relatie. Sowieso als er geen vertrouwen is tussen twee partners.
Denk dat dagelijks drugs gebruiken erg schadelijk is voor je relatie.

Zo jammer dat wiet en hasj gebruik zo onderschat word in Nederland. Dat die troep zo makkelijk verkrijgbaar is snap ik niet.
Voor je gaat zaniken over alcohol en sigaretten, ik ben iemand die ook nooit drinkt of gerookt heeft en dat ook in een partner onaantrekkelijk vind. Daar mag je gewoon op af knappen hoor.
Larazest schreef:
29-04-2022 13:44
Denk dat dagelijks drugs gebruiken erg schadelijk is voor je relatie.

Zo jammer dat wiet en hasj gebruik zo onderschat word in Nederland. Dat die troep zo makkelijk verkrijgbaar is snap ik niet.
Voor je gaat zaniken over alcohol en sigaretten, ik ben iemand die ook nooit drinkt of gerookt heeft en dat ook in een partner onaantrekkelijk vind. Daar mag je gewoon op af knappen hoor.
Maar dan moet TO bij haar man weggaan als het voor haar echt een dealbreaker is. Want je kan een ander persoon nu eenmaal niet veranderen dat moet een persoon zelf willen.

En sorry dat heb ik nu al heel mijn leven met drank, dat dit ook zwaar onderschat wordt en zo makkelijk te verkrijgen is ook voor tieners. Mijn hele jeugd is kapot gegaan door twee zuipende ouders en ben er flink beschadigd uitgekomen als volwassenen.

Dus het is maar net wat je perspectief is.
Hoi allemaal,

Ik ben bezig met een brief aan hem, ik heb al jullie stukken nogmaals gelezen en ik kan deze punten ontzettend goed gebruiken om op een open, niet beschuldigende manier mijn zorgen te uiten. Ik denk niet dat hij zal toegeven dat het gebruik meer is geworden. Ik denk ook niet dat hij ooit zal toegeven dat het al langer speelt. Ik denk wel dat deze manier hem meer zal raken dan hoe ik het voorheen deed. Hem boos wijzen op de feiten op een onverwachts moment. Ik vind het erg moeilijk om de reacties te lezen van; het is zijn leven, je bent zijn moeder niet, enzovoort. Ik vind het nog moeilijker om afstand te nemen van het feit dat hij dit dagelijks doet en hij niet gaat veranderen voor mij. Ik wil echt niet bij hem weg. Het is een goede vent, maar ik ben een bezorgde vrouw die graag hem gezond door het leven ziet gaan. Dus is het mijn probleem en ik weet niet of ik dat naast me neer kan leggen en daarom hoop ik dat hij middels deze brief op een geheel andere toon op zijn minst met compromissen komt.

Ik vind het best spannend allemaal, verandert hij niet dan heb ik nog de grootste klus met mezelf om dit onderwerp los te laten.
Succes Easybella, het is niet makkelijk.

Dit topic komt heel dicht bij. Nu zit ik weer over mijn ex te malen. Nou, ik neem nog ff wat chocolade, beste medicijn tegen liefdesverdriet.
Easybella schreef:
29-04-2022 20:26
Dus is het mijn probleem en ik weet niet of ik dat naast me neer kan leggen en daarom hoop ik dat hij middels deze brief op een geheel andere toon op zijn minst met compromissen komt.
Dat is manipulatief, want je toon zou dan anders zijn maar de boodschap is nog exact hetzelfde: IK vind dit niet ok dus JIJ moet veranderen.

Prima als dat je aanpak is, maar als je het anders wil doen dan zou ik het echt bij mezelf houden. Dus jouw gevoelens uiten en je wens, zonder van hem iets te vragen/eisen.

Wat is diep van binnen jouw gevoel?
Mis je hem? Voel je schaamte? Ben je boos op hem? Schrijf dat op.

Ik weet nog niets over jouw pijn. Wat je vooralsnog hier hebt geschreven is allemaal rationeel (ik vind het niet nodig, niet aantrekkelijk, ik vind...) maar je stelt je niet kwetsbaar op. Als je hem in zijn waarde wil laten dan zou dat een manier zijn om dat wel te doen. Dat geeft de ander een mogelijkheid om zich in te leven en daarin kan je elkaar vinden.

Dit in theorie, je hebt kans dat het zo niet werkt maar ik zou persoonlijk wel daarmee beginnen als je het anders wil doen dan het boze gesprek en ook aangeven wat mijn wens is.

Weet je ook wat je wens is, positief geformuleerd? Dus niet: niet meer blowen maar: weer samen zijn, meer verbinding, je gewaardeerd voelen, ik noem maar wat?
Avage, wat heb je me daar tuk! De brief is nog 1 grote wirwar en nog lang niet klaar, maar ik ga dit wel aanpassen want je hebt gelijk.

Helaas hebben jullie ook gelijk gehad en heb ik de afgelopen dagen gezien dat er toch niet 1 per dag gebruikt wordt maar 2.
Het zakje gaat mee naar het werk. De vraag is doet hij dit voor het werk of na afloop of tijdens. Als ik hem dit zal vragen, zal hij zeggen dat ik gek ben en hoe ik zo kan denken, natuurlijk zal hij dit niet doen. En dan is gelijk de toon van het gesprek gezet..
Dus hoe kan ik dit het beste doen?

Ben nu nog teleurgestelder en bezorgder, en vind het nog moeilijker om hem hierin te laten.
Iedere dag van de week 2 stuks.. ik vind het echt erg. Hoelang doet hij dit in vredesnaam al zonder dat ik het door heb..
Is het nu nog zo vrijblijvend wat velen van jullie zeggen: "laat hem, het is zijn verantwoordelijkheid, bemoei je er niet mee en je behandeld hem als een kleuter, hij mag zelf wetennwat hij doet"?
Heet dit niet gewoon verslaafd zijn en mag ik nu niet gewoon willen dat hij er iets mee gaat doen, want hoe ziet dit er over 2 jaar uit?

Wat ben ik blij met dit topic. Ik zou me anders geen raad weten.
En hoe dit: lieve schat ik heb gezien dat je de laatste tijd niet 1 maar 2 joints rookt. Ik moet dit toch zeggen..?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven