Ervaringen lange relatie gevraagd
zondag 1 mei 2022 om 16:36
Hoi! Ik heb sinds mijn jeugd al een lange relatie (12 jaar, sinds mijn tienerjaren), dus mijn huidige relatie is de enige ervaring die ik heb. Daardoor weet ik niet in hoeverre mijn relatie normaal is tov andere relaties.
In hoeverre zijn bij lange volwassen relaties ergernissen, irritaties of wrijvingen normaal (dagelijks/wekelijks/maandelijks?)?
Wat is wel en niet acceptabel in een relatie (qua elkaar respecteren, taakverdeling, opmerkingen maken)?
In hoeverre doet men na een aantal jaar relatie nog moeite voor elkaar? En hoe vaak? (Met name de man voor de vrouw)?
Mocht je die ervaring hebben, zou je me dan eens een beetje mee willen nemen in wat in jullie relatie realistisch en normaal is?
In hoeverre zijn bij lange volwassen relaties ergernissen, irritaties of wrijvingen normaal (dagelijks/wekelijks/maandelijks?)?
Wat is wel en niet acceptabel in een relatie (qua elkaar respecteren, taakverdeling, opmerkingen maken)?
In hoeverre doet men na een aantal jaar relatie nog moeite voor elkaar? En hoe vaak? (Met name de man voor de vrouw)?
Mocht je die ervaring hebben, zou je me dan eens een beetje mee willen nemen in wat in jullie relatie realistisch en normaal is?

zondag 1 mei 2022 om 16:41
Om de haverklap ruzie niet, maar dat komt omdat ik veel dingen voorbij laat gaan (dus niet iedere opmerking is het voor mij waard om ruzie te maken). Ik ben vooral benieuwd hoe het bij anderen dan gaat.Lady*Voldemort schreef: ↑01-05-2022 16:38Dus als ik het goed begrijp heb jij al twaalf jaar een relatie en inmiddels hebben jullie om de haverklap ruzie, maakt je vriend respectloze opmerkingen tegen je en voert ie geen flikker uit in huis?
Nee, dat is niet normaal. Ook niet na twaalf jaar.
De respectloze opmerkingen zijn bij mij wekelijks, soms een paar keer per week. En ja, het huishouden is inderdaad al wel helaas een x aantal jaar zo.

zondag 1 mei 2022 om 16:44
Lady*Voldemort schreef: ↑01-05-2022 16:38Dus als ik het goed begrijp heb jij al twaalf jaar een relatie en inmiddels hebben jullie om de haverklap ruzie, maakt je vriend respectloze opmerkingen tegen je en voert ie geen flikker uit in huis?
Nee, dat is niet normaal. Ook niet na twaalf jaar.
Jij komt hier vaker?

zondag 1 mei 2022 om 16:46
Hoezo weet je niet wat een normale relatie is? Je leest geen boeken, kijkt geen tv, praat niet met vriendinnen?
Jij weet toch ook wel dat respectloze opmerkingen niet normaal zijn?
Ik heb vanaf dat ik begin 20 jaar was een relatie en we zijn nu 25 jaar verder. Hier nooit respectloze opmerkingen. Ben je belazerd?!?! Wat doe je in een relatie als je geen respect hebt voor elkaar?
Af en toe een aanvaring wegens allebei moe of een kort lontje. Laten we zegen 4 keer per jaar? Maar zeker niet regelmatig ruzie en dat komt niet omdat hij of ik iet voorbij laten gaan.
Waarom doe jij in je eentje het huishouden? Daar ben je toch zelf bij?
Ik heb vanaf dat ik begin 20 jaar was een relatie en we zijn nu 25 jaar verder. Hier nooit respectloze opmerkingen. Ben je belazerd?!?! Wat doe je in een relatie als je geen respect hebt voor elkaar?
Af en toe een aanvaring wegens allebei moe of een kort lontje. Laten we zegen 4 keer per jaar? Maar zeker niet regelmatig ruzie en dat komt niet omdat hij of ik iet voorbij laten gaan.

zondag 1 mei 2022 om 16:50
Ik snap wat je probeert te zeggen maar dit vind ik wat te kort door de bocht. Er zijn heel veel mensen die in een slechte relatie blijven omdat ze dat beter lijkt dan alleen zijn.
zondag 1 mei 2022 om 16:51
Dankjewel voor je reactie, die helpt me. Tuurlijk, ik lees wel boeken en praat met vriendinnen, maar ik twijfel gewoon heel erg over of ik niet overdrijf. Ik denk dat dat voornamelijk mijn eigen onzekerheid is. Ook omdat hij daarna wel heel lief kan doen. In mijn eentje het huishouden is uiteindelijk zo ontstaan omdat ik moe ben van het continu vragen of hij mee kan helpen. Nogmaals dankjewel.Mariejan schreef: ↑01-05-2022 16:46Hoezo weet je niet wat een normale relatie is? Je leest geen boeken, kijkt geen tv, praat niet met vriendinnen?
zondag 1 mei 2022 om 16:51
En precies hier probeer ik achter te komen. Ben ik alleen wel beter af of niet? Ik vind dat zo enorm lastig.
zondag 1 mei 2022 om 16:52
Elke relatie is uniek. De regels binnen elke relatie zijn uniek. (En je mag ze samen maken). Hoe je met elkaar omgaat is voor elke relatie uniek.
Voor mij persoonlijk, wilt een relatie het beste, al beide hun best doen om de ander te steunen en gelukkig te maken.
Ik doe graag iets, wat voor mij persoonlijk niet hoeft, maar wat van ik weet dat zij er blij, gelukkig of gewaardeerd door voelt. Of geef haar ruimte/vrijheden in dezelfde reden.
Anders om doet ze voor mij dingen of krijg ik van haar ruimte/vrijheden waar ik blij, gelukkig of gewaardeerd door voel.
Maar ik weet dat onze opzet van de relatie voor andere stellen niet zou werken.
Voor ons werkt het nu al een 30 jaar.
Scheiden is 50/50, Een relatie is 100/100, het is niet delen van wat je hebt, maar alles geven wat je kunt.
Voor mij persoonlijk, wilt een relatie het beste, al beide hun best doen om de ander te steunen en gelukkig te maken.
Ik doe graag iets, wat voor mij persoonlijk niet hoeft, maar wat van ik weet dat zij er blij, gelukkig of gewaardeerd door voelt. Of geef haar ruimte/vrijheden in dezelfde reden.
Anders om doet ze voor mij dingen of krijg ik van haar ruimte/vrijheden waar ik blij, gelukkig of gewaardeerd door voel.
Scheiden is 50/50, Een relatie is 100/100, het is niet delen van wat je hebt, maar alles geven wat je kunt.
zondag 1 mei 2022 om 16:54
Ik heb een lange relatie en qua respectloze opmerkingen of gedoe over huishouden nul problemen. Kleine irritaties maandelijks (of dagelijks, afhankelijk van hoe je die definieert), ruzie een keer in de vijf jaar. Geen slechte score
Maar dit is niet mijn eerste (lange) relatie dus inmiddels weet ik wel wat ik nooit meer wil. Wat jij allemaal noemt, zo ongeveer samengevat.

zondag 1 mei 2022 om 16:55
Hoezo moet jij vragen of hij bij godsgratie eens een flikker wil uitsteken?Ximena schreef: ↑01-05-2022 16:51Dankjewel voor je reactie, die helpt me. Tuurlijk, ik lees wel boeken en praat met vriendinnen, maar ik twijfel gewoon heel erg over of ik niet overdrijf. Ik denk dat dat voornamelijk mijn eigen onzekerheid is. Ook omdat hij daarna wel heel lief kan doen. In mijn eentje het huishouden is uiteindelijk zo ontstaan omdat ik moe ben van het continu vragen of hij mee kan helpen. Nogmaals dankjewel.
Het is voor 50 % zijn huishouden, dus moet hij gewoon 50 % doen.
Zonder vragen.
En anders staat er alleen eten voor jou klaar, is de helft van de was gebeurd en huur je voor de schoonmaak op zijn kosten iemand in.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zondag 1 mei 2022 om 16:57
Hier kan ik me wel in vinden (relatie van 36 jaar).Peter-FRL schreef: ↑01-05-2022 16:52Elke relatie is uniek. De regels binnen elke relatie zijn uniek. (En je mag ze samen maken). Hoe je met elkaar omgaat is voor elke relatie uniek.
Alleen dat laatste, van dat niet delen. Vind ik wel, je deelt én je geeft wat je kan.
There is always something happening, and it's usually right now

zondag 1 mei 2022 om 16:59
Lijkt me helemaal geen gezellige relatie meer, in ieder geval niet voor jou. Ik zou er lekker mee stoppen, er zijn meer mannen op de wereld en die zijn echt niet allemaal zo.Ximena schreef: ↑01-05-2022 16:41Om de haverklap ruzie niet, maar dat komt omdat ik veel dingen voorbij laat gaan (dus niet iedere opmerking is het voor mij waard om ruzie te maken). Ik ben vooral benieuwd hoe het bij anderen dan gaat.
De respectloze opmerkingen zijn bij mij wekelijks, soms een paar keer per week. En ja, het huishouden is inderdaad al wel helaas een x aantal jaar zo.
zondag 1 mei 2022 om 16:59
Waarom moet je vragen of hij wil helpen? Helpen betekent dat het huishouden jouw verantwoordelijkheid is. Is het jouw verantwoordelijkheid het huishouden? En zo ja waarom?
Ik vind een man die je het hele huishouden alleen laat doen, zelfs al zou hij 40 uur werken en jij 0, niet lief. Jij wel?

zondag 1 mei 2022 om 17:03
Ik lees dat er dagelijks ergernissen zijn en dat is niet normaal, laat staan dat de meeste mensen dan nog gelukkig zijn met de relatie.
Ten aanzien van moeite doen voor de vrouw vanuit de man: mij lijkt dat heel normaal. Wederzijds ook natuurlijk. En mij lijkt het ook dat als dat afwezig is kleine onbelangrijke dingen ook snel een ergernis kunnen worden.
Kortom: ik denk dat het al lang en breed is tijd is om eens goed te gaan kijken, samen, of jullie relatie nog toekomst heeft en zo ja: hoe dan?
Ten aanzien van moeite doen voor de vrouw vanuit de man: mij lijkt dat heel normaal. Wederzijds ook natuurlijk. En mij lijkt het ook dat als dat afwezig is kleine onbelangrijke dingen ook snel een ergernis kunnen worden.
Kortom: ik denk dat het al lang en breed is tijd is om eens goed te gaan kijken, samen, of jullie relatie nog toekomst heeft en zo ja: hoe dan?

zondag 1 mei 2022 om 17:12
Ga bij hem weg of zet hem er uit. Ik heb een lange relatie gehad en daar was dit nooit zo. En no way dat ik dat ooit ga accepteren.

zondag 1 mei 2022 om 17:17
Noekie-Noek schreef: ↑01-05-2022 17:11Of iets normaal is of niet is niet belangrijk, iedereen heeft eigen grenzen in wat acceptabel is of niet.
Een relatie is goed, zolang je je er goed bij voelt.
Mooi gezegd. Ik ken stellen die elkaar bij wijze van spreken vier keer per week de tent uit vechten en daar heel gelukkig mee zijn. Mijn relatie zou het niet zijn.

zondag 1 mei 2022 om 17:26
Ook maar even geloept.
Deze vent klinkt allesbehalve leuk eigenlijk. En jij bloeit op zodra hij een tijdje uit beeld is. Rekensommetje is niet zo heel lastig dan lijkt me.
There is always something happening, and it's usually right now