Twijfels over relatie met 22 jaar oudere man
zondag 1 mei 2022 om 13:15

zondag 1 mei 2022 om 13:33
Mijn vader had een vriendin die 26 jaar jonger was. Toen hij 66 was en zij 40 hadden ze het nog leuk, ze konden veel reizen en gingen uit (zij had een vriendengroep en veel feestjes), maar tien jaar later was mijn vader een oude man die ziek werd en zij moest hem verzorgen en later begraven.
Als het echte liefde is en je beschouwt je leven als een avontuur waarvan je de afloop niet hoeft te kennen (en die kent niemand uiteindelijk) kun je je hart volgen. Maar als je waarde hecht aan zekerheid in de toekomst, en je houdt niet van onverwachtse wendingen, dan zou ik er nog eens goed over nadenken. Je zult de levensfases die voor je liggen moeten delen met iemand die al veel verder is, en die misschien meer interesse heeft in zijn éigen levensfase. Dit geldt uiteraard ook voor de vrienden die jullie van beide kanten meebrengen: er is gewoon een kloof. Zijn vrienden zullen grootouders zijn als jullie nog in de luiers zitten, en jouw vrienden gaan trouwen en kinderen krijgen als die van hem met een empty nest zitten. Geen ramp, dat kan je blik verbreden, maar dit zijn wel dingen die je graag wilt delen met vrienden, vind ik tenminste.
Als het echte liefde is en je beschouwt je leven als een avontuur waarvan je de afloop niet hoeft te kennen (en die kent niemand uiteindelijk) kun je je hart volgen. Maar als je waarde hecht aan zekerheid in de toekomst, en je houdt niet van onverwachtse wendingen, dan zou ik er nog eens goed over nadenken. Je zult de levensfases die voor je liggen moeten delen met iemand die al veel verder is, en die misschien meer interesse heeft in zijn éigen levensfase. Dit geldt uiteraard ook voor de vrienden die jullie van beide kanten meebrengen: er is gewoon een kloof. Zijn vrienden zullen grootouders zijn als jullie nog in de luiers zitten, en jouw vrienden gaan trouwen en kinderen krijgen als die van hem met een empty nest zitten. Geen ramp, dat kan je blik verbreden, maar dit zijn wel dingen die je graag wilt delen met vrienden, vind ik tenminste.
zondag 1 mei 2022 om 14:31
Ik ken er zelf bijv. 3. Zonen van vriendinnen. Geen noemenswaardige carriere, weinig of geen vrienden, geen vriendinnen of laatste serieuze relatie op hun 18e. De ene is gameverslaafd, de ander alcoholverslaafd en alle drie hebben ze sociaal afwijkend gedrag.
zondag 1 mei 2022 om 14:32
Een ander mag vinden dat het bekrompen gedachten zijn maar ik weet wel beter. Ik gun jonge meiden een relatie met een normale man en dat is bij voorkeur geen man die nog thuiswoont op zijn 37e.justagirly schreef: ↑01-05-2022 11:15Nee, dat zijn onze eigen bekrompen gedachtes las ik net, maar daar ben ik het dus niet mee eens.

zondag 1 mei 2022 om 15:13
Kan je je echt niet bedenken dat de situatie uit de OP de norm niet is?
Jezus. Je lijkt het wel enorm op te nemen voor de vriend van TO… Gelijkaardige levensloop?
Veritas vos liberabit

zondag 1 mei 2022 om 15:49
Maar dit is dan toch geen "onverwachtse gebeurtenis" dan? Hier kun je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vanuit gaan zoals ze dat zeggen.samarinde schreef: ↑01-05-2022 13:33Mijn vader had een vriendin die 26 jaar jonger was. Toen hij 66 was en zij 40 hadden ze het nog leuk, ze konden veel reizen en gingen uit (zij had een vriendengroep en veel feestjes), maar tien jaar later was mijn vader een oude man die ziek werd en zij moest hem verzorgen en later begraven.
Ik heb ook zo'n vader trouwens.

zondag 1 mei 2022 om 16:12
Nou ja, 76 is tegenwoordig best jong om te sterven. Veel ouders van vrienden van mij zijn de 90 al gepasseerd en still going strong.
zondag 1 mei 2022 om 17:18
Tja, ik heb er bij voorbaat al niet zo'n positief beeld bij, zulke mannen. Ik begrijp het fysieke aspect, maar mooie vrouwen van hun eigen leeftijd zijn er toch ook gewoon nog, als ze een serieuze relatie zoeken? Wat is er met hem dat hij die nooit kon of wilde daten?
Ik was 24 toen ik mijn vriend leerde kennen en had bij zijn interesse al zo mijn vraagtekens, en hij is (maar) 10 jaar ouder. Mijn wantrouwen verdween naarmate ik hem beter leerde kennen, en zijn ex was ook gewoon even oud als hij. Ik hou ook van volwassen mannen, maar ik vind dat je als aftakelende 40-er (laten we eerlijk zijn) de 20-ers gewoon de kans moet gunnen een leuke partner van hun eigen leeftijd te vinden, juist om die problemen van een groot verschil te vermijden. Het is egoïstisch vanuit de oudere partij en getuigt voor mij van onvolwassenheid, dat vind ik niet aantrekkelijk.
Ik was 24 toen ik mijn vriend leerde kennen en had bij zijn interesse al zo mijn vraagtekens, en hij is (maar) 10 jaar ouder. Mijn wantrouwen verdween naarmate ik hem beter leerde kennen, en zijn ex was ook gewoon even oud als hij. Ik hou ook van volwassen mannen, maar ik vind dat je als aftakelende 40-er (laten we eerlijk zijn) de 20-ers gewoon de kans moet gunnen een leuke partner van hun eigen leeftijd te vinden, juist om die problemen van een groot verschil te vermijden. Het is egoïstisch vanuit de oudere partij en getuigt voor mij van onvolwassenheid, dat vind ik niet aantrekkelijk.

zondag 1 mei 2022 om 18:17
Dat laatste lijkt me toch vrij uitzonderlijk. Meeste gezonde mensen worden vrij netjes tussen de 80 en 90. Die jaren vanaf 70 zouden mij persoonlijk trouwens gestolen kunnen worden. Althans dat denk ik nu.
zondag 1 mei 2022 om 18:20
Als ik pas op mijn 67 of later op pensioen mag hoop ik het tijdens mijn 70ies toch nog effe uit te zingen.
En nog leuke dingen te kunnen doen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zondag 1 mei 2022 om 20:30
Charlotte717 schreef: ↑01-05-2022 15:13Kan je je echt niet bedenken dat de situatie uit de OP de norm niet is?
Jezus. Je lijkt het wel enorm op te nemen voor de vriend van TO… Gelijkaardige levensloop?
Jezus?
Ik vind het belachelijk te stellen dat iemand 'niet normaal' is of zelfs mentaal gestoord omdat hij of zij een andere weg bewandelt dan de meerderheid.
Ik ken de vriend van TO niet persoonlijk dus hoef het niet voor hem op te nemen, ik vind het in zijn algemeenheid belachelijk.
I wanna live my life with the volume full!
zondag 1 mei 2022 om 20:32
Ja dan is de vriend van TO dat automatisch natuurlijk ook, logisch.
zondag 1 mei 2022 om 20:57
Volgens het CBS is dat toch de gemiddelde leeftijd van overlijden voor mannen.
2018 - 76.0
2019 - 76.3
2020 - 76.7
Voor vrouwen respectievelijk: 80.9 - 80.7 - 81.1
De levensverwachting bij geboorte ligt nu hoger dan voorheen (al is het minder hoog dan men eerder had gedacht), maar dat komt vooral omdat men het dan heeft over iemand die nu (2022) wordt geboren.
Voor een man is de huidige levensverwachting bij geboorte 79.7 jaar.
Of dat lukt, zullen we pas in het jaar 2100 te weten komen.
Voor vrouwen ligt de LV bij geboorte voor meisjes die nu geboren worden op 83,1 jaar
https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/ ... romstatweb
(linksboven bij Geslacht Mannen of Vrouwen aanklikken)
maandag 2 mei 2022 om 04:06
Ik weet niet of to dit uberhaupt meeneemt, maar ook ik sluit me aan bij de vooroordelen van de vrouwen hier die menen dat een man op die leeftijd met een voorkeur voor een veel jongere vrouw (zo jong dat ze zijn dochter had kunnen zijn) vaak niet helemaal goed tikt in de kop.
Er zijn veel mensen van deze leeftijd die heus wel zien dat een jong iemand objectief gezien fysiek iig een aantrekkelijke catch is, maar verreweg de meeste uitgerijpte mensen verkiezen levensfase en levenservaring boven fysieke aantrekkelijkheid en dan kom je automatisch uit bij iemand rondom je eigen leeftijd. Misschien iets ouder, misschien iets jonger. Maar niet heel erg afwijkend. Heel jong is leuk voor een paar keer, niet om een relatie mee te willen. Sterker nog, de meeste rijpe volwassenen die niet gestagneerd zijn in groei, groeien mee met het ouder worden en de voorkeursleeftijd gaat dan met de eigen leeftijd mee omhoog. Hoef je niks voor te doen, heeft de natuur voor gezorgd.
Nu lees ik dat deze man heel lang thuis heeft gewoond en geen relatie heeft gehad? Dat zijn extra rode vlaggen bovenop de toch al dubieuze voorkeur voor een flink jonger iemand. Weet je wat je vaak hoort van vrouwen van middelbare leeftijd die een man hebben gehad waarvan ze gescheiden zijn? Ook van vrouwen die aanvankelijk niet wilden scheiden trouwens, omdat ze erachter kwamen dat hun man een affaire had ofzo en nog huilend aan de broek hingen. Maar eenmaal uit die shock wat er gebeurt is, is de conclusie dat ze de bullshit niet meer pikken. Dat ze de man in kwestie ineens veel beter zien en dan ook echt zien voor wat hij eigenlijk al jaren liet zien, maar wat ze nog niet aan zichzelf konden toegeven.
Een jongere vrouw pikt die bullshit vaak nog wel, vanuit naïviteit en gebrek aan levenservaring. Maar met het ouder worden verdwijnt dat bij veel vrouwen en die zien ineens een kerel die niet volwassen lijkt te zijn geworden.
Ik wens je veel wijsheid, maar ik zou deze wijze levenslessen opslaan in je achterhoofd. Mocht je er niks mee kunnen, prima natuurlijk. Want ik hoop oprecht niet voor je dat je over 10-20 jaar denkt, fuck, had ik toen maar....
Er zijn veel mensen van deze leeftijd die heus wel zien dat een jong iemand objectief gezien fysiek iig een aantrekkelijke catch is, maar verreweg de meeste uitgerijpte mensen verkiezen levensfase en levenservaring boven fysieke aantrekkelijkheid en dan kom je automatisch uit bij iemand rondom je eigen leeftijd. Misschien iets ouder, misschien iets jonger. Maar niet heel erg afwijkend. Heel jong is leuk voor een paar keer, niet om een relatie mee te willen. Sterker nog, de meeste rijpe volwassenen die niet gestagneerd zijn in groei, groeien mee met het ouder worden en de voorkeursleeftijd gaat dan met de eigen leeftijd mee omhoog. Hoef je niks voor te doen, heeft de natuur voor gezorgd.
Nu lees ik dat deze man heel lang thuis heeft gewoond en geen relatie heeft gehad? Dat zijn extra rode vlaggen bovenop de toch al dubieuze voorkeur voor een flink jonger iemand. Weet je wat je vaak hoort van vrouwen van middelbare leeftijd die een man hebben gehad waarvan ze gescheiden zijn? Ook van vrouwen die aanvankelijk niet wilden scheiden trouwens, omdat ze erachter kwamen dat hun man een affaire had ofzo en nog huilend aan de broek hingen. Maar eenmaal uit die shock wat er gebeurt is, is de conclusie dat ze de bullshit niet meer pikken. Dat ze de man in kwestie ineens veel beter zien en dan ook echt zien voor wat hij eigenlijk al jaren liet zien, maar wat ze nog niet aan zichzelf konden toegeven.
Een jongere vrouw pikt die bullshit vaak nog wel, vanuit naïviteit en gebrek aan levenservaring. Maar met het ouder worden verdwijnt dat bij veel vrouwen en die zien ineens een kerel die niet volwassen lijkt te zijn geworden.
Ik wens je veel wijsheid, maar ik zou deze wijze levenslessen opslaan in je achterhoofd. Mocht je er niks mee kunnen, prima natuurlijk. Want ik hoop oprecht niet voor je dat je over 10-20 jaar denkt, fuck, had ik toen maar....
maandag 2 mei 2022 om 04:29
Oei en ai. Klinkt niet best. Het is nl. voor de meeste gezonde mensen een natuurlijke behoefte om op eigen benen te willen staan, om zelf te leren de kooltjes uit het vuur te halen, ongeacht hoe goed ze het hebben thuis.Sunshine1996 schreef: ↑30-04-2022 11:55Hij woonde zo lang thuis omdat hij het daar goed had. Hij had niet de behoefte om te vertrekken (en zijn ouders hadden dat ook niet).
Misschien ben je zo'n zelfde type en passen jullie daardoor bij elkaar (allebei weinig behoefte om tot nieuwe dingen te komen). Maar omdat je nu pas net aan je volwassen leven begint (gezien het feit dat jij ook nog thuiswoont), kan het in jouw geval nog zijn dat je wat later op gang komt, maar dat dat wel gebeurt als je op eigen benen gaat wonen. En dan ontsteig je iemand al binnen een paar jaar.
Iemand die dat al die tijd niet heeft gehad en tot bijna z'n 40e nodig had om actie te ondernemen, klinkt als iemand met een rugzak. Daarmee kan je best een relatie aangaan (er zijn genoeg mensen met rugzakjes die bij elkaar uitkomen), maar wees je wel bewust van de rode vlaggen. Die heten niet voor niets zo.
maandag 2 mei 2022 om 04:33
Eerlijk, de mannen die ik heb ontmoet met deze achtergrond, pasten voor mij meteen in het vooroordeel wat ik van ze heb. Dat was dus ook echt meteen exit. Ze zullen vast lief en aardig zijn, maar absoluut niet het soort man dat ik nodig heb, wil ik kunnen spreken van een gelukkige en gelijkwaardige relatie. Misschien kortzichtig, maar zeker niet angstig.
maandag 2 mei 2022 om 09:18
Singlejingle schreef: ↑02-05-2022 04:33Eerlijk, de mannen die ik heb ontmoet met deze achtergrond, pasten voor mij meteen in het vooroordeel wat ik van ze heb. Dat was dus ook echt meteen exit. Ze zullen vast lief en aardig zijn, maar absoluut niet het soort man dat ik nodig heb, wil ik kunnen spreken van een gelukkige en gelijkwaardige relatie. Misschien kortzichtig, maar zeker niet angstig.
Dat is wat anders dan stellen dat deze mensen niet normaal zijn. Ze passen niet bij je, dat kan.
maandag 2 mei 2022 om 09:31
Ik heb alleen de OP gelezen, en mijn eerste reactie is: Wat is het probleem? Als je deze man echt top vindt gewoon doen! Leeftijd is een getal en als jullie niet te laat met kinderen beginnen dan kan hij ze zeker nog volwassen zien worden.
Als hij een leuke, levendige, jeugdige veertiger is, so what? Bejaard is ie voorlopig nog niet.
Als hij een leuke, levendige, jeugdige veertiger is, so what? Bejaard is ie voorlopig nog niet.
maandag 2 mei 2022 om 09:43
Ik heb niks tegen leeftijdsverschil maar in dit geval vind ik het erg ongezond. Een man van 47 die zelf tot zijn 37e thuis heeft gewoont klink niet echt heel gezond. Een 47 jarige die nu een relatie aangaat met iemand die 22 jaar jonger is en nog thuis woont klinkt nog een stuk ongezonder.
Zie je je op je 60e naast een man met een rollator lopen.
Maar wat anderen hiervan vinden is niet belangrijk. Je hebt zelf (wat mij betreft terechte) twijfels en dat is voldoende om er niet al te veel energie en tijd in te steken.
Maar wat anderen hiervan vinden is niet belangrijk. Je hebt zelf (wat mij betreft terechte) twijfels en dat is voldoende om er niet al te veel energie en tijd in te steken.

maandag 2 mei 2022 om 10:06
De rollator meteen ook.Noekie-Noek schreef: ↑02-05-2022 09:43Ik heb niks tegen leeftijdsverschil maar in dit geval vind ik het erg ongezond. Een man van 47 die zelf tot zijn 37e thuis heeft gewoont klink niet echt heel gezond. Een 47 jarige die nu een relatie aangaat met iemand die 22 jaar jonger is en nog thuis woont klinkt nog een stuk ongezonder.

Er zullen best mensen zijn met een rollator op die leeftijd hoor, maar ook genoeg die nog steeds fit zijn.
maandag 2 mei 2022 om 10:15
Wat je je nu ook niet kan voorstellen is dat als jij zelf 40 of 50 jaar bent je nog als het even meezit je nog hartstikke jong voelt.
Tenminste aan dat syndroom lijd ik met mijn 50 jaar.
Ik vind mannen van mijn eigen leeftijd al oude lullen, met een hele enkele uitzondering na.
Laat staan als er hier nu 1 van 72 op de bank zit.
Ik vind mannen van mijn eigen leeftijd al oude lullen, met een hele enkele uitzondering na.
Laat staan als er hier nu 1 van 72 op de bank zit.

maandag 2 mei 2022 om 10:30
Dat snap ik helemaal en ik heb precies hetzelfde.mafalda schreef: ↑02-05-2022 10:15Wat je je nu ook niet kan voorstellen is dat als jij zelf 40 of 50 jaar bent je nog als het even meezit je nog hartstikke jong voelt.
Maar dat is dan ook waarschijnlijk de reden dat ik vaak beter klik met mensen die jonger zijn. En voor je het weet eindig je dan met een relatie met iemand die een stuk jonger is.
En die persoon klikt juist weer vooral met mensen die ouder zijn en vindt mannen van haar eigen leeftijd gewoon te jong.
Zoals to het vertelt lijkt mij hier overigens meer sprake van twee mensen die gewoon elkaar leuk vonden ondanks het leeftijdsverschil.