Twijfels over relatie met 22 jaar oudere man

28-04-2022 21:40 183 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
sunshine1996 wijzigde dit bericht op 04-05-2022 22:49
0.00% gewijzigd
Eidde schreef:
01-05-2022 13:12
Niet, er wordt geschreven dat het niet normaal is en dat je het niet moet willen. Dat is je eigen (bekrompen) mening als norm stellen.
Kijk om je heen. Op de huizencrisis na zijn de mensen die zo leven zeer zwaar in de minderheid dus dat is niet mijn norm hoor. Dat is gewoon de natuur. Vogeltjes vliegen ook uit.
DS1971 schreef:
02-05-2022 10:06
De rollator meteen ook. ;) Mijn moeder is in de 80 en die fietst nog steeds op haar racefiets een paar keer per week 100-150 km per keer.

Er zullen best mensen zijn met een rollator op die leeftijd hoor, maar ook genoeg die nog steeds fit zijn.
Ik denk eerder dat jou moeder een uitzondering is als ze in de 80 is en een paar keer per week zulke afstanden aflegd met een racefiets.
Een rollator is natuurlijk een beetje overdreven maar in de meeste gevallen is het wel een feit dat je tussen je 70e en 80e lichamelijke ongemakken krijgt. Je moet er maar zin in hebben op je 50e.
Noekie-Noek schreef:
02-05-2022 10:49
Ik denk eerder dat jou moeder een uitzondering is als ze in de 80 is en een paar keer per week zulke afstanden aflegd met een racefiets.
Een rollator is natuurlijk een beetje overdreven maar in de meeste gevallen is het wel een feit dat je tussen je 70e en 80e lichamelijke ongemakken krijgt. Je moet er maar zin in hebben op je 50e.
Ik heb denk ik een iets andere visie. Ik beoordeel mijn relaties in het hier en nu. Ik heb in het verleden gemerkt dat een relatie die ooit geweldig was, zodanig dat ik met die vrouw wilde trouwen en zelfs kinderen wilde aangezien ze toen geweldig was voor mij toch later totaal niet meer werkt.

Dus natuurlijk heeft men geen ongelijk als men zegt dat het als to 50 is het wellicht totaal niet meer werkt, maar ook met iemand van haar eigen leeftijd is de kans dat het over 25 jaar niet meer werkt levensgroot. En uiteindelijk kun je iedereen wel afkeuren op basis van iets specifieks wat wellicht een probleem gaat zijn in de toekomst.

Natuurlijk doe je dat voor een deel wel in de selectiefase, maar als je eenmaal een relatie hebt speelt dat veel minder snel een rol. Dan is er toch genoeg om voor elkaar te kiezen.
WandaVision schreef:
02-05-2022 10:37
Kijk om je heen. Op de huizencrisis na zijn de mensen die zo leven zeer zwaar in de minderheid dus dat is niet mijn norm hoor. Dat is gewoon de natuur. Vogeltjes vliegen ook uit.
Het is ook een cultuurding. Mijn beste vriend op de lagere school had ook zijn grootouders in huis wonen. Die leefden echt samen als een gezin. En dat was in hun cultuur niet ongebruikelijk.

Begrijp mij goed, ik snap dat veel mensen het niet bij hun vinden passen, bij mij zou het ook niet echt passen. Maar to kan denk ik beter beoordelen of er bij haar kerel iets aan mankeert, of niet. Zoals ik eerder al schreef: bij boeren zie je het ook vaker. En het scheelt ook al hoe je het inkleedt (eigen deel van de woning, of hou je een slaapkamertje en zit je dus nog steeds als gezin te leven).
DS1971 schreef:
02-05-2022 10:30
Dat snap ik helemaal en ik heb precies hetzelfde.

Maar dat is dan ook waarschijnlijk de reden dat ik vaak beter klik met mensen die jonger zijn. En voor je het weet eindig je dan met een relatie met iemand die een stuk jonger is.

En die persoon klikt juist weer vooral met mensen die ouder zijn en vindt mannen van haar eigen leeftijd gewoon te jong.

Zoals to het vertelt lijkt mij hier overigens meer sprake van twee mensen die gewoon elkaar leuk vonden ondanks het leeftijdsverschil.
Nou ik kijk graag naar jonger mannen maar ik realiseer me ook dat het geen relatiemateriaal zou zijn.

Nou ben ik getrouwd hoor dus ik ben niet op zoek.
Maar soms ben ik wel eens aan dagdromen van stel dat ik nu vrijgezel ben en de markt op moet voor een vent, echt ik zou het lastig vinden met een leeftijdsgenoot.
Gebruna schreef:
01-05-2022 20:57
Volgens het CBS is dat toch de gemiddelde leeftijd van overlijden voor mannen.
2018 - 76.0
2019 - 76.3
2020 - 76.7
Voor vrouwen respectievelijk: 80.9 - 80.7 - 81.1

De levensverwachting bij geboorte ligt nu hoger dan voorheen (al is het minder hoog dan men eerder had gedacht), maar dat komt vooral omdat men het dan heeft over iemand die nu (2022) wordt geboren.
Voor een man is de huidige levensverwachting bij geboorte 79.7 jaar.
Of dat lukt, zullen we pas in het jaar 2100 te weten komen.

Voor vrouwen ligt de LV bij geboorte voor meisjes die nu geboren worden op 83,1 jaar

https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/ ... romstatweb
(linksboven bij Geslacht Mannen of Vrouwen aanklikken)
Ik zal wel een vertekend beeld hebben omdat ik echt aardig wat mensen ken met stokoude ouders, vooral moeders inderdaad maar ook wel een enkele vader. Mijn eigen schoonvader is 93, hij kreeg pas laat kinderen en hoewel hij nu met een rollator loopt, was hij tot zijn 90e in full swing.

Ik was sowieso degene die in mijn omgeving als eerste wees werd, rond mijn 40e, daarom ben ik vaak zo verbaasd (en jaloers!) als ik van mensen hoor dat ze een 91- of 96-jarige ouder hebben. Maar dat zijn dus uitzonderingen.
mafalda schreef:
02-05-2022 11:11
Nou ik kijk graag naar jonger mannen maar ik realiseer me ook dat het geen relatiemateriaal zou zijn.

Maar soms ben ik wel eens aan dagdromen van stel dat ik nu vrijgezel ben en de markt op moet voor een vent, echt ik zou het lastig vinden met een leeftijdsgenoot.
Misschien een klein zijpad in de discussie, maar mij valt het op dat er absoluut wel mannen van mijn eigen leeftijd (rond de 50) zijn die heel aantrekkelijk en spannend zijn, maar dat zijn bijna altijd vrijbuiters en schuinsmarcheerders die ofwel meermaals zijn gescheiden ofwel altijd heel jonge vriendinnen hebben met wie ze gaan kite-surfen en zo.

Blijkbaar kijk ik nog steeds in de eerste plaats naar uiterlijk, net als vroeger, en dat lijkt me ook logisch: eerst moet er lichamelijke aantrekkingskracht zijn, daarná leer je iemand beter kennen en weet je of zo’n man echt leuk is. Gelukkig is het mijn probleem niet, ik ben getrouwd, maar als ik nu op zoek moest naar een man, zou ik waarschijnlijk een reeks foute mannen uitkiezen (en vervolgens afknappen, dat wel) :)
Mijn man is 16 jr ouder. Kans zit erin dat als ik 60 ben hij een oudje is van 76, maar ja wie dan leeft wie dan zorgt. Dan hebben we toch een hoop leuke jaren gehad samen. Ik had trouwens nooit interesse in mannen van mijn leeftijd. Bij dit soort topic komt al snel de standaard reactie; op de lange termijn werkt het toch niet. Maar hoezo kun je dat weten of plannen? Ik snap dat niet zo. Ik ben mensen veel te jong verloren, die nog een heel leven voor zich hadden, dus tja wat zegt het allemaal. Ik ben 39, man 55.
Mijn schoonouders zijn 81 en 87 en beide nog fit. Als mijn man die genen heeft dat hebben we nog even ;)
samarinde schreef:
02-05-2022 12:06
Misschien een klein zijpad in de discussie, maar mij valt het op dat er absoluut wel mannen van mijn eigen leeftijd (rond de 50) zijn die heel aantrekkelijk en spannend zijn, maar dat zijn bijna altijd vrijbuiters en schuinsmarcheerders die ofwel meermaals zijn gescheiden ofwel altijd heel jonge vriendinnen hebben met wie ze gaan kite-surfen en zo.

Blijkbaar kijk ik nog steeds in de eerste plaats naar uiterlijk, net als vroeger, en dat lijkt me ook logisch: eerst moet er lichamelijke aantrekkingskracht zijn, daarná leer je iemand beter kennen en weet je of zo’n man echt leuk is. Gelukkig is het mijn probleem niet, ik ben getrouwd, maar als ik nu op zoek moest naar een man, zou ik waarschijnlijk een reeks foute mannen uitkiezen (en vervolgens afknappen, dat wel) :)
Ja dat, als ze al aantrekkelijk zijn dan zijn het meestal flierefluiters, muzikanten, kunstenaars, reizigers, of in ieder geval heel eigenzinnig en dan meestal hebben ze een berg jongere vrouwen om hun heen. Die zitten echt niet op mij te wachten :whip:

Wij hadden een paar weken geleden een reünie van een jeugdhuis waar we begin jaren 80 kwamen.
Iedereen is inmiddels tussen de 50, 60...
Druk bezocht gaaf feessie was het.

Nou werkelijk niet 1 vond ik nog dat ik dacht jou zou ik nu nog versieren. Terwijl in hun jonge jaren waren het echt leuke jongemannen.

En uiteindelijk geldt het voor dames ook natuurlijk.
Alleen heb ik het idee dat er meer goed verzorgde nog goed ogende dames van mijn leeftijd zijn.

En seks met een 55 plus man is ook niet meer hetzelfde feestje..
God was mis ik het jong zijn :facepalm:
DS1971 schreef:
02-05-2022 10:56
Ik heb denk ik een iets andere visie. Ik beoordeel mijn relaties in het hier en nu. Ik heb in het verleden gemerkt dat een relatie die ooit geweldig was, zodanig dat ik met die vrouw wilde trouwen en zelfs kinderen wilde aangezien ze toen geweldig was voor mij toch later totaal niet meer werkt.

Dus natuurlijk heeft men geen ongelijk als men zegt dat het als to 50 is het wellicht totaal niet meer werkt, maar ook met iemand van haar eigen leeftijd is de kans dat het over 25 jaar niet meer werkt levensgroot. En uiteindelijk kun je iedereen wel afkeuren op basis van iets specifieks wat wellicht een probleem gaat zijn in de toekomst.

Natuurlijk doe je dat voor een deel wel in de selectiefase, maar als je eenmaal een relatie hebt speelt dat veel minder snel een rol. Dan is er toch genoeg om voor elkaar te kiezen.
Dit ben ik met je eens en dat schreef ik ook in mijn eerdere post. Maar als je zo jong bent heb je nog wel bepaalde wensen in je leven, die toch wel erg lastig worden met een leeftijdsverschil van 22 jaar. Met zo'n groot leeftijdsverschil ben je altijd in een andere levensfase dan een ander. Nu woont TO nog thuis, hij op zichzelf. TO wil graag kinderen maar wil dit eigenlijk niet met een partner die al zo oud is. Straks is vriend met pensioen en moet TO minimaal nog 22 jaar werken. 22 jaar is echt heel lang als de ander al thuis zit. Als de een nog haar bloei van haar leven zit gaat de ander lichamelijk aftakelen. Natuurlijk kan een relatie ook stranden als je ongeveer even oud bent. Zekerheid heb je nooi. Maar de rest van je leven 22 jaar overbruggen is best wel lastig.
DS1971 schreef:
02-05-2022 10:06
Mijn moeder is in de 80 en die fietst nog steeds op haar racefiets een paar keer per week 100-150 km per keer.
Je bedoelt vast een ebike :)
mafalda schreef:
02-05-2022 11:11

Ik heb het enkele jaren geleden even mogen ervaren, vrijgezel zijn en ik ben er in ieder geval achter gekomen dat net iets jonger dan mij niet bij mij past (andere levensfase, deels ook omdat ik nog hele jonge kinderen had. Maar ook dat 25 jaar verschil echt teveel was voor mij (ik was er denk ik ook niet aan begonnen als zij niet op mij was afgestapt), dus in die zin snap ik ook heel goed dat er hier mensen zijn die 22 jaar wel veel vinden. Maar goed, ik was op mijn 17e al vrij weinig thuis te vinden en dat is dus vooral wat to moet doen: kijken naar haar vriend en haarzelf en daarop oordelen. Want de een is de ander niet.
Noekie-Noek schreef:
02-05-2022 12:38
Dit ben ik met je eens en dat schreef ik ook in mijn eerdere post. Maar als je zo jong bent heb je nog wel bepaalde wensen in je leven, die toch wel erg lastig worden met een leeftijdsverschil van 22 jaar. Met zo'n groot leeftijdsverschil ben je altijd in een andere levensfase dan een ander. Nu woont TO nog thuis, hij op zichzelf. TO wil graag kinderen maar wil dit eigenlijk niet met een partner die al zo oud is. Straks is vriend met pensioen en moet TO minimaal nog 22 jaar werken. 22 jaar is echt heel lang als de ander al thuis zit. Als de een nog haar bloei van haar leven zit gaat de ander lichamelijk aftakelen. Natuurlijk kan een relatie ook stranden als je ongeveer even oud bent. Zekerheid heb je nooi. Maar de rest van je leven 22 jaar overbruggen is best wel lastig.
De kans is groot ja. Daarom denk ik ook dat het heel goed is als ze hem wel voorstelt aan haar ouders. Dan heeft ze ook iemand waarmee ze erover kan praten en dan erachter komen of dit een gezonde relatie kan zijn, of niet. Want uiteindelijk is dat wat belangrijk is, dat de relatie gezond is en als je merkt dat het toch niet klopt, dan kun je de ander beter liefdevol laten gaan.
Singlejingle schreef:
02-05-2022 12:38
Je bedoelt vast een ebike :)
Nee, echt een racefiets. Carbon frame, ding weegt niets, buitengewoon oncomfortabel zadel, het zou niets voor mij zijn. Ik heb weer andere sporten waar ik mee overdrijf. ;)
Noekie-Noek schreef:
Tussen je 70e en 80e pas lichamelijke ongemakken ? Als dát eens waar was ! Relatief korte tijd ook, maar 10 jaar ongemakken. En voor die tijd nog lekker knallen ! Dat lijkt me een prima deal. Helaas is het niet waar. De achteruitgang (ik wilde aftakeling zeggen, maar dat klinkt helemaal zo vervelend) begint echt al veel eerder. Op de uitzonderingen na merk je tussen je 50e en 55e al dat je steeds meer pijntjes krijgt, snel langdurige blessures, je wordt strammer, vermoeider enz. enz. In vorm blijven gaat steeds meer moeite kosten totdat je al snel alleen nog maar sport voor je gezondheid. Je figuur is geen redden meer aan. Dat proces gaat steeds sneller totdat je op je 70e écht begint met de nare kwalen. Geldt natuurlijk niet voor iedereen maar voor de meeste mensen dus wel.
Noekie-Noek schreef:
Tussen je 70e en 80e pas lichamelijke ongemakken ? Als dát eens waar was ! Relatief korte tijd ook, maar 10 jaar ongemakken. En voor die tijd nog lekker knallen ! Dat lijkt me een prima deal. Helaas is het niet waar. De achteruitgang (ik wilde aftakeling zeggen, maar dat klinkt helemaal zo vervelend) begint echt al veel eerder. Op de uitzonderingen na merk je tussen je 50e en 55e al dat je steeds meer pijntjes krijgt, snel langdurige blessures, je wordt strammer, vermoeider enz. enz. In vorm blijven gaat steeds meer moeite kosten totdat je al snel alleen nog maar sport voor je gezondheid. Je figuur is geen redden meer aan. Dat proces gaat steeds sneller totdat je op je 70e écht begint met de nare kwalen. Geldt natuurlijk niet voor iedereen maar voor de meeste mensen dus wel. Dus als TO nog energieke dingen samen wil gaan doen moet ze opschieten :-D
Puur biologisch gezien begint het aftakelen al als 20-er. ;)
Elleke schreef:
02-05-2022 14:41
Tussen je 70e en 80e pas lichamelijke ongemakken ? Als dát eens waar was ! Relatief korte tijd ook, maar 10 jaar ongemakken. En voor die tijd nog lekker knallen ! Dat lijkt me een prima deal. Helaas is het niet waar. De achteruitgang (ik wilde aftakeling zeggen, maar dat klinkt helemaal zo vervelend) begint echt al veel eerder. Op de uitzonderingen na merk je tussen je 50e en 55e al dat je steeds meer pijntjes krijgt, snel langdurige blessures, je wordt strammer, vermoeider enz. enz. In vorm blijven gaat steeds meer moeite kosten totdat je al snel alleen nog maar sport voor je gezondheid. Je figuur is geen redden meer aan. Dat proces gaat steeds sneller totdat je op je 70e écht begint met de nare kwalen. Geldt natuurlijk niet voor iedereen maar voor de meeste mensen dus wel. Dus als TO nog energieke dingen samen wil gaan doen moet ze opschieten :-D
dat is ook de leeftijd, dat mensen diabetes krijgen, aan de bloeddrukpillen moeten etcetc. We zijn, naar verhouding, best lang oud. Van je 55 tot je 85e is toch 30 jaar.
En je kunt het flink rekken (als je de mazzel hebt, dat dat lukt) met gezond-eten, sporten etc. Maar dan nog ga je een keer slijten
En dan hebben vrouwen eigenlijk meer geluk dan mannen, geen kaalheid en krimpende piemels.
Tja, weet je, ik heb er nog eens over nagedacht. Het zou niks voor mij zijn. Ik lees genoeg dingen om te weten dat dit niet mijn man is.
Maar als ik dan denk aan het stel fam.de Vrind in 'waar doen ze het van', dan denk ik dat dit stel behoorlijk aan elkaar gewaagd is en merk ik het leeftijdsverschil tussen hen niet eens echt.
Daarbij zag in mijn omgeving gebeuren dat de 55 plussen doodmoe was na een dag werken en zijn 25 jaar jongere vriendin met zijn 2e leg vooral in de weer was met opvoeden, huishouden en werken.

En tuurlijk iemand van 47 is ook nog relatief jong maar de aftakeling komt snel en als het even tegen zit dan zit je 30 jaar vast aan iemand die niet meer dezelfde levenslust hebt die je zelf nog wel hebt en dan ben je de leuke jaren snel vergeten hoor.

Maar ik geloof dat ik mijn standpunt wel heb gemaakt inmiddels, persoonlijk zou ik echt nooit met een veel oudere man een relatie beginnen.
DS1971 schreef:
02-05-2022 14:55
Puur biologisch gezien begint het aftakelen al als 20-er. ;)
:-D dat is waar, maar dat zie je niet en voel je niet. Dat is vanaf 50 wel anders !
Voor wie interesse heeft;
Ook wat betreft de "Resterende Gezonde Levensverwachting" bestaan cijfers.

In het linkje dat ik eerder plaatste kun je de levensverwachting bij geboorte zien en de gemiddelde leeftijd van overlijden.
https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/ ... romstatweb

Daarnaast heb je de LV op 65-jarige leeftijd
Deze link laat ook zien wat de gezonde levensverwachting (bij 65 jaar) is.
https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/84842NED/table

Levensverwachting nu (2022) VROUW bij geboorte
Laag opgeleid – 81.4 (leeft naar verwachting dus tot plm 2103)
Midd. opgeleid – 84.0 (leeft naar verwachting dus tot plm 2106)
Hoog opgeleid – 85.7 (leeft naar verwachting dus tot plm 2107)

VROUW, LV vrouw die nu de 65-jarige leeftijd heeft (geboren in 1957)
Laag opgeleid – 20.8 + 65 = 85.8 (leeft naar verwachting dus tot plm 2042)
Midd. opgeleid – 22.1 + 65 = 87.1 (leeft naar verwachting dus tot plm 2044)
Hoog opgeleid – 23.0 + 65 = 88.0 (leeft naar verwachting dus tot plm 2045)

De gemiddelde leeftijd van overlijden (vrouw) in 2020 was 81.1 jaar. Dit betreft dus vrouwen die (gemiddeld) zijn geboren in plm. 1940.
Voor een vrouw die inmiddels 65 jaar is geworden, ligt de resterende levensverwachting uiteraard hoger want om de gemiddelde leeftijd van overlijden te berekenen, tellen namelijk ook alle mensen mee die heel jong zijn overleden. Vanwege de veel grotere kindersterfte was de gemiddelde leeftijd van overlijden daarom een paar decennia geleden beduidend lager dan nu.
Het verschil in 'resterende LV ná 65 jaar' geeft kleinere verschillen met het verleden; ook toen werden sommige mensen erg oud.

Gezonde levensverwachting Vrouw, nu 65 jaar (geboren 1957)
Laag – 11.7 + 65 = 76.7 – gezonde LV v.a. nwe pens.lft 67 jaar – 9.7 jaar
Midd. – 13.9 + 65 = 78.9 – gezonde LV v.a. nwe pens.lft 67 jaar – 11.9 jaar
Hoog – 15.9 + 65 = 80.9 – gezonde LV v.a. nwe pens.lft 67 jaar – 13.9 jaar
Elleke schreef:
02-05-2022 14:41
Ik bedoel niet dat je maar 10 jaar ongemakken hebt in je leven maar dat tussen de 70 en 80 haar toch echt de ongemakken beginnen die je leven ook echt beperken. Ongemakken waarvan je ziet dat er echt een flink verschil in leeftijd is.
Ik heb er geen ervaring mee en kan je ook niet adviseren. Het heeft geen zin om te weten of ik het misschien wel of niet zou doen. Want ik ben niet in die situatie. Edit: Redenen om het niet te doen zijn vooral praktisch denk ik: zijn leeftijd als evt kinderen puber zijn, ouderdom -als je 40 bent is hij 62. Denk aan Rob de Nijs die nog een jong kind heeft, dit soort dingen kunnen gebeuren, daar moet je wel reëel in zijn. Maar andersom kan ook, je weet niet hoe het leven loopt!

Volg vooral je gevoel, wie weet is dit de liefde van je leven.
Werkt het uiteindelijk niet, dan niet.
Maar wil je het risico lopen dat je het misloopt?
toulouse74 schreef:
02-05-2022 22:56
Ik heb er geen ervaring mee en kan je ook niet adviseren. Het heeft geen zin om te weten of ik het misschien wel of niet zou doen. Want ik ben niet in die situatie. Edit: Redenen om het niet te doen zijn vooral praktisch denk ik: zijn leeftijd als evt kinderen puber zijn, ouderdom -als je 40 bent is hij 62. Denk aan Rob de Nijs die nog een jong kind heeft, dit soort dingen kunnen gebeuren, daar moet je wel reëel in zijn. Maar andersom kan ook, je weet niet hoe het leven loopt!

Volg vooral je gevoel, wie weet is dit de liefde van je leven.
Werkt het uiteindelijk niet, dan niet.
Maar wil je het risico lopen dat je het misloopt?

Soms is het ook goed om een keertje naar je verstand te luisteren. Als je met een veel ouder persoon in zee gaat weet je vrij zeker dat je veel eerder met een koude douche geconfronteerd zal worden. Met een partner van je eigen leeftijd is die kans een heel stuk kleiner. Of je dat nou leuk vindt of niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven