Dubbel namen in Excel uitfilteren, kan dit?

09-05-2022 12:02 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Maandelijks moet ik een lijst met mensen aanschrijven via mail. Deze mensen staan verzameld in 1 Excel-bestand. Het komt echt voor dat personen uit deze eerste lijst al eens gemaild zijn. De reeds gemailde mensen staan in een 2e Excel-bestand.

Is het mogelijk om de dubbel voorkomende namen uit het eerste bestand uit te filteren? En zo ja, hoe?
Bij gegevens staat de optie dubbele waarden verwijderen. In hetzelfde hokje als tekst naar kolommen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Eerste hit op Google https://support.microsoft.com/nl-nl/off ... aaec1e83c2
dianaf schreef:
09-05-2022 12:06
Bij gegevens staat de optie dubbele waarden verwijderen. In hetzelfde hokje als tekst naar kolommen.
Maar kan ik op die manier ook 2 afzonderlijke Excel-bestanden met elkaar vergelijken?
Je kan via verticaal zoeken kijken welke namen uit bestand 2 ook in bestand 1 staan en deze daarna verwijderen.
Allemaal in een bestand kwakken, op een nieuwe tabblad, en dan via Data de duplicates eruit halen.
Lilalys schreef:
09-05-2022 12:26
Je kan via verticaal zoeken kijken welke namen uit bestand 2 ook in bestand 1 staan en deze daarna verwijderen.
Oke, kun je me uitleggen hoe ik dit doe?
Lilalys schreef:
09-05-2022 12:26
navyblue schreef:
09-05-2022 12:29
Allemaal in een bestand kwakken, op een nieuwe tabblad, en dan via Data de duplicates eruit halen.
Ik probeerde bestand 1 te kopïeren en plakken...meteen hangt Exel vast...de lijst aangeschreven kandidaten kopiëren en plakken naar bestand 1 gaat ook niet. Dan geeft exel een error dat ik in kolom A1 moet beginnen met plakken waardoor de bestaande data worden overschreven..
Snoopy80 schreef:
09-05-2022 12:37
Met de functie verticaal zoeken. Even googelen wat je waar invult, maar het is heel eenvoudig.
Snoopy80 schreef:
09-05-2022 12:49
Ik probeerde bestand 1 te kopïeren en plakken...meteen hangt Exel vast...de lijst aangeschreven kandidaten kopiëren en plakken naar bestand 1 gaat ook niet. Dan geeft exel een error dat ik in kolom A1 moet beginnen met plakken waardoor de bestaande data worden overschreven..
Ja, dit is lastig om zo bij te helpen. Probeer je alleen de rijen te kopiëren, of de hele sheet? Want bij de hele sheet moet je inderdaad op A1 plakken, maar dan zou het makkelijker zijn om gewoon de hele tab te kopiëren en er de andere gegevens onder te plakken.
Als je een bestand hebt genaamd brondata.xlsx met mensen die zijn gemaild in sheet Blad1 in kolom B met in rij 1 een label
en een bestand doeldata.xlsx met een lijst met mensen die gemaild moeten worden (maar dat misschien al zijn) kan je in het bestand doeldata.xlsx
dan kan je in het bestand doeldata.xlsx de informatie uit brondata.xlsx als volgt krijgen:

Selecteer de cel in doeldata.xlsx waar je de informatie uit brondata.xlsx wilt hebben staan.
Typ daar

Code: Selecteer alles

=[brondataxlsx]Blad1!B$2:B$100
(pas het bereik en bestandnaam aan waar nodig aan waar nodig)
en druk op enter.
Excel gaat huilen en opent een verkenner. Selecteer daaruit je bestand brondata.xlsx en Excel is blij en je data staat er.

Dan kan je met de formule

=ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(B2;A$2:A$4;1;ONWAAR));B2;"")
een lijst waarin waarden die wel in doeldata.xlsx voorkomen maar niet in brondata.xlsx

Zie eventueel ook:
https://support.microsoft.com/nl-nl/off ... a18ad188a1
voor verticaal zoeken,
https://www.perfectxl.com/excel-verklar ... s/?lang=nl
voor vertalen van functienamen EN-NL
en
https://support.microsoft.com/en-us/off ... cca2a9b95f
voor data vissen uit het ene werkboek naar het andere.
madamzonderm wijzigde dit bericht op 09-05-2022 18:52
Reden: herstel
0.21% gewijzigd
Snoopy80 schreef:
09-05-2022 12:49
Als je niet de hele tab probeert te kopiëren maar alleen de cellen met waardes selecteert en dan kopieert lukt het dan ook niet?

Anders inderdaad verticaal zoeken

https://www.perfectxl.com/excel-verklar ... p/?lang=nl
madamzonderm schreef:
09-05-2022 18:15
Als je een bestand hebt genaamd brondata.xlsx met mensen die zijn gemaild in sheet Blad1 in kolom B met in rij 1 een label
en een bestand doeldata.xlsx met een lijst met mensen die gemaild moeten worden (maar dat misschien al zijn) kan je in het bestand doeldata.xlsx
dan kan je in het bestand doeldata.xlsx de informatie uit brondata.xlsx als volgt krijgen:

Selecteer de cel in doeldata.xlsx waar je de informatie uit brondata.xlsx wilt hebben staan.
Typ daar

=[brondataxlsx]Blad1!B$2:B$100
(pas het bereik en bestandnaam aan waar nodig aan waar nodig)
en druk op enter.
Excel gaat huilen en opent een verkenner. Selecteer daaruit je bestand brondata.xlsx en Excel is blij en je data staat er.

Dan kan je met de formule

=ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(B2;A$2:A$4;1;ONWAAR));B2;"")
een lijst waarin waarden die wel in doeldata.xlsx voorkomen maar niet in brondata.xlsx

Zie eventueel ook:
https://support.microsoft.com/nl-nl/off ... a18ad188a1
voor verticaal zoeken,
https://www.perfectxl.com/excel-verklar ... s/?lang=nl
voor vertalen van functienamen EN-NL
en
https://support.microsoft.com/en-us/off ... cca2a9b95f
voor data vissen uit het ene werkboek naar het andere.
Of je gebruikt de functiewizard, die is er niet voor niets.
Alsikhet goed heb uit mijn hoofd, bovenin een tabje gegevens en dan dubbele waarden verwijderen
Purplepeanut schreef:
10-05-2022 00:31
Alsikhet goed heb uit mijn hoofd, bovenin een tabje gegevens en dan dubbele waarden verwijderen
Dat is het makkelijkst, maar het lukte TO eerder niet om alle gegevens op een sheet te krijgen.
navyblue schreef:
09-05-2022 12:29
Maar dat is toch niet wat to wil?

Ze wil de namen die ook in de tweede lijst staan, volledig uit de eerste lijst halen want die mogen niet meer gemaild worden.

Met wat jij beschrijft, ga je eigenlijk eerst dubbels creëren om dan van de dubbele waarden weer enkele waarden te maken.
Maar in het eindresultaat staan nog steeds alle namen.
aliva schreef:
10-05-2022 03:58

Ze wil de namen die ook in de tweede lijst staan, volledig uit de eerste lijst halen want die mogen niet meer gemaild worden.

Met wat jij beschrijft, ga je eigenlijk eerst dubbels creëren om dan van de dubbele waarden weer enkele waarden te maken.
Inderdaad, dat lost niks op. Verticaal zoeken is de juiste functie.

Als dat niet lukt zou ze ook nog alles in 1 file kunnen zetten en dan met voorwaardelijke opmaak als dubbele waarden een kleur geven. Dan de cellen met een kleur verwijderen.
aliva schreef:
10-05-2022 03:58

Ik nam aan dat ze alles bij elkaar wilde hebben, in plaats van verdeeld over diverse bestanden, zodat je makkelijk kunt filteren. Ik zou er dan ook een kommetje bij maken met wel/niet gemaild. Maar verticaal zoeken kan natuurlijk ook. Vind het zelf minder overzichtelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven