Gezondheid alle pijlers

Ineens heel moe

23-05-2022 15:46 31 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zoon (26) is nu voor de tweede keer heel moe. Zo moe dat hij nergens toe in staat is.
En hij slaapt wel 10/ 12 uur achter elkaar. Hij is naar de huisarts geweest. Die wil het twee weken aanzien. Hij moet zijn gewicht in de gaten houden vanwege schildklier. Tenminste de huisarts denkt aan iets met zijnschildkloer.Het lijkt mij beter dat hij zijn bloed laat onderzoeken. Gek dat ze dat niet meteen doen. Schildklier kan je toch ook halen uit bloedonderzoek?
Hij gaat op mijn advies toch vragen voor bloedonderzoek.
Iemand die het herkent?
Het is dus niet gewoon een beetje moe, maar hij kan even helemaal niet functioneren.
Hij heeft geen zorgen( zegt hij) en is al een poosje rustig aan aan het doen. In dec had hij het ook al. Toen duurde het 4 weken.
Don't worry be happy
Typisch Nederlands. Ik las vanochtend een stuk over het verschil tussen de Belgische en Nederlandse gezondheidszorg en dat was precies dit.
Goed dat je hebt aangedrongen op bloedonderzoek, belachelijk dat de arts dat niet uit zichzelf deed.
.
Ik zou ook aandringen op een bloedonderzoek en dan naast de schildklier ook wellicht wat andere dingen laten testen zoals tekort vitamines enzo. Ben zelf jaren moe geweest en ik wou echt dat ik eerder om een bloedonderzoek had gevraagd, was mijn trage schildklier en vitamine D tekort waarschijnlijk eerder aan het licht gekomen. Dat soort dingen kun je inderdaad alleen maar controleren door bloedonderzoek.
Ik ben wel heel benieuwd naar wat de huisarts verwacht van op gewicht letten.
Ik heb zelf een traagwerkende schildklier en dat kan echt alleen vastgesteld worden met bloedonderzoek, bij voorkeur door zowel TSH als FT4 te laten prikken. Liefst altijd 's ochtends nuchter bloed prikken.
Van dat gewicht vind ik ook raar. Verwacht de dokter dat er ineens gewichtstoename is (mogelijk trage schildklier) of gewichtsafname (mogelijk te snelle schildklier) terwijl dat duizenden andere oorzaken kan hebben en dus geen goede indicatie is.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 24-05-2022 14:29
Reden: Trollen
0.00% gewijzigd
TsumTsum schreef:
23-05-2022 16:36
Van dat gewicht vind ik ook raar. Verwacht de dokter dat er ineens gewichtstoename is (mogelijk trage schildklier) of gewichtsafname (mogelijk te snelle schildklier) terwijl dat duizenden andere oorzaken kan hebben en dus geen goede indicatie is.
Ja dat verwacht ze. Heel raar en omslachtig. Soort ouderwets.
Don't worry be happy
MarianneenairaM schreef:
23-05-2022 16:39
Wel (ge)sport en geen drank, drugs en pillen?
Even bloed laten onderzoeken,
Nee geen pillen en drugs wel vaak alcohol zoals bijna iedere student. Hij gaat dat nu laten staan.
Don't worry be happy
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 24-05-2022 14:29
98.37% gewijzigd
Hij is 26! Hij woont niet meer thuis. Hij werkt en sport en studeert. Het is geen braller in de lappenmand.😀
Don't worry be happy
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 24-05-2022 14:28
95.29% gewijzigd
Ik snap je zorgen
Ik zou als ik zoon was weer naar de huisarts gaan
En echt nu bloed laten prikken
Calla schreef:
23-05-2022 19:28
Ik snap je zorgen
Ik zou als ik zoon was weer naar de huisarts gaan
En echt nu bloed laten prikken
Wat lief dat je zo reageert.
Ja ik maak me zorgen.
Ik hoop dat er niet wat is.
Ik hoop dat het gauw over is.
Don't worry be happy
Snap ik
Zou hij weer naar de huisarts durven en bloed prikken nu eisen
Hij zei van wel. Ik heb het hem al gevraagd via whats app maar hij reageert meestal niet heel snel...😬Ik wacht maar even af. Aanstaand weekend komt ie weer thuis. Dat is alweer een poosje geleden. Kan ik hem mooi even in de gaten houden😄
Don't worry be happy
Ja observeer hem maar even 😀
Ik had dat ook, eigenlijk al op de middelbare school maar vanaf 19 heel erg. Kreeg op m'n kop, dat ik niet zoveel moest uitgaan (deed ik amper), dat iedereen wel eens moe is (dat hoor ik m'n hele leven al 😒), enz.
Il had geen idee wat er mis was, het was ook steeds tijdelijk.
Duur was wisselend, 1 keer zelfs 9 maanden lang 😐

Uiteindelijk bleek het Crohn te zijn, dat was nog niet zo makkelijk te achterhalen (geen gewichtverandering, en veel 'je moet gewoon ritme hebben, gezond eten, enz').

Er is nu dus een verklaring gevonden, niet dat dat echt helpt want moe ben ik nog steeds, maar wel een officiële diagnose dus nu.

Mijn tip is dus blijven 'zeuren' bij de dr om onderzoeken, want anders ben je zo jaren verder, zoals ik 😔
ciska schreef:
23-05-2022 20:36
Ik had dat ook, eigenlijk al op de middelbare school maar vanaf 19 heel erg. Kreeg op m'n kop, dat ik niet zoveel moest uitgaan (deed ik amper), dat iedereen wel eens moe is (dat hoor ik m'n hele leven al 😒), enz.
Il had geen idee wat er mis was, het was ook steeds tijdelijk.
Duur was wisselend, 1 keer zelfs 9 maanden lang 😐
Heel herkenbaar. Iedere keer als ik het weer eens besprak met de huisarts gooide hij het op stress door examens, naweeën van een griep en dat het wellicht kwam door mijn bloeddruk etc etc. Ik neem het die man niet kwalijk want het lijkt me gewoon heel lastig om de juiste diagnose te stellen en hij wist van mijn angst voor naalden. Maar je komt dan wel op een punt dat je aan jezelf gaat twijfelen want inderdaad iedereen is wel eens moe enzo. En dan had ik soms weer een tijdje dat ik me minder moe voelde en later was het weer ellende.
Kan zoveel zijn en wij mogen geen diagnoses stellen. Snap niet dat de huisarts niet meteen bloed onderzoek laat doen. Maar toch gedaan dus eerst dat maar afwachten he.
To, misschien ook goed om Pfeiffer mee te nemen om te testen.
martje55 schreef:
24-05-2022 20:57
Komt dat niet automatisch uit een bloedonderzoek?
Don't worry be happy
Op een labformulier moet de huisarts aankruisen welke dingen in het bloed onderzocht moeten worden. Vermoeidheid is een symptoom voor zoveel aandoeningen dat lang niet alles bij een eerste bloedonderzoek wordt meegenomen.
Kan van alles zijn en dan is bloedonderzoek gewoon noodzakelijk. Ik heb zelf een traagwerkende schildklier maar ook een B12-deficiëntie. Beide ziektes kunnen vermoeidheid als symptoom hebben. Ik begrijp niet dat de huisarts niet uit zichzelf bloed laten onderzoeken.
martje55 schreef:
24-05-2022 20:57
Goed idee ja.
jojojanneke schreef:
23-05-2022 20:24
Hij zei van wel. Ik heb het hem al gevraagd via whats app maar hij reageert meestal niet heel snel...😬Ik wacht maar even af. Aanstaand weekend komt ie weer thuis. Dat is alweer een poosje geleden. Kan ik hem mooi even in de gaten houden😄
En
Hoe ging het met zoon ?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven