Gezondheid alle pijlers

Hoe lang oor dicht?

23-05-2022 18:28 40 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een vreemd verkoudheidsvirus gehad, koorts, vreselijk zere amandelen, bij drinken het gevoel alsof de vellen eraan hingen. Na enkele dagen was dit over en had ik alleen nog een hoestje, die inmiddels ook weg is. Geen noemenswaardige snotneus gek genoeg. Alleen, mijn rechteroor zit dus nog dicht. Mijn man heeft ook een dicht rechteroor en het rechteroor van mijn zus is na 3 weken eindelijk weer open (allemaal ziek geweest).

Ik heb echt nooit last van mijn oren (even afkloppen) dus daarom vind ik dit ook zo raar. Zeker ook omdat mijn man hetzelfde heeft en mijn zus het had. De pedicure heeft het ook gehad. Gaat er een virus rond dat dit veroorzaakt? Mijn oor zit dicht, hoorde in de eerste dagen een pieptoon, daarna hartslag, nu weer een hele vage piep. Ik heb het gevoel alsof mijn oren moeten ploppen, maar ze ploppen niet. Klaren lukt niet (vind ik ook eng).

Hoelang zouden jullie hiermee doorlopen? Aankomende woensdag is het 2 weken. Ik begin het enorm zat te worden, het doet verder geen pijn maar het is gewoon oervervelend. Mijn huisarts heeft het enorm druk, ze kampen met huisartsen tekort, ik wil dus ook niet voor niks gaan. Neusspray met xylometazoline gebruik ik al dagelijks.
Lostit schreef:
25-05-2022 16:05
Ik ben vandaag ook bij de huisarts geweest. Inderdaad vocht achter mijn trommelvlies. Ik heb nog wel een andere neusspray gekregen, kan stoppen met de zoutspray en de xylometazoline. Waarschijnlijk is het gewoon een kwestie van wachten (kon wel weken of maanden duren..), als die andere neusspray niet binnen 3 weken helpt dan kan ik daar ook mee stoppen.
Nou vreselijk toch, moet er echt niet aan denken dat dit nog maanden zo door gaat. Welke neusspray heb je gekregen? Met prednison erin?
Fluticason 50 mcg. De huisarts zelf was ook niet heel hoopvol.
In heb dit nu ook. Wel icm fikse verkoudheid…
Zijn jullie er al vanaf?
Ik zou sowieso zelf ook even naar de huisarts gaan. Ik krijg bij verkoudheid nogal snel dichte oren door oorsmeerproppen, en die komen er niet persé vanzelf uit. Als het dat is is dat snel verholpen, als het dat niet is moet je door bikkelen maar dat zou ik wel graag zeker willen weten.

Mocht je de huisarts niet willen belasten, tegewoordig kan je online een oor cameraatje bestellen. Gewoon om te kijken of er een prop zit, enkel in de "deur opening" even erin steken, NIET verder steken. Je moet je trommelvlies kunnen zien (wit/grijs vlies).
Flo-tje4 schreef:
30-05-2022 10:12
Zijn jullie er al vanaf?
Bij mijn man is er nog geen verbetering opgetreden, bij mij is het iets minder inmiddels, mijn oren werken ook enorm, gekraak en geplop bij gapen, soms bij slikken. Dan plopt ie opener en weer wat dicht etc. Elke dag lijkt het tegen de avond iets beter te gaan, maar na het slapen is het dan weer iets minder. Ik denk dat mijn oor probeert het vocht op te ruimen of zo.
Ugli schreef:
30-05-2022 10:18
Ik zou sowieso zelf ook even naar de huisarts gaan. Ik krijg bij verkoudheid nogal snel dichte oren door oorsmeerproppen, en die komen er niet persé vanzelf uit. Als het dat is is dat snel verholpen, als het dat niet is moet je door bikkelen maar dat zou ik wel graag zeker willen weten.

Mocht je de huisarts niet willen belasten, tegewoordig kan je online een oor cameraatje bestellen. Gewoon om te kijken of er een prop zit, enkel in de "deur opening" even erin steken, NIET verder steken. Je moet je trommelvlies kunnen zien (wit/grijs vlies).
De huisarts had tegen mijn man gezegd dat er echt een virus rondgaat dat enorm op de oren slaat en dat er al veel mensen op de praktijk zijn geweest met dezelfde klachten (dicht oor door vocht). Logischerwijze ga ik er dan vanuit dat dit bij mij ook het geval is. Bij mijn zusje heeft het 3 tot 3.5 week geduurd, dat hou ik dus ook maar een beetje aan. Zoals ik hierboven al schreef lijkt het iets te verbeteren nu dus ik hoop dat dit zich voortzet. Anders ga ik echt naar de huisarts. Waar ik momenteel ook bang voor ben is om iets nieuws op te pikken bij de huisarts. Mijn man is inmiddels opnieuw verkouden. Geen idee of hij dat heeft opgepikt bij de huisarts of van neefje (ook verkouden) maar ik ben er zo vreselijk klaar mee. Ik overweeg serieus kluizenaar te worden inmiddels.
Flo-tje4 schreef:
30-05-2022 10:12
Zijn jullie er al vanaf?
Ik ben er eindelijk vanaf. Het heeft ruim 3 weken geduurd. Het is bij mij over gegaan na een antibioticakuur, geen idee of dat ook daadwerkelijk geholpen heeft of dat het toeval is.
Als ik dit allemaal lees mag ik misschien wel een beetje blij zijn dat mijn trommelvlies op een gegeven moment kapot is gegaan wat de druk een beetje van de ketel haalde.
Ik baal als een stier, het leek beter te gaan met mijn oor, echter voel ik dat mijn man mij toch heeft aangestoken met zijn nieuwe verkoudheid. Nu ben ik enorm bang dat dit en negatief effect gaat hebben op mijn oor. Jullie kunnen daar helemaal niks mee maar ik wilde mijn hart toch even luchten, ik ben er echt chagrijnig van.
Ik was er vanaf, maar het is gewoon weer overnieuw begonnen en nu ruik ik ook nog amper wat. Komt denk ik door die agressieve spray. Ik ruik niet eens een Yankee candle. Dat zegt wel wat.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Liebeskind² schreef:
31-05-2022 17:56
Ik was er vanaf, maar het is gewoon weer overnieuw begonnen en nu ruik ik ook nog amper wat. Komt denk ik door die agressieve spray. Ik ruik niet eens een Yankee candle. Dat zegt wel wat.
Opnieuw een verkoudheid bedoel je?
Hier zijn mijn oren vandaag gelukkig weer wat meer open. Hopelijk blijft het hierbij en niet net als bij een aantal van jullie dat het weer terugkomt.
Wel nog heel erg verkouden. Beterschap met de oren!
Goh, ik heb dit jaren geleden ooit gehad alleen bij mij zat het wel in het buitenoor. Eerst met een oor, toen volgde het andere oor. Hier heb ik maanden mee rondgelopen. Ik kon bijna niks meer, ik hoorde de deurbel bijvoorbeeld niet meer, gesprekken in groepen werkte niet meer, een gesprek uberhaupt kon alleen als iemand tegen mij schreeuwde, colleges volgen niet meer, enzovoort, vul maar in. De huisarts had gezegd het zit achter je oor en ik kreeg neusspray. Had geen zin. Naar de kno arts doorverwezen uiteindelijk en wat bleek, mijn oren moesten gewoon uitgespoten worden. Nog nooit gehad in mijn leven. Een van de allergelukzaligste momenten toen ik daar vandaan kwam, wat een verademing om ineens zonder problemen een vervolgafspraak te kunnen maken met de secretaresse. Ik moest het gesprek afkappen want ik schoot helemaal vol. En de beleving van het horen van vogeltjes buiten was ook bijzonder.

Het kan best een impact hebben dus, dat heb ik wel gemerkt. Het was mij echt heel zwaar gevallen en ik had het er heel moeilijk door gehad. Overigens heb ik sindsdien dat ik dus elke 2/3 maanden naar de huisarts moet om de boel te laten uitspuiten omdat er weer een oor verstopt. Ik ga dan zo snel mogelijk om te voorkomen dat de ander ook verstopt, met een oor valt nog prima te functioneren gelukkig. Overigens is het echt verstoppen, ik heb nat oorsmeer en dat verstopt dus echt op zo'n manier dat er een vacuüm ontstaat en het ploppen herken ik dan ook.
Ik heb eigenlijk nooit oorsmeer, eerder vlokken of korreltjes.
Henk-in-Roelie schreef:
31-05-2022 23:04
Ik heb eigenlijk nooit oorsmeer, eerder vlokken of korreltjes.
Ja dat van mij is dus echt een soort smeer, volgens mij niet zo gebruikelijk. Normaal moeten mensen ook olie druppelen voor het uitspuiten maar ik heb dat nooit hoeven doen, en het komt er bijna instant compleet uitzetten. Daarnaast zijn er mensen die wel eens jaarlijks of halfjaarlijks bijvoorbeeld hun oren laten uitspuiten, maar dat is vaak omdat er wel wat troep in de gehoorgang zit maar niet zoals bij mij, dat er nood is omdat er echt iets verstopt. Ik heb jammer genoeg geen diagnose of duidelijke verklaring gekregen hoe dit zomaar ineens out of the blue is ontstaan. Er is ook geen roodheid of ontsteking te zien. Ik ga het een keer laten onderzoeken maarja, dit jaar niet, eigen risico staat nu max namelijk.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven