Het “leed” dat vakantie vrienden heet

23-05-2022 08:07 1735 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor Augustus hebben we eindelijk een vakantie geboekt. Toen ik dat terloops aan een andere nursery moeder vertelde, vroeg ze wanneer en waarheen. Onze dochter speelt geregeld met haar zoon. Ik kreeg zaterdag alleen wel een beetje een onaangename verassing. De moeder heeft aangegeven dat ze bewust de tweede week van onze vakantie hetzelfde hotel hebben geboekt. Is een all inclusive resort dus we komen elkaar absoluut tegen.

Laat ik voorop stellen dat het voor de kinderen in beginsel leuk is, maar ik had dat wel graag van te voren geweten. Ze zijn ontzettend gastvrije en lieve mensen voor een avondje of twee maximaal, maar echt niet om daar je vakantie mee door te brengen. Ze zijn nogal intens en ook heel anders in de opvoeding. Bovendien spreekt de moeder slecht Engels (ze is Turkse) en hoewel ze ongetwijfeld goede bedoelingen had, vind ik dit vrijpostig en eigenlijk gewoon raar. Is het onredelijk dat ik hier wat gepiekerd over ben?

Zij gaat er immers ook gewoon vanuit dat we de hele vakantie met elkaar op trekken. En zelfs al zouden wij daarover afspraken maken, dan vrees ik dat onze dochter per se met haar zoon wil spelen (de hele dag) en bij wijze van spreken bij het opstaan al vraagt waar L. is. Wij staan dus voor een verdrongen feit en ik weet niet hoe ik dit zo goed mogelijk kan aanpakken. Mijn man probeert deze ouders ook al een tijd te ontlopen, om redenen die ik best begrijp, maar de kinderen spelen wel samen en dat vind ik helemaal prima.

Geen zin in een wat nukkige echtgenoot, geen zin in een discussie met mijn 4-jarige dochter hoe vaak ze L. kan zien gedurende vakantie en zelf ook geen zin om ze de hele week om mij heen te hebben. Dat gezegd hebbende: ben ook niet uit op ruzie met de ouders van mijn dochter’s vriendje. Ik weet echt niet hoe ik dit het beste kan aanpakken…
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Youk79 schreef:
31-05-2022 18:53
Dit denk ik ook. Misschien ook een poging om ‘gezicht te redden’.
Ik denk niet dat je er iets mee hoeft.
Dat denk ik ook niet. Je hebt van die mensen die al heel snel een beetje rare teksten roepen die niet zoveel betekenen en je niet al te letterlijk moet opvatten. Beetje in de categorie "ik bel je binnenkort, want we moeten snel een keer afspreken" terwijl je weet dat dat nooit gaat gebeuren. Making conversation op een onhandige manier. Ze gaat heus niet een jubilee-week voor je organiseren. (In diezelfde categorie: ik ben een keer aanwezig geweest bij een huwelijksaanzoek als gevolg van een soort groepsreis en die man riep ook dat hij het "zo bijzonder vond dat wij erbij waren en dat hij dit met ons kon delen" terwijl we die vent koud een halve dag "kenden". Vond ik toen ook wat overdreven. En die uitnodiging voor de bruiloft is natuurlijk nooit gekomen. :) )
Youk79 schreef:
31-05-2022 18:53
Dit denk ik ook. Misschien ook een poging om ‘gezicht te redden’.
Ik denk niet dat je er iets mee hoeft.
Nee idd, ik vind ook dat ik er even niets mee hoef. Ik merk dat ik na vanmiddag ook weer zwaar geïrriteerd was na dat appje. Ik laat het allemaal maar even anders krijg je dat je weer een reactie uitlokt.
Morgen Jubilee viering op de nursery en dan een XL weekend. Moet wel werken voor een Nederlandse klant, maar neem S. lekker alleen mee naar de bios of zo. Even geen L. En dan zondag de viering met de andere moeders… en dan ziet ze haar andere vriendjes weer.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Wow die is echt wel ver heen hoor.
Lekker laten hoor zo.
Ik zou echt die vakantie omboeken. Dan maae extra betalen. Als je gaat ben je het geld ook kwijt en geen fijne vakantie gehad.
Subnautica schreef:
31-05-2022 19:56
Ik zou echt die vakantie omboeken. Dan maae extra betalen. Als je gaat ben je het geld ook kwijt en geen fijne vakantie gehad.
Het is geen budget trip. We hebben een package deal. Toen ik er eerder naar keek, zou dat neerkomen op een significant bedrag. En daar heb eigenlijk helemaal geen zin in. Over een week moeten we de reissom compleet betaald hebben.

De eerste week is het gewoon ons gezin, zij komen de tweede week “aanschuiven” - althans dat was hun intentie/verwachting. Misschien dat we voor week 2 toch extra excursies boeken voor 3 personen…
lilalinda schreef:
31-05-2022 14:14
Oh TO< dit begint op een pychologische thriller te lijken!
wat een raar mens
Laat ik nou net een fan zijn van britse detectives/thrillers: "A touch of Frost", "Silent Witness", "Line of Duty", "Cops", "Midsomer murders", "The Bay", "Dalziel and Pascoe" enfin the list goes on and on. Ik ga als ik tijd heb een cuppa voormezelf maken en dan alles eens goed doorlezen :sherlock:
Zou je niet kunnen omboeken naar een andere datum? Weekje eerder bijvoorbeeld? Ik zou dat ook sterk overwegen namelijk, haha. Dan krijg je ook wel een leuk gesprek trouwens……..

Sowieso extra excursies. Na een week zwembad hangen wil je ook wel eea zien toch??
Hele topic niet gelezen. Maar als mij dit zou overkomen zou ik de hele boeking afzeggen. Ik moet er niet aan denken!

Tegen die vrouw verhaal ophangen over familieomstandigheden.
deadpoetssociety schreef:
31-05-2022 21:46
Hele topic niet gelezen. Maar als mij dit zou overkomen zou ik de hele boeking afzeggen. Ik moet er niet aan denken!

Tegen die vrouw verhaal ophangen over familieomstandigheden.
O captain, my captain :-P)
Baggal schreef:
31-05-2022 14:36
That’s very thoughtful of L* however I spent birthday with my family and friends on Sunday (my actual day), so rather not. Thanks.

Hmm. Kan het niet zijn dat ze het verschil tussen verleden tijd en heden niet zo goed kent? Spent/Spend?
En dat ze daarom denkt dat je het vieren van je verjaardag uitsmeert over een week? Want al jarig geweest en je gaat het aankomende zondag (denkt zij) vieren? Dat zou ook het 'will' = toekomst verklaren.

En verder: niks omboeken hoor - tegen die tijd heb je haar vast al duidelijk kunnen maken hoe het zit, of is het kwartje uiteindelijk wel gevallen.
C⨀urage schreef:
31-05-2022 22:52
Hmm. Kan het niet zijn dat ze het verschil tussen verleden tijd en heden niet zo goed kent? Spent/Spend?
En dat ze daarom denkt dat je het vieren van je verjaardag uitsmeert over een week? Want al jarig geweest en je gaat het aankomende zondag (denkt zij) vieren? Dat zou ook het 'will' = toekomst verklaren.

En verder: niks omboeken hoor - tegen die tijd heb je haar vast al duidelijk kunnen maken hoe het zit, of is het kwartje uiteindelijk wel gevallen.

O help, dat zou zo maar eens kunnen. Ook omdat haar mindset helemaal niet ingesteld staat op een negatief antwoord leest ze dat inderdaad misschien wel zo. Maar mede daarom kan TO ook het beste helemaal niets meer appen, dan kunnen er ook geen misverstanden ontstaan.
C⨀urage schreef:
31-05-2022 22:52

Dat zou best eens kunnen idd. Ze had het laatst in een groepsapp van de nursery moeders ook dat iemand schreef “Will be going there” en T. daarop antwoordde: “does he like it” of iets van die strekking. Maar goed - dan nog… Ik denk dat je met reguliere duidelijkheid er niet komt. Voorlopig maar gepaste afstand houden.

Ga trouwens de vakantie zeker NIET omboeken, al is het maar omdat het paspoort van onze dochter op dit moment bij het passport office ligt (deze zou in Januari verlopen en moet geldig 6 maanden geldig zijn bij aankomst in Turkije). Daar gaat een paar weken overheen (allow up to 10 weeks - we hebben er nog 8 te gaan). Heb er alle vertrouwen in dat het paspoort tijdig aankomt, maar ik ga de reis niet naar voren schuiven. En daarnaast: deze reis veranderen lukt gewoon niet zonder significante kosten en daar heb ik ook geen zin in. Voor een paar ££ had ik dat wel gedaan, maar het omboeken is verre van goedkoop.
Het gaat er bij deze vrouw gewoon niet in dat jij minder positief over het contact bent dan zij is, al schreeuw je het in haar gezicht. Dus niet terug appen is het enige wat nog werkt nu denk ik. En goed dat je niet omboekt, waarom moeten jullie extra kosten maken door deze rare actie? Jij gaat gewoon leuke dingen doen met je gezin en zij zoeken het maar uit straks in dat resort.
‘ we will celebrate for a week’ lijkt mij toch echt slaan op de week waarin jullie straks ’samen’ op vakantie zijn O_o
Metallover schreef:
01-06-2022 00:14
‘ we will celebrate for a week’ lijkt mij toch echt slaan op de week waarin jullie straks ’samen’ op vakantie zijn O_o
Dat denk ik ook.

Heb hier tot nu toe meegelezen en me verbaasd over deze situatie (en de andere voorbeelden die werden aangehaald over te vrijpostige types). TO, ik denk dat je echt open kaart moet spelen nu. Gewoon recht in haar gezicht zeggen dat je het heel vervelend vindt dat ze die vakantie heeft geboekt zonder te overleggen. Wat heb je te verliezen? Jij wilt geen vriendschap met haar, jullie kinderen verliezen elkaar straks uit het oog. Je kunt nog beter ruzie hebben en elkaar ontwijken op hetzelfde vakantiecomplex dan dit ongemakkelijke gedoe.
't Is al met al een heel gedoe
Nee, hier denk ik dan weer wel dat het misschien een klein taalprobleempje is, en dat het gewoon een grapje is met een verwijzing naar de Jubilee week.
Wat ik nog wel te verliezen heb is een vakantie week ik Turkije en de omgang van mijn dochter met haar zoon in die week en de periode daarvoor.

Zij gaat niet omboeken, wij evenmin. De kinderen zien elkaar, dat is duidelijk en willen ongetwijfeld met elkaar spelen (en daar heb ik echt geen bezwaar tegen). Als ik daar nu een bom onder leg (want best duidelijke teksten en hints worden niet opgepakt), heb je ook kans dat ze heel vreemd gaat doen de komende weken (ik weet werkelijk waar niet hoe ze dan doet, maar ik gok dat ze dan boos/beledigend is en dit weer tot uiting komt op de vakantie).

Bovendien hebben we nog twee maanden nursery te gaan. Mijn man overweegt met haar man te praten, maar tegelijkertijd denken wij dat de vakantie dan nog moeilijker wordt.

Iemand schreef het hier heel mooi; ik wil 20 en zij wil 100. En die 20 is doorgaans goed (geweest) en ook gezellig. Het is alleen het opdringerige, het zwaan kleef aan gedoe dat mij de kriebels geeft. Het ongevraagd boeken van de vakantie geeft daar blijk van. Als ik op donderdag aangeef niet alles samen te willen doen op vakantie, wil ik niet op zaterdag een voice berichtje krijgen dat we we volgende keer samen in Legoland moeten zijn en op maandag verjaardagsappjes over langskomen. Niet omdat ik nooit met een kennis/andere moeder naar een park wil of omdat ik geen kop koffie wil drinken ter ere van mijn verjaardag, maar omdat dit te veel, te vaak en te creepy is.

Ze deed dat voorheen ook wel een enkele keer: dan hadden de kinderen een lange middag heel gezellig met elkaar gespeeld en dan vroeg ze of we de dag erna weer konden afspreken (wat ik dan afsloeg) of dat ze mijn kind op de parkeerplaats van de nursery een “hug” gaf tijdens covid. Ik heb daar destijds nooit zo diep over nagedacht (wel gezegd dat hugs even niet zo handig waren), maar nu wel.

Ik denk dat er niets anders op zit dan om in week 2 van de vakantie wat dingen te plannen (uiteraard niet zeggen waarheen!) en dan gewoon de deur uit te zijn. Zo krijg ik nog steeds mijn 20/30 en zij niet de 100 die ze beoogt en zorgt dit hopelijk niet voor spanningen.

En bij terugkomst is het bijna September en gaat haar L. naar een andere school dan mijn S.
Jouw man net haar man laten praten lijkt me juist een heel goed plan . Je hebt nog ruim twee maanden voor de vakantie je gaat toch nog twee maanden zo doorsudderen en bang zijn voor wat komen gaat ? Als man nu duidelijk is kan het de komende maanden wat rustiger worden ook voor jou .
Maar van een afstandje bekeken he? Jij zegt dat je op vakantie ook dingen gescheiden wil doen, het is toch ook niet heel gek dat ze daar niet direct in leest dat jij daarmee óók bedoelt dat je het hier/nu ook allemaal wat minder 'samen' wil? Kan best dat zij dat als twee gescheiden dingen ziet, zó vreemd is dat niet, maar bij jou borrelt het inmiddels al een tijdje en valt bijna alles inmiddels verkeert. Dat weet zij niet, zij ziet nog een heel ander plaatje. Omdat jij haar niet helemaal eerlijk vertelt hoe je er nu echt in zit.

Ik schreef het al eerder, maar behandel haar eens als een volwassene. Iemand tegen wie je kan zeggen wat je dwars zit, wat je wil, iemand voor wiens reactie en gevoelens jij niet verantwoordelijk bent. Je bent zo bezig het allemaal zacht te laten landen en vult ook in dat ze vast boos en beledigd gaat doen, maar daardoor wordt het alleen maar vervelender. Ergens is het steeds een beetje alsof je over een klein kind praat. Misschien gaat ze zich ook wel volwassener gedragen als jij haar volwassen tegemoet treedt.
Ik heb het al eerder geschreven, maar zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Iemand anders schreef over pappen en nathouden. Zelfs je man, als Engelsman, vindt dat je te lief bent waardoor de boodschap niet aankomt.

Goed dat je het contact vermindert. Maar ik denk echt dat je daarnaast duidelijker moet zijn. Want jullie vakantie lijdt eronder. De voorpret is al verpest, want alleen dit gedoe zit in je hoofd. Straks de stress om hun te ontwijken, af te poeieren of te bedenken hoe vaak/hoe weinig en je resort haast uitsluipen voor een activiteit.

Geen mitsen en maren communiceren en geen verzachtende omstandigheden. Niet zeggen dat je ook dingen alleen wil doen, je suggereert daarmee dat je dingen samen wil doen.
Je moet nu echt even níet lief zijn.
Het is geen hartsvriendin die je kwetst he. Dan maar wat minder gezellige playdates. Boeien! Over een half jaar zie je haar sowieso toch nooit meer.

En anders je man laten gaan, heel goed idee. Jullie zitten toch allemaal met hetzelfde probleem, het is niet alleen jouw probleem.
Als je nu heel eerlijk tegen haar en haar man bent dan kan ze toch hooguit beledigd of verdrietig zijn? Het resultaat zal zijn dat ze je zal mijden op vakantie gok ik. Doel bereikt toch? Als je zelf niet zo eerlijk kan zijn dan zou ik toch je man met haar man laten praten. Ik zou heel duidelijk aan hem brengen dat je hun als kennissen ziet en als ouders van een vriendje van kind, en dat je nogal overrompeld bent door het boeken van de vakantie samen. Want jullie willen met gezin vakantie vieren en voelen je nu verplicht om deels met hen door te brengen. Dat het je spijt als dat bij nursery mom als pijnlijk aankomt maar dat je dat NiET gaat doen. Want geen behoefte aan. Als ze je op vakantie dan alsnog benaderd zeg je; nee, ik heb daar geen behoefte aan. Deze vakantie breng ik door met mijn gezin. Fijne dag.

Als t dan alsnog niet aankomt dan kan je er weinig aan doen, maar dan kan je jezelf iig niet verwijten dat je niet duidelijk bent geweest. Vind je tot nu toe erg mild naar haar eigenlijk
Baggal schreef:
01-06-2022 07:15
Wat ik nog wel te verliezen heb is een vakantie week ik Turkije en de omgang van mijn dochter met haar zoon in die week en de periode daarvoor.

Zij gaat niet omboeken, wij evenmin. De kinderen zien elkaar, dat is duidelijk en willen ongetwijfeld met elkaar spelen (en daar heb ik echt geen bezwaar tegen). Als ik daar nu een bom onder leg (want best duidelijke teksten en hints worden niet opgepakt), heb je ook kans dat ze heel vreemd gaat doen de komende weken (ik weet werkelijk waar niet hoe ze dan doet, maar ik gok dat ze dan boos/beledigend is en dit weer tot uiting komt op de vakantie).

...

Als ik op donderdag aangeef niet alles samen te willen doen op vakantie, wil ik niet op zaterdag een voice berichtje krijgen dat we we volgende keer samen in Legoland moeten zijn en op maandag verjaardagsappjes over langskomen. Niet omdat ik nooit met een kennis/andere moeder naar een park wil of omdat ik geen kop koffie wil drinken ter ere van mijn verjaardag, maar omdat dit te veel, te vaak en te creepy is.

Ten eerste: hoezo een bom? Wat wilde je met je zachte teksten en hints dan bereiken? Het is toch ook juist de bedoeling dat ze op een dusdanige manier reageert dat jullie rust hebben op vakantie?

Ten tweede: je bent je aan het verdedigen. Tegen jezelf. Jij moet het voor jezelf blijkbaar 'rechtpraten'.

Hoe netjes je het ook wilt doen, wat je siert, ik zie er vooral confrontatie-ontwijkend gedrag in. Herken je dat patroon van jezelf in andere situaties? Misschien dat het je helpt als je het doorziet. :)
ZeroRose schreef:
23-05-2022 11:39
Ik snap niet helemaal waarom er tegen TO wordt gezegd dat zij hun vakantie moeten omboeken/annuleren. Lijkt me logischer als het andere gezin dat zou doen.

Ik zou gewoon direct zijn en zeggen dat jullie de vakantie alleen met jullie eigen gezin willen vieren dus ook geen goedmakertjes bedenken als dat de kinderen wel een dagje met elkaar kunnen spelen of dat jullie een avond samen kunnen eten.
Dit!!!!
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden...
Baggal schreef:
01-06-2022 07:15
Ik denk dat er niets anders op zit dan om in week 2 van de vakantie wat dingen te plannen (uiteraard niet zeggen waarheen!) en dan gewoon de deur uit te zijn. Zo krijg ik nog steeds mijn 20/30 en zij niet de 100 die ze beoogt en zorgt dit hopelijk niet voor spanningen.
Maar dit is toch vreselijk, dat je je laat verjagen uit dat resort? Waarom ben je zo bang voor ‘spanningen’? Dat je uitjes gaat verzinnen, terwijl je misschien veel liever bij het zwembad ligt met een boek, dat zorgt toch juist voor spanning - bij jou?

Stel dat je de confrontatie aangaat - wat ik je echt gun, je zal je 100 kilo lichter voelen-, google dan eens op de 4 G-methode voor moeilijke gesprekken.
't Is al met al een heel gedoe

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven