Eten in Rome

09-06-2022 19:03 24 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Binnenkort vertrek ik voor een weekje naar Rome en ik heb er enorm veel zin in!

Nu let ik de laatste maanden wat op mijn eten waardoor ik een aantal kilo’s ben afgevallen.

Ik lees dat voor Italianen de lunch vaak de hoofdmaaltijd is en dat er 2x per dag warm gegeten wordt.
Ook lees je over de meerdere gangen die er per maaltijd zijn.

Hebben jullie tips hoe ik gezond kan blijven eten? Ik wil ook weer niet te streng doen omdat ik ook gewoon wil genieten van de Italiaanse keuken.

Hoe hebben jullie gegeten in Rome?
Was dat 2x warm of waren er ook gewoon broodjeszaken voor toeristen?

Ik kijk al op Tripadvisor voor restauranttips maar misschien hebben jullie aanraders?
Ik eet liever vis of vegetarisch dan veel vlees.
Hoor graag jullie ervaringen!
pompoenkweker wijzigde dit bericht op 09-06-2022 19:16
Reden: Toevoeging
1.07% gewijzigd
Ben jij nog nooit op vakantie geweest?
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
2x warm inderdaad en ontbijt is lastig. Croissantjes ofzo. Of hoe heten die Italiaanse dingen?🫢
Hoe hebben jullie gegeten in Rome?
Was dat 2x warm of waren er ook gewoon broodjes voor toeristen?
Serieus?

When in Rome, do as the Romans do is maar een uitspraak he?
Ik vond metamorfosi in Rome werkelijk fantastisch trouwens.
Wattenbolleke schreef:
09-06-2022 19:16
Ik vond metamorfosi in Rome werkelijk fantastisch trouwens.
Deze lijkt inmiddels helaas gesloten te zijn, maar bedankt voor de tip!
Met verwondering gelezen dat je per se gezond wilt leven! Allereerst is het echte Mediterraanse 'dieet' een van de gezondste ter wereld,
En daarnaast bepaal je natuurlijk zelf wat je eet en hoeveel :)

Maar Ja, hier spreekt een Italiaans- eten-fan :D

Duik voor lekker eten de wijk Trastevere in. Vermijd de tourist traps uiteraard, maar heel gezellig (was er lang geleden maar altijd bijgebleven)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Trastevere
If your life feels like a rocky, bumpy mess, just remember: people gaze at the Grand Canyon in awe- C. Celini
Je kan eten wat je wil hoor, desnoods neem je s middags een lekkere salade.

Maar vooral, geniet er een beetje van ..
Of je luncht met antipasti, en dan neem je de vegan variant. Dan krijg je allerlei gegrilde en ingelegde groenten. Zalig, en heel gezond (al druipt het natuurlijk wel van de olijfolie)

En verder gewoon veel lopen:)
Bedankt voor jullie tips!
Ik ben inderdaad bang dat ik in die toerist traps val, vandaar dat ik wat vooronderzoek doe.
Ja hoor in Rome kan je ook overal broodjes krijgen. Veel supermarkten en kruideniers hebben een vlees/zuivel afdeling met toonbank waar je ook een broodje kan kopen met verschillende soorten kaas/vleeswaren. Beleggen ze ter plaatse en is heerlijk vers.

In italie eten ze inderdaad twee keer per dag warm maar uiteraard kennen ze daar ook sandwiches en kan je die ook gewoon krijgen mocht je dat liever hebben.
Waarom zou je broodjes willen eten als je op de kilo's wil letten en ook een salade of vlees/vis met groenten kan eten?
En hoeveel gangen je eet en of je 's middags meer eet dan 's avonds of andersom heb je uiteraard helemaal zelf in de hand.
In Italië bestel je alles trouwens doorgaans apart. Bestel je vlees of vis dan krijg je alleen een (klein) stukje daarvan, verder niks. Groenten en/of aardappeldingen bestel je er apart bij. De porties zijn meestal klein.
impala wijzigde dit bericht op 09-06-2022 20:54
67.03% gewijzigd
.
Het enige dat ik in Italië echt een issue vind, qua te veel en loze calorieën maar ook omdat ik niet van zoet hou, is het ontbijt. In hotels krijg je meestal alleen maar zoetigheid. En dan ook mierzoet. Dus ik zorg meestal voor mijn eigen ontbijt daar. Bakje yoghurt met fruit of een broodje of van huis meegenomen cracker met kaas. Of een pizzapunt, eventueel van de vorige dag :)
Of ik zoek het hotel er speciaal op uit, en scan de reviews om te zien of ze ook bv eieren en vlees en yoghurt en kaas hebben. Maar dat is echt zoeken.
impala wijzigde dit bericht op 09-06-2022 20:31
25.87% gewijzigd
.
Ook in Rome heb je bakkers met de meest lekkere belegde broodjes maar inderdaad in de middag of avond een salade eten is niet raar.
Ik had juist het idee dat ze in Rome niet zo star zijn wat betreft hun eetregels als ergens anders in Italië omdat ze daar zo gewend zijn aan toeristen.

En je vooral niet zo druk maken erover, tijdens een stedentrip loop je meestal toch heel veel.
De eerder genoemde wijk Trastevere vonden wij ook het leukst om te gaan eten.
In rome is er een speciaal broodje, ciriola - een hard, wit broodje, vermoedelijk vernoemd naar een kleine paling die in de Tiberrivier zwemt. In de wijk Pigneto zit een eetcafé annex bar Dar Ciriola, waarin het vergeten broodje centraal staat.

Hier nog meer typisch Romeinse delicatessen :)

https://www.bbcgoodfood.com/howto/guide ... s-try-rome
If your life feels like a rocky, bumpy mess, just remember: people gaze at the Grand Canyon in awe- C. Celini
Je hoeft geen pizza of pasta te bestellen in een restaurant. Je kunt ook vlees of vis bestellen. Dan krijg je nl alleen vlees of vis zonder aardappeltjes of pasta of groenten. Groenten kun je ook apart bestellen. Vaak hebben ze wel gegrilde groenten op het menu staan.
Of je bestelt een 'insalata' (salade). Bovendien zijn er veel broodjeszaken waar je lekkere panini's of tramezzini 's kunt kopen.
En er zijn genoeg markten waar je vers fruit kunt kopen.

De Italiaanse keuken is een van de gezondste ter wereld.
kers schreef:
09-06-2022 19:26
Met verwondering gelezen dat je per se gezond wilt leven!
Verwondering nog wel. Waarom is dat? Gezond eten is toch een prima streven?
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Liebeskind² schreef:
09-06-2022 20:52
Verwondering nog wel. Waarom is dat? Gezond eten is toch een prima streven?
jeetje wat een gezift.
Ja, inderdaad.
Dat staat er.
En de uitleg staat erbij.

Had je nog tips voor TO?
Als je in Italië 'all in' gaat eten, is de volgorde als volgt:
antipasti (klein(e) gerecht(jes) vooraf)
Primo (onder 'primi piatti', de zetmeelcomponent/koolhydraten, zoals een pasta of risotto)
Secondo (onder 'secondo piatti', veelal vlees of vis met de zogenaamde 'contorni', de bijgerechten, bijvoorbeeld een gegrilde vis met daarbij een salade of gegrilde groenten)
Dolce (zoet nagerecht, bijvoorbeeld citroentaart)
Daarna nog koffie (NOOIT cappuccino!) en/of een digestief zoals een limoncello.

Dit is echter een complete maaltijd die je echt niet per se altijd op deze manier moet bestellen. De Italianen eten zo ook niet elke dag en zeker niet twee keer per dag. In een wereldstad als Rome staat men echt niet gek te kijken als je gewoon bestelt wat jij wilt en in welke eventuele volgorde. En wil je alleen een primo en een contorni, bijvoorbeeld een lekkere pasta en een gemengde salade, of alleen een secondo met iets erbij, dan kijkt daar niemand van op. Ben je in een pizzeria, dan verwacht al helemaal niemand dat je meerdere gangen bestelt. En er zijn ook genoeg zaakjes waar je heerlijke panini (belegde broodjes) kunt halen voor tussendoor.
Ga gerust van de drukkere straten weg en laat je niet verhinderen door plastic meubilair op straat bij restaurantjes, je eet er vaak overheerlijk voor een kleine prijs.

Ontbijt is inderdaad vaak weinig zaaks in hotels in Italië, maar je kunt in de stad bij winkels overal genoeg krijgen naar je gading. Yoghurt, smoothies, alles, zeker in Rome. Niet eten van triestige voorverpakte zoetigheidjes in je hotel hoor, bah. Gewoon lekker de straat op en genieten maar.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
De temperatuur van het eten heeft weinig te maken met de calorieen of hoe gezond het is.

Ik zou proberen restaurants met genoeg keuze op te zoeken, en dan afwisselend vis, salade, pasta met salade oid te bestellen.

Doe vantevoren wat onderzoek naar ‘lichte’ gerechten, kun je die bestellen! https://www.self.com/story/12-things-re ... urants/amp
Enorm bedankt voor jullie tips! Hier was ik naar op zoek en kan ik wat mee.
https://ciaotutti.nl/reizen-door-italie/rome/

ken je deze site al?
kers schreef:
09-06-2022 21:49
https://ciaotutti.nl/reizen-door-italie/rome/

ken je deze site al?
Nee, interessant , dankje!
Omdat je graag vegetarisch eet, kan je ook nog even googelen op vegetarisch restaurant Rome. Dat deed ik net even en dat levert ook veel leuke tips op!
Maar misschien ligt dit wel veel te veel voor de hand en heb je dat allang gedaan :)
.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven