Goed slapen, geen spanningen voelen.. tips?!

vrijdag 10 juni 2022 om 18:41
Hi iedereen,
Helaas ervaar ik super veel stress en paniek, hierdoor slaap ik enorm slecht. Ik heb medicatie gekregen van de huisarts maar die bevalt helaas heel slecht, met bijwerkingen waardoor ik o.a. super suf en duizelig word en niet eens aan mijn dagelijkse taken toe kom.
Paniek voelen is vreselijk en wil daar z.s.m. van af!
Hebben jullie tips om goed te kunnen slapen (liefst zonder medicatie) en tegen paniekaanvallen?
Meer innerlijke rust voelen en minder 'bang' zijn.
Alvast reuze bedankt!
Veel liefs!
Helaas ervaar ik super veel stress en paniek, hierdoor slaap ik enorm slecht. Ik heb medicatie gekregen van de huisarts maar die bevalt helaas heel slecht, met bijwerkingen waardoor ik o.a. super suf en duizelig word en niet eens aan mijn dagelijkse taken toe kom.
Paniek voelen is vreselijk en wil daar z.s.m. van af!
Hebben jullie tips om goed te kunnen slapen (liefst zonder medicatie) en tegen paniekaanvallen?
Meer innerlijke rust voelen en minder 'bang' zijn.
Alvast reuze bedankt!
Veel liefs!

vrijdag 10 juni 2022 om 19:05
Dit x 1000
Wat ik zelf gebruik is guided meditation en dan wel deze
https://www.youtube.com/watch?v=H8e4sATalz8
Helpt bij mij heel goed. (Door onveilige onstabiele jeugd heb ik een angst voor zorgverleners opgelopen en ga ik alleen als ik lichamelijk iets mankeer, nooit geestelijk).
vrijdag 10 juni 2022 om 19:45
Van iemand in hetzelfde schuitje.
Veel wandelen (minimaal 2x per dag 45 minuten, mag meer) en, met behulp van de psycholoog, de kern van de paniek aanpakken.
Verder, elke dag hetzelfde ritme - ook in het weekend, geen alcohol, op dezelfde tijdstippen eten, goed drinken.
En het jezelf niet kwalijk nemen dat je niet goed slaapt. Probeer het te accepteren dat je niet goed slaapt. Lukt het niet meteen? Ga er even uit, ga naar een andere ruimte en schrijf daar je gedachten op of lees even de krant of een boek, drink iets lauws en probeer het nog eens. Maak jezelf niet gek want het is een teken dat je hoofd iets aan het verwerken is. Geen elektronica trouwens, dat werkt niet.
Succes, it sucks
Veel wandelen (minimaal 2x per dag 45 minuten, mag meer) en, met behulp van de psycholoog, de kern van de paniek aanpakken.
Verder, elke dag hetzelfde ritme - ook in het weekend, geen alcohol, op dezelfde tijdstippen eten, goed drinken.
En het jezelf niet kwalijk nemen dat je niet goed slaapt. Probeer het te accepteren dat je niet goed slaapt. Lukt het niet meteen? Ga er even uit, ga naar een andere ruimte en schrijf daar je gedachten op of lees even de krant of een boek, drink iets lauws en probeer het nog eens. Maak jezelf niet gek want het is een teken dat je hoofd iets aan het verwerken is. Geen elektronica trouwens, dat werkt niet.
Succes, it sucks

vrijdag 10 juni 2022 om 20:20
Thanks voor je reactie! Dus je herkent het vreselijke gevoel... Het op tijd naar bed gaan moet ik ook proberen, vaak lig ik nog tot diep in de nachten wakker. Geen alcohol is ook wel belangrijk inderdaad.... wel ontzettend lastig met vrienden die (veel) drinken en vooral in het weekend, maar moet ook aan mezelf denken. Goed dat dit je allemaal lukt en hopelijk ben je ook gauw van de klachten af!Kaasschnitzel schreef: ↑10-06-2022 19:45Van iemand in hetzelfde schuitje.
Succes, it sucks

vrijdag 10 juni 2022 om 20:22
Mediteren is ook zeker belangrijk, alleen met erge aanvallen lukt het me gewoon niet....zal eens kijken waaraan dat ligt want het is niet normaal. De bron is wel aan te pakken maar vraagt om hele intensieve therapie i guess, zal dat vragen aan de huisarts. Slapen blijft helaas een probleem.Jeetjemina schreef: ↑10-06-2022 19:45Terug naar de huisarts inderdaad.
Verder: mediteren?
Waar ontspan je van?
Waardoor ervaar je stress? Is de bron aan te pakken?
vrijdag 10 juni 2022 om 20:22
Wellicht dat praten met een poh helpt & anders een pysch. De huisarts zou je kunnen helpen met die route. Het heeft mij enorm geholpen tijdens mijn studie.
Ik zelf gebruik specifiek headspace vooral de sleepcasts door de oefening vooraf val ik in slaap binnen enkele min
. Oh en bewegen voor ik slaap! Dan ben ik lichamelijk moe ipv enkel druk in mijn hoofd waardoor slapen makkelijker gaat.
En minder focus leggen op slapen. Soms lukt slapen niet omdat je het zo graag wil slapen en er heel veel nadruk ligt op wat niet lukt.
Ik zelf gebruik specifiek headspace vooral de sleepcasts door de oefening vooraf val ik in slaap binnen enkele min

En minder focus leggen op slapen. Soms lukt slapen niet omdat je het zo graag wil slapen en er heel veel nadruk ligt op wat niet lukt.

vrijdag 10 juni 2022 om 21:02
Let er ook op dat je niet te vroeg naar bed gaat om te compenseren. Als je te vroeg gaat is de kan groter dat je niet kunt slapen, en dan wordt het juist lastiger. Dan 'wen' je aan wakker zijn in bed, terwijl dat juist niet moet.
Geen andere dingen in je slaapkamer doen dan slapen. Wil slapen niet? Eruit, wat anders doen en dan je avondritueel gewoon nog een keer doen.
En realiseer je: als je echt heel moe bent slaap je vaak wel. Van een paar nachten slecht slapen wordt je wat lamlendig, maar je overleeft het wel. Probeer dus overdag gewoon de dingen te doen die je zou doen, en ga niet in een spaarstand leven. Ook dat werkt averechts.
En ook al genoemd: bewegen, liefst buiten. En een uur of twee voor je naar bed gaat weinig prikkels, dus geen tv of mobiel. Dan kan je hoofd vast tot rust komen en krijgen eventuele piekergedachten vast de ruimte. Dan hoeven die niet meer als je al op bed ligt en zou willen/moeten slapen. Komen er wel piekergedachten? Vertel jezelf dat alles 's nachts erger lijkt en beloof jezelf dat je 's ochtends met een fris hoofd beter na kunt denken. Schrijf terugkerende gedachten op voor later.
Geen andere dingen in je slaapkamer doen dan slapen. Wil slapen niet? Eruit, wat anders doen en dan je avondritueel gewoon nog een keer doen.
En realiseer je: als je echt heel moe bent slaap je vaak wel. Van een paar nachten slecht slapen wordt je wat lamlendig, maar je overleeft het wel. Probeer dus overdag gewoon de dingen te doen die je zou doen, en ga niet in een spaarstand leven. Ook dat werkt averechts.
En ook al genoemd: bewegen, liefst buiten. En een uur of twee voor je naar bed gaat weinig prikkels, dus geen tv of mobiel. Dan kan je hoofd vast tot rust komen en krijgen eventuele piekergedachten vast de ruimte. Dan hoeven die niet meer als je al op bed ligt en zou willen/moeten slapen. Komen er wel piekergedachten? Vertel jezelf dat alles 's nachts erger lijkt en beloof jezelf dat je 's ochtends met een fris hoofd beter na kunt denken. Schrijf terugkerende gedachten op voor later.

vrijdag 10 juni 2022 om 21:20
Dankjewel voor je reactie en tips!Freckle schreef: ↑10-06-2022 20:22Wellicht dat praten met een poh helpt & anders een pysch. De huisarts zou je kunnen helpen met die route. Het heeft mij enorm geholpen tijdens mijn studie.
Ik zelf gebruik specifiek headspace vooral de sleepcasts door de oefening vooraf val ik in slaap binnen enkele min. Oh en bewegen voor ik slaap! Dan ben ik lichamelijk moe ipv enkel druk in mijn hoofd waardoor slapen makkelijker gaat.
Klopt misschien ben ik er teveel mee bezig om proberen in slaap te vallen dat het me daarom ook niet goed lukt.

anoniem_662a135bc43a4 wijzigde dit bericht op 10-06-2022 21:25
4.45% gewijzigd
vrijdag 10 juni 2022 om 21:35
Ik herken het, ik heb enorme paniekaanvallen gehad. Werd angstig op plekken die heel normaal waren en ik begreep er niets van, zoals de supermarkt, in de rij voor de kassa, voor het stoplicht, in een vergadering, in m'n bed etc.
Te veel cortisol in je bloedbaan maakt angstig en zorgt voor innerlijke onrust. Dus ook wanneer je in slaap probeert te vallen.
Ik ben hier eerder vanaf gekomen (merk het zo nu en dan nog steeds omdat ik vaak te veel hooi op mijn vork neem en alle ballen in de lucht wil houden, hier wordt aan gewerkt) door een combinatie van; voeding; smorgens weinig koolhydraten, smiddags meer en savonds de meeste. Te weinig koolhydraten zorgt voor allerlei lichamelijk processen met als gevolg extra aanmaak cortisol dus dat is niet wenselijk. Ook geen cafeïnehoudende dranken, die versterken bepaalde gevoelens en/of veroorzaken een versnelde hartslag etc., beweging (ik sportte om de dag en op de dagen dat ik niet sportte liep ik vaak een rondje buiten, ademhalingsoefeningen; ik adem vaak te hoog waardoor je allerlei klachten kan ontwikkelen. Door meerdere keren per dag bewust vanuit de buik adem te halen, neem je dit op een gegeven moment "vanzelf" over, en doe vooral even dingen die je energie geven, beperk je "to do" list zoveel mogelijk tot waar je zin in hebt en plan hier ook nadrukkelijk "me time" bij in.
Blijf en probeer vooral naar buiten gaan (ook al voel je je enigzins angstig, daag jezelf uit), concentreer je op wat je ziet, geniet!
Het komt vanzelf goed, is mijn ervaring!
Te veel cortisol in je bloedbaan maakt angstig en zorgt voor innerlijke onrust. Dus ook wanneer je in slaap probeert te vallen.
Ik ben hier eerder vanaf gekomen (merk het zo nu en dan nog steeds omdat ik vaak te veel hooi op mijn vork neem en alle ballen in de lucht wil houden, hier wordt aan gewerkt) door een combinatie van; voeding; smorgens weinig koolhydraten, smiddags meer en savonds de meeste. Te weinig koolhydraten zorgt voor allerlei lichamelijk processen met als gevolg extra aanmaak cortisol dus dat is niet wenselijk. Ook geen cafeïnehoudende dranken, die versterken bepaalde gevoelens en/of veroorzaken een versnelde hartslag etc., beweging (ik sportte om de dag en op de dagen dat ik niet sportte liep ik vaak een rondje buiten, ademhalingsoefeningen; ik adem vaak te hoog waardoor je allerlei klachten kan ontwikkelen. Door meerdere keren per dag bewust vanuit de buik adem te halen, neem je dit op een gegeven moment "vanzelf" over, en doe vooral even dingen die je energie geven, beperk je "to do" list zoveel mogelijk tot waar je zin in hebt en plan hier ook nadrukkelijk "me time" bij in.
Blijf en probeer vooral naar buiten gaan (ook al voel je je enigzins angstig, daag jezelf uit), concentreer je op wat je ziet, geniet!

vrijdag 10 juni 2022 om 21:39
Dankjewel voor deze goede tip! Hier ga ik zeker mee aan de slag!PogingTwee schreef: ↑10-06-2022 21:02Let er ook op dat je niet te vroeg naar bed gaat om te compenseren. Als je te vroeg gaat is de kan groter dat je niet kunt slapen, en dan wordt het juist lastiger. Dan 'wen' je aan wakker zijn in bed, terwijl dat juist niet moet.

vrijdag 10 juni 2022 om 21:46
Ik slik 1 oxacepam rond een uur of 9 en word dan rustig. Ik heb een angststoornis en dit helpt mij om rustig te worden en in slaap te vallen.
Ik heb ook een intensieve mindfulness training van 3 maanden gevolgd. Dit heeft me geleerd om situaties te accepteren waardoor ik minder angst ervaar.
Ik heb ook een intensieve mindfulness training van 3 maanden gevolgd. Dit heeft me geleerd om situaties te accepteren waardoor ik minder angst ervaar.
Een pluviofiel met hart en ziel.
vrijdag 10 juni 2022 om 22:21
Terug naar de huisarts.
Misschien dat meditatie iets voor je is? Ik heb wat pakketten gekocht van "Frank Bruining". Sommige meditaties moet ik een paar keer opnieuw doen omdat ik al sliep voor ze afgelopen waren.
Op Spotify en Youtube staat materiaal van hem, dan kun je kijken of hij bij je past. Ik vind zijn stem erg prettig, maar misschien vind jij hem helemaal niets, dat kan.
Dit stuk is blijkbaar echt mijn slaapliedje, ik ben er al drie keer aan begonnen, maar weet nog steeds niet hoe het eindigt.
Soul Retrieval #3: Ontmoeting met de poortwachter
Misschien dat meditatie iets voor je is? Ik heb wat pakketten gekocht van "Frank Bruining". Sommige meditaties moet ik een paar keer opnieuw doen omdat ik al sliep voor ze afgelopen waren.
Op Spotify en Youtube staat materiaal van hem, dan kun je kijken of hij bij je past. Ik vind zijn stem erg prettig, maar misschien vind jij hem helemaal niets, dat kan.
Dit stuk is blijkbaar echt mijn slaapliedje, ik ben er al drie keer aan begonnen, maar weet nog steeds niet hoe het eindigt.
Of course your opinion matters. Just not to me.

vrijdag 10 juni 2022 om 22:29
Dankjewel voor het delen van je ervaring en tips! Ik kan net zoals jij had ook paniek voelen op de 'normaalste' plekken en momenten van de dag... nu vooral 's avonds. Gelukkig is alles weer goed met gekomen met jou, dat is heel positief!suikertje2 schreef: ↑10-06-2022 21:35Ik herken het, ik heb enorme paniekaanvallen gehad. Werd angstig op plekken die heel normaal waren en ik begreep er niets van, zoals de supermarkt, in de rij voor de kassa, voor het stoplicht, in een vergadering, in m'n bed etc.
Klopt ook wel, mijn ademhaling zit ook veel te hoog en daardoor ook sneller hyperventilatie.. soms vind ik het moeilijk onder controle te krijgen als ik eenmaal weer paniek ervaar. Ik zal meer ademhalingsoefeningen gaan doen, hoop dat het helpt en inderdaad meer 'me-time' inplannen.

anoniem_662a135bc43a4 wijzigde dit bericht op 10-06-2022 22:30
0.59% gewijzigd

vrijdag 10 juni 2022 om 22:32
Dankjewel!! Super tip, ik kan het eens gaan proberen!Shero schreef: ↑10-06-2022 22:21Terug naar de huisarts.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in