Slimme meters wel of niet laten plaatsen?
zondag 5 juni 2022 om 17:22
Kreeg een brief van Stedin dat ze graag een afspraak willen maken om gratis een slimme elektriciteits- en gasmeter te komen plaatsen. Nu werkt alles momenteel prima, ik heb geen zonnepanelen en lees de standen af wanneer nodig. Heb zo een prima maandelijks overzicht over mijn verbruik en heb er vrede mee als de situatie zo blijft.
De keuze wordt geboden om de slimme meters te komen plaatsen, van plaatsen af te zien (dan later wel kosten), of laten plaatsen en het automatisch doorsturen van standen uit te zetten.
Aan de ene kant geloof ik wel dat het goed is met de tijd mee te gaan en op termijn gebruik te maken van eventuele voordelen. Anderzijds is een lichte achterdocht ontstaan als Stedin zo graag gratis wil komen vervangen. Het enige voordeel wat ik nu zie is dat ik weer gebruik kan gaan maken van een dag en nachttarief. Wat zijn jullie ervaringen?
De keuze wordt geboden om de slimme meters te komen plaatsen, van plaatsen af te zien (dan later wel kosten), of laten plaatsen en het automatisch doorsturen van standen uit te zetten.
Aan de ene kant geloof ik wel dat het goed is met de tijd mee te gaan en op termijn gebruik te maken van eventuele voordelen. Anderzijds is een lichte achterdocht ontstaan als Stedin zo graag gratis wil komen vervangen. Het enige voordeel wat ik nu zie is dat ik weer gebruik kan gaan maken van een dag en nachttarief. Wat zijn jullie ervaringen?
De persoon die zegt dat het niet kan, moet de persoon die het aan het doen is niet voor de voeten lopen.
zaterdag 11 juni 2022 om 20:49
Het ligt eraan bij wie je een energiecontract hebt. O.a bij shell energy, is de saldering ongunstig. Alle kwh die je overdag opwekt en niet gebruikt, lever je terug en krijg je 10 ct voor. De kwh die je dan s avonds gebruikt, betaal je 50 ct voor. Zo kun je na een jaar 2000 kwh hebben opgewekt, en ook 2000 kwh verbruikt, en toch honderden euros kwijt zijn. Ik vermoed dat steeds meer maatschappijen zo gaan werken. Dit kan alleen met een slimme meter, dus ik houd nog zo lang als het kan mn oude terugdraaimeter

zaterdag 11 juni 2022 om 20:59
Hier ook Enexis dus ik snap je wel. Het is inderdaad dwingend.M3LL0N4 schreef: ↑09-06-2022 13:35In deze omgeving is de netwerkbaas Enexis. Een paar jaar geleden ontvingen wij een brief waarin heel misleidend werd gedaan over de verplichting om een slimme meter aan te schaffen. Het stond er bijna letterlijk, maar de oplettende lezer kon eruit opmaken dat de verplichting er nu nog niet was. Er stond zelfs zoiets als: We komen op die datum de meter vervangen tenzij je bezwaar maakt. Wat nergens over ging, want die meter was gewoon nog een optie. Dus bezwaar gemaakt. Daarop volgde een brief die nog meer de indruk probeerde te wekken dat de slimme meter verplicht was, of zou worden, en dat de kosten voor ons zouden zijn. Prima, dat zien we dan wel weer.
Bij de aanschaf van zonnepanelen volgden weer van de semi-dwingende brieven, dat onze meter ongeschikt zou zijn voor zonnepanelen, dat er in de nabije toekomst een verplichting zou zijn, en de kosten voor ons. Prima. Brief weggegooid.
Ik wil best ooit een slimme meter, als het écht verplicht is. Maar ga niet doen alsof, ga me niet dwingen tot iets met een chique brief vol onzin, daar word ik wantrouwend van.
Als die slimme meter écht in mijn voordeel zou zijn, zouden ze niet zo huichelachtig hoeven te doen.
Dat salderen maakt me niet eens zoveel uit, we draaien qua opbrengst en verbruik quite. Het gaat me om de dwingende toon waar ik niet tegen kan.

zondag 12 juni 2022 om 09:42
Mielimburg schreef: ↑11-06-2022 20:49Het ligt eraan bij wie je een energiecontract hebt. O.a bij shell energy, is de saldering ongunstig. Alle kwh die je overdag opwekt en niet gebruikt, lever je terug en krijg je 10 ct voor. De kwh die je dan s avonds gebruikt, betaal je 50 ct voor. Zo kun je na een jaar 2000 kwh hebben opgewekt, en ook 2000 kwh verbruikt, en toch honderden euros kwijt zijn. Ik vermoed dat steeds meer maatschappijen zo gaan werken. Dit kan alleen met een slimme meter, dus ik houd nog zo lang als het kan mn oude terugdraaimeter![]()
Volgens het klimaatakkoord tot 1 januari 2023. Daarna een verplichting.
Ik snap wel dat je wilt terugdraaien met zo een salderingsregeling. Die van Shell is zo te zien nu al heel erg ongunstig! Bij mijn maatschappij is het tarief voor verbruik en voor teruglevering hetzelfde.
"I love not Man the less, but Nature more..."
zondag 12 juni 2022 om 10:23
Vandeweek Enexis gebeld, waarschijnlijk wordt het pas verplicht in 2025 ivm uitstellen start nieuwe salderingswet. Dus ik koester mijn ouderwetse metertje nog evenPimPom schreef: ↑12-06-2022 09:42Volgens het klimaatakkoord tot 1 januari 2023. Daarna een verplichting.
Ik snap wel dat je wilt terugdraaien met zo een salderingsregeling. Die van Shell is zo te zien nu al heel erg ongunstig! Bij mijn maatschappij is het tarief voor verbruik en voor teruglevering hetzelfde.

zondag 12 juni 2022 om 10:41
Het word al jaren verschoven.Mielimburg schreef: ↑12-06-2022 10:23Vandeweek Enexis gebeld, waarschijnlijk wordt het pas verplicht in 2025 ivm uitstellen start nieuwe salderingswet. Dus ik koester mijn ouderwetse metertje nog even![]()
Wij hebben ook oude terug draai meter en daarmee heb je toch de meeste winst.
Ik heb een app die bijhoud wat ik opwek maar die is niet gekoppeld aan de energie leverancier, dus alleen ik zelf weet wat ik opwekt en verbruik

zondag 12 juni 2022 om 11:01
Mielimburg schreef: ↑12-06-2022 10:23Vandeweek Enexis gebeld, waarschijnlijk wordt het pas verplicht in 2025 ivm uitstellen start nieuwe salderingswet. Dus ik koester mijn ouderwetse metertje nog even![]()

"I love not Man the less, but Nature more..."

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in