Overweging starten met antidepressiva

dinsdag 14 juni 2022 om 22:47
Beste forummers,
Nav mijn andere topic over de intrusies: ik ben begonnen met therapie en ik slik nu temazepam, wat ervoor zorgt dat ik me suf,
maar veel minder angstig voel. Ik slaap beter en de intrusies zijn minder intens. Dus wat dat betreft gaat het iets beter. Maar dit is een tijdelijke oplossing. Autorijden mag niet, dus het is best beperkend en daarnaast ook verslavend, dus ik wil het niet te lang gebruiken.
Na een aantal gesprekken met de psychiater opperde ze dat antidepressiva wellicht kan helpen in mijn situatie. Heb last van een postnatale depressie, maar ben al langer bekend met angstklachten en paniekaanvallen. Ook dwanghandelingen heb ik last van (gehad). Een moeilijke jeugd met veel geweld en vroeg verlies van een ouder spelen hierbij ook een rol.
Mijn man gebruikt ook antidepressiva en het is voor hem gewoon een kwestie van niet kunnen functioneren zonder. Dus dan is de keuze snel gemaakt. Toch zie ik bij hem veel bijwerkingen die echt niet fijn zijn. Zweten, eetlust omhoog, libido omlaag en nog wat dingen.
Ik had me eerst voorgenomen om het verder te proberen zonder, omdat ik ertegenop zie om nu die bijwerkingen te ervaren en omdat ik het ‘op eigen kracht’ wil proberen. Daarmee wil ik niet zeggen dat er iets mis is met antidepressiva, maar het zou fijn zijn als het zonder opgelost kan worden, juist door alle bijwerkingen. Ik ben alleen best ver van huis. Kom er momenteel echt niet op eigen kracht uit, maar ben er ergens ook bang voor om ermee te starten.
Wie kan mij iets vertellen over zijn/haar ervaring?
Nav mijn andere topic over de intrusies: ik ben begonnen met therapie en ik slik nu temazepam, wat ervoor zorgt dat ik me suf,
maar veel minder angstig voel. Ik slaap beter en de intrusies zijn minder intens. Dus wat dat betreft gaat het iets beter. Maar dit is een tijdelijke oplossing. Autorijden mag niet, dus het is best beperkend en daarnaast ook verslavend, dus ik wil het niet te lang gebruiken.
Na een aantal gesprekken met de psychiater opperde ze dat antidepressiva wellicht kan helpen in mijn situatie. Heb last van een postnatale depressie, maar ben al langer bekend met angstklachten en paniekaanvallen. Ook dwanghandelingen heb ik last van (gehad). Een moeilijke jeugd met veel geweld en vroeg verlies van een ouder spelen hierbij ook een rol.
Mijn man gebruikt ook antidepressiva en het is voor hem gewoon een kwestie van niet kunnen functioneren zonder. Dus dan is de keuze snel gemaakt. Toch zie ik bij hem veel bijwerkingen die echt niet fijn zijn. Zweten, eetlust omhoog, libido omlaag en nog wat dingen.
Ik had me eerst voorgenomen om het verder te proberen zonder, omdat ik ertegenop zie om nu die bijwerkingen te ervaren en omdat ik het ‘op eigen kracht’ wil proberen. Daarmee wil ik niet zeggen dat er iets mis is met antidepressiva, maar het zou fijn zijn als het zonder opgelost kan worden, juist door alle bijwerkingen. Ik ben alleen best ver van huis. Kom er momenteel echt niet op eigen kracht uit, maar ben er ergens ook bang voor om ermee te starten.
Wie kan mij iets vertellen over zijn/haar ervaring?
woensdag 15 juni 2022 om 08:21
Zo mee eens!Sherlock schreef: ↑15-06-2022 05:43Charlotte, ik begrijp je weerstand. Maar bijwerkingen zijn niet voor iedereen hetzelfde.
Je zegt dat je het eerst zelf wilt proberen, 'op eigen kracht'. Wellicht helpt het je door te bedenken dat een kankerpatiënt of iemand met een schildklieraansoening óók medicatie nodig heeft. Bij dergelijke ziektes is er over het algemeen niemand die zegt dat ze het eerst op eigen kracht willen proberen. Mogelijk komt dat door het idee dat een depressie 'eigen schuld, dus eigen oplossing' is, in plaats van dat het wordt gezien zoals het is: iets lichamelijks. Een kwestie van te veel/te weinig/slecht werkende stofjes.
Sterkte.
woensdag 15 juni 2022 om 08:27
Phoebe-Holmes schreef: ↑15-06-2022 08:14In tegendeel, ik slaap er juist beter mee, en ik slik het ook s'avonds niet omdat ik er suf van word maar wel een beetje slaperig.
De 1e x ging ik wel giga dromen (geen nachtmerries) van dat spul maar heb ik nu totaal geen last van.
Goed om te lezen! Ik heb altijd begrepen dat Prozac minder bijwerkingen heeft da andere AD!
woensdag 15 juni 2022 om 08:37
Denk eerder dat het farmacogenetisch onderzoek wordt bedoeld. Dat wordt (wereldwijd) uitgevoerd om te onderzoeken hoe je lever medicatie omzet. Hier gaat dat via Erasmus MC.Solomio schreef: ↑15-06-2022 06:21Dit dus.
Echt nog nooit van gehoord.
Edit: https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/3 ... epressivum
Dus dat is ofwel een baanbrekende ontwikkeling die nog moet doordringen, ofwel in de praktijk toch tegengevallen.
Bij mij verklaarde de resultaten van dit onderzoek mijn vele bijwerkingen van een bepaald AD. Nu slik ik een andere AD en gaat alles prima.
Ook heb ik (en mijn apotheker) dankzij dit onderzoek inzicht in welke andere medicijnen bij mij minder goed of juist te snel worden verwerkt.
woensdag 15 juni 2022 om 09:39
Toen het niet goed ging met mij en ik hulp had van professionele hulpverlening, kreeg ik op een gegeven moment de mogelijkheid om antidepressiva te slikken. Dit wilde ik echt niet, dat zou voelen als falen. Zo slecht ging het nou toch ook niet met mij? Dit is echt een allerlaatste redmiddel etc. Na een jaar kon ik niet meer en ben ik er toch voor gegaan. Dit had ik een jaar eerder moeten doen.
Wat ik uit deze ervaring graag mee wil geven is, gun jezelf deze medicijnen. Jij hebt dit nu nodig om verder te kunnen. Wees eerlijk en open over je angsten, dan kunnen ze je begeleiden en beter in de gaten houden. Zodat het voor jou ook een veilig gevoel geeft, als je het gebruikt. En bedenk dat je er altijd weer mee kan stoppen (wel afbouwen en onder begeleiding). En houdt er rekening mee dat het soms even zoeken kan zijn, naar de juiste antidepressiva voor jou.
Wat ik uit deze ervaring graag mee wil geven is, gun jezelf deze medicijnen. Jij hebt dit nu nodig om verder te kunnen. Wees eerlijk en open over je angsten, dan kunnen ze je begeleiden en beter in de gaten houden. Zodat het voor jou ook een veilig gevoel geeft, als je het gebruikt. En bedenk dat je er altijd weer mee kan stoppen (wel afbouwen en onder begeleiding). En houdt er rekening mee dat het soms even zoeken kan zijn, naar de juiste antidepressiva voor jou.
woensdag 15 juni 2022 om 09:45
wat mij vaak tegen staat is dat er weinig aandacht is voor het weer stoppen ermee. Je kunt onttrekkingsverschijnselen krijgen en de tapering die dit gemakkelijker maakt wordt nog steeds vaak niet vergoed (alleen bepaalde afbouwschema's). Het is ook frappant dat weinig mensen - vanuit mijn anekdotische kennis ervan, ben geen expert- het echt korter dan een jaar nemen, als ik zo om me heen hoor, terwijl je dit zoals met alle medicatie zo gauw de symptomen van depressie worden verlicht zou moeten afbouwen. Dit gebeurt vaak niet en hoor vaak mensen die het jaren, soms decennia nemen (vaak ook omdat stoppen niet lukt). En ik heb na de uitleg van Jim van Os in oa het programma Zembla van april 2021 en ook de discussie in de balie die ik linkte de indruk dat er bij veel aandoeningen medicatie wordt voorgeschreven: sociale problematiek, burn out, en zelfs rouw. Soms kan dat nodig zijn, als dit dan ook met depressie enz gepaard gaat, maar las dat het toch vaak ook wel snel wordt voorgeschreven voor zaken waar de SSRI's niet voor bedoeld zijn.
Dit is niet een pleidooi tegen medicatie: ik ben altijd voor als het gewoon nodig is, maar juist het gebrek aan aandacht bv voor afbouw heeft mij vaak wel verwonderd, eveneens de snelheid/het gemak waarmee dit soms wordt voorgeschreven voor andere aandoeningen, buiten depressie.
Dit is niet een pleidooi tegen medicatie: ik ben altijd voor als het gewoon nodig is, maar juist het gebrek aan aandacht bv voor afbouw heeft mij vaak wel verwonderd, eveneens de snelheid/het gemak waarmee dit soms wordt voorgeschreven voor andere aandoeningen, buiten depressie.
If your life feels like a rocky, bumpy mess, just remember: people gaze at the Grand Canyon in awe- C. Celini

woensdag 15 juni 2022 om 10:01
Je zegt dat je het op eigen kracht wilt proberen. Dat kan natuurlijk. Maar AD kunnen je helpen even rust in je hoofd en je lijf te krijgen waardoor je beter aan de slag kunt met je problemen. Dan kun je wat oplossen en handvatten krijgen om beter met dingen om te gaan. Dat doe je echt nog steeds zelf, maar dan met betere omstandigheden.
woensdag 15 juni 2022 om 10:12
Kers: ik vind het helemaal niet raar dat het ook vaak wordt voorgeschreven buiten depressies om. Het is meer dat de naam ‘anti-depressiva’ niet helemaal klopt. Juist bij bepaalde angst en spanningsklachten kan het ook heel goed helpen. En dan maakt het niet veel uit hoe het in de volksmond genoemd wordt natuurlijk.
Ik ben het met je eens dat het soms wel erg makkelijk voorgeschreven wordt als iemand gewoon een rottige periode doormaakt. Maar dat betekent nog niet dat je altijd zwaar depressief moet zijn, of al jarenlang aan moet modderen voordat je het zou moeten krijgen. Bij bv postnatale depressies is al lang bekend dat kortdurend medicatie heel goed kan helpen.
Ik ben het met je eens dat het soms wel erg makkelijk voorgeschreven wordt als iemand gewoon een rottige periode doormaakt. Maar dat betekent nog niet dat je altijd zwaar depressief moet zijn, of al jarenlang aan moet modderen voordat je het zou moeten krijgen. Bij bv postnatale depressies is al lang bekend dat kortdurend medicatie heel goed kan helpen.
woensdag 15 juni 2022 om 10:16
@Kers, mijn psychiater zei dat de beste ervaringen met antidepressiva zijn (voor mensen met depressie of angstklachten) als je deze minimaal een jaar neemt. Ga je al eerder afbouwen, dan is de kans op een terugval op korte termijn veel groter. En dat zou jammer zijn.
Ik voelde me trouwens vorig jaar een paar maanden beter en toen wilde ik eigenlijk ook wel stoppen, maar door psychiater toch mezelf nog een paar maanden gegeven. En in die tijd had ik dus ook een terugval door een gebeurtenis. Niet zo diep als eerder, en misschien niet zo diep als zonder AD (lastig te bewijzen zonder controlegroep), maar ik was toen toch blij dat ik de AD nog slikte als ondersteuning.
Ik ben wel benieuwd naar de dingen die je gelinkt hebt, ga ik zeker kijken als ik wat meer tijd heb morgen.
Ik voelde me trouwens vorig jaar een paar maanden beter en toen wilde ik eigenlijk ook wel stoppen, maar door psychiater toch mezelf nog een paar maanden gegeven. En in die tijd had ik dus ook een terugval door een gebeurtenis. Niet zo diep als eerder, en misschien niet zo diep als zonder AD (lastig te bewijzen zonder controlegroep), maar ik was toen toch blij dat ik de AD nog slikte als ondersteuning.
Ik ben wel benieuwd naar de dingen die je gelinkt hebt, ga ik zeker kijken als ik wat meer tijd heb morgen.

woensdag 15 juni 2022 om 10:48
Dat heb ik ook wel een beetje zo ervaren. Deze psychiater heb ik 1x gesproken (eerder was het iemand anders) en ze begon dat gesprek al direct over de AD. Ik ga ervan uit dat ze mijn dossier in kan zien, maar ik vond dat toch wel héél snel.nausicaa schreef: ↑15-06-2022 10:12Kers: ik vind het helemaal niet raar dat het ook vaak wordt voorgeschreven buiten depressies om. Het is meer dat de naam ‘anti-depressiva’ niet helemaal klopt. Juist bij bepaalde angst en spanningsklachten kan het ook heel goed helpen. En dan maakt het niet veel uit hoe het in de volksmond genoemd wordt natuurlijk.
We hebben afgesproken dat ik de komende twee weken pammetjes neem om in ieder geval te slapen. Baby slaapt eigenlijk best goed, maar de angsten/paniekaanvallen heb ik vooral in de avond en in de nacht, waardoor ik me overdag voel alsof ik door een vrachtwagen overreden ben. Dus eerst even twee weken echt goed uitrusten en kijken of ik me dan al beter voel. Maar goed, het is meer symptoombestrijding dan een oplossing, daar ben ik me van bewust.
Het is gek, want ik voel me eigenlijk helemaal niet echt depressief. Ik heb enorm veel last van dwanghandelingen en angsten, maar kennelijk toch een PND volgens de psychiater. Maar het is echt niet zo dat ik me 24/7 somber voel en ik heb gelukkig juist enorm veel gevoel van liefde voor mijn baby. Ik wist helemaal niet dat het zich op zoveel manieren kan manifesteren.

woensdag 15 juni 2022 om 10:51
Dat kan ik me voorstellen. Wat fijn dat het voor jou zo goed werktOh-happy-day schreef: ↑14-06-2022 23:15Ik ben blij met mijn ad, want het heeft mijn leven voor 100% verbeterd. Ik kan alles beter langs me neer leggen, raak niet meer zo overprikkelt en geniet weer van het leven. Dat libido is wel een ding ja, dat is er niet meer. Maar ik denk dat mijn man blijer is met de gelukkige vrouw die ik nu ben.

woensdag 15 juni 2022 om 11:06
Wat een onzin. Ik slik al 15 jaar AD, en ben alles behalve een kas plantje. Ik ben nog steeds gewoon heel blij en heel verdrietig als er dingen gebeuren, ik kan huilen en lachen. AD zijn geen zware kalmeringsmiddel en of anti-psychotica of zo, maar mensen hebben nogal eens de neiging om ze in dezelfde categorie te zien.
Er kunnen hele goede redenen zijn om geen AD te nemen, en ik zeg ook zeker niet dat iedereen ze zou moeten nemen. Maar ‘ik wil geen kas plantje worden’ is nou net echt een onzinnige redenering.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 16-06-2022 09:15
Reden: Quote verwijderd
19.24% gewijzigd
woensdag 15 juni 2022 om 11:11
Charlotte: ook daar geldt: de benaming is soms wat ongelukkig. In plaats van PND zouden ze het beter post natale psychische instabiliteit kunnen noemen of zo. Want heel veel mensen zitten niet in een diepe donkere zware depressie, en houden gewoon van hun baby. Maar het gaat ook niet goed met ze. Voortdurend opgejaagd, angsten, dwang. Het komt allemaal voor.
Goed dat je hulp ingeschakeld hebt, en het zo goed opgepakt is. Of er medicatie nuttig of nodig gaan zijn, moeten jullie samen bepalen. Maar laat je er niet van weerhouden door ‘maar ik ben eigenlijk niet depressief’. Dat zou echt jammer zijn.
Goed dat je hulp ingeschakeld hebt, en het zo goed opgepakt is. Of er medicatie nuttig of nodig gaan zijn, moeten jullie samen bepalen. Maar laat je er niet van weerhouden door ‘maar ik ben eigenlijk niet depressief’. Dat zou echt jammer zijn.
woensdag 15 juni 2022 om 11:16
Zoals gezegd, ben altijd voor medicatie als dit weer stap vooruit is en vind het altijd goed dat je er baat bij hebt, en iedereen zou hierin samen met zijn of haar arts puur persoonlijk moeten kiezen wat het beste is- maar zoals met alle medicatie als de aandoening(en) waarvoor je het nam (grotendeels) weg zijn ben ik het met Jim van Os eens (Zembla, april 2021) zouden mensen ervan af moeten zien te geraken, maar dan krijgen ook veel mensen met onttrekking te maken waar weinig aandacht voor is. Dus mensen ervan af helpen zou even belangrijk moeten zijn als het starten, en daar zijn door onder meer de gebrekkige aandacht vanuit de farma-industrie en ook het gebrek aan tijd die huisartsen hiervoor hebben minder mogelijkheden voor waardoor veel mensen die eigenlijk ervan af zouden kunnen proberen te komen de medicatie decennia lang slikken.nausicaa schreef: ↑15-06-2022 11:06Wat een onzin. Ik slik al 15 jaar AD, en ben alles behalve een kas plantje. Ik ben nog steeds gewoon heel blij en heel verdrietig als er dingen gebeuren, ik kan huilen en lachen. AD zijn geen zware kalmeringsmiddel en of anti-psychotica of zo, maar mensen hebben nogal eens de neiging om ze in dezelfde categorie te zien.
Er kunnen hele goede redenen zijn om geen AD te nemen, en ik zeg ook zeker niet dat iedereen ze zou moeten nemen. Maar ‘ik wil geen kas plantje worden’ is nou net echt een onzinnige redenering.
En daarvan denk ik met dus de deskundigen zoals in de Balie en Zembla aan het woord waren: daar moet wel wat aan gebeuren. Het zijn geen onschuldige baat-het-niet-dan-schaad-het-niet middelen, after all...
kers wijzigde dit bericht op 15-06-2022 11:18
7.65% gewijzigd
If your life feels like a rocky, bumpy mess, just remember: people gaze at the Grand Canyon in awe- C. Celini

woensdag 15 juni 2022 om 11:18
Dan zouden er heel wat kasplantjes op het spoor liggen.
TO, hoe sneller jij herstelt, hoe sneller je weer normaal kan leven. Hoe minder restschade er is in de hersenen en dus hoe minder beperking in het functioneren erna. Er bestaan heel veel verschillende soorten AD. Bespreek met je psychiater wat bij je past en welke bijwerkingen er zouden kunnen optreden. Ik heb bijvoorbeeld nooit last van gewichtstoename of minder zin in seks door de AD. Wel heb ik door mijn toestand dan minder zin in seks. Vrij normaal. Vaak wegen de baten op tegen de kosten.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 16-06-2022 09:15
18.37% gewijzigd

woensdag 15 juni 2022 om 11:27
Dit vind ik wel een mooie. Want inderdaad, ik erger me constant aan mezelf en dan voelt het belachelijk dat ik het niet zelf kan oplossen. Dat is bij een lichamelijke ziekte direct een heel ander verhaal.Sherlock schreef: ↑15-06-2022 05:43Charlotte, ik begrijp je weerstand. Maar bijwerkingen zijn niet voor iedereen hetzelfde.
Je zegt dat je het eerst zelf wilt proberen, 'op eigen kracht'. Wellicht helpt het je door te bedenken dat een kankerpatiënt of iemand met een schildklieraansoening óók medicatie nodig heeft. Bij dergelijke ziektes is er over het algemeen niemand die zegt dat ze het eerst op eigen kracht willen proberen. Mogelijk komt dat door het idee dat een depressie 'eigen schuld, dus eigen oplossing' is, in plaats van dat het wordt gezien zoals het is: iets lichamelijks. Een kwestie van te veel/te weinig/slecht werkende stofjes.
Sterkte.
woensdag 15 juni 2022 om 11:29
Ik zou het proberen, heb er zelf enorm veel baat bij. Maar ik herken je aarzeling: ik slik het tegen angst en depressie, maar juist die angst belemmerde me enorm om eraan te beginnen. Ik vond het eng en dacht dat ik mezelf zou verliezen. Die angst was erg moeilijk te doorbreken, maar ik ben nog altijd heel blij dat het me gelukt is.
Ik ben mezelf niet kwijtgeraakt, ik heb mezelf hervonden.
Ik ben mezelf niet kwijtgeraakt, ik heb mezelf hervonden.

woensdag 15 juni 2022 om 12:40
Waarschijnlijk omdat ze weet dat het de meest effectieve behandeling is.CharlotteCcc schreef: ↑15-06-2022 10:48Dat heb ik ook wel een beetje zo ervaren. Deze psychiater heb ik 1x gesproken (eerder was het iemand anders) en ze begon dat gesprek al direct over de AD. Ik ga ervan uit dat ze mijn dossier in kan zien, maar ik vond dat toch wel héél snel.
We hebben afgesproken dat ik de komende twee weken pammetjes neem om in ieder geval te slapen. Baby slaapt eigenlijk best goed, maar de angsten/paniekaanvallen heb ik vooral in de avond en in de nacht, waardoor ik me overdag voel alsof ik door een vrachtwagen overreden ben. Dus eerst even twee weken echt goed uitrusten en kijken of ik me dan al beter voel. Maar goed, het is meer symptoombestrijding dan een oplossing, daar ben ik me van bewust.
Het is gek, want ik voel me eigenlijk helemaal niet echt depressief. Ik heb enorm veel last van dwanghandelingen en angsten, maar kennelijk toch een PND volgens de psychiater. Maar het is echt niet zo dat ik me 24/7 somber voel en ik heb gelukkig juist enorm veel gevoel van liefde voor mijn baby. Ik wist helemaal niet dat het zich op zoveel manieren kan manifesteren.
Als je een bacteriële infectie heb beginnen ze ook direct over medicijnen, want dat is het effectiefst. Waarom zou dat bij een PND anders zijn?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
woensdag 15 juni 2022 om 12:43
Kasplantje? Doe ff normaal zeg.
Ik gok dat je zou opkijken als je wist hoeveel volstrekt 'normale' mensen om je heen langdurig AD slikken.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 16-06-2022 09:13
40.17% gewijzigd
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

woensdag 15 juni 2022 om 12:44
Dit. Ik snap de moeilijke weg moeten kiezen bij psychische problemen nooit zo. Je bent echt geen minder mens als je wél voor medicatie kiest.

woensdag 15 juni 2022 om 12:48
Weet je, ik hoor steeds afwisselende reacties. Toevallig zei me zus net dat ze het wel weer fijn vond en dat het wel goed werkt terwijl een paar weken terug ze nog er niks van moest hebben. Zo ook vrienden die het slikken maar eigenlijk niet willen slikken doordat het alles zou onderdrukken.
Weet je.. ik zie hier alleen maar leden die t zo erg lopen aan te moedigen terwijl ik ook wil aangeven dat er ook nadelen aan zitten. Genoeg mensen die t ook aangeboden hebben gekregen, hebben afgeslagen en t uiteindelijk niet nodig bleken te hebben.
Alles is mogelijk. Tis kijken wat je zelf wilt en of t daadwerkelijk lange tijd meespeelt en geen vooruitgang is dan zou ik er zeker aan wagen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in