Bril voor lezen en computer
donderdag 16 juni 2022 om 01:46
Vandaag een oogmeting laten doen, altijd goede ogen gehad maar nu ik tegen de 50 loop heb ik een bril nodig voor dichtbij. Voor lezen en voor het computerscherm, ik heb er ook echt last van dat het wat wazig is en de letters ‘dansen’. Ik heb +1 maar ook cylinder.
Ik wil een bril op maat laten maken maar weet niet wat ik moet kiezen:
1- geschikt voor lezen en computerscherm, maar bij kijken naar iemand 2 meter verderop zie je al wazig. Dus dan moet je vaker je bril af zetten. Ook als je bv even naar de wc loopt.
Of 2- geschikt voor lezen, computer én tot 4 meter verderop scherp zien. Maar bij deze optie schijn je wel wat kwaliteit in te boeten op scherpte van het computerscherm.
Ik kan me niet zo goed inbeelden hoe dat in de praktijk gaat zijn. Of ik het vervelend vind om maar een kleine afstand scherp te zien, óf dat iets anders juist rottig blijkt te zijn als ik optie 2 kies.
Wie heeft ook voor deze keuze gestaan? En was je blij met je keuze of baalde je achteraf?
Ik werk en hobby veel op de computer en lees graag kranten en boeken (ook e-reader). Maar ben ook gewend om tussendoor steeds te kijken naar buiten, naar mijn katten, naar iets anders (ook verder dan 4 meter)… om mijn ogen ook wat rust te geven.
Ik heb als tijdelijke oplossing voor lezen een goedkoop Hemabrilletje gehaald, voor boek en krant werkt dat oké maar ik word misselijk als ik per ongeluk even schuin kijk (bv naar het bakje fruit naast me). Zal wel o.a. door die cylinder komen. Daarom wil ik wel een bril op maat laten maken.
Alle andere tips ook welkom.
Ik wil een bril op maat laten maken maar weet niet wat ik moet kiezen:
1- geschikt voor lezen en computerscherm, maar bij kijken naar iemand 2 meter verderop zie je al wazig. Dus dan moet je vaker je bril af zetten. Ook als je bv even naar de wc loopt.
Of 2- geschikt voor lezen, computer én tot 4 meter verderop scherp zien. Maar bij deze optie schijn je wel wat kwaliteit in te boeten op scherpte van het computerscherm.
Ik kan me niet zo goed inbeelden hoe dat in de praktijk gaat zijn. Of ik het vervelend vind om maar een kleine afstand scherp te zien, óf dat iets anders juist rottig blijkt te zijn als ik optie 2 kies.
Wie heeft ook voor deze keuze gestaan? En was je blij met je keuze of baalde je achteraf?
Ik werk en hobby veel op de computer en lees graag kranten en boeken (ook e-reader). Maar ben ook gewend om tussendoor steeds te kijken naar buiten, naar mijn katten, naar iets anders (ook verder dan 4 meter)… om mijn ogen ook wat rust te geven.
Ik heb als tijdelijke oplossing voor lezen een goedkoop Hemabrilletje gehaald, voor boek en krant werkt dat oké maar ik word misselijk als ik per ongeluk even schuin kijk (bv naar het bakje fruit naast me). Zal wel o.a. door die cylinder komen. Daarom wil ik wel een bril op maat laten maken.
Alle andere tips ook welkom.
You can never have too many hats, gloves and shoes
donderdag 16 juni 2022 om 11:31
Wat Irma zegt, het ligt niet zozeer aan de keten of het filiaal, maar aan de medewerker die je treft. Ik kan veraf ook niet goed zien (-5) en een gewone min-bril is altijd goed gelukt, bij elke opticien.
Maar zodra er ook een leesdeel in moet, wordt het heel lastig. Ik heb ook een multifocale bril maar die is ook niet 100%, ook niet na twee aanpassingen. Ik gebruik die zelden.
Normaal heb ik tegenwoordig multifocale lenzen in, net name voor veraf, met een kleine plus correctie. Ik heb ook een kleine cilinder in 1 oog maar dat corrigeer ik niet.
Met de mf-lenzen was het ook erg zoeken want het ene merk kijkt met dezelfde 'specs' anders dan het andere. De kleine pluscorrectie zorgt dat ik het meeste wel kan lezen zonder leesbril. Maar als ik langer lees, of bij hele kleine letters, of als ik achter de pc zit (moet veel op het scherm lezen voor mijn werk) zet ik over die lenzen vaak nog een leesbrilletje op. Geen smalle want dan moet ik mijn hoofd teveel buigen en krijg ik nekpijn.
Zo gaat het op dit moment meestal prima, maar je ogen veranderen dus het blijft op de lange termijn aanmodderen. Ik denk er nu wel eens aan om lensimplantaten te nemen, in de hoop dat dat veel oplost. Maar daar moet ik me nog in verdiepen en ik vind dat ook eng.
Maar zodra er ook een leesdeel in moet, wordt het heel lastig. Ik heb ook een multifocale bril maar die is ook niet 100%, ook niet na twee aanpassingen. Ik gebruik die zelden.
Normaal heb ik tegenwoordig multifocale lenzen in, net name voor veraf, met een kleine plus correctie. Ik heb ook een kleine cilinder in 1 oog maar dat corrigeer ik niet.
Met de mf-lenzen was het ook erg zoeken want het ene merk kijkt met dezelfde 'specs' anders dan het andere. De kleine pluscorrectie zorgt dat ik het meeste wel kan lezen zonder leesbril. Maar als ik langer lees, of bij hele kleine letters, of als ik achter de pc zit (moet veel op het scherm lezen voor mijn werk) zet ik over die lenzen vaak nog een leesbrilletje op. Geen smalle want dan moet ik mijn hoofd teveel buigen en krijg ik nekpijn.
Zo gaat het op dit moment meestal prima, maar je ogen veranderen dus het blijft op de lange termijn aanmodderen. Ik denk er nu wel eens aan om lensimplantaten te nemen, in de hoop dat dat veel oplost. Maar daar moet ik me nog in verdiepen en ik vind dat ook eng.
.
donderdag 16 juni 2022 om 11:38
BTW Patsy, je zegt dat je nu een Hemabrilletje hebt. Ik vind de Hemabrillen vaak niet lekker kijken. Had het er laatst met een vriendin over en zij heeft precies dezelfde ervaring. Zelfs brilletjes van 2 euro van de Action kijken nog fijner. Op die HEMA brillen zit een of andere coating, dat veroorzaakt volgens mij het probleem.
Maar als je idd een flinke cilinder hebt zou het daar ook door kunnen komen. Mijn cilinder is maar 0,25, die hoef ik niet te corrigeren.
Maar als je idd een flinke cilinder hebt zou het daar ook door kunnen komen. Mijn cilinder is maar 0,25, die hoef ik niet te corrigeren.
.
donderdag 16 juni 2022 om 11:43
Poeh het is nog best ingewikkeld allemaal. En ik moest ook giechelen om 'multivocaal', leuk zangkoortje?
Wat is een vensterbril?
Veel mensen zeggen, probeer eerst een goedkoop leesbrilletje, nou dat heb ik dus al, maar daarmee zie ik alleen een boek/krant/mijn telefoon scherp, maar niet het beeldscherm van een computer want dat is toch net wat verder weg (en ik ga niet met mijn neus op het beeldscherm zitten). En als ik dus even 'per ongeluk' schuin opzij kijk naar mijn bakje fruit, mijn pen, mijn kat of wat dan ook dan word ik misselijk, met die leesbril. Ik ben niet gewend dat ik altijd mijn hoofd moet meedraaien als ik ergens naar kijk.
Het zal misschien door die cylinderafwijking komen dat het computerscherm niet scherper wordt met een leesbril?
Bieden opticiens ook goedkope leesbrillen die wél iets meer 'bereik' hebben?
Ik wil niet per se beknibbelen, ben best bereid een goeie bril aan te schaffen maar ik schrik wel van de slechte ervaringen. En ik ben dus bang dat ik honderden euro's neertel voor mijn optie 2 (uit de OP) terwijl ik na een week al ontdek dat optie 1 toch beter was geweest. En dat van "2 voor de prijs van 1" geldt dan vast niet voor verschillende glazen maar zal ik dan eens navragen.
Ik ga later jullie antwoorden nogmaals goed lezen en meer vragen stellen aan de opticien (ik was naar een willekeurige Eyewish gegaan op aanraden van een vriendin, maar schrik dus ook wel dat het afhangt van de medewerker... ik dacht dat dit nou juist iets puur technisch / meetbaars / wiskundigs was).
Bedankt voor het meedenken!
Wat is een vensterbril?
Veel mensen zeggen, probeer eerst een goedkoop leesbrilletje, nou dat heb ik dus al, maar daarmee zie ik alleen een boek/krant/mijn telefoon scherp, maar niet het beeldscherm van een computer want dat is toch net wat verder weg (en ik ga niet met mijn neus op het beeldscherm zitten). En als ik dus even 'per ongeluk' schuin opzij kijk naar mijn bakje fruit, mijn pen, mijn kat of wat dan ook dan word ik misselijk, met die leesbril. Ik ben niet gewend dat ik altijd mijn hoofd moet meedraaien als ik ergens naar kijk.
Het zal misschien door die cylinderafwijking komen dat het computerscherm niet scherper wordt met een leesbril?
Bieden opticiens ook goedkope leesbrillen die wél iets meer 'bereik' hebben?
Ik wil niet per se beknibbelen, ben best bereid een goeie bril aan te schaffen maar ik schrik wel van de slechte ervaringen. En ik ben dus bang dat ik honderden euro's neertel voor mijn optie 2 (uit de OP) terwijl ik na een week al ontdek dat optie 1 toch beter was geweest. En dat van "2 voor de prijs van 1" geldt dan vast niet voor verschillende glazen maar zal ik dan eens navragen.
Ik ga later jullie antwoorden nogmaals goed lezen en meer vragen stellen aan de opticien (ik was naar een willekeurige Eyewish gegaan op aanraden van een vriendin, maar schrik dus ook wel dat het afhangt van de medewerker... ik dacht dat dit nou juist iets puur technisch / meetbaars / wiskundigs was).
Bedankt voor het meedenken!
donderdag 16 juni 2022 om 11:44
Ik heb bij mijn opticien een +1 computerbril gekocht. Die zit tussen goedkoop Action brilletje (niks mis mee overigens) en een bril met opgemeten glazen. Vlgs mij €30 voor betaald.
Het is een lichtgewicht (fijn!) bril met blauwlichtfilter. Zitten ook grote/normale glazen in ipv die halve leesbrilglazen. Maar daardoor kijk je niet even makkelijk over de rand heen om inderdaad die collega 2 meter verderop ook scherp te kunnen zien.
Varifocus bril is voor mij geen optie omdat ik contactlenzen heb en daar erg gehecht aan ben.
Overigens heb ik wel een bril (-5) voor erbij en daar zit een onderin het glas een soort leesgedeelte. Het is géén varifocus maar een soort onzichtbare laag die +1 is. Dat is een stuk goedkoper dan varifocus glazen maar kan maar tot +1 (dacht ik).
Wordt het straks erger, dan denk ik aan varifocus lenzen maar schijnbaar kan niet iedereen daaraan wennen (mijn man bijvoorbeeld).
Het is een lichtgewicht (fijn!) bril met blauwlichtfilter. Zitten ook grote/normale glazen in ipv die halve leesbrilglazen. Maar daardoor kijk je niet even makkelijk over de rand heen om inderdaad die collega 2 meter verderop ook scherp te kunnen zien.
Varifocus bril is voor mij geen optie omdat ik contactlenzen heb en daar erg gehecht aan ben.
Overigens heb ik wel een bril (-5) voor erbij en daar zit een onderin het glas een soort leesgedeelte. Het is géén varifocus maar een soort onzichtbare laag die +1 is. Dat is een stuk goedkoper dan varifocus glazen maar kan maar tot +1 (dacht ik).
Wordt het straks erger, dan denk ik aan varifocus lenzen maar schijnbaar kan niet iedereen daaraan wennen (mijn man bijvoorbeeld).
donderdag 16 juni 2022 om 11:46
Oh dit zie ik nu net pas. Ik heb ook cylinder van 0.25. Goh toch maar even naar de Action dan! Zie jij daarmee ook de tekst op je computerscherm scherper?impala schreef: ↑16-06-2022 11:38BTW Patsy, je zegt dat je nu een Hemabrilletje hebt. Ik vind de Hemabrillen vaak niet lekker kijken. Had het er laatst met een vriendin over en zij heeft precies dezelfde ervaring. Zelfs brilletjes van 2 euro van de Action kijken nog fijner. Op die HEMA brillen zit een of andere coating, dat veroorzaakt volgens mij het probleem.
donderdag 16 juni 2022 om 11:54
Jazeker. Je kan het gewoon uitproberen, koop er paar van verschillende sterktes, je hebt ze al vanaf 0,5 al zijn die wat zeldzamer.patsy--stone schreef: ↑16-06-2022 11:46Oh dit zie ik nu net pas. Ik heb ook cylinder van 0.25. Goh toch maar even naar de Action dan! Zie jij daarmee ook de tekst op je computerscherm scherper?
Ik moet wel zeggen dat ik ook werk met een extra scherm, want van mijn kleine laptopscherm word ik wel sneller moe. Ook door het omlaag kijken trouwens.
Wat wel irritant is, en waarom ik eigenlijk ook geen dure bril meer wil, is dat ik de ene dag wel zonder leesbril kan werken en de andere dag niet. Of ik heb net even een andere sterkte nodig. Ik heb dus goedkope leesbrilletjes met verschillende sterktes
impala wijzigde dit bericht op 16-06-2022 12:01
2.52% gewijzigd
.
donderdag 16 juni 2022 om 11:57
Dat maakt het voor ons alleen nog ingewikkelder, maar ik denk niet dat je daarom niks hebt aan onze ervaring met leesbrillen.patsy--stone schreef: ↑16-06-2022 11:48Overigens klinken alle verhalen van mensen die óók voor veraf een bril nodig hebben, alsof ze helemaal niet van toepassing zijn op mij, maar misschien heb ik dat mis.
.
donderdag 16 juni 2022 om 12:19
Neem voor je computer een wat minder sterke dan. Gewoon proeflezen op armlengte, dat is redelijk de afstand tot je beeldscherm. En probeer dat naar opzij kijken dan ook even uit. Die goedkope brilletjes zijn altijd even optisch zuiver. Meestal geen enkel probleem, want voor lezen kijk je toch alleen maar recht naar voren, maar die ene keer dat je er toch niet recht doorheen kijkt, kan het probleem geven wat jij beschrijft. Gelukkig ben je er dusdanig gevoelig voor dat je het al bij de aankoop kunt testen!patsy--stone schreef: ↑16-06-2022 11:46Oh dit zie ik nu net pas. Ik heb ook cylinder van 0.25. Goh toch maar even naar de Action dan! Zie jij daarmee ook de tekst op je computerscherm scherper?

donderdag 16 juni 2022 om 12:24
donderdag 16 juni 2022 om 14:16
Aha dus dat bestaat ook... goed om te weten. Daar begon die opticien natuurlijk niet uit zichzelf over.HappyGoLucky schreef: ↑16-06-2022 11:44Ik heb bij mijn opticien een +1 computerbril gekocht. Die zit tussen goedkoop Action brilletje (niks mis mee overigens) en een bril met opgemeten glazen. Vlgs mij €30 voor betaald.

Action brilletjes lijken tot nu toe iets meer vrijheid te geven om schuin te kijken (bijvoorbeeld alle hoeken van een A4'je zonder mijn hoofd te bewegen; die van de HEMA doet dan al moeilijk). Maar het beeldscherm zie ik nog steeds niet scherp, alleen als ik mijn hoofd naar voren beweeg. Ze hadden alleen maar +1.0 of hoger.
donderdag 16 juni 2022 om 14:19
Ik heb een multifocale bril voor 'gewoon' en een computerbril voor werk. Die computerbril is echt afgestemd op computerafstand en ik vind het een zegen. Echt veel fijner werken dan de multifocale bril.
Maar goed, ik heb heel moeilijke problematische ogen en peperdure brillen, ik kan echt niet toe met een brilletje van de Hema, dat kan voor jou anders zijn.
Maar goed, ik heb heel moeilijke problematische ogen en peperdure brillen, ik kan echt niet toe met een brilletje van de Hema, dat kan voor jou anders zijn.
Na zevenhonderd jaren

donderdag 16 juni 2022 om 14:57
Bij een multifocale moet je ook goed opletten dat de gedeeltes groot genoeg zijn en je niet steeds naar de rand kijkt. Heb zelf altijd gewoon een normale en een aparte zonnebril op sterkte maar ik heb dus van verschillende mensen gehoord dat ze niet aan de multifocale bril kunnen wennen, net zoals mensen die erbij zweren. Maar goed de ene bril is de andere niet en je kunt het zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt. Ken ook mensen die zweren bij meekleurende glazen maar dat lijkt mij ook al zo irritant.
donderdag 16 juni 2022 om 15:28
Is zo'n standaard computerbril van de opticien niet dezelfde als de standaard computerbril die je bij sommige DA-drogisten of bij bol.com kan kopen, maar dan 2x zo duur?
En wb leesbrillen, ik vind die van Lilly and June heel fijn. Die hebben ze ook bij DA en bij bol.com. kosten 10 euro maar ze kijken heel helder en zijn beter dan die van action of ander hele goedkope. En je krijgt er een handig etuitje bij. Zijn er ook als zonnebril.
En wb leesbrillen, ik vind die van Lilly and June heel fijn. Die hebben ze ook bij DA en bij bol.com. kosten 10 euro maar ze kijken heel helder en zijn beter dan die van action of ander hele goedkope. En je krijgt er een handig etuitje bij. Zijn er ook als zonnebril.
.
donderdag 16 juni 2022 om 15:43
Jeetje ik wist hier allemaal dus echt nul komma niks van. Handig om te weten dat er ook computerbrillen van Bol en DA bestaan.
Multifocaal heb ik niet nodig zei de opticien, omdat ik veraf nog goed zie. En hij zei dat die 3 zones in je bril het dan alleen maar moeilijk maken om precies door het juiste gedeelte te kijken.
Multifocaal heb ik niet nodig zei de opticien, omdat ik veraf nog goed zie. En hij zei dat die 3 zones in je bril het dan alleen maar moeilijk maken om precies door het juiste gedeelte te kijken.
donderdag 16 juni 2022 om 16:18
De mijne is zeker niet standaard, maar aangemeten door een optometrist en vergoed door mijn werkgever. Ik vermoed dat die wel iets meer dan 2x zo duur is als een computerbril van Bol.
Overigens moet je wel even onderscheiden dat er twee soorten computerbrillen bestaan en dat is nogal verwarrend als je die door elkaar haalt. De ene soort heeft een filter tegen blauwig licht en dat zou rustiger zijn voor je ogen. De andere soort is qua sterkte van de glazen aangepast op de afstand van je ogen tot het beeldscherm.
Na zevenhonderd jaren
donderdag 16 juni 2022 om 16:22
Dat maakt nogal wat uit ja. Een multifocale bril is verdeeld in zones en de grootte van die zones maakt veel uit voor de prijs. Ik heb Rodenstock glazen en die kijken prima, maar daar hangt een pittig prijskaartje aan.TsumTsum schreef: ↑16-06-2022 14:57Bij een multifocale moet je ook goed opletten dat de gedeeltes groot genoeg zijn en je niet steeds naar de rand kijkt. Heb zelf altijd gewoon een normale en een aparte zonnebril op sterkte maar ik heb dus van verschillende mensen gehoord dat ze niet aan de multifocale bril kunnen wennen, net zoals mensen die erbij zweren. Maar goed de ene bril is de andere niet en je kunt het zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt.
Na zevenhonderd jaren
donderdag 16 juni 2022 om 16:30
.Ginevra schreef: ↑16-06-2022 16:18De mijne is zeker niet standaard, maar aangemeten door een optometrist en vergoed door mijn werkgever. Ik vermoed dat die wel iets meer dan 2x zo duur is als een computerbril van Bol.
Overigens moet je wel even onderscheiden dat er twee soorten computerbrillen bestaan en dat is nogal verwarrend als je die door elkaar haalt. De ene soort heeft een filter tegen blauwig licht en dat zou rustiger zijn voor je ogen. De andere soort is qua sterkte van de glazen aangepast op de afstand van je ogen tot het beeldscherm.
Ik reageerde op de (standaard)computerbril van 30 euro van de opticien.
Sommige computerbrillen hebben een kleur én sterkte. Ik vind dat blauwe glas zelf trouwens helemaal niks.
.

vrijdag 17 juni 2022 om 14:27
Impala, computerbrillen kun je vast wel voor de helft minder kopen. Mijn man heeft een hele collectie goedkope brilletjes door het huis slingeren en die zijn over het algemeen zwaar.
Die van mij is lichtgewicht en heeft een blauwfilter maar dat zie je niet. Het lijken gewone glazen. Zijn inderdaad ook op sterkte. En ik vind ‘m ook echt mooi. Die 2 tientjes extra heb ik er wel voor over.
Die van mij is lichtgewicht en heeft een blauwfilter maar dat zie je niet. Het lijken gewone glazen. Zijn inderdaad ook op sterkte. En ik vind ‘m ook echt mooi. Die 2 tientjes extra heb ik er wel voor over.
vrijdag 17 juni 2022 om 14:43
Ik he leesbrillen die ze bij Bruna verkopen. Zijn een tientje of 20 euro en die bevallen me heel erg goed. Ben begonnen met +1, zit nu op +2 ondertussen. Je gaat volgens mij wel echt wennen aan een leesbril en je ogen worden dan steeds een beetje luier heb ik het idee.
Die van Bruna bevallen me het beste, die van Action ook trouwens (die drie in 1 verpakking heb ik).
Ik zit hele dagen achter de PC en gebruik dezelfde bril voor PC als voor lezen en zet hem af voor ver weg kijken.
Die van Bruna bevallen me het beste, die van Action ook trouwens (die drie in 1 verpakking heb ik).
Ik zit hele dagen achter de PC en gebruik dezelfde bril voor PC als voor lezen en zet hem af voor ver weg kijken.
vrijdag 17 juni 2022 om 14:44

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in